Olipa kerran koulu…..

Kuvittelen koulun pihan. Elokuussa aurinko vielä hellii, ja pihapuut huojuvat hiljalleen luoden varjon ja valon yhteistä leikkiä. Pihalle astuu oppilas, jonka askel on keveä. Oppilas ottaa pienen varsaloikan ja hypähtää häntä odottavien kavereiden luokse. Oppilas vastaanotetaan hymyllä ja ringissä tehdään tilaa. Reput painavat juuri sopivasti ja jokainen tuntee olevansa tärkeä ja juuri oikeassa paikassa. 

Kello soi ja oppilaat suuntaavat kulkunsa ovea kohden, joka on kutsuvasti raollaan. Aulassa oppilaita on vastassa muutama aikuinen, jotka hymyilevät ja toivottavat hyvää huomenta kaikille, ei vain omille oppilaille. Aikuisten tärkeä tehtävä on ottaa oppilaat vastaan, jotta nämä tuntisivat olonsa turvalliseksi ja tervetulleeksi. Aikuiset opastavat eksyneet oikeaan suuntaan ja lohduttavat myöhästynyttä kertoen omasta nolosta myöhästymisestään silloin aikoinaan. Silloin kukaan ei ollut vihainen ja kas kummaa, tavat eivät ole muuttuneet ja myöhästynyt vastaanotetaan lempeästi ja kehotetaan häntä menemään istumaan. 

Istumapaikat saattavat vaihdella niiden kesken, jotka hyötyvät vaihtelusta. On yhteisesti sovittu että muutama paikka luokassa on varattu hänelle, joka saa siitä turvan, ja hänelle, joka hyötyy nähdessään ulos ikkunasta. Istumapaikkoja ei vaihdella vain vaihtamisen vuoksi eikä myöskään vahvemman oppilaan mielihalujen ja tahdon mukaan. Jokaisella on sopiva paikka ja kaikki antavat toisten olla rauhassa. Pulpeteista ei löydy raaputettuja hakaristeja, ei kirkkoveneitä eikä yhdessäkään lue edes LOL. Pulpettien alapinta on purkaton ja tuolit eivät narise, eikä niiden selkänojasta irtoa tikkuja jääden kiinni juuri ostettuun villapaitaan. 

Tunnin alussa on aikaa kuulla kuulumiset, niin jos niitä tahtoo jakaa. Opettaja kuuntelee kertoen omansa, sillä onhan jotain annettava, jos tahtoo jotain saada. Opettaja on ymmärtänyt, että itsestään on annettava, sillä miksi vaatia oppilaita jakamaan henkilökohtaisia asioitaan, ellei aikuinen ole valmis antamaan esimerkkiä valmiina olemaan muutakin kuin asiallinen ja etäinen asiaa opettava aikuinen. 

Läksyt ovat jälleen tekemättä yhdellä. Niin oli eilenkin, mutta tästä ei tehdä julkista numeroa, vaan asiaa puidaan kasvot säilyttäen kahden kesken aikuisen kanssa. Pohditaan mahdollista avun tarvetta ja mietitään kuinka läksyt olisivat huomiseksi tehdyt. Ja mitä jos läksyt ovatkin juuri tälle oppilaalle ylivoimaiset? Löytyiskö uudenlainen ratkaisu ja läksyt jätettäisisin hetkeksi pois tai ne tehtäisiin aikuisen kanssa jossain sopivassa kohdassa? 

Ruokailussa on aikaa. On aikaa keskustella hälinättömässä ympäristössä ruoan ollessa hyvää jokaisen keskittyen vähentämään ruokahävikkiä, sillä huoli ympäristöstä ja kestävästä kulutuksesta olisi koko koulun sydämenasia. Ruoka ai maistu kaikille ja asiaan kiinnitetään huomiota, mutta kohtuullisesti. Huolen kasvaessa suureksi, siihen tarttuisi terveydenhoitaja ja asiaa vietäisiin eteenpäin. Pakkosyöntiä ei tunnettaisi. Hernekeitto ei maistu kaikille eikä se pakottamalla ja asiasta jankuttamalla muutu, niin se vain on. 

