Huomenna se alkaa!

chatti.png

Kävimme ylläolevan chattailun viime viikolla, kun huomasin, että Jennifer oli lähettänyt minulle ottamansa kuvakaappauksen edellisestä skypepuhelustamme (josta kirjoitin täällä). Ellen kirjoittaisi tätä anonyymisti, postaisin mielelläni tuon kuvan, jossa minä ja mieheni nauravat isossa kuvassa, Jenniferin nauraessa pikkukuvakkeessa alla. Koominen näky. 

Kuten keskustelusta näkyy – huomenna se alkaaNimittäin alkionsiirtoon valmistavat hormonihoidot.

Käytännössä tämä tarkoittaa, että seuraavan kuuden viikon aikana Jennifern pitää piikittää itseensä hormonia, ottaa vitaniimit ja muut lääkkeet, aivan kuten normaalissa hedelmöityshoidossa. Mikäli kaikki menee hyvin ja hänen kroppansa vastaa lääkitykseen odotetulla tavalla, olisi ensimmäinen pakastealkionsiirto (PAS) edessä heinäkuun lopulla. 

Mutta sitä ennen tämä kasa lääkkeitä ja piikkejä olisi Jenniferin hoidettava… Ei käy kateeksi ja oma henkilökohtainen tsemppaus kaikille naisille, jotka parhaillaan käyvät läpi, tai ovat läpikäyneet vastaavat hoidot.

Hedelmöityshoitolääkkeet

Onnekseni tiedän siskoni munasolunluovutuksen jälkeen edes hieman paremmin, millaisia nuo hormonipiikitykset ovat (josta kirjoittelin keväällä paljonkin, mm täällä). Eli asia ei ole täysin abstrakti. Keväällä Portlandissa tapasin myös hedelmöitysklinikan henkilökuntaa, esimerkiksi lääkärin ja koordinaattorin, jotka hoitavat Jenniferia.

Mikäli minulla ei olisi noita kokemuksia, olisi kaikki melko vierasta ja varmasti myös pelottavampaa. Nyt tiedän, miltä ylläolevat lääkkeet näyttävät, miten lääkepiikki valmistellaan ja kuinka pistäminen tapahtuu. Kun Jenniferin kävi ensimmäistä kertaa Portlandissa tutkimuksissa, näin silmissäni tarkalleen miltä sairaala näyttää, sen parkkipaikka, hissi ja odotusaula. Tiedän, että Jenniferiä hoitava lääkäri puhuu narisevalla äänellä.

Tämä voi kuulostaa hullulta, mutta kaikki tuo helpottaa valtavasti tätä prosessia minun päässäni. Kunhan lopulta (toivottavasti alkusyksystä) tapaan Jenniferin ensimmäistä kertaa kasvokkain, ja näen heidän kotinsa ja elämänsä, se tulee entisestään auttamaan myötäelämistä. Sitä ennen tsemppaan skypen kautta ja kyselen kuulumisia. Ja kuten Jennifer ylläolevassa keskustelussa toteaa, huomisesta alkaen aika alkaa menemään nopeasti.

Pieni perhonen lentelee jo nyt vatsanpohjassa.

Perhe Raskaus ja synnytys

Case Gammy – sijaissynnytyksen nurja puoli

Kuten viime torstaina ilmoitin, tässä tulee ensimmäinen varsinainen postaus aiheesta ”Ovatko lapset ihmisoikeus?”, aiheena sijaissynnytyksen problematiikka.

Aloitan Case Gammysta. Gammy syntyi sijaissynnytyksen kautta Thaimaassa ja hänellä on downin oireyhtymä. Tästä syystä Gammyn australialaiset aiotut vanhempansa eivät suostuneet ottamaan häntä, ainoastaan hänen Pipah – kaksoissiskon. Tapaus herätti valtavasti huomiota ympäri maailmaa ja Gammy antoi sijaissynnytyksen epäeettisyydelle viattoman vauvan kasvot.

Gammyn tapauksessa on paljon moraalisesti vaikeita sekä arveluttavia yksityiskohtia. Ensinnäkin, Gammyn downin syndrooma selvisi niin aikaisessa vaiheessa, että raskauden olisi voinut keskeyttää. Internetin mukaan reilu 60% suomalaisista down syndrooma raskauksista keskeytetään. Osa näkee tämän itsekkyyden huipentumana, mukavuusaborttina, kun taas osalle on moraalitonta olla keskeyttämättä down syndrooma raskautta.

Itse en koskaan tuomitsisi ketään tällaisen valinnan eteen joutunutta, päätöksestä riippumatta. Se on jokaisen oma valinta, eikä varmasti koskaan kevyesti tehty päätös. Itseäni puhutteli eräs lukemani kommentti, kuinka sairaan lapsen rakastaminen ei ole ylevämpää kuin terveen lapsen rakastaminen. Itse kuten varmasti kaikki vanhemmat toivon lapsen olevan terve, mutta jos lapsi syntyisikin sairaana, niin tulen häntä rakastamaan juuri niin epätäydellisen täydellisenä kuin hän on.

Takaisin Gammyyn. Siinä missä sijaissynnyttäjän ja aiottujen vanhempien välillä tulisi olla etukäteen tehdyt selkeät sopimukset kuinka tällaisissa tilanteissa edetään, niin Gammyn tapauksessa ei ole varmaa tietoa onko asiasta tehty sopimusta. Gammyn äiti on buddhalainen, eikä siihen vedoten suostunut aborttiin, vaikka aiotut vanhemmat niin vaativat. Thaimaan lakien mukaan sijaissynnyttäjällä on laillinen oikeus päättää raskaus, mutta miten tällaisesta asiasta ei oltu etukäteen keskusteltu ja sovittu?! Kuten kirjoitin aiemmin täällä, niin meidän sopimuksessa selvästi mainitaan että päätös abortoinnista on meillä, mutta jos sijaissynnyttäjä päättää olla suostumatta aborttiin ja näin rikkoo sopimuksen, niin tässäkin tapauksessa huoltajuus on meidän. Koska – lapsi on meidän.

Gammyn tapaus muuttuu vain karmeammaksi: Gammyn aiottu isä on aikaisemmin tuomittu seksuaalirikoksesta. Lapsen hyväksikäytöstä. Tämä on todella irvokasta, sijaissynnytyksen nurja puoli.

Siinä missä adoptio on tehty lähes ylivoimaisen vaikeaksi kaiken byrokratian ja vaatimusten vuoksi, sijaissynnytyksessä on vielä kehittymättömien lakien vuoksi villin lännen meininki. Itseäni kammottaa, ettei taustoja paljoakaan kartoiteta ja esimerkiksi meille aiotuiksi vanhemmiksi hyväksyminen oli yksinkertaisempaa kuin asuntolainan saaminen. Kyse on kuitenkin elämästä, ei asunnosta! Tästä syystä sijaissynnytystä on kritisoitu sen rahavetoisuudella ja mm. termillä flesh-over-cash: mikäli rahaa on tarpeeksi, kaikki on kaupan. Näin se ei saisi missään tapauksessa olla, vaan adoption tapaan aiottujen vanhempien tulisi läpäistä tietyt kriteeri, esimerkiksi puhdas rikosrekisteri, kansainvälisesti hyväksytyn psykologin arviointi, todistus fysiologisesta lapsettomuudesta.

Tällä postauksella haluan hieman valottaa kantaani, että vaikka me olemme päättäneet yritää saada lapsen sijaissynnytyksen kautta, se ei tarkoita ettemmekö olisi tietoisia ja kriittisiä siihen liittyvistä eettisistä kysymyksistä ja puutteellisista vaatimuksista. Mielestäni sijaissynnytys on valtavan hieno keino hoitaa lapsettomuutta ja se tulisi laillistaa, mutta sen lainsäädäntöä tulisi huolellisesti ja kriittisesti tarkastella, sekä kansainvälisesti yhtenäistää.

Luettavaa:

Down lapsi tuli taloon

Richard Dawkins: Moraalitonta olla abortoimatta Down-sikiöitä

Gammy termination refusal may have broken surrogate agreement

***

Ps. Gammyn tapauksen ja sen saaman julkisuusmylläkän jälkeen Thaimaa on tiukentanut ulkomaisen sijaissynnytyksen sääntöjä ja aikoo kieltää sen kokonaan tulevaisuudessa.

Pps. Gammylle perustettiin rahasto ja se nopeasti keräsi hyvän summan rahaa Gammyn turvallisen tulevaisuuden takaamiseksi. Vastikaan mediassa liikkui huhuja, kuinka Gammyn aiottu isä on yrittänyt vaatia oikeusteitse osuuksia näistä lahjoituksia. En tiedä millä perustein, mutta ylläolevan perusteella en ole yllättynyt.

Perhe Raskaus ja synnytys