Pieniä paloja arjen kauneutta (ja kauheutta)

Kuten monissa muissakin perheissä, arki on alkanut myös meidän perheessämme. Päiväkoti-arki ja työ-arki. Syksyinen arki. Arki, jota on elämästä suurin osa, ja jonka soisi sen myötä olevan mahdollisimman hyvää ja tasapainoista. Oma työjärjestykseni on kevyempi kuin koskaan aiemmin. Olen tehnyt viisaan valinnan. Haluan hoitaa lastamme mahdollisimman paljon nyt kun hän on pieni. Ja koska tämä on mahdollista ilta-painotteisen työni vuoksi. Lapsenhoidon ja työn yhdistäminen ei kuitenkaan ole se kaikkein kevyin rasti (varsinkaan kun 48 vee kolkuttelee nurkan takana). Päiväunia on ollut ikävä.

Viljami lopetti päiväunet (jotka aika usein nukuin hänen kanssaan) juhannuksen aikoihin. Tuon jälkeen olen ehkä noin miljoona kertaa toivonut, että hän olisi vielä joskus kanssani yhtä aikaa väsynyt päivällä ja voisimme nukkua vaikka lyhyetkin päikkärit yhdessä. Tiedostaen toki että jos jotenkin niin sen täytyisi tapahtua ns. vahingossa.

Vietimme viime perjantaina aamupäivää srk:n kerhossa, kotiin päästyämme lounastimme, minkä jälkeen Viljamilla oli päivän ensimmäinen ruutu-aika. Siinä sohvalla vieressään istuessani tajusin kuinka väsynyt olin (takana pari erittäin huonosti nukuttua yötä – ja pari ensimmäistä työviikkoa loman jälkeen). Niin väsynyt etten millään jaksaisi leikkiä, pelata ja riehua siihen saakka kun mieheni tulee töistä. Kerroin Viljamille että nyt äidin täytyy hetki köllöttää sohvalla, ja että hän voisi leikkiä siinä lähelläni. No, käytännössä Viljami leikki päälläni (ei lähellä tai vieressä).

Hetken kuluttua Viljami ehdotti että menisimme Sulon (Viljamin 18- vuotias veli) huoneeseen kun sielläkin  voisi kuulema köllöttää. Mukaan hän otti discopallon, joka heijastaa eri värisiä vilkkuvia valoja seiniin ja kattoon. Laitoimme myös huoneessa olevan vilkkuvan led-valonauhan päälle. Köllöttelimme Sulon sängyllä disco-valojen loisteessa ja pelleilimme kaikenlaista. Yhtäkkiä keksin alkaa kertomaan Viljamille satua omasta päästäni. Sadun päähenkilöinä oli Viljami ja hänen paras kaverinsa, sekä tietenkin iso paha susi – kukas muukaan. Huomasin että Viljami rauhoittui sadun kuunteluun välittömästi – hän makasi hievahtamatta paikoillaan hiiren hiljaa. Tajusin hetkeni tulleen. Jatkoin satua kuiskaamalla. Viljami vaipui sekunneissa syvään uneen, minä heti hänen peräänsä. Kyllä, huoneessa jonka katto ja seinät olivat täynnä vilkkuvia valoja. Emme heränneet edes siihen kun mieheni tuli töistä. Jackpot ja halleluja. Jotenkin myös ihan tosi kaunista.

Niin, huonosti nukuttuja öitä on kuluneeseen 3,5 vuoteen mahtunut enemmän kuin tarpeeksi. On niitä tosin ollut aiemminkin. Jos saisin valita itselleni yhden supervoiman olisi se hyvät unenlahjat. Onnekkaita ovat kaikki he (varsinkin pikkulasten vanhemmat), jotka nukahtavat nopeasti ja nukkuvat sikeästi! Minä itse herään pienistä pienimpiinkin ääniin – enkä nukahda uudelleen sekunneissa tai minuuteissa, vaan pikemminkin tunneissa. Minua valvottaa myös ajatusten pyörivä kehä, öiset pissahädät, perhepedin ahtaus ja kuumuus, sekä toissayönä superkuu (näin oletan). Aivosumusta on todella tullut uusi normaali –  ja päästä keilapallo. Jotenkin tähän on tottunut ja oppinut luovimaan arjessa ei niin kirkkain ajatuksin. Väsymyksen seuralaisina on tulleet kärsimättömyys, ärtyneisyys ja itkuherkkyys. Yritän lohduttaa itseäni tiedostamalla kaiken väliaikaisuuden. Joskus tämä menee ohi. Joskus.

