Ai niin, ne vauvojen nimet!

Sunnuntai-iltana erään jääkiekko-ottelun alkua odotellessa surffailin Lilyssa ja huomioni kiinnittyi The Baby Show – blogin pohdiskeluun lapsen nimestä. Tuon postauksen innoittamana etsin käsiini myös oman tammikuisen pohdiskelun aiheesta ja sen löydät täältä: blogit/matkalla-perheeksi/ei-nimi-lasta-pahenna. Muistan niin hyvin tuon postauksen aikaiset fiilikset, kun sellainen odottava toivo alkoi päivä päivältä kasvamaan, mutta vieläkin kaikki tuntui niin kaukaiselta. Ja miten epätodelliselta tuntuikaan miettiä nimiä, meidän lasten nimiä!

Sitten tajusin myös, etten tainnutkaan koskaan palata tähän asiaan ja kirjoittaa mihin sitten päädyimme. Ei sillä, niin kauan kun blogi pysyy anonyymina, myös vauvojen nimet pysyvät piilossa. Mutta ainakin sellaisen jatkokertomuksen noihin tammikuisiin pohdintoihin voisin nyt kirjoittaa.

Kuten tammikuussa mainitsin, minulla oli melkoisen selkeä viitekehys, jonka raameihin nimien tuli mahtua. Pitkään meillä oli selvillä tytön etunimi ja pojan toinen nimi. Ne tulivat molemmat vanhempieni isovanhemmilta ja myös mieheni tykkäsi niistä. Ne siis ovat perinteisiä, mutta myös persoonallisia ja kansainvälisesti ymmärrettäviä (hahaha, tai siis niin luulin ennen kuin sain tavata tytön nimen kymmeniä kertoja Kaliforniassa…). Sitten myös pojan etunimi päätettiin. Sitä piti jo miettiä pitempään ja vaati myös himpun verran kompromissia, sillä nimi on melkoisen suosittu. Otimme kuitenkin nimen suomalaisen version, joka eroaa kansainvälisestä versiosta, eli on astetta erilaisempi täällä päin maailmaa.

Sitten tytön toinen nimi… Itse tarjosin, ehdotin, vaadin viimeiseen saakka miehen jomman kumman isoäidin nimeä, mutta ne eivät miehelleni kelvanneet. Pyörittelimme ja makustelimme nimiä pitkään, emmekä edenneet asiassa suuntaan tai toiseen. Lopulta sain vinkkiä blogin kautta ja yhtäkkiä nimi vain loksahti kohdilleen! Ehdotin nimeä varovaisesti miehelleni ja tadaa: hän tykkäsi siitä! Meillä oli siis nimet lapsille.

Pysyimme näissä nimissä loppuun saakka ja hieman epävarmasti raapustin ne sairaalan papereihin ja syntymätodistushakemuksiin. Vauvat olivat syntyneet edellisenä päivänä, enkä vielä osannut sanoa näyttivätkö he nyt varmasti nimiltään. Minulle he olivat edelleen Bob ja Rosa, enkä ensimmäisinä päivinä osannut heistä muuta nimeä käyttääkään!

Bob ja Rosa -työnimet olivat vakiintuneet mieleen sen verran tiukasti, eikä vähiten blogin vuoksi, että vielä ensimmäisen parin viikon ajan vauvojen uudet nimet eivät millään meinanneet sopia suuhun. Miehenikin mainitsi jo muutaman kerran, että nyt voitaisiin alkaa kutsua vauvoja jo heidän omilla nimillään. Siltana uusiin nimiin toimi alkuun toiset lempinimet (tai siis koko joukko hellittelynimiä!) ja vaivihkaa vauvat alkoivatkin näyttää omilta nimiltään.

Edelleenkään en kutsu vauvoja täysin omilla nimillään, vaan niistä väännettyihin lempinimiin. Muuten olen kyllä ollut nimiin tyytyväinen, minusta ne ovat napakan kauniit ja sopivat meidän pikkuisille. Omalla tavallaan haikeaa, että Bob ja Rosa ovat kokonaan taakse jäänyttä elämää, ne eivät vilahtele meidän arjessa enää laisinkaan.

Paitsi ehkä blogin kautta silloin tällöin, kuten tässä postauksessa. 🙂

jokis.jpg

Näissä merkeissä kannustettiin MM-finaalia meidän päässä, ei auttanut bodyn teksti tai siniset sukkikset. Ja tuon bodyn saatat muistaa täältä… 🙂

Perhe Lapset

Vakuuttaa, ei vakuuta…

DSC00432.JPG

Näin perjantain sunnuntain kunniaksi yritän saada postauksen aikaiseksi niinkin puisevasta aiheesta kuin VAKUUTUKSET (aloitin tämän siis perjantaina, ja nyt ehdin sen viimeistellä). Vaikka kovasti aikaisemmin meidän täkäläisestä expat – vakuutuksesta mehustelin, kuten esimerkiksi täällä:  blogit/matkalla-perheeksi/viela-kerran-vakuutuksistaniin eihän se sitten mennyt ihan niin kätevästi. Ei ollenkaan.

Alussa kaikki näytti lupaavalta. Otimme vakuutusyhtiöön yhteyttä ja heidän jenkkiläinen yhteistyöyritys alkoi asiaa kanssamme jumppaamaan. Ainakin he näyttivät olevan kartalla asiasta, pyysivät tarvittavat dokumentit ja olivat myös suoraan yhteydessä synnytyssairaalaan. Olimme varovaisen luottavaisia, sillä meillähän oli heidän kirjaimellinen varmistus sähköpostussa, että vauvojen syntymästä koituvat kulut tullaan korvaamaan ja erityismainintana myös Yhdysvalloissa.

Sitten asiat alkoivat mennä toiseen suuntaan. Vakuutusyhtiö alkoi kyselemään keisarinleikkauksen kustannuksista ja me selitimme, että se on kaikki korvattu sijaissynnyttäjän omasta, yhdysvaltaisesta vakuutuksesta eikä vauvojen vakuuttajan tarvitse siitä huolehtia. Sitten vakuutusyhtiö ilmoitti, että vauvojen syntymään liittyvät kustannukset tulisi kattaa äidin vakuutuksesta. Me jälleen selitimme, että sen vuoksi me nimenomaan halusimme ottaa vakuutuksen erityisesti vauvoille, sillä tässä tapauksessa vauvoja ei ole vakuutettu. 

Sitten pöydälle lyötiin sijaissynnytyskortti.

Meidän olisi kuulema pitänyt heti ilmoittaa, että kyseessä on sijaissynnytysjärjestely. Vaikka eihän se olisi mitään muuttanut. Me nimenomaan halusimme ottaa vakuutuksen vauvojen syntymästä sekä sen jälkeisestä hoidosta koituviin kuluihin ja vakuutustoimisto sen myös varmisti yllä mainitussa sähkopostissa. Mutta nyt sitten meille selvennettiinkin, että joo – vakuutus korvaa, mikäli vauvat eivät ole terveitä. Ja nythän he ovat terveitä. Keskosuus itsessään ja siitä koituva tehohoito on normaalia ja täten kuuluu synnyttävän äidin vakuutukseen. Eivät sitten – jumankeuta – viitsineet tätä meille etukäteen varmentaa.

Asiasta keskusteltiin jonkin aikaa, ennen kuin lopullinen kieltävä päätös ja sen mukana myös koko sairaalalasku postiimme kilahti. Tässä saattaisi olla mahdollisuus vielä vääntää, koska voisimme vedota jonkin sortin kuluttajansuojaan ja tuohon kirjalliseen vahvistukseen, joka oli kirjoitettu hyvin harhaanjohtavasti. Toisaalta – sijaissynnytys ei ole täällä laillista ja tiedän millä voimalla vakuutustoimistot pystyvät lakikiemuroita hyväksensä kääntää, joten ei tässä yksityishenkilönä kannata alkaa leukoja louskuttamaan. Niellä vain turhautuminen, pettymys ja suoranainen ketutus…

Eli se siitä sokerisesta expat – vakuutuksesta. Nyt olemme hankkineen Obamacaren alaiset vakuutuksen Jenkeissä ja vauvat on jo hyväksytty pari viikkoa sitten vakuutukseen ja vakuutuskortitkin olemme saaneet. Sitten odotellaan heidän prosessiaan sairaalan kanssa. Itseäni kylmää se fakta, että kustannusten maksaminen on jo kerran hylätty toisen vakuutustoimiston puolesta ja tämä on yleensä toisellekin vakuuttajalle alustava syy hylätä maksu. Mieheni yrittää valaa positiivista ajattelua, että kyllähän kaiken järjen ja juurikin Obamacaren tavoitteiden mukaisesti vauvamme kustannukset tulisi kattaa jenkkivakuutuksen puolesta.

Toivoa sopii… Muuten meidän prosessin loppulaskuun tulee melkoisen roima korotus, jota maksellaan vielä vuosi jos toinenkin.

Mutta jälleen asiat mittakaavoihin. Vauvat ovat terveitä, kasvavat ja kehittyvät päätähuimaavalla vauhdilla. Hymyilyt ja jokelluksen tapaiset ovat tulleet jäädäkseen. Itse nautin sydämeni pohjasta elämästäni kotona. Nautin ajasta vauvojen kanssa, ajasta äitini kanssa.

(Kuva synnytyssairaalan perhehuoneesta, jossa vauvat ovat parin päivän ikäisiä).

 

Perhe Raskaus ja synnytys