New York, New York…

Iso omena, ”Kaupunki joka ei koskaan nuku” jne. Mitkä ovat ennakko odotukset tästä kaikille niin elokuvien ja sarjojen kautta tutusta ja samalla niin vieraalta tuntuvasta metropolista? No omalla kohdallani ainakin ne olivat, että tämän kaupungin täytyy olla suurinpiirtein parasta Pariisin ohella mitä kaupungit voivat tarjota. Saavuimme manhattanille myöhään tiistai iltana 25 syyskuuta ja suunnistimme majapaikkaamme lower east siden vieressä sijaitsevaan China Towniin. Mistä kaikkien ennakkoon katsottujen tietojen mukaan pitäisi löytyä suhteellisen vaaratonta ja edullista yöpymistä. Tulimme JFK:n lentokentältä paikallisilla ja voin kertoa, että en ollut vielä siihen mennessä nähnyt koskaan yhtä epäsiistiä metrotunnelia kuin sillon,vaikka olen euroopassa paljon metroa käyttänytkin. Toisekseen havaitsin, että tämä kaupunki ei todellakaan nuku, koska en ollut vielä kertaakaan elämässäni kokenut sellaista meteliä ja varsinkin sillä kohtaa manhattania se oli hyvin eläväinen siinä 100 000 kiinalaistaustaisen yhteisössä. Ensimmäinen päivä meni aikaero rasituksen myötä hieman sumussa ja täytyy myöntää, että en ihan tajunnut vielä toisenkaan päivän jälkeen, että mikä on tämän kaupungin juttu vaikka aloinkin hieman lämpenemään jo kaupungille. 

Perjantaina sitten päätimme lähtä ystäväni kanssa eri teille kun halusimme tehdä eri asioita. Se oli ensimmäinen kerta, kun suunnistin ulkomailla yksin ja muutenkin hengailin ilman seuraa tovin. Kävin Sex and the City- sarjan kiertoajelulla ja siellä oli toki muitakin innokkaita. 😀 Täytyy vielä hehkuttaa, kuin hyvin suoriuduin kiertoajelun lähtöpaikalle hotellista ja alku illasta takaisin hotellille, kun olen tähän asti ollut niin huono suunnistaja, että todellakin jännitti. Tarkoituksella kyllä halusinkin testata itseäni ja koittaa kuinka pärjään vieraassa ympäristössä itsekseen ja tosi hyvin meni. Tämän päivän jälkeen olinkin jo ihastunut new yorkiin, kun olin saanut tutustua siihen itsekseni  ja käynyt lempi sarjani kuvausmaisemissa. Suosittelen kyllä ”Sex and the City-hotspot ” opastettua kiertoajelua jos tykkää kyseisestä sarjasta. 

Lauantaina vietimme minun 29-vuotissyntymäpäivää ja suunnistimme West Villageen, missä olin edellisenä päivänä ollut Sex and the City kiertoajelulla. Siellä kävimme Magnolia Bakeryssä tilaamassa pari kuppikakkua ja kahvit mukaan. Tämä leipomo sijaitsee Sex and the City sarjan Carrien kodin kulman takana ja menimme leipomoa vastapäiseen puistoon syömään ja nauttimaan ilmasta. Sää oli kyllä ihanteellinen koko reissun ajan. Melkein joka päivä +20-25 astetta ja sinä päivänä ja koko sen viikonlopun aikana oli aivan pilvetön sää. Tämän jälkeen havaitsimme kartasta, että Frendit sarjassa heidän kotitalonaan esitetty rakennus on myös lähettyvillä ja lähdimme sitä tutkimaan. Tämän jälkeen päätimme mennä syömään ja löysimme mukavan paikan West Villagesta  ja söimme siellä meksikolaistyylistä ruokaa kuplivan kera. Tämän jälkeen lähdimme ”High line” kävelykadulle joka menee yläilmoissa vanhalla junaradalla ja sieltä on tosi hienot näkymät manhattanille. Sen jälkeen lähdimme takaisin hotellille valmistautumaan iltaan. Menimme taksilla hotellilta broadwaylle katsomaan Aladdin-musikaalia ja sen jälkeen jazz-klubille. 

Loppu päivät meni myös new yorkia ja nähtävyyksiä ihmetellessä ja pieniä ostoksia tehden. Kävimme Manhattanin lisäksi long islandin puolella Brooklynissä ja Staten Islandilla. Niin ja lentokenttä tosiaan on myös long islandilla Queensissa. Oli kyllä hyvä ja onnistunut loma kokonaisuudessaan ja ihastuin kovasti New Yorkiin. Aion ehdottamasti jos mahdollista käydä siellä uudelleen ja mahdollisesti vuokrata huoneiston. Sekin oli todella yllättävää tässä reissussa, että kun oli vähän ennakkopelkona, että tällä reissulla kuluisi kauheasti rahaa, niin huomasin ettei siellä ollut paljoa suomen hinta luokkaa tyyriimpää, jos ei tarkoituksella luksusta hakenut ja sitäkin siellä on kyllä todellakin saatavilla halutessaan.Luin myös tässä taannoin yhdestä toisesta blogista, että New yorkin verot jotka oli noin 8 prosentin luokkaa ovat vähemmän, kuin monissa muissa Yhdysvaltojen kaupungissa. Ravintoloissa tosin täytyy New Yorkissakin antaa se 15-20% tippiä.

Myös tämä kahden viikon loma nyt ennen talven tuloa vielä kesäisessä New yorkissa teki kyllä oikein hyvää. Tähän loppuun vielä tämän ekan reissun perusteella New yorkin Top-3 ja kuvia 🙂 

1. Greenwich Village & West Village

IKWG6485.JPG

2. Central Park

IMG_2335.JPG

IMG_2340.JPG

3. 5 th Avenue 

IMG_2900.JPG

Siinäpä kaikki tällä kertaa, kivaa ensi viikkoa ja lokakuuta! 

IMG_E2889.JPG

xoxo, Niina 

Kulttuuri Matkat

Krooninen matkakuume

Hei, niin kuin ensimmäisessä postauksessani mainitsin olen innokas matkaaja ja tykkään eri kulttuureista. Olen lähdössä viikon päästä matkalle taas, kun jään perjantaina kahdeksi viikoksi lomalle, tulee kyllä taas niin tarpeeseen, kun en ollut kesällä kuin kaksi viikko putkeen lomalla. Olen käynyt niin rantalomilla kuin kaupunkilomilla. Nuorempana kävin paljon rantalomilla ja nautin auringonotosta. Nuorempana olin hyvin arka ja jotenkin jännitti kaupunkilomille lähtö. Reilu kolme vuotta sitten lähdin ensimmäiselle kunnon kaupunkiloma reissulle, kun löyty seuraa joka oli halukas lähtemään kohteeseen josta olin jo lapsena haaveillut, että haluan käydä eli Pariisiin. Nyt olen jo Pariisissa ehtinyt kahteen otteeseen käydä, kun olin viime kesänä interraililla. Joka oli myös ollut minulla eräänlaisena haaveena. Sillä reissulla kävimme Irlannissa, Englannissa, Ranskassa ja Alankomaissa. No ehkäpä se ei ihan täysin ollut niin ”villi” reili, että olisimme kokoajan käyttäneet junaa. Lensimme nimittäin alku kankeuden (lento myöhästyi ja olimme välillä yötäkin ) jälkeen Tukholman kautta Dubliniin ja sieltä sitten Lontooseen. Interrail passia tosin käytimme jo kotimaassa mennessä Oulusta Helsinkiin ja sitten kun lähdimme Lontoosta Pariisiin ja Pariisista Amsterdamiin. Lisäksi yhtenä päivänä kun kävimme Pariisista Versaillesin palatsilla. Meillä oli semmoinen 5 matkustuspäivän passi joka oli 15 pv muistaakseni voimassa. Meillä oli aikaa reissulle kaksi viikkoa joka oli mielestäni hyvin rankka tahti, mutta reissu opetti hyvin paljon ja sain sieltä hyviä kokemuksia.                                                                   Tämän lisäksi olen käynyt kaupunkilomilla kaksi kertaa budapestissä, kun yksi tuttavani asuu siellä ja lissabonissa. Amsterdamissa ja muualla Hollannissa olen myös käynyt kahdesti, kun serkkuni opiskeli siellä pari vuotta sitten. Interrail reissulla kävimme myös Amsterdamin viereisessä Utrechtissa vaikka jouduimme sen maksamaan, kun reilipassissa loppu käyttövara.                                                                                     Rantalomilla olen käynyt kreikassa, turkissa (peräti 5 kertaa) ja Bulgariassa. Kreikassa kävimme muutamaan otteeseen jo lapsena mummoni ja pappani kanssa ja aikuisena matkustanut sinne kerran. On kyllä ollut niin ihana nyt viime vuosina tehdä kaupunkilomia, mutta nyt olen viime aikoina alkanut haaveilemaan myös rantalomista, kun aika ajoin arki tuntunut raskaalta ja tuntuu, että kunnon levähdys loma kauniiseen lämpimään paikkaan tekisi joskus hyvää. Nyt olen viikon päästä taas lähdössä kaupunkilomalle, mutta olen kyllä siitäkin innoissaan koska olen aina halunnut siinä kaupungissa käydä ja extra-jännityksen tuo se, että ensimmäistä kertaa lähden kunnolla Euroopan ulkopuolelle, Iik.                                                       Tähän loppuun vielä muutama kuva parin vuoden takaiselta rantalomalta joka näytti aivan ihanalta, kun tyhjensin vanhan läppärin kuvia. 

 

C650E2C7-5791-4FB4-B287-2C618EAB9EA7.jpeg

E49B3ED3-1C18-4700-8D76-2F3E9FE075DE.jpeg

169C051E-BE96-43A4-89A6-C268E69DA711.jpeg

F060D223-EE80-46AD-883D-7CF9884870F9.jpeg

2749E0CF-51E9-4FE6-83A5-1036B8D0A6D2.jpeg

Xoxo Niina

Suhteet Oma elämä Matkat Höpsöä