Entä kiusaaminen? Niin, ei ole koulua, jossa kiusaamiselta voisi täysin välttyä, ei siis tässkään koulussa. Asiaan kuitenkin puututaan, heti. Asiasta puhutaan eri tunneilla, jopa matematiikan tunnilla, jos on tarve. Jokaisessa riskitilanteessa on aikuinen läsnä ennaltaehkäisevästi. Siksi ruokajonossa, kenkiä puettaessa, jumppasalin käytävällä, pihalla ja kirjaston hiljaisessa lukunurkkauksessa on aika ajoin piipahtava aikuinen. Oppilas, jonka olotila on turhautunut ja riitainen, saa jäädä luokkaan, eikä häntä tuolloin vaadita osallistumaan jonottamista tai isoa sosiaalista kuormittumista vaativaan tilaisuuteen. Saa olla pahalla tuulella ja se otetaan päivän aikana kunnioittavasti huomioon, vaatien kuitenkin asiallista käytöstä.

Nyrkit saattavat joskus heilahtaa, onneksi melko harvoin, sillä suurin osa oppilaista kokee olonsa tasapainoiseksi ja tappelu tuntuu tarpeettomalta. Iso osa oppilaista tuntee tulevansa kuulluksi omana itsenään. Ympäristö on viihtyisä ja jokaisen persoonaallista tapaa olla ihminen huomioidaan siten, ettei tule tarvetta taistella oikeutta tulla näkyväksi. Aina on kuitenkin joku, joka voi pahoin. Aikuiset ovat valmiina. Löytyy rauhallinen tila ja löytyy tila sekä aika rauhoittua kasvojaan menettämättä. Aikuiseen aika on vain suuttuneelle ja tilanteen rauhoituttua asia selvitetään ja tarpeelliset seuraamukset tarkastellaan ja laitetaan täytäntöön. Koulussa on havaittu, että jatkuvat jälki-istunnot eivät ehkä tuota tulosta, mutta niiden sijaan kasvatuskeskustelut ovat tehokkaampia. Mikäli jonkun oppilaan asiat kriisiytyvät, löytyy kunnan järjestämää tukipalvelua ilman kuukausien jonottamisaikaa. Sekä vanhemmat että oppilas tulevat kuulluiksi ja kaikilla olisi yhteinen tahtotila löytää sopiva ratkaisu. 

Koulussa kaikilla olisi aikaa. Aikuisia olisi riittävästi ja heistä jokainen olisi motivoitunut tehden työtään järjen ja tunteen sopivassa harmoniassa. Rahat riittäisivät oppimateriaaleihin siten, ettei tarvitsisi laskea onko varaa kahteen lyijykynään lukuvuoden aikana. Koulussa oltaisiin valmiita räätälöimään erilaisia koulupäiviä siten, että hän joka ei jaksa, kävisi lyhyempää päivää siihen asti, kunnes jaksaisi taas paremmin. Välitunnit eivät ole kaikkien toivomia, joten löytyisi vaihtoehto hiljaiseen ja rauhalliseen olemiseen. Oppiaineiden sisältöjä voisi muokata oppilaan mukaan, eikä kaikilta pyrittäisi vaatimaan koko aukeaman tekemistä, sillä jollekin se on liikaa. Ops ja sen sisällöt eivät määrittäisi liikaa, vaan löytyisi inhimillistä joustoa kuunnella lasta. Ei olisi kiire, vaan olisi aikaa. Ei olisi lukumäärältään suuria luokkia. Ei olisi vain yhtä tai kahta tapaa käydä koulua. Ei ajateltaisi niin, että kaikkien on sovittava samaan muottiin. Hyväksyttäisiin pienluokkien tarve. Terveydenhoitaja olisi aina paikalla samoin psykologi, kuraattori ja mielellään vaikka lapsi-ja nuoristyöntekijä, joka istuisi kuuntelisi ja selvittäisi. Olisi riittävästi ohjaajia ja avustajia, joilla olisi aikaa sitoa kengännauhat, laittaa laastari ja näiden toimenpiteiden jälkeen aikaa auttaa siinä vaikeassa matematiikan tehtvässä. Olisi opettajia, jotka eivät olisi leipääntyneitä, väsyneitä ja turhautuneita resurssien puutteesta, vaan nauttisivat työstään. 

