Aknen (ja kilot) karistanut ruokavalio

Oon jo pidemmän aikaa suunnitellut tätä postausta mielessäni, mutten oo uskaltanut kirjoittaa. Aknepotilas sisälläni pelkää, että tekstin julkaisu on megalomaaninen jinxaus ja iho-ongelmat palaavat heti rytinällä takaisin. Tulin kuitenkin siihen tulokseen, että jos kirjoitukseni auttaa edes yhtä tyyppiä katsomaan peiliin yhtä ilahtuneena kuin meikäläinen tänään, on se sen arvoista. Eikä mitään jinxauksia oikeesti oo olemassa – eihän?

Päivän aiheena siis se, miten vuosia itseäni riivannut, alati paheneva keskivaikea akne katosi muutamassa viikossa ruokavaliomuutoksen avulla lähes kokonaan. Samalla tipahti useampi kilokin, vaikkei se tarkoituksena ollutkaan. Mikä ehkä parasta: ruokavaliota on suhteellisen helppo noudattaa, etenkin nyt kun siihen on tottunut.

 

IMG_9489.JPG

Tällaisia pörrötukkaisa aamutakkiselfieitä en usein julkaise, saati kaksin kappalein. Mutta niissäpä hymyilee naama, joka on vuosien jälkeen lähes täysin näpytön.

 

Mulla on ollut viimeisen kymmenisen vuoden aikana muutama aknepyrähdys, kuten ah niin monella itseni ikäisellä naispuolisella ystävälläkin. Meillä, joista suurella osalla ei teini-iässä ollut iho-ongelmista tietoakaan. Ekalla rundilla antibiootit auttoivat ja karkottivat aknen vuosikausiksi, mutta sen tehtyä comebackin nyt kolmenkympin hujakoilla niistä ei ollut enää mitään apua. Oon kokeillut varmaan kaikkia mahdollisia puhdistustuotteita ja voiteita, mineraalimeikkejä, kiroamista ja loitsuja. Tilapäistä apua olen joistakin niistä saanut (no kiroilu ei auttanut), mutta mikään ei ole ratkaissut ongelmaa pysyvästi. Ihoni kunto huononi tasaisesti viime vuosien ajan, otsan näpyt levisivät poskiin ja epätoivo syveni.

Tiedän, että maailmassa on isompiakin ongelmia ja paljon pahempia vitsauksia kuin keskivaikea aikuisiän akne, mutta yrittäkääpä kertoa se mulle niinä aamuina, kun haluan jäädä saikulle tai perua treffit ystävän kanssa, koska peilikuva ahdistaa niin paljon.

Ennen Thaimaan lomaani helmikuun lopussa päätin, että kotiin palatessani on aika ottaa radikaalimmat keinot käyttöön. Kun ulkoisista hoidoista ei ole apua, kokeillaan jotakin muuta. Jälkiviisaana tunnen itseni idiootiksi, kun en testannut ruokavalion vaikutusta jo vuosia sitten. Ilman muuta kropassa mylläävä krooninen tulehdus hoidetaan sisäkautta, ei nassuun lätkittävillä mömmöillä. Olin vaan niin kovin kiintynyt herkkuihini.

Maaliskuun puolessa välissä jätin vehnän, maitotuotteet ja sokerin pois.

Uuden ruokavalion noudattaminen oli haaste, koska esimerkiksi aamiaisrutiinit menivät uusiksi ja jouduin sanomaan heipat lempiruoalleni pastalle sekä… karkille. Mä rakastan karkkia.

Toisaalta sen omaksuminen oli helppoa, koska huomasin selkeän eron ihan ensimmäisestä viikosta alkaen. Ensin katosivat satunnaiset näpyt kasvojen keskiosasta, sitten rauhottui oikea poski, seuraavaksi otsan finnit alkoivat hävitä ja lopulta, lähes parin kuukauden jälkeen, myös vasen poski tasottui. Edelleen saan yksittäisiä finnejä (enimmäkseen hormonitoimintaan liittyen), mutta niissäkin on selkeä ero edeltäjiinsä verrattuna: katoavat muutamassa päivässä, eikä niitä seuraa lauma kaltaisiaan.

Kuten jo postauksen alussa mainitsin, ruokavalio on myös haihduttanut kropastani viitisen kiloa aivan huomaamatta. Tämä siitäkin huolimatta, että syön mielestäni saman verran kuin aiemmin, en välttele riisiä enkä perunaa ja saatan herkkuhimon iskiessä popsia pienen kulhollisen sipsiä.

Nyt 2,5 kuukauden jälkeen, ihoni ollessa suorastaan hyvässä kunnossa, oon alkanut ottamaan pieniä vapauksia ruokavalion suhteen. Oon syönyt parina viikonloppuna pizzan ja jopa silloin tällöin vähän karkkia. Enkä oo huomannut minkäänlaista negatiivista vaikutusta! Projektin alussa toivoinkin, että muutaman kuukauden tiukka ruokavaliomuutos auttaisi kukistamaan tulehduksen elimistössäni, jonka jälkeen voisin palata takaisin ei-niin-tiukkaan diettiin. Aion ainakin toistaiseksi pitää ruokavaliosta kiinni ettei vaan kävisi hassusti, mutta kiva kun voi suoda itselleen satunnaisia herkkuhetkiä ilman hirvittäviä seuraamuksia.

On muuten hassua, miten ennen tälle ruokavaliolle ryhtymistä saatoin helposti vetäistä vaikkapa kulhollisen karkkia. Nyt muutaman kuukauden sokerittomuuden jälkeen viikonlopun yksittäinen suklaapatukka tai 15 irtokarkkia antaa saman tyydytyksen.

Toivon, että tästä postauksesta on apua muille saman ongelman kanssa painiville ja että meikäläisen näpyt pysyvät poissa jatkossakin. Jaa ihmeessä kokemuksia tai kommentteja aiheeseen liittyen!

 

LUE MYÖS NÄMÄ:

Mut on tehty lekotteluun ja kesäpäiviin

Satoja sinisiä puhekuplia ja turhaa stressiä

Säästökuuri osa 1: Apua, minusta on tullut tuhlaaja

I’ve treated my acne succesfully by removing sugar, wheat and dairy from my diet.

FOLLOW: FacebookBloglovin’ – Snapchat & Instagram @marjapilami

Kommentit (43)
  1. Mulla räjähti naama aivan totaalisesti, kun lopetin e-pillerit. Suunpielet ja otsa olivat kuin yhtä näppylää, eikä niihin auttanut mikään puhdistustekniikka tai rukoilu. En ollut koskaan pitänyt itseäni ulkonäköpainotteisena ihmisenä, mutta silloin kaikki tuntui pyörivän vain niiden näppylöiden ympärillä. Hyvä ettei itkua tihrustanut aamuisin, kun ei ne näppylät vieläkään olleet poissa.

    Tilannetta yli puoli vuotta ihmetelleenä (ja itkeneenä) tajusin vihdoin itsekin katsoa tarkemmin mitä suuhuni laitan. Siinä hujakassa ruokavaliosta poistui suurimmaksi osaksi vehnä ja sokerit, maitotuotteita kului jo silloin muutenkin vaan juustona, jätskinä ja satunnaisissa leipomuksissa.

    Parissa kuukaudessa näpyt pieneni ja hävisi. Samalla katosi myös vatsaongelmat.

    Nyt tosta on jo vuosia, mut ruokavalio on säilynyt. Aina silloin tällöin tulee tietty herkuteltua kunnon vehnäpullilla ja omarmunkeilla sekä ahdettua itseensä karkkia niin, että kiilteet meinaa kaikota hampaista. Yleensä nämä nautinnolle antautumiset sitten tuntuvat heti perästä vatsassa ja parin päivän päästä näkyvät naamassa. Mut välillä pitää herkutella. 😀

    Pastalle en kuitenkaan ite heittäny hyvästejä, sillä gluteeniton spaghetti on aivan yhtä hyvää!

    1. Sama homma, tällä kolmekymppis-rundilla kyse oli nimenomaan pillereiden käytön lopettamisesta. Kuten taitaa olla tosi monella ystävälläkin, joka saanut riesakseen saman vaivan. Ärsyttävää!!

      Vau, mahtava kuulla että sullakin on ruokavalio toiminut. Toivottavasti tätä kautta sana leviää ja auttaa muitakin 🙂

      Ja hei kiitos pastavinkistä! Täytyypä ottaa kokeiluun. Itse oon testaillut kaikenmoisia papu- ja god knows what -versioita, ja ne ei kyllä oo ”aivan yhtä hyvää” ;o)

      1. Pastavinkkinä Urtekramin gluteeniton spagetti, yks vaihtoehto ainakin tehty täysin riisistä ja on todella hyvää!

        1. Komppaan tätä!
          SamMillsin maissispaghetti on hyvä kakkonen (siinä on vaan maissia ja vettä!).

          1. Upeeta, kiitos molemmille vinkeistä! xx

  2. Hienoa, että oot löytänyt avun ruokavaliosta! 🙂 Muutenkin hyvä postaus, on tärkeää että ihmiset lukevat ruokavaliomuutoksen vaikutuksista.

    On ihan käsittämätöntä, miten lähes kaikki lääkärit (jopa ihotautilääkärit) ovat sitä mieltä, ettei ruualla ole mitään vaikutusta ihon kuntoon (tai kipuihin tai suolistoon yms) :’D Sen sijaan pitäs vedellä naamaan jotain lähes pintakerroksen syövyttävää alkoholipitoista voidetta – siis aknetapauksissa :S

    Mun tietojen ja (asiakas)kokemusten mukaan maito on tosiaan kaikkein pahin tulehduksen ylläpitäjä kehossa ja aiheuttaa eniten nimenomaan finnejä ja epäpuhtauksia. Myös vehnä on joillekin kyllä tosi paha. Sokeri taas tuhoaa ihon kollageenin pitkällä juoksulla ja runsaasti käytettynä varmasti puskee ihosta läpi varsinkin yhdistettynä lisäaineisiin (itse ainakin huomaan).

    1. Kiitos asiantuntevasta kommentista! <3 Mullakin on alkanut mennä usko (ihotauti)lääkäreihin, varsinkin kun oon saanut niiltä kuulla mm. että finnit nyt vaan on normaalia elämää ja ei tartte kaikesta tulla valittaan. Really? Tai sitten tyrkytetään jotain geeliä, vaikka kerron ettei se oo ennenkään auttanut.

    2. Mulla on auttanut iho-ongelmiin sokerin ja vehnän vähentäminen. Auttaa jo viikossa. Maitoa ja juustoja voin syödä ihan normisti. Pastaa toisinaan kyllä, ja täysjyvävehnäkorppu hunajan kera. Jogurttia ja jätskiä satunnaisesti (sokeri!) Pala tummaa suklaata päivittäin on ok. Oletukseni on, että sokeri on ihoni kuntoon suurin tekijä.

      1. Mä uumoilen, että mulla saattaa olla sama. Kai vaan kokeilemalla (toivottavasti ei kantapään kautta!) oppii itselleen toimivan/riittävän variaation. Pääasia, että nassu kunnossa 🙂

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *