Kieksi – dokumenttisarja särkee sydämen

Suosittelen otsikon dokumenttisarjaa jokaiselle. Aivan erityisesti suosittelen sitä jokaiselle vanhemmalle, jokaiselle lasten ja nuorten kanssa työskentelevälle aikuiselle, sekä jokaiselle rikollisuuden polulle lähteneelle nuorelle. Suhtauduin sarjaan aluksi, esittelytekstin perusteella, hiukan kriittisesti – ajattelin että aiheen käsittely dokkareissa on ehkä jo hiukan nähty ja kulunut. En pitänyt siitä että sarjaa kuvailtiin ”rankaksi” – mieleeni tuli lasten ja nuorten ongelmilla mässäily. Onneksi en jäänyt ennakko-asenteeni vangiksi vaan katsoin sarjan. Katsoin ja itkin.

Aivan erityisesti itseäni kosketti nuoriso-rikollisuutta käsitellyt jakso. Olen itse pienen pojan äiti – jaksossa haastateltiin useampaa nuorta jotka olivat joskus olleet pieniä, viattomia poikia. He olivat jo 2- vuotiaana todistaneet, ehkä itsekin kokeneet, perheväkivaltaa. He olivat isiensä hylkäämiä. He olivat jääneet vaille rakkautta, täysin ja kokonaan. Sitä ainoaa asiaa elämässä mitä mikään ei korvaa ja minkä jokainen lapsi ansaitsee. En pysty hyväksymään yhteiskuntaa jossa lapset ja nuoret joutuvat elämään perhe-helvetissä ilman että yksikään ulkopuolinen aikuinen näkee tai kuulee. Ilman että kukaan auttaa. Usein vuosi toisensa jälkeen.

Kun rakkautta vaille jäänyt, väkivaltaan ”tottunut” lapsi, aloittaa koulun on syöksykierre usein jo valmis. Koulussa hän toistaa kotona oppimiaan toimintamalleja ja purkaa pahaa oloaan toisiin. Väkivalta on ainoa keino tunteiden käsittelyyn. Lapsi jää vaille kavereita, saa pahiksen leiman otsaansa, ja joutuu pallotelluksi paikasta toiseen ilman että kukaan osaa katsoa lapsen käytöksen taakse. Hän jää yksin ja ulkopuoliseksi. Entistä rakkaudettomammaksi. Hyväksyntää saa ainoastaan olemalla ”kovis”, joka hakkaa ja ryöstää, diilaa ja uhoaa. Kirjoitin blogissani jo aiemmin että kaikkein ilkein tarvitsee rakkautta kaikkein eniten. Kuulitteko opettajat – kaikkein ilkein tarvitsee rakkautta kaikkein eniten. Samaan hengenvetoon totean: en itsekään opettajana nähnyt ja kuullut – tajunnut – kaikkea.

Poikani on kuluneen talven aikana toistuvasti puhunut päiväkodissa olevasta pojasta joka kiusaa. Hän on kertonut pojan tönineen, lyöneen, kuristaneen ja sanoneen ”tulen rikkomaan teidän kodin”. Mieheni kanssa olemme ihmetelleet miten vasta neljävuotias (noin) on oppinut kuristamista ja väkivaltaista puhetta. Vaihtoehtoja ei voi olla kuin kaksi: koti ja/tai ruutu. Pojalleni olen noissa tilanteissa sanonut (sen toteamuksen lisäksi ettei kukaan saa vahingoittaa ketään): ”äiti ajattelee että sillä pojalla on varmaan aika paha olla kun käyttäytyy noin”. Olen puhunut pojalleni siitä kuinka tärkeää on aina yrittää olla hyvä kaveri kaikille, sillekin lapselle, joka ei itse aina välttämättä osaa. Toki olen myös kehottanut poikaani aina kertomaan kiusaamis-tilanteista niin päiväkodin aikuisille kuin myös isille ja äidille. Ja hän on onneksi kertonut. On mielestäni päivänselvää että kiusaavalla lapsella ei ole kaikki hyvin, kuten sekin ettei hänen kotonaan voi olla kaikki hyvin (varsinkaan silloin kun kyse on päiväkoti-ikäisestä lapsesta – kouluikäinen saattaa ehkä sortua kiusaamiseen jo pelkästään ryhmäpaineen/huonojen esimerkkien vuoksi).

Yhteiskunnan pitäisi mielestäni pystyä paljon nykyistä paremmin näkemään ja puuttumaan nimenomaan varhaislapsuudessa tapahtuviin ongelmiin perheissä. Kuten yllä kirjoitin, koulussa interventio saattaa olla jo liian myöhäinen. Lastensuojelu tarvitsee resursseja ja keinoja enemmän, mutta toisaalta pelkkä laitokseen siirtäminen ei useinkaan riitä (joskus voi olla päinvastoinkin – näin käy silloin kun lasta/nuorta ei laitoksessakaan kohdata). Tukea ja apua huonosti voiville ja huonoissa oloissa eläville lapsille ja nuorille tarvittaisiin yksinkertaisesti paljon paljon enemmän. Näistä asioista kyllä puhutaan paljon, mutta mitään ei tapahdu. Miksi mitään ei tapahdu? Lapset ja nuoret ovat tärkeintä mitä meillä on.

Pienen lapsen auttaminen on helpompaa kuin vanhemman lapsen, joka on kenties jo liian syvällä opitussa käyttäytymisessä, ongelmallisessa elämäntavassa, ehkä jo päihderiippuvainen ja niin edelleen. Pieni lapsi (kukaan lapsi) ei ole saanut itse valita kotiaan – hän on vanhempiensa armoilla. Jos vanhemmat eivät kykene kantamaan vanhemman vastuuta on pieni lapsi yhteiskunnan muiden aikuisten armoilla. Sinun ja minun. Meidän kaikkien. Kenen tahansa meistä.

Sami Kieksi on muuten tuottajana, ohjaajana ja käsikirjoittajana tutustumisen arvoinen. Hän ei dokumenteissaan tee numeroa itsestään vaan kuulee aidosti haastateltavaansa ja antaa tälle tilaa. Hän pääsee helposti lasta ja nuorta lähelle. Kieksin uskottavuutta työssään lisää se, että hänen oma lapsuutensa on ollut rikkonainen.

En ole lastensuojelun, sosiaalitoimen tai nuorisotyön ammattilainen. En juurikaan osaa antaa konkreettisia neuvoja siitä mitä pitäisi tehdä. Alle saa mielellään kommentoida omia ajatuksia ja/tai kokemuksia aiheesta, ja erittäin mielellään  myös konkreettisia ratkaisu-ehdotuksia.

Tilanne on sietämätön. Lasten ja nuorten pahoinvointi hyvinvointi-valtiossamme on sietämätöntä.

Minun sydämeni särkyy.

Ps. Pieni henkilökohtainen tarttumispinta minulla aiheeseen on – työskentelin opiskeluaikoinani vapaaehtoisena nuorten syrjäytymisen ehkäisyyn keskittyneessä nuorisotalo Päättymättömässä tarinassa. Talossa kohtaamieni nuorten inspiroimana – ja heitä haastatellen – tein kasvatustustieteen pro gradu – tutkielmani nuorten syrjäytymisen ehkäisemisestä. Postauksen kaavio – kuvat (itse laatimani) ovat gradustani, kuin myös alla oleva teksti.

Puheenaiheet Mieli Lapset Uutiset ja yhteiskunta

Neljä vuotta täyttävän lempipuuhat top 5 (ja mitä äiti niistä ajattelee)!

Kodissamme asustaa ensi kuussa neljä vuotta täyttävä iloinen, touhukas, ihmisläheinen ja mielikuvitusrikas pieni poika. Poika, joka tykkää aivan erityisesti tässä postauksessa kuvailemistani puuhista!

Ehdoton ykkönen:

Erilaiset mielikuvitusleikit. Näissä saattaa seikkailla rapuja, astronautteja, sukeltajia, dinosauruksia, hämähäkkimiehiä, lääkäreitä ja potilaita, pikku öttiäisiä, Röllinkäinen ja Menninkäinen, iso paha susi, Viljami vauva perheineen, poliisi ja rosvo ja pieni nukkuva tyttö, lento-harakka (älkää kysykö enempää), supermiehiä ja oikeastaan ihan mitä vaan, lista on loputon! Poikani mielikuvitus on ehtymätön ja hän omaa aivan huikean eläytymiskyvyn keksimiinsä leikkeihin. Ilmeet, eleet, liikkumistavat ja äänet ovat näyttelijäntyötä kerrakseen. Rapu leikissä kävellään sivuttain, ja sormista tulee nakuttelevat sakset jotka etsivät saaliita ja aarteita. Dinosaurus- leikissä pieni Viljami dinonpoikanen herää isinsä ja äitinsä suojista, lähtee salaa seikkailemaan ja päätyy reissuillaan kaikenlaisiin vaaratilanteisiin. Isi rientää pelastamaan. Rosvo ja poliisi- leikissä minun roolini on esittää sohvalla unilelu kainalossa nukkuvaa pientä tyttöä, jonka lelun paha rosvo salaa varastaa. Poliisi kiiruhtaa herättämään tytön ja kertomaan että varas vei unilelun. Tyttö alkaa itkeä lohduttomasti mutta onneksi poliisi saa rosvon pian kiinni ja palauttaa lelun tytölle. Rosvo-lurjus (mieheni) joutuu kaltereiden taakse (esim. vessaan) ikuisiksi ajoiksi.

Vanhemman näkökulmasta mielikuvitusleikit ovat ihastuttavia ja super-hauskoja. Olen onnellinen siitä, että lapseni kykenee uppoutumaan mielikuvitusmaailmaan täysillä. Uskon ”lapsen olevan terve kun hän leikkii”. Mutta – nämä ovat myös ihan hiukan raskaita, päivästä toiseen! Varsinkin silloin kun mielikuvitusleikki alkaa sillä sekunnilla kun lapsi avaa aamulla silmänsä, ja kun äidistä tuntuu että olisi voinut nukkua vielä viisi tuntia ainakin😄.

Erittäin hyvänä kakkosena:

Metsäretket – tästä olen hyvin onnellinen! Asuinalueemme ehdoton plussa ja bonus on useat luontopolut muutaman sadan metrin päässä kotiovelta. Lisäksi viiden minuutin automatkan päästä löytyy Kirskaanniemen upeat kalliot, joille johtava luontopolku on juuri sopivan pituinen leikki-ikäiselle. Käymme metsässä viikottain, ja hyvin usein idea tulee ensimmäisenä lapsen suusta. Joskus rakennamme risuista majan reitin varrelle, ja leikimme hetken majaleikkiä ennenkuin matka jatkuu. Lapsi saa määrätä metsäretkien tahdin ja pysähdysten määrät. Usein olemme tarkkailleet linnunpönttöjä tai katselleet hyvän tovin puunrunkoa koputtelevaa tikkaa. Kerran kohtasimme super-ison vesihämähäkin. Olemme ihastelleet lumpeenkukkia ja valtavia muurahaispesiä, poimineet vadelmia ja mustikoita suuhun matkan varrelta, tai seuranneet vikkelien oravien touhuja. Eväät pakataan yleensä aina mukaan – termarikahvia, pillimehua, ruisleipää, cocktailpiirakoita, smoothieita.

Lapsen luonto-suhdetta on ollut ihana seurata sivusta. Sitä kuinka hän ihailee ja ihmettelee luonnon ihmeitä, tietää ettei luontoon saa heittää roskia tai muutakaan sinne kuulumatonta, ja senkin että metelöidä ei sovi. Päiväkodista saimme kerran palautteen että lapsemme kulkee ketterästi hankalammassakin maastossa. Totta – harjoiteltu on!

Pronssi-sijan saa:

Uiminen ja kylpeminen. Vauvauinnissa kävimme aikoinaan yhden syksyn ajan (kunnes korona tuli väliin). Kotonamme on ulkoporeamme, johon oli erittäin sujuva siirtyminen aiemmista vauva-ajan kylpyhetkistä. Lapsi on pienestä pitäen tullut tutuksi veden kanssa ja ollut vedessä aina kuin kotonaan ja kala konsanaan. Silloin tällöin olemme käyneet myös kylpylöissä ja uimahalleissa – lasta ei millään meinaa saada altaasta pois!

Uimataito on tärkeä taito, joka voi parhaimmillaan pelastaa hengen. Luokanope-ajoiltani muistan useita vesi – pelkoisia – tai vettä vähintäänkin hyvin paljon arastelevia – lapsia, jotka saattoivat vielä ala-asteen viimeisillä luokilla uskaltautua ainoastaan pikkulasten altaaseen. Näin ollen olen hyvin iloinen oman lapseni tavasta suhtautua veteen hauskana ja turvallisena elementtinä. Hän osaa jo sekä kellua että sukeltaa, ja uida kellukkeilla. Minkäänlaisia kellunta-uikkareita tms. emme ole koskaan tarvinneet emmekä käyttäneet. Myös minulle itselleni uiminen on aina ollut mieluisaa, joten omena on pudonnut lähelle puuta.

Nelos-sijalle päätyy:

Kädentaitoihin ja luovuuteen liittyvät puuhat. Aivan erityisesti muovailu ja maalaaminen. Synttärilahjaksi poikamme on toivonut ”lasten työkaluja”, joten myös sentyyppinen käsillä tekeminen kiinnostaa. Piirtäminen on niinikään mieluisaa, ja pääjalkaiset saivatkin jo viime kesänä myös kädet, vartalon, silmät ja suun. Raketeistakin tulee jo ihan tunnistettavia. Vesiväreillä maalataan useimmiten sateenkaaria, aurinkoja, pilviä, ilmapalloja, sekä erilaisia jalanjälkiä ja ratoja. Värityskuvat eivät ole meidän lapsemme juttu (enkä toisaalta yhtään ihmettele – näitä taidetaan päiväkodissa tehdä vähän liikaakin, ja värittäminen ei ole kaikista luovinta puuhaa).

Listan viimeisenä vaan ei vähäisimpänä:

Lastenohjelmien katselu sekä Pikku Kakkonenpelin pelailu – ruutuaika siis. Ruutuajasta on monenlaisia ohjeistuksia ja mielipiteitä. Mannerheimin Lastensuojeluliitto muistaakseni suosittelee alle kouluikäiselle lapselle maksimissaan tunnin ruutuaikaa per päivä. Tämä raja paukkuu (tuplaantuu) meillä aika usein niinä päivinä kun lapsi ei ole hoidossa tai harrastuksissa. Mielestäni oleellisempaa kuin kellon kyttääminen tietyn ruutuajan täyttymisestä on kaikki se muu mitä lapsen kanssa tehdään päivän aikana. Jos päivän puuhat ja toimet ovat muutoin monipuolisia ja vuorovaikutuksellisia en usko että hiukan runsaammastakaan ruutuajasta on mitään haittaa.

Me luemme satuja joka päivä sekä aamulla että illalla. Ulkoilemme päivittäin (ellei taivaalta sada sammakoita tai pakkanen pauku yli parinkymmenen asteen). Päivittäin myös leikitään, pelataan ja tehdään kuvisjuttuja. Lapsi on käytännössä koko ajan aikuisen/aikuisten seurassa. Ruutuaikanakaan hän ei ole koskaan yksin – minä tai mieheni on aina vähintään samassa huoneessa, mutta useimmiten konkreettisesti lapsen vieressä. Näin voimme jutella ohjelman/pelin tapahtumista yhdessä. Noudatamme luonnollisesti ikäsuosituksia joitain poikkeuksia lukuunottamatta – esim. Muumilaaksoa tai K-7 lastenelokuvaa olemme joskus katselleet yhdessä. Koen että tunnen lapseni ja hänen ”herkkyytensä” hyvin. Jostain syystä poikaamme ei tunnu pelottavan vähän jännittävämmätkään ohjelmat, eikä hän esim. näe painajaisia juuri koskaan (nukumme perhepedissä ja lapsen uni on yleensä hyvin rauhallista).

Ruutuaika voi parhaimmillaan olla opettavaista. Lapsi saa tietoa luonnosta, eläimistä, ihmisistä, maapallosta, tunteista, tekniikasta. Pikku Kakkonen – pelissä on myös kehittäviä pelejä, kuten muistipelit, sekä esim. kirjaimiin, numeroihin, kierrätykseen ja tunnetaitoihin liittyvät pelit.

Lapsen ruutuaika on meidän perheessä käytännössä ainoa aika jolloin me vanhemmat (vuorotellen) pystymme rauhassa tekemään jonkin kotityön tai työasian. Ja – ilman ruutuaikaa (ja sisaruksen/sisarusten seuraa) kotipäivät olisivat kyllä aika pitkiä. Kavereiden kanssakin ollaan vielä ainoastaan satunnaisesti, ja isi tai äiti on aina mukana. Lapsen ruutuajan ulkopuolella televisio pysyy kiinni. Katsomme mieheni kanssa ohjelmia ainoastaan iltaisin lapsen jo käytyä nukkumaan.

Olisipa todella mielenkiintoista kuulla muiden saman ikäisten lempipuuhista! Onkohan esimerkiksi legot tai palapelit jossain perheessä hitti (meillä ei lainkaan)? Entä minkälaisia käytänteitä teillä on leikki-ikäisen ruutuaikaan?

Perhe Oma elämä Ystävät ja perhe Lapset