Mun ravitsemussuosituksia!

Tänään Hesari uutisoi THL:n raportista, että juuri kukaan ei syö ravintosuositusten mukaisesti. Suurin osa syö liikaa kovaa rasvaa tai liian vähän pehmeitä rasvoja sekä liikaa suolaa. Lisäksi kasviksia ja kuituja saadaan yleisesti liian vähän.

Viralliset ravitsemussuositukset ovat mun oman ja perheen ruokavalion perusta. Mä tykkään niistä. Ne on simppelit ja perustuvat tutkittuun tietoon. Ainoastaan margariinien kanssa olen vähän ihmeissäni: kun eivät ne kuitenkaan taida kovin terveellisiä olla, kovin prosessoitua ruokaa, mutta toisaalta haluan välttää kovaa rasvaakin. Parempi vaihtoehto on syödä ihan öljyjä: meillä syödään monipuolisesti rypsi-, auringonkukka-, oliivi- ja seesaminsiemenöljyjä.

Uutisen kainalojutussa oli vinkattu, että kun lisää ruisleipää ruokavalioonsa, niin homma helpottuu. Onkohan ihan näin? Leivissä on aika paljon suolaa. Jos syö kuusi pientä palaa päivässä (30 grammaa kukin, suolapitoisuus 1,0%), niin siinä on jo helposti reilu kolmannes päivän suolatarpeesta tyydytetty. Jos syö perusruispaloja, niin 180 grammassa (joka on siis reilut kolme palaa, kun ovat isompia leipiä), niin saa jo 43% päivän suolatarpeesta. Pelkästä leivästä. Lisäksi vielä leivän päälle on helppo laittaa suolaisia päällysteitä (sitä marganiinia, juustoa, leikkeleitä). Ja toisaalta tulee sitä kovaa rasvaakin. Toki voi yrittää etsiä vähäsuolaista leipää, meillä vakioleivistä Fazerin real on sellainen (0,7%), mutta vähissä ne kaupan hyllyillä ovat.

Viljoja voi syödä myös muutenkin: puuroa! Puuro on aivan loistoruoka. Se on lämmintä, mikä on kiva juttu näin talvella, aamuisin ja iltaisin. Meillä ei laiteta suolaa ollenkaan (maistuu kauhealta, kun jossain saa suolattua puuroa!). Ja siihen voi helposti laittaa terveellisiä lisäkkeitä: marjoja pakastimesta ja lapsen puuroon lorautan auringonkukkaöljyä. Toki myös epäterveellisiä, kuten se eräs mies meidän kotona, joka saattaa laittaa lusikkatolkulla mansikkahilloa puuron päälle. 😉

Tuo Alku-puuro tuli viime syksynä yhdeksi meidän lemppariksi (eikä ollut mikään maksettu mainos).

IMG_5300.jpg

 

 

Kommentit (4)
  1. Itse pyrin välttämään nimenomaan rypsi- ja auringonkukkaöljyä niiden prosessoinnin vuoksi. Oliiviöljy onkin sille hyvä vaihtoehto (ja sitäkin kannattaa ostaa esim. luomuna jottei sitä ole pilattu käsittelyllä) 🙂 Uusi tieto minulle oli, että laadukkaimmat öljyt löytyy kaupassa kylmähyllyltä. Rypsiöljy valmistusvaiheessa kuumennetaan niin, että se menettää tärkeitä ainesosia ja muuttuu aineenvaihdunnalle vaaralliseksi, häiritsee mm. sokeriaineenvaihduntaa ja immuunijärjestelmää. Se on käsitelty luonnollisesti niin, että se säilyisi kaupan hyllyllä mahdollisimman pitkään.

    Voin (luomuvoin) käyttöä ei kannata pelätä, sillä se sisältää välttämättömiä ainesosia mitä kroppamme ihan aivotoiminnasta alkaen tarvii. 

    Suolaa ei kannata lisätä lisäämällä leipää! Helposti leivän päälle tulee lisättyä juuri prosessoitua margariinia ja leikkeleitä, jotka yleensä sisältävät kovaa ja  keinotekoista rasvaa. Kannattaa panostaa ruuan laitossa laadukkaaseen suolaan, esim. itse käytän ruusu- tai kalaharin suolaa.

    http://biohakkerit.fi/2014/03/17/5-biohakkerin-podcast-voi/  Tuossa linkissä on hyvä tutkimuksiin perustuva podcast jos tykkää kuuntelusta 🙂 

    Tuo Alkupuuro on mun lempparia myös! Se höystettynä kunnon luomuvoilla ja suolalla niin päivä lähtee hyvin käyntiin;)

    1. Samalla tavalla kuin oliiviöljyt, myös muiden kylmäpuristettujen (neitsyt)öljyjen pitäisi olla täysin mekaanisesti puristettuja, ilman mitään kemiallista käsittelyä, joten en usko oliiviöljyn ylivoimaan tältä osin. Tosin emmehän me voi tietää, miten paljon valmistajat valehtelevat. Toiset enemmän ja toiset vähemmän, ja varmasti samalla tavalla sekä oliivi- että rypsiöljyjen valmistajat.

      Kylmähyllyillä en ole koskaan nähnytkään öljyjä, tai osannut katsoa. Mitä öljyjä säilytetään ihan kylmässä?

      Ja kuten sanottua, tykkään virallisista ravitsemussuosituksista, koska ne perustuvat tutkittuun tietoon. 😀 Eli voita eli kovaa rasvaa vain herkutteluun!

      Jodioitu suola on siitä hyvä, että jodin saannista tarvitsee huolehtia vähemmän, varsinkin kun ruokavalioomme ei kuulu esimerkiksi merilevää. Jodin puutostahan on jopa ihan sekasyöjillä suomalaisilla, jos eivät juo maitoa. Erilaisissa vuorisuoloissa on niin häviävän pieniä määriä esimerkiksi kaliumia ja magnesiumia, että ei ole kokonaisuuden kannalta mitään merkitystä. Eli meillä menee arkena jodioitua suolaa (ja hyvin vähän meneekin) ja pihvin päälle rouhitaan sitten nättiä vaaleanpunaista erikoissuolaa. Suolasta voit lukaista täältä THL:n tutkimusprofessorin haastattelun.

  2. Nuo Alku-puurot on ihan parhaita! Vaihtoehtoisesti viskaan itse peruspuuron joukkoon toisinaan auringonkukansiemeniä, pellavansiemenrouhetta, kurpitsansiemeniä ja/tai leseitä, pitää nälänkin paremmin poissa tuommoinen tuunattu puuro. 🙂

    1. Joo, kiva kun on myös jotain sattumia puurossa. Mukava suuntuntuma!

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *