Muutos suunnitelmaan

DSC_0005.JPG

Voi flunssa onneton, minkä teit!

Minun pitäisi olla tänään juoksemassa Tampereen puolimaratonilla, jota olin kovasti odottanut. Osittain jännittyneenä viime viikkojen vähäisistä juostuista kilometreistä johtuen, mutta pääasiassa innoissani. Järjestelyt oli jo tehty: olimme sopineet yöpymisestä anopilla, kieltäytyneet kutsusta lauantai-illan dinnerille ystävien kanssa Helsingin päässä. Mies ja tyttö olivat tulossa kannustamaan reitin varrelle, olin suunnitellut pyytäväni maaliin kylmän oluen ja illaksi tulisia siipiä, Tampereella kun oltaisiin.

Kävi kuitenkin niin, että heräsin perjantaiaamuun tukkoisena ja kurkkukipuisena. Hetken asiaa tuumittuani oli selvää, etten lähtisi seuraavana päivänä juoksemaan 21 kilometriä. Tuo hetki asian päättämiseen piti kuitenkin käyttää, sillä odotukseni olivat olleet niin korkealla, ja toisaalta olo ei ollut ihan älyttömän huono – ei edes puolikuntoinen, ehkä 3/4-kuntoinen.

Päätin kuitenkin, että en lähde juoksemaan (enkä varsinkaan noin pitkää matkaa) muuten kuin sataprosenttisen terveenä. En halua flunssasta johtuvaa heikkoa oloa juoksun aikana tai huonoa tulosta, enkä varsinkaan halua pahentaa tai pitkittää tautia tai pahimmillaan ottaa vaikka sydänlihastulehduksen riskiä. Juoksuja tulee, ehdin kyllä. Esimerkiksi Vantaan maraton ja sen yhteydessä puolimaraton juostaan 10. lokakuuta, ehkä ilmoittaudun sinne. Kuulisin mielelläni vinkkejä myös muista puolimaratoneista nyt syksyllä pääkaupunkiseudun lähellä!

Mitä viikonloppuun tulee, pääsemme siis sittenkin illalla ystävien kanssa syömään, ja anoppikin lupaili kyläilyä sunnuntaille. Juostuja kilometrejä ja tulisia siipiä on luvassa suunniteltua vähemmän, mutta mitäs siitä, tuleehan noita.

Rentouttavaa viikonloppua!

Suhteet Oma elämä Liikunta Terveys

Kuinka puolimaratonille EI harjoitella

No, esimerkiksi järjestämällä ystävän polttarit edeltävänä viikonloppuna… Sainpa kuitenkin tauon jälkeen kuitattua uuden lajin lajilistalleni, polttarit nimittäin alkoivat superhauskalla sirkustunnilla Circus Helsingillä Suvilahdessa!

Alun lämmittelyn jälkeen (joka vedettiin asiaankuuluvasti TÄYSILLÄ ja olimme aivan hikisiä ja hengästyneitä jo viiden minuutin jälkeen…) pääsimme kokeilemaan jonglöörausta, akrobatiaa, trapetsia ja trampoliinia. Näin hauskaa ei ole vähään aikaan ollut!

Vaikka ehdimme saada vain pienen pintaraapaisun kustakin lajista, oli helppo ymmärtää millaista kehonhallintaa, taitoa ja voimaa sirkustaiteilijoilta vaaditaankaan – käsittämätöntä, että he saavat sen kaiken näyttämään niin helpolta!image.jpg

Polttareiden lisäksi tämän ja edellisen viikon puolimaratontreenit eivät muutenkaan ole menneet ihan putkeen. Töiden alettua päivät ovat täyttyneet tuhannesta asiasta, eikä lenkeille ole oikein ollut aikaa. Eilen olin vakaasti päättänyt käydä juoksemassa 15 kilometrin lenkin töiden jälkeen, oli mikä tilanne tahansa, jotta ehtisin juosta pidemmän lenkin edes kerran ennen lauantaita. Tarkoitus oli myös testata samalla energiageelejä, minulle kun vinkattiin että on hyvä etukäteen kokeilla aiheuttavatko ne mahavaivoja.

Pari sataa metriä hölköteltyäni sitten yhtäkkiä muistin että AI NIIN NE GEELIT! Koko asia ei ollut käynyt mielessäkään enkä ollut mokomia edes kaupasta hankkinut. Ilmeisesti päivien lisäksi myös päässäni on tuhat asiaa meneillään, eikä kapasiteetti vain riitä kaikkeen…

Muutenkin lenkki jäi tyngäksi – pitkä työpäivä yhdistettynä huonoon syömiseen sai kääntymään takaisin jo puolessavälissä. Niin että aion nyt sitten lähteä lauantain puolimaratonille käytännössä (lähes) täysin valmistautumatta. Pitäkää peukut pystyssä, etten kuukahda kesken…!

PS. Polttareissamme oli myös eräs toinen, erittäin suositeltava ohjelmanumero – siitä Blanc de Blancs -blogissa!

Suhteet Oma elämä Liikunta Suosittelen