Yksi hetki elämässä

ultrakuva.pngOlen nyt kirjoittanut kolme postausta Amerikan reissultamme, ne löydät täältä: matkalla-perheeksi/hello-californiamatkalla-perheeksi/ensitapaaminen, matkalla-perheeksi/amerikkalaisuuden-ytimessaNoita postauksia yhtään väheksymättä voin rehellisesti sanoa, että itselleni henkilökohtaisesti ylivoimaisesti tärkein, isoin ja koskettavin postaus tulee tässä.

Kolmantena päivänä heräilimme sateiseen aamuun. Starbucksin kaurapuurot huiviin ja liikenteeseen. Lähdimme mieheni kanssa katsomaan kevättä silmällä pitäen paria asuntoa. Toinen lyhytaikaiseen businessasumiseen tarkoitettu välitysfirma, toinen yksityisen airbnb – asunto. Ihan vain saadaksemme hieman osviittaa, miltä asunnot näyttävät ja missä hintaluokassa mennään.

Tämän jälkeen tapasimme Jenniferin lounaalla ja kahden aikaan hänellä olisi lääkärikäynti, jonne voisimme tulla mukaan. Alunperin tarkoitus oli yrittää saada kiertokäynti sairaalaan ja synnytyssaliin, mutta sairaalassa oli kiireinen synnytysaamu, eikä mahdollisuutta tuohon valitettavasti ollut (tai siis mahtavaa kaikille niille tuoreille perheille! :)).

En ollut koko lääkärikäyntiä sen kummemmin miettinyt, se olisi vain pikainen tarkastus ilman ultraa, joka koittaisi vasta seuraavalla viikolla. Mutta kummasti odotushuoneessa alkoi jännittämään – kaikki oli niin… raskautta täynnä! Jennifer meni tekemään rutiinitestit, minä ja mieheni jäimme odottamaan odotushuoneeseen toistaiseksi. Katselin ympärilleni. Muita naisia erikokoisine vatsoineen, seinillä olevia raskauteen ja lapsiin liittyviä kuvia ja mainoksia. Hetken olo tuntui todella ulkopuoliselta: mitä minä täällä teen?

Kohta hoitaja tuli kutsumaan meidät tutkimushuoneeseen, jossa Jennifer odotti ja lääkäri saapuisi pian. Pienenpieni tutkimushuone oli melko tiivis kolmen aikuisen, tutkimuspöydän ja ison ultraäänimasiinan kanssa. Lääkäri oli todella mukava ja hän kyseli Jenniferin vointia. He juttelivat pienen tovin ja yhtäkkiä lääkäri sanoi, että pitäisikö pikaisesti katsoa ultralla, kun mekin olemme tulleet Euroopasta saakka. Mahanpohjasta kouraisi, en ollut yhtään varautunut tähän! Nyökkäilimme epäuskoisesti ja pian lääkäri olikin jo ultraäänianturin kanssa Jenniferin vatsan päällä.

Minulta ja mieheltä loksahti kirjaimellisesti suut auki (Jennifer nappasi kuvan meistä – todistusaineistoa on!) ja tihrustimme tummaa ruutua, jossa näkyi erilaisia muotoja. Lääkäri kertoili, että tässä on toisen vauvan pää ja tässä näkyy toisen selkärankaa. Tuossa vaiheessa kaikki liikkeet ruudulla olivat niin nopeita, etten saanut oikein kunnon käsitystä mitä milloinkin näkyy. 

Sitten kuvat alkoivat selkiytyä. 

Ruudulla näkyi pieni vauvanmuotoinen olento, kädet ja jalat viuhuen. Tuttu humina alkoi päässä, kädet hikosivat ja kyyneleet puskivat silmiin. En kuullut enää mitään lääkärin puheesta, katsoin vain ruudulla näkyviä vauvojani kyynelten valuessa poskillani.

Jossain vaiheessa lääkäri kysyi, haluaisimmeko nähdä vauvojen sukupuolet. Yritin hieman rykiä, että yes yes ja pian lääkäri näytti, että tämä tässä on selkeästi poika. Ja jälleen kyyneleet vain yltyivät. Kuten kirjoitin täällä matkalla-perheeksi/tosielaman-todennakoisyysmatikkaa, meillä oli 17.5% riski, että  XY – alkio ei kehittyisi pojaksi, vaan hänellä olisi sama androgeeni resistenssi kuin minulla ja hän kehittyisi tytöksi. Tämä vahvisti vauvan olevan tältä osin normaali, eli iso helpotus.

Lääkäri ojensi minulle ultraäänikuvan poikavauvastamme ja Jennifer ehdotti kuvaa meistä ja lääkäristä ja tuohon ylläolevaan kuvaan voitte kuvitella sellaisilla vettyneillä silmillä korviin saakka hymyilevän Naantalin auringon. 🙂 Tutkimushuoneesta lähtiessämme Jennifer nojasi minuun puristaen käsivarrestani ja sanoi hiljaa congratulations. Itse räpyttelin edelleen silmiäni ja yritin pitää itseni kasassa. 

Onhan tämänkin projektin tiimoilta ollut kaikenlaisia tunteita ylös ja alas. Mutta tämä oli jotain käsittämätöntä, ainutlaatuista.

viimeisin tsatti.png

Perhe Raskaus ja synnytys

Amerikkalaisuuden ytimessä

Toinen päivä Kaliforniassa aukeni sateisena ja harmaana, mutta se ei innostusta haitannut, sillä edessä oli reissu NFL – matsiin! Jenniferin mies ja poika ovat innostuneita jenkkifutiksen seuraajia ja kun upouudella Levi’s stadionilla oli vierailumme aikaan Jenniferin miehen kannattaman San Francisco 49ersin kotiottelu, oli se erinomainen mahdollisuus meille sukeltaa amerikkalaisuuden ytimeen.

Tuolla samaisella stadionilla pelataan helmikuussa legendaarinen Super Bowl, eli siinäkin mielessä oli huippua päästä katsomaan ottelua juuri tuolla stadionilla.

foot1.jpg

Ajomatkalla kertasimme jenkkifutiksen sääntöjä ja pelipaikalla odottikin melkoinen show. Amerikassa kaikki on suurta – niin myös jalkapallo. Oli ilotulitusta, rumpuryhmää, cheerleaderia, maskottia, laulajaa, kilpailua, dj:tä – ai niin ja sitä jenkkifudistakin!

Yhdysvalloissa on 11.11 Veterans Day  ja sillä myös kaikki armeijan osat (The Army, Air Force, Navy, Marine Corps, Coast Guard) olivat edustettuina ottelun alkujuhlallisuuksissa huimien aplodien saattelemana. Vaikka me eurooppalaisina hieman vierastamme tuollaista armeijan ja isänmaallisuuden julkista suitsutusta, oli se Jenniferille ja hänen perheelleen selvästi tärkeä juttu, etenkin kun hänen miehensä työskentelee Coast Guardissa.

foot2.jpg

Ottelu oli kaikin puolin mahtava ja mielenkiintoinen elämys. Olin myös yllättynyt, miten hyvin kaikki oli organisoitu ja vaikka stadion oli lähes täynnä, eli paikalla oli varmasti yli 50 000 katsojaa, kaikki sujui todella kätevästi.

Ottelu itsessään oli myös todella tiukka vääntö ja mikä parasta – 49ers lopulta voitti pisteen erolla, joten kotimatkalla oli väsynyt mutta onnellinen porukka.
foot3.jpg

Kulttuuri Matkat