Vaikuta elämääsi: muuta rutiineja

Elämämme on suurimmaksi osaksi rutiineja. Kun heräämme arkiaamuna, tapanamme on ajatella heti tietyllä tavalla. Tavalla, jolla ajattelemme lähes joka aamu. Tämä luo meille turvallisuuden tunnetta, kun jokaisena aamuna ei tarvitse herätä ja ajatella eri tavalla. Ehkä ajattelet herättyäsi ensimmäisenä lapsien saamista ylös vuoteesta, ehkä töihin/opintoihin lähtöä tai vaikkapa ihan sitä, että mitä tänään tekisit.

Kuitenkin toistuvana mietintänä se on rutiininomaista sinulle, etkä pääsääntöisesti kyseenalaista arkipäiväisiä ensimmäisiä ajatuksiasi, saatika rutiinejasi. Rutiinisi määrittelevät pitkälle tämän hetken sekä tulevaisuutesi. Opittuja rutiineja on mahdollista kuitenkin muuttaa! Etenkin huonoja tapoja, joista on tullut rutiineja, kannattaakin lähteä tietoisesti muuttamaan.

Lähde: Wikisanakirja

Mitäpä jos kyseenalaistaisit turvallisia rutiinejasi? Jos muuttaisit rutiinejasi jotenkin? Rutiinien, hyväksi opittujen tapojen muuttaminen on kuitenkin äkkiseltään yllättävänkin hankalaa. Monesti rutiinin katkaisee jokin pysäyttävä tapahtuma. Se voi olla esimerkiksi läheisen kuolema, oma loppuunpalaminen, erotilanne tai muu vastaava. Kun tapahtuu jotain pysäyttävää, jopa traumaattista, se saa usein meidät miettimään elämäämme ja samalla rutiinejamme.

Miksi esimerkiksi laitan joka ilta kahvin valmiiksi keittimeen yön yli odottamaan, jotta aamulla voin vain napsauttaa keittimen päälle sillä aikaa kun käyn vessassa unenpöpperöissäni? Miksi en keitä joka aamu täysin tuoretta kahvia: tuoreilla kahvipavuilla, jotka jauhan keittiössäni sekä kylmää, hetken kraanasta valuneella raikkaalla vedellä. Yksinkertainen esimerkki, mutta saatte sen avulla paremmin ehkä kiinni ajatuksestani.

Uusi rutiini, eli vakiintunut tapa (pitkään toistettu toimintamalli) vaatii meiltä harjoittelua. Se myös kuluttaa meitä, koska uusi tapa ei mene rutiinilla (heh heh). Mutta kun aikamme toistamme uutta tapaa, se ei enää pian kuluta niin paljoa meitä. Lopulta siitä tulee uusi rutiini.

Jokainen meistä tiedostaa omat hyvät ja huonot tavat. Hyvä tapa voi olla vaikkapa se, että käy illalla suihkussa, jolloin sitä ei tarvitse tehdä aamulla. Etenkin aamu-uniselle tämä on hyvä tapa, koska silloin saa nukkua muutaman minuutin pidempään. Huono tapa voi olla vaikka se, että jättää aamupalan kokonaan syömättä.

”Kuinka paljon elämämme muuttuisi, jos muuttaisimme edes viisi huonoa vakiintunutta tapaamme? Kuinka paljon se voisikaan vaikuttaa hyvinvointiimme?”

Mietitään sitä, että jos aktiivisesti pyrkisimme muuttamaan näitä huonoja tapoja. Esimerkkitapauksessa opettelisimme tietoisesti syömään aamupalan aamuisin, jolloin jaksaisimme heti aamusta paljon paremmin, ruokarytmi olisi säännöllinen ja auttaisi esimerkiksi painonhallinnassa. Kuinka paljon elämämme muuttuisi, jos muuttaisimme edes viisi huonoa vakiintunutta tapaamme? Kuinka paljon se voisikaan vaikuttaa hyvinvointiimme?

Miten tästä voisi päästä eteenpäin? Askel yksi on tietenkin ensimmäisen huonon tavan valitseminen, ja päättää että tämän huonon tavan muutan. Tämän päätöksen jälkeen, älä toista enää rutiinia. Jos se on aamupalan syöminen, opettele heräämään muutama minuutti aikaisemmin ja syö aamiainen. Joka aamu, vaikket ole tottunut. Tulet tottumaan siihen.

Toisena askeleena on toistot. Uuden tavan oppiminen rutiiniksi saakka. Selasin nettiä, koska muistelin uuden rutiinin muodostumiseen menevän reilut 60 päivää. Koska en muistanut tarkalleen, löysin aiheesta tekstin Tavat ja rutiinit, jonka oli kirjoittanut Jukka Mäennenä. Kyseisen tekstin pohjalta uskallan kirjoittaa, että tavan saaminen rutiiniksi vie keskimäärin 66 päivää. Toisin sanoen uutta tapaa tulisi toistaa 66 päivää, kunnes siitä voi muodostua rutiini.

Lopulta (keskimäärin 66 päivän toiston) jälkeen et enää osaa edes kyseenalaistaa uutta rutiiniasi. Myös vanha huono tapa on jäänyt tässä kohtaa pois, koska sinulla on uusi ja parempi rutiini tähän – jota et edes mieti enää sen enempää. Se tapahtuu kuin itsestään.

”Tämä onnistuu siis siten, että kun jokaiseen uuteen tapaan käytät 66 päivää toistoa, olet saanut yhden vuoden aikana rutiineistasi pois viisi huonoa tapaa ja opetellut tilalle viisi parempaa toimintatapaa, joista olet muodostanut itsellesi rutiinin.”

Jos jokaisen uuden tavan muodostumisessa rutiiniksi kuluu keskimääräisesti tuo jo mainittu 66 päivää, tarkoittaa se, että sinun on mahdollista vuoden aikana jättää viisi huonoa tapaa elämästäsi pois (kyllä, viisi!). Tämä onnistuu siis siten, että kun jokaiseen uuteen tapaan käytät 66 päivää toistoa (vuodessa on 365 päivää), olet saanut yhden vuoden aikana rutiineistasi pois viisi huonoa tapaa ja opetellut tilalle viisi parempaa toimintatapaa (365/66 = n. 5,5), joista olet muodostanut itsellesi rutiinin.

Minusta tällainen ei kuulosta näin kirjoitettuna edes kovin vaikealta, miten sinusta?

Kommentit (2)
  1. Miten löytää motivaatio liikkumiseen (etenkin pimeässä marraskuussa)? – Muah | Lily
    4.11.2020, 16:29

    […] rutiinin. Rutiineja on muuten mahdollista muuttaa ja siihen liittyen olenkin kirjoittanut aiemmassa julkaisussani. Kun pienet muutokset on saatu osaksi arkea, on helpompi lisätä liikunnankin määrää aina […]

  2. scr888 pc download apk
    21.3.2019, 05:25

    For example, we need to spread out or edit an old PDF file but we forget the password.

    The Forgotten Password Wizard results file called userkey.psw which reaches just 2KB
    in dimensions. Several documents could be processed all together. http://www.communicationdisorders.net/casino/have-peace-of-mind-win-in-918kiss-online-casino-game/

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *