Miten lopettaa yliajatteleminen?

leineperin ruukki

 

Kirjoitin hetki sitten postauksen ajatusten vaikutuksesta terveyteen. Tämä postaus jatkaa hieman samaa teemaa.

Suurin osa stressistä ja negatiivisista ajatuksista johtuu suhtautumisesta asioihin. Uskon, että meillä on sisäänrakennettu ominaisuus reagoida asioihin tietyllä tavalla luonteen ja temperamentin mukaan. Olen silti myös sitä mieltä, että ensireaktion jälkeen pystymme vaikuttamaan omaan suhtautumiseemme.

Tunnistan itsessäni yliajattelijan piirteitä. Asiat kiertävät mielessä loputonta kehää, mutta yliajattelu ei ratkaise ongelmaa tai edes johda mihinkään rakentavaan. Se häiritsee keskittymiskykyä päivällä  ja  unta yöllä. Mietin etukäteen kaikki mahdolliset skenaariot ja miten niihin pitäisi sitten reagoida. Saatan ottaa joitakin asioita liian henkilökohtaisesti ja vaatia itseltäni liikaa asioissa, joissa ei tarvisi.

Kaikkein oleellisinta olisi eritellä asiat, joihin voi itse vaikuttaa ja ne, joille ei voi mitään. Kannattaako stressata ja suhtautua negatiivisesti asiaan, joka ei ole omissa käsissä? No ei. Haluanko oikeasti pystyä varautumaan kaikkeen mitä elämä heittää eteen? No en.

 

lilies blogi

Tässä (muistutukseksi itselle) muutamia keinoja yliajattelun hillitsemiseen: 

 

Kyseenalaista ajatuksesi. Tässä postauksessa puhuin siitä, että omia ajatuksia olisi hyvä tarkastella välillä kriittisesti. Yritä ajatella, että ajatukset eivät ole todellisuutta, vaan vain erilaisia näkökulmia. Tämä on auttanut minua.

 

Keskity muihin asioihin. Aivot toimivat siinä mielessä hölmösti, että ne eivät tunnista sanaa ei. Vaikka yrittäisi aktiivisesti kieltää itseltään jonkin ajatuksen, päätyy yleensä ajattelemaan juuri sitä. Sen sijaan ajatukset pitäisi määrätietoisesti yrittää kohdistaa johonkin muuhun. Kokeile siivota, piirtää, laulaa, maalata, lähteä salille, täyttää ristikoita, katsoa leffa, kysellä kaverilta kuulumisia.

 

Huolet paperille. Kirjoita huolet ja murheet paperille. Revi paperi ja heitä se roskiin tai takkaan. Vaihtoehtoisesti kirjoita negatiivisen asian viereen yksi positiivinen asia. Väitän, että jokaista murhetta kohden tulee mieleen yksi positiivinen asia!

 

Ole brutaalin rehellinen itsellesi. Meillä on taipumus kaunistella asioita itsellemme. Emme halua myöntää miten jokin asia oikeasti on, sillä emme halua kohdata sen aiheuttamia tunteita. Suojelemme itseämme. Kun uskaltaa rehellisesti myöntää itselleen miten asia todellisuudessa on, ei reaktio välttämättä ole niin voimakas, mitä etukäteen oli pelännyt. Ja vasta sitten asiaa pystyy työstämään.

 

Kiitollisuuspäiväkirja. Kiinnitämme enemmän huomiota negatiivisiin kuin positiivisiin asioihin. Kiinnitä aktiivisesti huomiota hyvään. Kiitollisuuden ilmaiseminen voi jopa muuttaa  neutraaleja tai negatiivisia ajatuksia sekä muistoja hyviksi. Kirjoita jokaisesta päivästä vähintään 3 hyvää asiaa vaikka puhelimen muistioon.

 

Mindfulness/meditointi. Netistä löytyy loputtomasti erilaisia mindfulness- ja rentoutumisharjoituksia. Kun levottomat ajatukset valtaavat pääsi, tee rentoutusharjoitus, joka tyhjentää pääsi häiritsevistä ajatuksista.

 

Mtvuutiset.fi läsnäoloharjoitus:

Havaitse…

5 asiaa, jotka voit nähdä: Kätesi, taivaan, kasvin pöydällä.

4 asiaa, jotka voit fyysisesti tuntea: Jalkasi lattialla, ystäväsi käden, pallon.

3 asiaa, jotka voit kuulla: Lasten naurun, tuulen, oman hengityksesi.

2 asiaa, jotka voit haistaa: Vastaleikatun ruohon, saippuan, kahvin.

1 asia, jonka voi maistaa: Purkan, raikkaan ilman, pastillin.

 

Nollaus. Lähde juhlimaan. Tanssi aamuyöhön, laula karaokea, mene katsomaan keikkaa. Seuraavana päivänä tämä ei välttämättä tunnu hyvältä idealta, mutta mikään olotila ei ole pysyvä. Nyt pitää sanoa, etten kannusta ketään humalahakuiseen juomiseen (voihan edellä mainittuja tehdä selvänäkin), mutta joskus pitää vaan nollata. Olen sellainen ihminen, että tykkään juhlistaa pieniäkin asioita. Tekee hyvää keskittyä hyvään juttuun ja juoda kavereiden kanssa pullo skumppaa, vaikka ympärillä olisi meneillään mitä negatiivista.

 

 

Oma tausta

Minulla on diagnosoitu yleistynyt ahdistuneisuushäiriö ja traumaperäinen stressihäiriö, johon on aiemmin liittynyt paniikkikohtauksia. Olen saanut nämä melko hyvin hallintaan – etenkin viimeisen vuoden aikana. Ylikuormittavassa elämäntilanteessa ahdistus ja yliajattelu kuitenkin yrittävät ottaa valtaa, jolloin edellä luetellut keinot ovat kovassa käytössä.

Olen sellainen, että kasvatan to do-listaani enkä saa mitään aikaan, mutta sitten yhtäkkiä napsahtaa ja hoidan joka ikisen kohdan päivässä (mikäli mahdollista.) Tällöin patoutunut ahdistus helpottaa heti. Jännä ilmiö.

Joskus tämä yliajattelu ja -analysointi vetää niin yli, että aivot tuntuvat menevään ”lepotilaan.” Mikään ei tunnu miltään, enkä stressaa mitään. Aivot ovat siinä mielessä fiksu elin, että ne suojelevat itseään. Monesti pitkät yöunet riittävät onneksi nollaamaan tämän lepotilan.

Itse koen, että tietyt hengitys- ja mindfulnessharjoitukset eivät ole minun juttuni. Olen yrittänyt niitä monesti niin ryhmässä kuin itsekseni, mutta ne eivät tunnu jostain syystä hyviltä. Minulla toimii parhaiten musiikin kuuntelu, syvällinen keskustelu ystävän kanssa, siivoaminen, blogin kirjoittaminen, vesijuoksu, autolla ajelu, leffan/sarjan katselu ja  ihan rehellinen nollaus pitkän kaavan mukaan.

On ollut myös aikoja, jolloin olen joutunut turvautumaan väliaikaisesti lääkehoitoon. Se on paikassaan hyvä hoitomuoto helpottamaan oireita pahimman yli (ei poistamaan ongelmaa.) Toki ideaalinen tilanne on, että selviytyy päivittäisestä elämästä ilman mitään lääkettä, esim. terapian avulla.

 

 

 

Onko kuulolla muita yliajattelijoita? 

Saa listata kommentteihin omia keinoja päästä yliajattelusta!

-Lilli

 

 

FOLLOW:  FACEBOOK / INSTAGRAM / BLOGLOVIN

Kommentit (7)
  1. vilhelmiina hellstén
    12.1.2020, 17:11

    ”Ole brutaalin rehellinen itsellesi.”
    Tärkeää, tärkeää, tärkeää!! Tämän ymmärsin vasta viime vuonna. Nyt olen erittäin tarkka siinä, miten puhun itselleni ja että olen kaikkien tunteideni kanssa täysin rehellinen. En halua enää hukata itseäni muiden ajatusten juoksuun tai elämään. Ole oma itsesi, mutta kunnioita ja ota huomioon myös muut kanssaolijat <3

    1. Olen myös ymmärtänyt sen vasta hiljattain… Kesti 29 vuotta sisäistää 🤯 Ja mun pitää myös oppia se, etten hukkaa itseeni muiden elämään! Juuri näin ❤️

  2. Yksi yliajattelija ilmoittautuu! Ja mä olen just niitä katastrofiajattelijoita. Eli positiivisen sijaan ajatukset menee helposti siihen mikä kaikki voi mennä pieleen.

    Luin muuten otsikon ”miten lopettaa yliajaminen”! 😂

    https://naissanelioissa.wordpress.com/

    1. ”Ihanaa”, että kuulutaan samaan kerhoon 😂🤦🏻‍♀️

      Eikä, en pääse yli tosta 😂😂 Joo on se tärkeää olla liikenteessäkin valppaana 😅

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *