Tieto lisää tuskaa – Raskausajan ruokavalio ja ruoan määrä

Jokainen löytää  internetin ihmemaasta erilaisten tahojen kirjoittamia listoja raskausajan ruokavaliosta: mitä ei saa syödä, mitä pitää syödä jne. En ala erittelemään niitä tähän sen kummemmin, koska niistä on jo niin paljon artikkeleita ja neuvolastakin pitäisi saada ohjetta aiheesta. Kaikki tämä oli minullekin tuttua juttua aikaisemman raskauden ajalta, neuvolan täti kertoi vain ettei mikään ole parissa vuodessa muuttunut.

Mikä minua on tässä raskaudessa kiinnostanut on se, kuinka paljon ​raskausaikana pitää tai  saa syödä – sen lisäksi mistä sen evään pitäisi koostua. ​Valio osasi kertoa minulle energian tarpeesta raskausaikana.

Alkuraskaudesta eli raskauden ensimmäisen kolmanneksen aikana energian tarve kasvaa vain noin 70 kcal. Senhän saa helposti popsittua tai juotua. Itse söin yleensä ylimääräisen hedelmän tai join vielä yhden lasillisen maitoa (kunnes maito alkoi yököttää ja olin paniikissa, ettei lapseni luusto kehity).

Raskauden toisen kolmanneksen aikana energian lisätarve onkin sitten jo noin 260 kcal. Tämä onkin jo vähän haastavampaa, mutta onneksi pahoinvointi on yleensä  tässä vaiheessa jo helpottanut ja eväät pysyvät sisällä (ylimääräinen syöminen on paljon kivempaa, kun syöty ruoka pysyy vatsassa). Kalorimäärän saa kasaan yhdellä ylimääräisellä välipalalla: leipää, maitoa ja hedelmä – esimerkiksi. Koska itse olen ollut kovin  nälkäinen aamuisin tämän raskauden aikana, ratkaisin asian syömällä kaksi aamupalaa. Ensin herättyni kotona söin puuroaamiaisen yhdellä kupilla kahvia ja työpaikan aamukahvilla söin sitten toisen aamiaisen, voileivän, hedelmän ja toisen kupin kahvia. Sitten jaksoin juuri ja juuri reilun kolme tuntia eli lounasaikaan asti.

Minulle suurin haaste ainakin on ollut raskauden viimeisellä kolmanneksella tarpeeksi syöminen. Nyt kun laskettuun päivään olisi vajaa pari kuukautta aikaa, pitäisi popsia päivässä noin 500 kcal enemmän kuin normaalissa, ei-raskaana-olevan arjessani olen popsinut. HUH! Kolmas lämmin ruoka päivään! Havahduin tähän sopivasti juuri kun viimeinen kolmannes oli alkamassa ja olen nyt siis reilun kuukauden stressannut, etten jaksa syödä päivässä niin paljoa 😀 Tieto lisää tuskaa, todellakin! Ensimmäisen raskauden aikana en ollut tällaisesta ollenkaan tietoinen, joten en osannut stressailla. Toki söin varmasti sen 500 kcal päivässä  normaalia enemmän mutta söin sen herkkuina – jäätelöä, suklaata… Ei muuten vaatinut paljoa saada kalorimäärää kasaan ja mahtoikohan edes jäädä tuohon viiteensataan.

Mitä olen nyt sitten syönyt? Maanantaisin aloitan aina uuden elämän ja syön sen ylimääräisen aterian päivässä – tosin en yleensä varsinaista lämmintä ateriaa vaan esimerkiksi voileipää tai puuroa vielä vähän lisää. Minulle kun voileipään kuuluu aika paljon kasviksia ja puuroon  marjoja ja raejuustoa – kyse ei ole siis vain vehnä/kaura/ruishiilarin mussutuksesta vaan voidaan puhua ihan ateriasta. Tiistainakin monesti vielä tsemppaan mutta loppuviikkoa kohden repsahdan ja syön liian vähän. Korkeintaan napsin jotain luvatonta herkkulaatikosta… Nyt on maanantai ja tänään alkoi siis taas uusi elämä – ja nyt tsemppaan koko tämän loppuraskauden, lupaan sen. Ei ole paha rasti enää ollenkaan 🙂 Aamupalaksi söin vähän ennen yhdeksää neljänviljanpuuroa, vadelmia ja raejuustoa sekä kupillisen kahvia. Yhdentoista aikaan söin itse tehtyä banaanirahkaa (sisältäen myös kermaa vaahdotettuna!) ja yhden aikaan lounaaksi todella ruokaisaa munakasta ja vihreää salaattia. So far so good! Sitten esikoisen kanssa päiväunille ja päiväunien jälkeen neljän maissa muutama kuivattu luumu välipalaksi. Maha oli lounaasta vieläkin täynnä, joten enempää välipalaa en yksinkertaisesti saanut alas. Kuuden aikaan syötiin illalliseksi kalakeittoa, lisukkeena pari ruisleipäviipaletta juustolla, kinkulla, salaatinlehdellä, kurkulla ja tomaatilla. Lounaalla ja päivällisellä juomana oli lasilliset rasvatonta maitoa. Sen tarkemmin en ole kaloreita aterioistani laskeskellut, mutta veikkaan etten enää iltapalalla saa niin paljoa alas, että koko päivän kalorimääräksi tulisi suositellut 2400 kcal. Uskon silti, että pääsen lähelle! 

Tähän varmaan pitäisi  lisätä joku hyvä kuva vaikka tämän päivän aterioista 🙂 Lupaan tsempata tästä lähtien myös kuvien lisäämisessä blogiin!

 

Nyt jalat ylös sohvalle, ja ihmettelemään mitä sitä jaksaisi parin tunnin päästä syödä iltapalaksi 😀

 

Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *