Ei parempi eikä huonompi, vaan onnellisesti erilainen juhannus pikkuvauvan äitinä!

Olen aiemmin blogissani maininnut siitä, että tykkään juhlia. Elämä on kuitenkin suurimmaksi osaksi arkea, joten sitä on syytä- tärkeääkin- piristää silloin tällöin juhlimisella. Vuodenkiertoon liittyvistä juhlista joulu ja juhannus ovat suosikkejani, jälkimmäisen vetäessä kuitenkin pidemmän korren, kesä-ihminen kun olen. Perinteisesti olen viettänyt aikuisiän juhannukseni ystävien tai poikaystävien mökeillä, aikuisessa (pääosin) seurassa. Onpa joukkoon mahtunut muutama lavatanssi-juhannuskin. Juhannusten viettoa ovat värittäneet moninaiset ja hassunhauskat seurapelit- ja leikit, leikkimieliset urheilu-kisailut, kokon polttaminen, karaoke-laulanta, juhannustaiat, sekä yöttömässä yössä pikkutunneille jatkuva saunominen vihtoineen ja järvi-pulahduksineen. Viini on virrannut ja skumppalla on kilistelty. Onpa myös lemmiskelty niityllä havunneulasten ja itikoiden nipistellessä paljaita reisiä. Ja- eräs pikkuinen Viljami sai luultavasti alkunsa ei vähempää eikä enempää kuin juhannussaunassa- näin olemme mieheni kanssa laskeskelleet aarteemme lasketun ajan huomioiden.

Tänä vuonna juhannukseen ei liiemmin kuulu mikään edellämainituista. Vietämme keskikesän juhlaa kotona kolmistaan (ellemme sitten saa ex tempore- vieraita, jotka ovat toki aina tervetulleita)- lapsemme on tallustellut (vertauskuvannollisesti) tällä pallolla vasta reilut kolme kuukautta, joten tulimme aiemmista suunnitelmista poiketen siihen lopputulokseen ettei pikkuisen maailmaa (ja rutiineja) ole vielä syytä mullistaa enempää kuin on välttämätöntä. Hän on tottunut nukkumaan viileässä ja pimeässä omassa pinnasängyssään, sekä  nukkumaan neljät päiväunet hiljaisuudessa päivän aikana. Hän ei perusta lämmöstä pisarankaan (tai pitäisikö sanoa säteen) vertaa,  ja oudot kasvot saattavat vielä hätkähdyttää ja hämmentää. Näin ollen koti-juhannus on meille juuri nyt se ainoa ja oikea. Ei järveä tai juhannuskoivuja, mutta sauna ja poreamme kylläkin. Niissä olemme mieheni kanssa jo tottuneetkin sujuvasti rentoutumaan itkuhälyttimen kanssa. Ei mieheni äidin loihtimaa herkuista notkuvaa buffet-pöytää, mutta itse tehtyjä hampurilaisia sensijaan. Ei tonkallisia viiniä, mutta lasillisilla voimme ja aiomme juhlistaa (enhän enää imetä). Ei musiikin sulosointuja metelistä puhumattakaan, ei seurapelejä- eikä leikkejä. Vaan – ehkä jotain paljon parempaa ja ainutlaatuisempaa- saamme leikittää ja viihdyttää pientä ainutlaatuista ihmettämme kylvyillä, saippuakuplilla, käsinukeilla, tuutulauluilla ja suukoilla (ainakin, mielikuvitus vain rajana!) Saamme hukuttaa hänet haleihin (kuten teemme joka päivä), nuuhkia hänen silkinpehmeää ihoaan, ja hukkua syvänsinisiin mustikkasilmiinsä aina uudestaan ja uudestaan. Ja vielä – saamme syöttää toisillemme mansikoita ja tuntea juhannus-romantiikkaa pienoisen nukkuessa kauneusuniaan (vaikkei hän täydellisessä kauneudessaan niitä tarvitsisikaan). Omassa kodissamme – sen suloisessa rauhassa ja turvassa.

Mitä minuun itseeni tulee- saan nauttia yhdestä äitiyteni tähtihetkestä; ensimmäisestä juhannuksestani äitinä, pienokaistani hoivaten ja häneen keskittyen. Tilasinpa tätä tähtihetkeä varten meille myös juhannukseen sopivat samistelu-vaatteet.

Minun juhannukseni on tänä vuonna ei parempi eikä huonompi kuin aiemmin, vaan onnellisesti erilainen pikkuvauvan äitinä! Ja- olen kiitollinen tästä erilaisesta juhannuksesta, sydänjuuriani myöten.

Suloista suven juhlaa kaikille!

Ps. Tämän tekstin jo kirjoitettuani pyysin spontaanisti ystävä-pariskuntaa meille huomenna päiväsaunaan&poreisiin ja hamppareille – saa nähdä miten tämä sujuu vauvelin kanssa, uskon että hyvin! Onpa piristävää nähdä ihmisiä pitkän koronaetäily- ja mammalomailu-tauon jälkeen 🙂

Perhe Oma elämä Ystävät ja perhe Vanhemmuus

Ymmärretään enemmän ja tuomitaan vähemmän- jos lainkaan

En ole koskaan ajatellut että alkoholisti juo tyhmyyttään tai huonommuuttaan- hän juo sairauttaan. Sama pätee narkomaaneihin; he eivät ole typeriä vaan riippuvaisia. Nainen (tai mies) joka harrastaa toistuvasti irtosuhteita ei ole helppo tai kevytkenkäinen, vaan hän luultavasti paikkaa jotain tosi syvää haavaa itsessään (tai yksinkertaisesti nauttii seksistä). Kovikset eivät ole kovia vaan usein pehmeimpiä meistä kaikista. Ihminen joka huutaa ei ole paha tai ilkeä – ehkä hänelle on huudettu. Työtön ei ole yhtä kuin laiska, eikä romani rikollinen.

Lihava ei ole itsehillitön eikä laittautunut ihminen pinnallinen. Punkkarit eivät ole pelottavia tai hipit hörhöjä.

Äitiyslomalla opiskeleva tai lomalta pian töihin palaava nainen ei ole itsekäs. Kiltti ihminen ei ole tossu, eikä eloisa ihminen tyrkky. Välittömyys ja vilpittömyys ei ole naiiviutta. Äijämäinen raksamies voi olla herkkä. Keijukaismainen runotyttö voi olla vahva. Sihteeri ei ole vain ”kahvinkeittäjä” eikä siivooja ”duunari”. Pappi ei välttämättä ole tiukkapipoinen tai absolutisti. Opettajakin voi olla hauska ja lempeä.

Syömishäiriöinen ei ole hullu, eikä mielenterveyspotilas kummajainen. Kaikki chihut eivät ole räksyttäjiä eikä yksikään koira paha rodultaan.

Hiljaisella ihmisellä voi olla sanottavaa paljonkin. Kaikkein äänekkäin ei välttämättä ole kaikkein itsevarmin, ja suuren yhtiön pomolla voi olla paniikkihäiriö. Ujot eivät ole tylsiä eivätkä puheliaat aina kiinnostavimpia. Tatuointien tai lävistysten ei tarvitse kertoa ihmisestä yhtään mitään. Kuin ei blondatun tukan tai silikonirintojenkaan.

Kiltti tyttö voi olla paljon muutakin kuin kiltti ja paha tyttö myös muuta kuin paha. Pelimiehet ja pahat pojat saattavat omistaa kaikkein herkimmän sielun. Viimeisen päälle huoliteltu ja korkeassa asemassa oleva menestynyt työntekijä saattaa joka ilta kumota kotona neljän seinän sisällä pari pullollista viiniä. Masentunut voi olla seurassa yhtä aurinkoa. Koomikon kyyneleet tai tosikon huumori ei useinkaan näy. Personal trainerin omissa elämäntavoissa voi olla parantamisen varaa. Pinnalta tyhjä voi olla sisältä kaikkein syvin.

 

Pinta on aina vain pintaa. Aina. Emmekä koskaan tiedä toistemme koko tarinaa, jos puoliakaan. Siksi on tärkeää tutustua uuteen ihmiseen avoimin mielin. Siksi on tärkeää etsiä ymmärrystä, armoakin, tuomitsemisen sijaan. Maailma on kova- ollaan me pehmeitä.

Ps. Mitä (stereotypioita) lisäisitte listaan?

Puheenaiheet Ajattelin tänään Syvällistä Tasa-arvo