Laiskottelijasta lomatreenaajaksi

DSC_0215.JPG

Tunnustan: en ole oikein ikinä ollut mikään mahtavan innokas lomatreenaaja. Niitä tyyppejä, jotka automaattisesti pakkaavat matkalaukkuun lenkkarit ja urheiluvaatteet, valitsevat hotellin sen perusteella että siellä on sali ja ilmestyvät aamiaiselle aamulenkin raikkaana. Olen arvostanut mukavuutta yli hikoilun, pakannut laukkuuni mieluummin vielä yhden rantamekon tai kenkäparin kuin salikamppeet. Aurinkolomat olen pyhittänyt löhöilyyn ja altaan reunalla lueskeluun, ja hei, kaupunkilomillahan treeniä tulee kuitenkin kun talsii kilometrikaupalla pitkin katuja.

No, nykyisin kun treenaaminen on ajanpuutteen vuoksi luksusta ja lomiinkin on tullut lapsen myötä hiukan uudenlainen sävy, onkin ajatus lomalla treenaamisesta alkanut tuntua erittäin houkuttelevalta (omaa aikaa, yksin!). Viimeisimmälle matkallemme pakkasin siis mukaan urheiluvermeet ja tsekkasin etukäteen hotellin kuntoilumahdollisuudet, joita olikin lukuisia. Pienimuotoisen uima-altaassa kauhomisen ja nurmikentillä tytön ja pallon perässä juoksentelun lisäksi ehdin toteuttaa niistä vain muutaman.

Hiekkamyrskypäivänä kävin salilla:

11079992_1579558515634682_6922284973643191287_n.jpg

…josta sainkin itseni niin jumiin, että joka ilta kello viideltä järjestettävä puutarha-jooga kutsui vastustamattomasti:

DSC_0227.JPG

(Olen tuo taaempi pinkkipaitainen – huomaattekos, kerrankin se notkeampi!)

Ennen lomaahan uhosin tuovani matkalta vähintään yhden uuden lajin tämän vuoden lajilaskuriin. Loman viimeisinä päivinä meinasi tuo lupaus jo alkaa kaduttaa. En tosiaan millään saanut miestä houkuteltua tenniskentälle ja kovan tuulen vuoksi rannassa liehui melkein joka päivä punainen lippu niin, ettei esimerkiksi melonta tullut kyseeseen. Viimeisenä rantapäivänämme otin kuitenkin itseäni niskasta kiinni ja kävin kipaisemassa huoneesta kotoa asti raahaamani räpylät, maskin ja snorkkelin – joiden ahtamisesta matkalaukkuun mies ei ymmärrettävästi ollut kauhean ilahtunut 😉 – ja pulahdin Persianlahteen. Näkyvyys oli huono, eikä mitään nähtävää oikeastaan ollutkaan, joten kovin kauaa en vedessä viihtynyt. Päätin kuitenkin yritys hyvä kymmenen -hengessä, että tästä tsemppauksesta kyllä napsahtaa uusi laji mittariin.

Näin ollen, laji numero 11: snorklaus!

image6.jpeg

Tylsistä maisemista huolimatta oli kiva ottaa pitkästä aikaa tuntumaa räpylöihin ja vedenalaiseen maailmaan. Viimeksi olen nimittäin käynyt snorklaamassa ja sukeltamassa kaksi vuotta sitten Karibianmerellä! Tänä kesänä olemme lähdössä jälleen reissuun, joten saa nähdä, josko pääsisin siellä vaikka sukeltamaan. Yksi matkaan lähtevistä kavereistani sukeltaa myös, joten täytyy houkutella hänet mukaan.

Summa summarum, myöhäisherännyt lomatreenaaja myöntää: urheilu lomamatkalla on mukavaa. Olo on freesimpi, kun tekee välillä muutakin kuin löhöilee, ja lomaherkutteluakin on hyvä tasapainottaa vähän hikoilemalla. Jatkossa siis urheilukamppeille löytyy aina tilaa matkalaukustani!

Onko sinulla tapana käydä lomamatkoilla urheilemassa?