Pientä arjen kauneutta on ollut ulkoiluttaa väsynyttä minua raikkaan kuulaassa syysilmassa – rakastan lenkkeilyä syksyllä! Rakastan ilman happirikkautta, rakastan aurinkoa joka ei enää lämmitä liikaa vaan juuri sopivasti. Rakastan sitä että poikani on viime aikoina sanonut normaalia useammin: äiti mä rakastan sua ihan tosi paljon, näin paljon (levittäen samalla maailman suloisimmat pienet käsivarret äärimittoihinsa). Ehkä hän on aistinut sen, että äiti on nyt niin sanotusti vähän väsynyt. Rakastan sitä kuinka lapseni ei ole väsynyt. Rakastan enemmän kuin mitään nähdä hänen ilonsa ja onnensa joka päivä, kaikkien kiukunpuuskien ja uhmakohtausten keskelläkin. Niin ja seuraavan kirjoitan erittäin vahvasti mutta toiveikkaasti puuta koputellen – ihan kuin poikamme uhma olisi laantumaan päin. Tämä on minun ja mieheni yhteinen havainto. Sormet ristiin.

Vielä arjen kauneutta on se, että saa olla väsynyt ja epätäydellinen. Se, että oppilaani sanovat minun olevan valo (silloinkin kun oma oloni on kaikkea muuta). He sanovat ihailevansa minun positiivisuuttani ja musiikillista lahjakkuuttani (silloinkin kun tunnen itse olevani pikemminkin väsymyksestä johtuvan negatiivisuuden kourissa, enkä lainkaan eläväni musiikillisen lahjakkuuteni tähti-hetkiä). Minun arkeni onnea on se, että olen löytänyt oman näköiseni työn. Työn jossa voin antaa itsestäni jotain arvokasta ja tärkeää. Työn joka antaa enemmän kuin ottaa, väsyneenäkin. Arkeni onnea on työ musiikin parissa.

Odotan lokakuuta innolla, sillä se tulee olemaan meidän perheessä yhtä juhlaa. Ensin ystävän kuusikymppiset, sitten perhe-viikonloppu mieheni vanhempien mökillä, tämän jälkeen poikamme parhaan ystävän 3v.- synttärit, ja lopuksi kuun kruunaa naapureiden järjestämät naamiais-teemaiset Halloween-bileet! Mieheni aikoo pukeutua pelottavaksi klovniksi, minä pahaksi noidaksi, ja poikamme hämähäkiksi. Edes lokakuun loska ei pysty himmentämään edellä mainittujen juhlien hohtoa!

Arjen pieni kauneus ja pienet ilot on tärkeää huomata ja nähdä. Eikä vähiten  silloin kun kesä vaihtuu syksyksi, ja kun kellojen siirto tekee aamuista entistä pimeämpiä ja kylmempiä. Hetkinä kun oma olo ei ole kaikista pirtein ja kepein. Onneksi elämässä(ni) on enemmän arjen kauneutta kuin kauheutta (siksi sulkumerkit postauksen otsikossa). Univelka on kauheaa. Niin moni muu asia niin kaunista – joka päivä.

Lapsen ilo ja kyky olla läsnä joka hetkessä on paras esimerkki elämän kauneudesta. Maailma on lasten ja lasten kaltaisten. Yritän joka päivä oppia pojaltani.

Toissa-iltana Viljami katsoi isänsä kanssa ehkä tähänastisen syksyn kauneinta auringonlaskua kotimme parvekkeelta. Lennättivät kuulema välillä paperilennokkeja. Minä katselin samaista pinkin, oranssin, vaaleansinisen ja kullankeltaisen väristä taivasta työpaikkani parkkipaikalla.

Musiikin opena en voi välttyä näiltä mielleyhtymiltä:

”Samaa taivasta katsotaan” ja ”ilma jota hengitämme samaa ilmaa on, ja jalkojemme alla sama maa”.

Minkälaista arjen kauneutta Sinulla on elämässäsi? Vaalikaamme kaikkea sitä hyvää mikä meillä on. Raskaina ja väsyneinäkin hetkinä. ”Kauheus” menee ohitse.

Kauneus ei koskaan.

Perhe Oma elämä Lapset Ajattelin tänään

Maistuva&helppo (arki)ruoka leikki-ikäiselle x 5!

Meidän pikkuisemme söi vauvana ja siitä vähän ylöskinpäin hyvinkin monipuolisesti ja valikoimatta – kunnes oppi valikoimaan.

Kun arki on kiireistä, luovuus ruokien suhteen hukassa, raha ei kasva puussa, ja lapsi on oppinut nirsoilemaan – toivottavasti näistä viidestä reseptistä on iloa ja hyötyä pikkulapsi-arkeen! Reseptit ovat minun ja mieheni omia tuunauksia klassikoista.

Joka jantterin jauhelihapizza

Tarvitset:

– kaksi palloa Fazerin valmista pizzataikinaa

– purkin Mutin tomaattimurskaa

– ketsuppia

– 400g vähärasvaista naudan jauhelihaa

– n. 1rkl jauhelihamaustetta

– purkin ananaspaloja

– hiukan suolaa ja oreganoa

– n. 1,5dl mietoa (esim. mozzarella tai Edam) juustoraastetta

Sulata taikinapallot pakkauksen ohjeen mukaan. Valmista tomaattikastike kattilassa miedolla lämmöllä sekoittaen tomaattimurska, reilu loraus ketsuppia, sekä hyppysellinen suolaa ja oreganoa. Ruskista jauheliha pannulla jauhelihamausteen kanssa. Kaulitse sulaneet taikinapallot uunipellin kokoiseksi levyksi. Levitä pohjan päälle tomaattikastike, jauheliha ja puolitetut ananaspalat. Ripottele juustoraaste päälle. Paista 275°C uunissa keskitasolla noin 10  – 15 min. (taikinapakkauksen ohjeen mukaan).

Tämän pizzan salaisuus lienee ketsupin tuomassa makeudessa (taittaa tomaattimurskan kirpeyttä/hapokkuutta) sekä miedoissa maku-yhdistelmissä (meidän poikamme ei esim. syö kinkkua tai muutakaan kovin suolaista). Pisteet ehdottomasti myös Fazerin taikinalle – paras kaikista. Pizza on tehnyt hyvin kauppansa aikuisillekin vieraille. Ja kyllä – ananas kuuluu pizzaan!

Aikuisten puolelle peltiä olemme joskus lisänneet paprikaa tai tomaattia, ja valmiin annoksen päälle rucolaa (lapsi nyppisi nämä pois).

Kamalan hyvä kanaperunavuoka

Tarvitset:

– 1kg pakastealtaan perunasipulisekoitusta

– n. 2dl maitoa + n. 2dl vettä

– yhden kanaliemikuution

– 400g kananjauhelihaa

– 1rkl jauhelihamaustetta

– yhden keskikokoisen/suuren porkkanan

Levittele jäinen perunasipulisekoitus kevyesti voideltuun (itse käytän oliiviöljyä) uunivuokaan. Raasta sekaan pesty ja kuorittu porkkana karkeana raasteena. Paista kananjauheliha pannulla jauhelihamausteen kanssa. Kiehauta kattilassa maito&vesi, ja murenna liemikuutio joukkoon. Sekoita jauheliha vuokaan ja kaada neste päälle tasaisesti. Halutessasi voit ripotella päälle hiukan mietoa juustoraastetta. Paista 200°C uunissa alatasolla n. tunti.

Tämä vuoka on kätevä siitä syystä, että kasviksen (porkkanan) saa piilotettua muiden ainesten joukkoon (meidän poikamme ei syö porkkanaa raakana – muitakin kasviksia hyvin nirsosti). Vuoka on pehmeän makuinen ja maistuu koko perheelle! Ps. Piilotamme porkkanaa myös perinteiseen makaronilaatikkoon.

Taaperon tuhti tortilla

Tarvitset:

– täysjyvätortillalettuja

– ketsuppia

– Ruustinnan salaattia (tai omaa lempi-salaattia – tummanvihreät on ravintorikkaimpia)

– kirsikka – tai luumutomaatteja

– kurkkua

– ananasta

– rasvatonta raejuustoa

– oman maun mukaan miedosti maustettua, paistettua kanan – tai naudanjauhelihaa

Lämmitä tortillalettua n. 20s mikrossa. Levitä letun keskelle loraus ketsuppia, asettele päälle sopiva määrä jauhelihaa, ripottele sekaan pieniksi pilkotut tomaatti -, kurkku – ja ananaspalat sekä revitty salaatti, lopuksi laita päälle reilu ruokalusikallinen raejuustoa. Kääri tiukalle, toisesta päästä suljetulle, rullalle.

Mikäs sen herkumpaa ruokaa kuin tortilla! Aikuisten (ainakin minun ja mieheni) makuun tehty tulinen ja mausteinen tortilla tuskin on monenkaan leikki-ikäisen juttu. Tällä reseptillä tortillasta tulee miedon makuinen mutta silti makoisa, ja terveellinen! Erityisen kivaa on se, ettei kasvisten suhteen nirsoileva lapsi ”huomaa” lettuun kätkettyjä vihanneksia. Meidän poika syö vihanneksista sellaisenaan ainoastaan kurkkutikkuja – tortillassa uppoaa myös tomaatti ja salaatti!

Lutusen lempeä linssikookoskeitto

Tarvitset:

– yhden pienen sipulin

– yhden (pienen) valkosipulinkynnen

– lorauksen oliiviöljyä

– hyppysellisen currya

– suolaa maun mukaan

– yhden tölkin Mutti-tomaattimurskaa

– yhden tölkin kookosmaitoa

– vettä pari desiä

– punaisia linssejä n. 2dl

Kuullota pieneksi silputut sipulit oliiviöljyn ja curryn kanssa kattilassa. Lisää tomaattimurska, vesi ja huuhdellut linssit. Anna kiehua hiljalleen noin 20min. Sekoita tasaiseksi sauvasekoittimella. Laita kattila uudestaan liedelle keskilämmölle, lisää kookosmaito sekoitellen (+ halutessasi vähän sokeria/ketsuppia makeudeksi), kuumenna ja tarkista maku (suolan määrä).

Porkkanasosekeitto, monen lapsen suosikkikeitto, ei jostain syystä maistu meidän pojalle. Tämä linssikookoskeitto puolestaan niin hyvin, että äiti on jo kyllästynyt! Ohjeen määrät ovat viitteellisiä – kokeilemalla löytynee omaan – ja lapsen – suuhun sopiva maku&koostumus.

Pikkukipparin kylmäsavulohikiusaus

Tarvitset:

– 500g pakastealtaan perunasipulisekoitusta

– 150 g kylmäsavulohta (me käytämme Kalaneuvoksen)

– 2dl kevytkermaa

– ripauksen suolaa ja mustapippuria

Kaada jäinen perunasipulisekoitus voideltuun vuokaan. Leikkaa lohi saksilla sekaan ohuina suikaleina. Kaada päälle kerma ja mausteet (vain vähän – lohi on suolaista jo itsessään, eikä monikaan pikkulapsi innostu liiasta pippurista) ja sekoittele. Paista 200°C uunissa alatasolla noin 50 min. Aikuiset voivat ripotella tilliä oman annoksen päälle. Meidän lapsi erottaa ”vihreät” annoksestaan alta aikayksikön, minkä jälkeen ruoka on hänen mielestään vähintäänkin epäilyttävää.

Lapsemme syö kalaa tällä hetkellä ainoastaan kalapuikkojen/leikkeiden sekä tämän kiusauksen muodossa. Tonnikala on ilmeisesti liian suolaista. Pannulla paistettu lohi/uunilohi maistui vauvana vaan ei enää. Tämä muutaman raaka-aineen kiusaus on edullinen ja todella helppo valmistaa!

Oliko tästä postauksesta hyötyä..? Jos, niin minulla olisi takataskussa vielä (ainakin) kolme herkku-reseptiä perheen pienimmille, nimittäin Pikkuisen parempi kanapasta Pikkuiselle, Kerrassaan hyvä kesäkurpitsalasagne, sekä Pikkumurun parhaat pitaleivät – laitanko jakoon?

Herkullista viikonloppua jokaiseen kotiin!

Ps. Vaikka em. reseptit on tehty pikkulapsen makumieltymysten ehdoilla syö näitä meillä koko perhe (resepteistä riittää noin neljälle – kuudelle syöjälle). Pyrimme syömään mahdollisimman paljon samaa ruokaa lapsen kanssa. Ajatus on mielestämme kiva ja ”tasa-arvoinen”☺️

Perhe Ruoka ja juoma Oma elämä Lapset