Vinkkejä kesäpuuhaan pikkulapsen kanssa Pirkanmaalla!

Ihana kesä on täällä taas, ja on tullut aika nauttia lapsen kanssa kivoista kesäretkistä! Kokosin alle parhaat vinkkini kesäpuuhaan Pirkanmaalla. Kyseessä ei ole kaupallinen yhteistyö, joten en jaa kohteista kattavia info-paketteja, vaan kerron meidän perheen – varsin positiiviset – fiilikset kyseisistä paikoista. Näitä suosittelen sydämestäni:

Tampereen maauimala. Tämän mainitsin jo viime postauksessani. Itse en nauti ollenkaan uimaranta-päivistä lapsen kanssa – minulle ne tarkoittavat lähinnä hiekkapölyä, meteliä, pöpöjä ja lisää hiekkapölyä. Maauimalaankaan en lähtenyt erityisen korkein odotuksin – yllätyin positiivisesti! Matka kuluu sujuvasti ratikalla (melkein uintikeskuksen oville saakka), suuri&lämminvesinen lastenallas leluvalikoimineen on ihan super-kiva, ja eväiden syönti onnistuu näppärästi pöydän äärellä. Suurelta nurmialueelta löytyy hyvin omaa rauhaa jopa lapsen riisumiseen ja pukemiseen – ja myöskin leikkipaikka, joka on oikein sopiva juuri kolme-vuotiaalle. Ruuhkaa ei ollut nimeksikään arki-aamupäivänä, lauantaina hieman enemmän muttei silloinkaan häiritsevästi. Mikä tärkeintä – meidän poika viihtyy maauimalassa erinomaisesti tuntitolkulla, ilo on käsinkosketeltava. Äitinä oma suurin iloni on nähdä lapsen ilo. Siispä tänne tulemme suuntaamaan kesän aikana varmasti vielä monen monta kertaa! Loppuun vielä vinkkejä piknik-eväisiin: viinirypäleet, mansikat, itsetehdyt kolmioleivät omilla lempitäytteillä, juustoviipaleet, kylmäsavuhärkä-leikkele, smoothiet, valmiskahvit (Valion cafe latte oma tämän hetken suosikkini), pillimehut (meillä Juustoportin sokerittomat), croissantit, nachot ja lapselle omia ”raksuja” (meillä Änglamarkin porkkana&omena- maissinaksut), pensasmustikat, cocktailpiirakat ja miniluumutomaatit. Nam! Kylmälaukku kulkeutuu kätevästi rattaiden työntöaisassa.

Kiviniityn kotieläinpuisto. Tämä on ehdoton suosikkini kaikista kotieläinpuistoista joissa olemme käyneet. Automatka Tampereelta Sastamalaan kestää noin 45min. – ei ollenkaan liian pitkään. Kaikkein parasta tässä paikassa on mielestäni sen ihana, maalaisromanttinen tunnelma. Puisto ei vaikuta ”rakennetulta” vaan eläimet ovat omassa luonnonmukaisessa ympäristössään peltojen, niittyjen ja metsien ympäröiminä. Tunnelma on rauhallinen ja rauhoittava, ilma puhdasta hengittää. Kiviniitystä tekee erityisen hauskan retkikohteen myös se, että eläinten katselun lomassa on tarjolla erilaisia aktiviteetteja touhukkaille taaperoille: polkuautoja, pomppulinnoja, trampoliineja, valtavan kokoinen hiekkalaatikko, poniratsastusta ja niin pieniä kuin suuriakin liukumäkiä. Omia eväitä saa rauhassa syödä, grillauskin onnistuu. Paikan päältä löytyy myös kahvila. Omia suosikki-eläimiäni Kiviniityssä ovat mm. kalkkuna, riikinkukko, erirotuiset kanat, villisika, valkohäntäpeura ja strutsi. Lapsi on tykännyt syöttää söpöille marsuille voikukanlehtiä. Tänne kannattaa suunnata aurinkoisena (vaan ei liian paahteisena) päivänä heti aamutuimaan. Onnistunut koko perheen kesäretki on taattu.

Sastamalasta löytyy muuten myös Herra Hakkaraisen talo. Täällä emme itse ole vielä vierailleet, mutta suosituksia olen kuullut useammalta. Uskallan siis väittää, että oiva kohde tämäkin – ainakin Herra Hakkaraisen faneille!

Kivan kesä-tekemisen ei tarvitse olla kallista/maksullista tai aina jotain super-erityistä. Tampereen puistoruokailu on loisto-esimerkki mukavasta koko perheen ilmaisesta kesäpuuhasta. Ruokailuja järjestetään ma-to klo 11-13 eri puolilla Tamperetta. Ensimmäinen tunti on ohjattua toimintaa – pelejä, leikkejä, musiikkia, sirkusta, teatteria, piirtämistä tms. – ja ruokailu alkaa klo 12. Me olemme poikani kanssa käyneet Hervannan puistoruokailussa jo viime kesästä lähtien. Emme joka päivä tai edes joka viikko, mutta silloin kun omat ideat tai oma jaksaminen tekemisen suhteen on vähissä. Vanhemman näkökulmasta puistoruokailu on tervetullut helpotus pikkulapsen kanssa touhuiluun. Lapsesta puolestaan olen aistinut sen, kuinka hän on nauttinut vaihtelevasta tekemisestä kodin ulkopuolella. Ja – ulkona ruoka tuntuu aina maistuvan (niinhän se on usein meillä aikuisillakin)!

Sateisen päivän museo-vinkkini ovat ehdottomasti Hervannassa sijaitseva Poliisimuseo sekä tietenkin Vapriikki. Poliisimuseo on ilmainen, ja meidän lapsi on viihtynyt siellä jo pienestä taaperosta lähtien. Vapriikki puolestaan on täynnä mielenkiintoista nähtävää ja koettavaa jopa usean tunnin ajaksi. Lapsen mieleen ovat erityisesti olleet luonnontieteellinen museo ja pelimuseo. Kivinäyttely on myös ollut mielenkiintoinen. Mainittakoon Tampereen museo-tarjonnasta vielä Muumimuseo – oikein kiva retkikohde niin lapselle kuin aikuisellekin!

Viikinsaari on kesän must-juttu, ainakin yhden kerran! Laivamatka on pikkuiselle hauska ja jännittäväkin elämys. Me olemme ottaneet Viikinsaareen aina mukaan piknik-eväät ja tietenkin uikkarit. Ruuhkaa on etenkin viikonloppuisin, heinäkuussa eniten, joten mahdollisuuksien mukaan kannattaa valita jokin muu ajankohta.

Viikinsaaren tyyliin Arboretum on mielestäni ehdoton kerran kesässä – kohde. Meidän poika tykkää kukista eikä tunnu koskaan väsyvän niiden ihasteluun. Itse nautin myös kovasti tämän ihanan puutarhan kesäisen herkästä kauneudesta. Alue on niin laaja, että oma rauhallinen paikka kesäpäivän viettoon löytyy varmasti päivästä ja kellonajasta riippumatta. Arboretumissa usein vain köllöttelemme ja rentoudumme – toki unohtamatta eväiden syöntiä.

Lempäälän Kirskaanniemi on upea luontokohde, josta löytyy sopivan pituisia luontopolkuja myös pienille luonnontutkijoille. Meidän pikkuinen nauttii pitkospuilla kävelystä aivan erityisesti. Maisemat ”ylhäällä” kallioilla ovat huikean kauniit! Luontoretken kruunaa tietenkin eväiden nauttiminen nuotiopaikalla. Meidän poju ei syö makkaraa eikä edes nakkia, joten hänelle ollaan usein pakattu evääksi ruisleipää, karjalanpiirakka tai graham-lihiksiä. Savuntuoksu, lintujen laulu ja tuulen hiljainen, rauhoittava humina tuo retkipäivään oman erityisen tunnelmansa. On ollut ilo huomata kuinka lapsemme on pienestä pitäen ollut luonnosta kiinnostunut, ja hän usein itse pyytää että lähdettäisiin metsään. Luonnon keskellä ja metsässä ei voi koskaan viettää liikaa aikaa.

Kissakahvila Purnauskis on oiva parin tunnin retkikohde lapsen kanssa. Kahvilassa voi toki käydä ympäri vuoden, mutta kesällä se on vaan jotenkin helpompaa ja kivempaa. Minusta on ollut mukava totuttaa lasta eläimiin ja eläinpölyyn jo pienestä vauvasta lähtien. Uskon altistuksen ehkäisevän allergioita ainakin jonkin verran. Purnauskiksen kissat ovat ihastuttavan suloisia, kesyjä ja rauhallisia. Niitä sopii taaperonkin rauhassa rapsutella. Tunnelma kahvilassa on lämmin ja hiukan salaperäinen, mikä toki on lapselle kiehtovaa. Menusta valitsen itselleni yleensä kahvin ja jonkin suolaisen piirakan, lapsi puolestaan makeaa. Kotona meillä ei juurikaan herkkuja syödä, joten kissakahvilassa nautitut leivokset on meidän pienelle erityinen juttu!

Uimaranta-henkisille suosittelen Tampereen uimarannoista ehdottomasti Pyynikin uimarantaa – iso nurmialue mahdollistaa hiekkapölyttömän rantapäivän, oma rauha löytyy tarvittaessa, ja suurten puiden alle pääsee varjoon niin halutessaan. Kahvilakin löytyy. Pyynikin maisemat ja luonto ovat vertaansa vailla.

Lopuksi mainitsen vielä Pirkkalasta löytyvän Sankilan kartanon. Viehättävä, luonnonrauhaisa miljöö, ja suloisia kotieläimiä silitettäviksi. Pihalta löytyy myös trampoliini pikku-pomppijoille.

Särkänniemi ja Koiramäki ei erillistä esittelyä kaipaa. Ja, jos rehellisiä ollaan, nämä eivät edes ole meidän suosikki-kohteita (ellei lasketa kesäkauden päättäreitä – viime vuonna Portion Boysin keikka ja huikea ilotulitus tekivät tapahtumasta ehdottomasti käymisen arvoisen). Syynä on lähinnä ruuhka ja jonottaminen, ja toki myös se ettei meidän siro 3-vuotias pääse vielä moneenkaan laitteeseen. Hän ei myöskään taida olla kovin erityinen vauhtihirmu – viime kesänä possujuna piti pysäyttää kesken ajon ”haluaa poiiiiis!” – huutojen säestyksellä😁

Toivottavasti näistä vinkeistä on iloa  kesäpäiviin! Jaa alle teidän perheen suosikit!

Ihania kesäretkiä itse kullekin – lapsiemme ilosta nauttien💛

Perhe Oma elämä Lapset Suosittelen

Bye bye touhukas toukokuu – hello kepeä kesäkuu!

Toukokuu oli touhukas ja yhtä juhlaa! Pojan kanssa juhlittiin sekä päiväkodin että muskarin kevätjuhlia – minä puolestani juhlin oppilaideni kanssa peräti kahteen otteeseen karaoken merkeissä (tätä voi kohdallani sanoa jo juhlaputkeksi, sillä raskautumisen jälkeen juhlinta-saldoni on ollut noin 3krt/vuosi). On ollut ilo huomata että lapsemme on rohkea esiintyjä – hän selkeästi nauttii ilmaista itseään musiikin ja tanssin keinoin, jopa lavalla. Äitiinsä tullut tuossa asiassa☺️

Touhua toukokuuhun toivat myös aloittamani (aamu)sali-harrastus kahdesti viikossa, ja pojan toukokuussa alkanut jalkapallo Tamu:n riveissä. Jalkapallossa olemme käyneet koko perhe yhdessä – pojan iloa&intoa on ollut ihana seurata. Ensi viikolla ilo varmasti tuplaantuu kun lapset saavat omat jalkapallot sekä nimikoidut pelipaitansa!

Helteitä olemme juhlistaneet jo kaksi kertaa Tampereen maauimalassa – erittäin näppärä paikka pikkulapsen kanssa, suosittelen! 40cm syvä lastenallas on todella iso, ja siinä kelpaa aikuisenkin köllötellä. Monenmoisia vesileluja on saatavilla runsaasti. Plussaa annan myös isosta nurmialueesta ja sinne asetelluista pöydistä ja tuoleista (pikkulapsen kanssa piknik onnistuu huomattavasti helpommin ja siistimmin pöydän äärellä kuin viltin päällä – vaikkakaan en meinannut saada lasta millään pois altaasta, en edes herkuilla). Leikkipaikkakin löytyy. Meidän kotoa matka maauimalaan taittuu helposti ja ilmaiseksi ratikalla – uskonkin että kyseinen paikka tulee olemaan meidän kesän top-ykkönen!

Toukokuussa ehdin myös kirppistellä, sekä laittaa mieheni kanssa niin pihaa, terassia kuin parvekettakin kesäkuntoon. Hankimme parvekkeelle uuden sohvan loisto-tarjouksen löydettyämme. Lumihiutaleet, pelargonit, hortensiat, orvokit, sinipellava, petunia, maljaköynnös ja Intianminttu löysivät kaikki omat paikkansa. Kylvin myös etupihallemme pienen yksivuotisen kukkaniityn, jonka väriloistoa pääsemme tosin ihailemaan vasta heinäkuun puolella.

Isovanhemmatkin ehtivät kyläilemään lettukestien merkeissä. Ja – pojalla oli 3v.-hammastarkastus. Kaikki 20 helmenvalkoista hammasta loistivat terveinä ja puhtaina. Avopurennasta mainittiin – tutti on meillä ollut nukahtamisen apuna 3-vuotiaaksi saakka (koska siitä luopuminen aiemmin oli kertakaikkisen tuskallista). Tuon asian suhteen en hyvällä tahdollakaan ansaitse vuoden äiti-titteliä. Yritän ajatella niin että vanhemmuudessa sudenkuoppien määrä on loputon. Joskus viisautta on mennä sieltä missä aita on matalin – ei aina edes yrittää ylittää niitä kaikista korkeimpia rimoja.

Touhukkaan toukokuun jälkeen en kaipaa kesäkuulta juhannusta lukuunottamatta sen kummempia kissanristiäisiä. Lapsi on päiväkodissa kuun loppuun vielä 2-3krt/vko – tämä oli psykologini suositus, vaikka olenkin itse lomalla. Lapsen päikkypäivinä yritän hellittää kotitöistä edes hiukan (vaikeaa!), ja vain levätä sekä nauttia Suomen suloisesta suvesta. Käydä salilla ja kirjoittaa blogia. Nähdä ystäviä. Ja – rakkaan mutta toisinaan pikkulapsiarjessa niin kauaksi karanneen mieheni kanssa toiveissa olisi päästä treffeille edes kerran. Minulla on häntä ikävä. Ikävä meitä.

Ihania kesäkuun päiviä kaikille!

Tärkeintä on rakastaa ja olla rakastettu – tässäkin kuussa💛

Koti Piha ja puutarha Oma elämä Lapset