Koska elän tätä päivää ja tiedostan realiteetit, niin ymmärrän osan olevan osin tavoittamattomissa. Mutta vain osin, sillä jokaisella koulussa työskentelevällä on mahdollisuus jollain tavoin tehdä työtä kuten haluaa. On mahdollisuus avata maailmaa ja tehdä toisin. On mahdollisuus keskittyä juuri käsillä olevaan hetkeen ja heittäytyä kaikilla ajatuksillaan sekä tahdollaan siihen. On mahdollisuus kuunnella ja olla läsnä. Kaikkeen ei tarvita rahaa tai fyysisiä esineitä. Joskus on hyvä unohtaa seinät ja lattiat, kirjat ja kynät, sillä ne ovat vain tavaroita ja vain osa oppimisesta ja tiedon jakamisesta, puhumattakaan jo kirosanaksi muuttuneesta digiloikasta. 

Jatkan niillä eväillä jotka minulla on ja teen parhaani. Silti toivoisin ihmettä, mutta se vaatisi tahtotilaa päättäjiltä ja se vaatisi rahaa. Kuten tiedämme, niin rahaa ja resursseja kaipaa moni muukin, joten tehdään parasta sillä mikä on käytettävissä. 

hyvinvointi mieli uutiset-ja-yhteiskunta tyo

Rumpurentoutus

rumpu.jpg

Joskus teen päätöksiä tietämättä mikä on lopputulos. Tiedostamatta tehdyt päätökset saattavat avata sisäisiä lukkoja, ja ahaa-elämykset valtaavat tilaa jumituneelta tavalta ajatella. Epämääräinen ahdistus irrottaa otteensa itkun kautta. 

Varasin itselleni paikan rumpurentoutukseen. Mieleni sopukoissa kyseenalaistin päätöstäni, mutta päätin kokeilla pyrkien työntämään skeptiset tuumaukset taka-alalle. Huumorintajuni tuotoksina sain mielikuvia päähän ihmisestä, joka paukuttaa muka-muka noitarummun tekelettä. Shamaani ja savusta tukahtunut teltta, kiihtyvä rummun pauke, joka imitoi sydämen sykettä. Toisaalta mietin ihmisiä, jota nyky-yhteiskunnan turruttamina hakevat alkukantaista yhteyttä itseensä keinotekoisesti, makaamalla joogahuoneen lattialla rentotuen niin pirusti, jonkun lyödessä rumpua epämääräisen suunnitelman mukaan. 

Laskeuduin matolle, joka oli yksi kehän muodostelmaan asetetuista. Mietin hetken, että mitähän joku psykolgi analysoisi paikkavalinnastani. Olisiko merkitystä sillä, että olen lähempänä ikkunaa vai suljettua ovea? Pyrin tasaamaan hengitykseni ja huomaan ärsyyntyväni ihmisten puheesta ja tottelemattomuudesta  noudattaa ohjaajan tovetta jättää turhat tavarat pukuhoneen puolelle. Kännykkää räpläävä nainen oli parempi sulkea pois näköpiiristä, joten suljin silmät. Mietin, muiden syitä tulla paikalle ja huomasin syyllistyväni ajatuksiin, jotka poistivat ihmisiltä aidon tavoitteen rentoutua ja päättelin heidän olevan paikalla vain siksi, että se olisi niinku hienoa, ja niinku siten voisi sanoa, että minä se käyn rentoutumassa ja olen olevinani niin henkinen. Lähtökohta omaan rentoutumiseen ennakkoluulottomasti oli kehno, myönnän, ja vain siksi, että oma pääni oli ruuhkainen ja epämääräisen ahdistunut. 

Ohjaaja ilmaisi aloittavansa. Ympärillä kahisi ihmisten laskeutuessa ja hakiessa sopivaa asentoa, jossa malttaisi viettää seuraavan tunnin ajan. Asettelin tyynyä paremmin ja tunsin jokaisen kohdan kehossani narisevan vaatiessani niitä rentoutumaan kovaa alustaa vasten. Tiedostin vasemman pakaran kireyden. Pakara oli pahastunut edellisen illan istumisesta joen rannassa kosteutta huokuvalla nurmikolla. Tasasin hengitystä ja olin tyytyväinen kyetessäni hengittämään estotta nenän kautta. Sitten tuli itku. Voi hyvän tähden. Olenko niin helposti manipuloitavissa, että ohjaajan sanat, rummutuksen mahdollisista tunteita herättävästä kyvystä, saavat aikaan tunnevyöryn vai olenko niin virittynyt, että kehoni luuli minun haluavan itkeä?

Rummun vaihteleva rytmi täytti tietoisuuttani. Yskitti, joten käänsin kylkeä. Kuuntelin jälleen ja keskityin hengitykseen. Vieressä oleva kuorsasi ja mietin hänen maksaneen 15 euroa nukkumisesta rummun tahtiin. Kehossani oleva vesi resonoi rummun värähtelyn myötä, niin ohjaaja oli kertonut. Resonoi ja värähteli, mutta en ollut varautunut syvään suruun enkä välillä vilahtavaan vihaan. Mitä hittoa? Vaihdoin jalkojen asentoa ja keskitin hengitystä hiljalleen rentotuvaan pakaraan. Kummallisia ajatuksia. Menetin lopulta ajan ja paikan. Kuuntelin oudon kannattelevassa kuplassa rumpua ja sen vaihtelevaa rytmiä. Tajusin kehoni antavan periksi ja ajatusten muuttuvan vailla sisältöä oleviksi. Minä olin yksin maailmassa ilman aikaa ja paikkaa. Ikiaikainen tunne sydämen sykkeestä yhteydessä hengitykseen. 

Lopuksi istumme ja siirrymme todellisuuteen. En ole ainoa, joka itki, en ainoa joka tunsi surua ja vihaa. Osa koki hämmennystä ja ne jotka nukkuivat, olivat hiljaa ja ehkä miettivät mistä jäivät paitsi. Ohjaaja varmisti, että kaikilla oli kaikki hyvin. Nousen hiljaa ja haluaisin jatkaa tunnelmaa, jossa olin vain minä hengitykseni kanssa. 

Aika ajoin mietin, mistä epämääräinen ahdistus saa alkunsa. On ehkä niin, että ahdistuksella on syynsä sen tahtovan muistuttaa minun etääntyvän itsestäni, ja siitä, mitä ihmisenä oleminen oikeastaan on. Ympärillä oleva elämä täyttää kaikki aistit ja vaikka kuinka kuljet mielestäsi vain omaa polkuasi, niin väistämättä altistut muiden odotuksille. Muiden elämä ja eri kautta välittyvät kuvat ja viestit saavat pohtimaan omaa onnistumistasi ja kyseenalaistamaan omaa tapaa elää. Liiallinen määrä informaatioita muiden ihmisten elämästä ja kokemuksista saa ahdistuneen tuntemaan epäonnistumista omassa elämässään. On siis pysähdyttävä ja suljettava muu maailma ulos. On kuunneltava itseä ja kuiskuteltava omiin korviin oman elämän hyvyyttä ja kelvollisuutta. On muistutettva itseä hengitämisestä ja tuntemisen merkitystä. On hyvä pienentää laajentamisen sijaan. On hyvä näin. Ei tarvitse kehittyä, ei perustella aikä todentaa argumenttien todenperäisyyttä. On syötävä, on juotava ja on hengitettävä. 

Ihminen on kovin etäällä siitä, miksi ihminen ehkä alunperin on tarkoitettu. Ei siis ihme, että hukkaan itseni ihmeellisiiin ja keinotekosiin pyörteisiin, jotka houkuttavasti lupaavat kuitenkaan pitämättä lupauksiaan. Ihmisen on hyvä olla pienemmässä tilassa ja levättävä suuren maailman ryminältä. 

Menen toistekin rumpurentoutukseen. Menen myös muihin rentoutuksiin ja joogatunneille. Ei tee pahaa keskittyä hetken jonkun toisen ohjauksessa kuuntelemaan itseä. Joku puhuu sinulle lempeitä muistuttaen armollisuudesta ja luvasta tuntea juuri niin kuin tuntee. On hyvä olla jonkun kannateltavana. 

suhteet oma-elama mieli ajattelin-tanaan