Autoimmuuniruokavalio osa 1: Periaatteet

Kerroin teille muutama viikko sitten, että mulla diagnosoitiin keväällä Hashimoton tauti. Tarkemmin sanottuna se selvisi maaliskuussa, eli oon nyt ehtinyt sulatella asiaa kolmisen kuukautta. Kun sain tuomioni ja opin mitä kaikkea tauti saattaa lyhyellä ja pitkällä aikavälillä aiheuttaa, oli ensimmäinen reaktioni no voihan helvetti. Sitten mulle kerrottiin, että tautiin ei oo periaatteessa minkäänlaista hoitoa, vaan ainoastaan sen aiheuttamaa kilpirauhasen vajaatoimintaa pystytään lääkkeillä fiksaamaan. En niellyt tätä kohtaa kokonaisena, vaan koska luotto tanskalaisiin lääkäreihin on nykyisin aika huteralla pohjalla, suuntasin suoraan googleen penkomaan asian todellista laitaa.

Ei tarvinnut kauaa penkoa, kun vastaan tuli autoimmuuniprotokolla – ruokavalio, jolla tutkitusti ja todistetusti (en jaksa penkoa lähteitä, jos ne kiinnostaa niin suosittelen, kröhöm, no sitä Googlea) saa kuriin autoimmuunitaudin jos toisenkin. Protokolla perustuu uskomukselle, että autoimmuunitaudit juontavat juurensa huonokuntoisesta suolistosta ja ruokavalion tavoitteena onkin saada se osa-alue kuntoon. Tiettyjen ruoka-aineiden välttämisen ja toisten lisäämisen uskotaan auttavan immuunijärjestelmän korjaamisessa, taudin oireiden rauhoittamisessa ja jopa koko taudin saamisessa niin kutsuttuun remissiotilaan. Autoimmuuniruokavalio on kaiken kaikkiaan todella terveellinen, tasapainoinen ja sopii jokaiselle, mistään pikaihmedieetistä ei siis ole kyse.

Moni teistä muistanee parin vuoden takaisen postaukseni, jossa kerroin olleeni vehnättömällä, maidottomalla ja sokerittomalla ruokavaliolla iho-ongelmien vuoksi ja saaneeni hyviä tuloksia nopeasti. Niin kiva kuin akneton naama olikin, lipsuin vähitellen takaisin vanhoihin ruokatottumuksiini ja hiljalleen ihon kuntokin taas huononi. Tänä keväänä mun to do -listalla oli ottaa itseäni taas niskasta kiinni syömisten suhteen, ja nyt mulla oli siihen painavampi syy kuin koskaan ennen.

Autoimmuuniprotokolla on samoilla linjoilla aiemman ihodieettini kanssa, mutta vielä paljon tiukempi. Periaatteena on se, että supertarkkaa ruokavaliota noudatetaan muutaman kuukauden verran, jonka aikana lautaselta poistetaan kaikki suolistoa mahdollisesti ärsyttävät ruoka-aineet. Tiukan vaiheen jälkeen ruoka-aineita aletaan taas yksitellen lisäämään ja testataan, aiheuttaako jokin niistä ikävän reaktion. Käytännössä nämä kaikki on alussa kielletty:

  • The usual suspects gluteeni, maitotuotteet, sokeri
  • Kaikki jyvät (riisi, ruis, kaura)
  • Kananmunat
  • Palko- ja koisokasvit (eli kikherne, papu, munakoiso, paprika, chili, peruna jne.)
  • Maissi
  • Voit ja margariinit
  • Lisäaineet sekä teolliset valmisruoat ja puolivalmisteet
  • Pähkinät ja siemenet (myös chia kuuluu tähän lokeroon)
  • Soija, tofu, miso
  • Kahvi (!!!!!)
  • Alkoholi (!!!!!!!)

Autoimmuuniruokavalion keskiössä on terveelliset, monipuoliset, ravinnerikkaat ruoat. Koska kaikki lisäaineet ja sekalaiset myrkyt ovat pannassa, on hyvä valita mahdollisimman paljon lähi- ja luomuruokaa plus vältellä kaiken maailman valmiita kastikkeita ja lisukkeita sekä punaista lihaa. Muun muassa oliivi- ja kookosöljy, vihannekset, rasvainen kala, avokado, yrtit, inkivääri, kurkuma, valkosipuli ja bataatti paistattelevat puolestaan suosiossa. Hedelmiä voi syödä, mutta sokerikiellon vuoksi niiden määräksi on suositeltu maksimissaan paria päivässä.

Eikö kuulostakin aikamoiselta? Monen yllä luetellun ruoka-aineen epäterveellisyys on ihan maalaisjärjellä pääteltävissä, mutta joukossa on myös monta todellista yllättäjää. Kukapa arvaisi, että vaikkapa kikherneitä, kananmunia, munakoisoja, chiaa tai pähkinöitä pitäisi autoimmuunipotilaana vältellä.

Mä oon ollut nyt vaihtelevan tiukalla autoimmuuniruokavaliolla kolme kuukautta ja tulokset puhuvat puolestaan (niistä myöhemmin lisää). Koska tästä postauksesta tulisi muuten kirjan mittainen, jaan sen muutamaan osaan. Seuraavassa kerron lisää omasta ruokavaliostani ja miten oon ylläolevaa soveltanut. Spoiler alert: oon ottanut vähän vapauksia, ja silti pyyhkii aika hyvin!

Facebook | Bloglovin | Instagram

Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *