Nyt kun

Kasvi on tämä tässä

Minä tässä hei, ihminen sinistä valoa hohtavan ruudun edestä. Täällä minä olen ja taputtelen näppäimistöä kirjain kerrallaan muodostaakseni joukkopaniikin lailla vellovasta mielestäni kokonaisia lauseita. Kirjaan ajatuksia ylös, mutten ole edes varma ovatko ne omiani tällä hetkellä. Saatan olla myös ulkomaailmasta kokemuksia äärimmilleen imenyt tunnelmasieni, joka nyt saturaatiopisteensä saavuttaneena tursuaa ja roiskii irtosanoja ympäristöönsä. Auto. Purukumi. Mohair-lanka. Aurinkolasit. Kahvia, kahvia, kahvia.

Hengittelen puoliääneen ennen kuin painan sormet näppäimille. Huokaan, sillä pysähtyneisyydestä liikkeelle lähtö vaatii aina enemmän voimaa kuin liikkeen ylläpito. Perusfysiikkaa, jotakuinkin. Mietin ollutta, mennyttä, tulevaa, aikaansaatua ja tekemättäjäämättömyyksiä. Kaikkea pientä ja isoa ja tavanomaisen keskinkertaista. Mietin elämää sinä subjektiivisesti koettuna kokonaisuutena, jona sitä elän. Omana arjen performanssinani. Se on sekavaa, tylsää, kutkuttavaa, naurettavaa, innostunutta, passiivista ja odottamatonta. Se on päivien kudelma, joka murenee haalistuneiksi muistoiksi ajan rapsutellessa sitä itselleen ominaisella karheudella. Se on sanoja jotka tuntuvat latteilta ja korskeilta samaan aikaan.

Juuri nyt en vaadi itseltäni muuta, kuin sen että sana seuraa toista kiltisti käsikynkässä. Haluan nähdä sanoja toistensa kanssa, viettämässä jokseenkin loogista kielioppihumppaa ruudulla. Sanojen on oltava, juuri nyt, niiden on vain oltava. Niiden on oltava omia, vaikka ne tuntuisivat sataan kertaan käytetyiltä kirpputorirääsyiltä viskeltynä mielivaltaiseen järjestykseen.

Tämä on toivottavasti uusi alku, alkupiste jatkumolle, jossa kirjaimet pompahtelevat näppäimistöltä bittiavaruuteen. Tunnen vetoa kirjoittamiseen ja pitkästä aikaa tunnen itseni riittävän kovapäiseksi alkaakseni suoltaa sanoja säännöllisemmin lauseiksi asti. Sen sijaan, että jatkaisin aiemmalla linjallani ja sysäisin aisioiden tekemisen siihen mystiseen osaan tulevaisuutta, jossa ”minulla on enemmän aikaa”, lakkaan vitkuttelemasta. En tule koskaan kirjoittamaan asioita, jos en nyt aloita. ”Sitten kun” vaikea tapa elää, koska se tekee elämästä pelkkää monotonista suorittamista ja arjesta viheliäistä selvitymistä. Se on välttämättömyyksiin nojaavaa väsyneisyyttä, jossa inspiraation raakileet tukahdutetaan kehtoihinsa ajanpuutteeseen vedoten. Haluan alkaa elää taas nyt kun. Sillä minä olen nyt, vain ja ainoastaan nyt, en kohta tai eilen, vaan nyt. 

Nyt.

[Painaa ”Julkaise blogikirjoitus” -nappia ja jännittää]

Kuva: Unsplash, Larm Rmah

 

 

Puheenaiheet Ajattelin tänään

Hiiviskellen alkoi elokuu

fb93f12a-5926-4cb5-9cf0-a8a2be49b22d.jpg

Tämä on ollut outo kesä. Asioita on vain tapahtunut, satunnaisesti, liukuhihnalta ja silti tuntuu, ettei juuri mitään ole sattunut. Elämä ei ole sellaista spektaakkelia kuin se oli vaikkapa 10 vuotta sitten kun oli vielä teini ja Stockmannin kulmilla pyörivät pulsutkin olivat vielä jännittäviä tarina-aihioita. Arki on pientä ja pehmeää ja kesä on ollut työtä lukuunottamatta kahden viikon loman nysää, jolla ei oikeastaan edes ehtinyt huomata olevansa lomalla. Kesä vain meni ja ehdin ostaa mansikoita kaksi kertaa.

ad040d97-5b8c-42e2-8a67-1c70f29b3629.jpg

Olen kuunnellut ruotsinkielisiä rakkauslauluja, saksalaista konemusiikkia ja ranskalaista jumputusta. Sateinen tai ainakin pilvinen ja helmenharmaa sää on houkutellut sohvan nurkkaan ja sulattamaan aivoja liiallisella tv-sarjamaratonituksella. The Handmaid’s Tale oli dystopiana koukuttava, Archerin 8. kausi pettymys, The Musketeers ihan ok rytinää, Unge Lovande aiheutti ikäkriisin ja Skamia katsoessa viuhdoin crosstrainerillä hieman kovempaa.

092de596-e54c-43fb-9470-8e5f99b2633a.jpg

Muut täyttävät sosiaalisen median kanavat lomakuvillaan, minä hädin tuskin ehdin juosta Kööpenhaminan helmet läpi. Poden pakokauhua ja koti-ikävää saman aikaisesti. Kesän viimeiseltä tuntunut viikko on valunut rään mukana nenäliinoihin. 

Pohdin ainakin viikon voinko ostaa ”ihan naurettavan kalliin” neuleen. Teen päätöksen etten osta. Rahalle tulee muutakin käyttöä. Sitten tajuan että ale loppuu samana päivänä. Ymmärrän myös että kauniiden, aikuisten ja minimalististen vaatteiden fiksu vaatekaappi ei synny jos en koskaan hanki niitä fiksuja vaatteita. Annoin lompakon itkeä verikyyneliä. Seuraavana päivänä ostan vielä Andiatan culottes-housut alerekistä ja tunnen miten pieni businessnainen sisälläni hykertelee. Lompakko jatkaa nyyhkytystään ja myötähäpeää rahankäyttöni. On elokuu, vaikka hädin tuskin ehdin toipua siitä ettei enää ole kevät.

Puheenaiheet Ajattelin tänään