Viikonloppufiilinkiä

Mies oli liesussa kuluvan viikonlopun ja äitini tuli auttelemaan minua arjen askareissa. Kahden lapsen ja ison koiran huushollissa yhdellä kädellä toimiminen on joissain tilanteissa absurdia.

Tajusin äitiäni odotellessa, että hassua kyllä, vaikka olemme läheisiä ja näemme usein, vaikka olemme lasten kanssa ja koko perheellä olleet vanhemmillani yökylässä monesti ja vielä useammin yhtä aikaa kesämökillä, niin äiti ei ole ollut minun kotonani koskaan ennen yökylässä!

Äiti toi tullessaan juuri poimittuja valkeita kuulaita ja jäätelöä. Nams nams! Ihan ensimmäiseksi keitettiin kahvit ja syötiin viikon takaisista juhlista jääneet viimeiset kakut. Sen jälkeen aloitettiin iltaruuan valmistus, uuniperunoita, tuorejuustoa, salaattia ja tonnikalaa. Nuorimmainen oli nukkunut niin olemattomat päiväunet, ettei syömisestä tullut mitään ja lopulta nukahti pullon kanssa syliin.

Annoimme pienen nukkua lyhyet iltatorkut ennen kuin herätin kutittelemalla ja pusuttelemalla ylös ja lähdettiin yhdessä puistoon ja koiran kanssa lenkille. Isommat pojat olivat tylsistyneinä pihalla ja kun eivät saaneet mennä porukalla leikkimään meille sisälle, niin päättivät lähteä mukaan leikkipuistoon. Hyvä niin. Koiralle löytyi parkkipuu sopivan matkan päästä leikkipuistoa ja pojat kirmasivat leikkimään ja hui hurjaa menoa, pienin isojen perässä!

Puiston jälkeen iltapesulle, jäätelölle ja lapset nukkumaan. Äiti silitti minulle uudet verhot olkkarin ikkunaan. Ihanat verhot. Ihanampi äiti. Rakas äiti. Unet maistui ja aamulla virkeinä ylös. Nuorimmaisen ensimmäinen kysymys oli kun heräsi että ”Mummo?” Ja siellähän mummo oli olkkarissa kun kömmimme makuuhuoneesta ulos. Ei muuta kun kahvi porisemaan, koiruli aamupissille, aamupuuro tulille ja lasten aamuohjelmat telkkariin pyörimään. Verhot näyttivät olohuoneen ikkunassa edelleen tosi kivoilta, vaikka aurinko paljastikin likaiset ikkunat.

Tavallinen viikonloppu sai ihanasti väriä yövieraasta ja taas huomasin miten ihana perhe minulla onkaan! Ja ihana elämä. Vaikka juuri tällä hetkellä onkin vaikeaa ja kivuliasta ja vaikka edessä onkin vielä lisää kipua ja haasteita. Tämä tunne kantaa ja antaa voimia.

007.JPG

018.JPG

023.JPG

024.JPG

026.JPG

 

Suhteet Oma elämä Mieli Ajattelin tänään

Neljä päivää ja neljä yötä

Tänään nuorimainen on kotona äidin kanssa, samoin ensi maanantaina. Tiistaina menen jo aamuseitsemäksi sairaalaan ja siellä olen ainakin pari päivää. Sanoin meidän pienelle jo eilen että nämä seuraavat neljä päivää äiti lupaa tehdä sun kanssa kaikkea mukavaa, unohdetaan siivoukset ja äidin omat ajat ja nautitaan yhdessäolosta. Jotta kestetään ero toisistamme ja seuraavien viikkojen yhdessäolon vähyys paremmin, tai ainakin äiti kestää, tai kuvittelee kestävänsä. Toisaalta tämä on minulta itsekäs tapa toimia, pieni ehtii nauttia äiskän ajattomuudesta ja läsnäolosta ja sitten se riistetään kaksivuotiaan näkökulmasta katsottuna täysin varoittamatta. Mutta mielummin näin, kun se on kerran mahdollista.

En ole suunnitellut tekemisiksi mitään kummallista. Aion viettää aikaa mahdollisimman tavallisesti. Se on sitä parasta. Käydään lähipuistoissa, kaupassa, tiskataan ja pyykätään yhdessä (yhdellä kädellä mitä pystytään), tehdään palapelejä, leikitään autoilla, katsotaan lasten ohjelmia yhdessä ja mikä tärkeintä; sylitellään, halitaan ja hellitään jokaisessa sopivassa välissä.

Mua pelottaa se leikkaus. Eniten kaksi asiaa: 1. nukutus, mitä jos mä en herää? Tai nuku riittävän syvää unta ja tunnen kaiken, mutten pysty ilmaisemaan itseäni (liikaa sairaalasarjoja!) 2. se vieras esine, joka asennetaan mun kyynärpäähän. Siihen luonnollisen nivelen paikalle. Ja osaksi käsivarsien ja olkavarren luuta. Mitä jos mun elimistö alkaakin hylkiä sitä jostain syystä? Tai jos hermotus meneekin jostain syystä solmuun tai jotain. Jos se ei toimikkaan, menee jumiin ja käsi jää johonkin hervottomaan koukkuun? Vaikka tiedän hyvin että sairaalassa on taitavat lääkärit ja ne tietää siellä mitä tekevät. Silti pelottaa. Ihan saatanasti.

Vanhemmalle pojalle olen jutellut leikkauksesta ihan eri meiningillä. Poika kun on huolissaan että tuleeko käsi kuntoon ja sattuuko jne. ”Ei, ei mua satu. Käsi tulee paremmaksi kuin ennen”, ”Sun ei tarvitse olla ollenkaan huolissasi, kaikki menee tosi hyvin. Mut nukutetaan ja kun herään, niin kaikki on paikallaan. Kipsi on hetken aikaa ja sitten käsi onkin jo melkein normaali”. Niin. Näinhän se on. Mutta ei kerrota pojalle, että äidin itsensä on vielä vaikea uskoa tuota kun pelottaa niin paljon.  Eikä se auta että rakas sanoo ”ei sun tarvii pelätä”. Kylllä mä sen tiedän, ei tarviikkaan, mutta pelottaa silti ja paljon! Hammaslääkäripelko ei ole enää mitään tämän rinnalla.

069.JPG

 

Hyvinvointi Mieli Terveys Ajattelin tänään