Hyvinvointi Liikunta Mieli Matkat

Auringon alla

DSC_0011.JPG

DSC_0027.JPG

DSC_0218.JPG

Lämpöinen tervehdys auringosta näin jälkikäteen perinteisten lomakuvien muodossa. Kotiuduimme Arabiemiraateista eilen illalla – olipa mahtavaa kun koneen laskeutuessa Helsinki-Vantaalle kahdeksan aikaan oli vielä valoisaa ja lämpötilakin plussan puolella! Kuten etukäteen ounastelin, ei netti kohteessa juuri toiminut, joten lomaa tuli pidettyä myös blogista, Facebookissa sentään vilahti jotain.

Tuli todistettua, että loma on lomaa jopa yksivuotiaan kanssa. Tosin vähän erilaista kuin aiemmin: nukuttiin vähemmän (tai ehkä saman verran kuin ennenkin, mutta eri syistä), säädettiin enemmän. Mukavaa oli, yhtä kaikki!

Loman ykköstavoitteena oli rentoutuminen sekä auringosta ja oman perheen seurasta nauttiminen. Näissä onnistuttiin erinomaisesti. Parhaaksi havaittu löhöilypäivän kaava löytyi melko luontevasti heti loman alussa pienen aamuvirkun määrätessä tahdin: aamiaiselle (aikaisin!) – altaalle (aikaisin! Kerrankin sai valita parhaat olopaikat ihan ensimmäisenä…) – tyttö päiväunille, joiden aikaan vanhempien vapaata oleilua, useimmiten lounas. Iltapäivällä puuhailimme vaihtelevasti ulkosalla tai sisätiloissa, hotellilla oli loistava sisäleikkipaikka. Sinne olisi saanut jopa jättää lapsen mukavien hoitajien seuraan, mutta emme uskaltautuneet käyttämään tätä optiota. Iltaisin kävimme syömässä (aikaisin, kuinkas muutenkaan) jossain hotellin ravintoloista tai tilasimme ruokaa huoneeseen. Aika leppoisaa.

DSC_0131.JPG

DSC_0176.JPGDSC_0151.JPG

Majoituimme tällä kertaa täyden palvelun resortissa reilun tunnin ajomatkan päässä Dubaista sijaitsevassa Ras-al-Khaimahin emiraatissa. Resorttimme ympäristössä ei golfkenttien ja pienehkön ostoskeskuksen lisäksi ollut juuri mitään, ja vietimmekin käytännössä lähes kaiken ajan hotellilla – jonka tilukset olivat kyllä valtavat. Saimme tehtyä ihan hyviä kävelylenkkejä kierrellessämme mukulakivikäytävillä ja uimapaikoissakin oli valinnanvaraa parin eri allasalueen ja pitkän hiekkarannan välillä.

Pakko sanoa, että näin taaperon kanssa matkatessa ja loman ykköstavoitteena ollessa aurinkolöhöily oli resorttielämä yllättävän mukavaa! Viikossa ei aika ehtinyt vielä käymään pitkäksi, ja monia aktiviteetteja jäi kokeilematta. Esimerkiksi tennistä emme ehtineet lainkaan pelaamaan (tai oikeammin en millään saanut houkuteltua miestä kentälle altaan ääreltä…). Jonkin verran tuli kuitenkin sporttailtua ja sainpa plakkariin sen uuden lajinkin tämän vuoden lajilistaan – siitä lisää myöhemmin!

Yhtä hiekkamyrskyistä päivää lukuunottamatta aurinko helli meitä joka päivä. Huhtikuun alku on ehdottomasti viimeisiä hetkiä matkata Arabiemiraatteihin, jos ei halua täysin paahtua: meidän lomamme aikana lämpömittari näytti muutamana päivänä +36 ja ensi viikolle luvattiin jo melkein neljänkympin lämpötiloja. Huh! Pääasiassa sää oli kuitenkin raikkaan merituulen ansiosta todella miellyttävä – todellinen varaslähtö kesään!

Lomalta on kuitenkin aina yhtä ihanaa palata kotiin, niin nytkin. Parasta juuri nyt: kahvit omasta kahvikoneesta, arjen helppous (hanavesi! pyykkikone! netti!), keittiön ikkunasta näkyvät kaupunkimaisemat, häikäisevä kevätaurinko. Kelpaa.

DSC_0230.JPG

Hyvinvointi Mieli Lapset Matkat