Herkulliset parmesankeksit – mums

Yes, työ tehty on, mä pääsin voittajaksi! Selvisin kaupungilta kotiin ilman hermoromahdusta, sain kaiken tarpeellisen ja tarpeettomab hankittua. Paketoin lahjat ja jaksoin runoilla jotain värssyjäkin (ontuvia tosin). Mies tuli kaiupan kautta kotiin. Mies imuroi, minä tiskasin. Mies moppasi, minä laitoin ruokaa. Mies pesi pyykkiä, minä tiskasin… Ja leivoin jumalaisen rapeita ja herkullisia parmesaani-rosmariinikeksejä! 

Juusto ja keksi samassa, tässä siis joulun paras juustotarjotin yhdessä pakkauksessa. 

Joulun parhaat juustokeksit

100 g hienoksi raastettua parmesaania

100 g pehmeää voita

2 dl jauhoja

ripaus cayennepippuria

muutama ripaus raastimella muskottipähkinästä

reilu 1 tl sormisuolaa

Kaikki aineet kulhoon ja nypi taikinaksi. Heitä pöydälle jauhoja ja muovaile 2 noin 15 cm pitkää pötköä. Kieritä pötköt kuivatussa rosmariinissa (tai timjamissa tai pinjansiemenrouheessa) ja laita jääkaappiin lepäämään puoleksi tunniksi. Leikkaa terävällä veitsellä sentin paksuisia paloja, paineke pellillä kevyesti saman paksuisiksi. Paista n. 10 min 225 asteessa. Anna jäähtyä ritilällä ja säilytä ilmavasti peltipurkissa tai paperipussissa. 

IMG_5201.JPG

 

Koti Ruoka ja juoma

Huh, viime tingan jouluostoksilla

Miten tässä aina käykin näin? Juoksen parastaikaa kaupoilla puolen Tukholman kanssa. Meillä joulu on valmisteltu hyvin, lahjojakaan ei hankita ylenpalttisesti. Mietin lahjat tarkkaan ja suosin nettikauppoja. Ruoka- ja kauppalistat on tehty aikaa sitten. 

Silti jotenkin kohtalon oikusta useampi pikkujuttu puuttuu, vielä näin aatonaatonaattona (tupla-huh) ja tottakai tässä vaiheessa ko. välttämättömät joulutuotteet saa enää vain ja ainoastaan kaupungin keskustasta. Enkä ole täällä suinkaan yksin…

Onneksi olen varautunut hyvin. Iso käsilaukku jonne ostokset mahtuvat, ei liian paksuja ulkovaatteita (tai kaupoissa kuolee kuumuuteen) ja iso Starbuck’s kahvi käteen. Puolivälissä ostoslistaa onnittelut omalle itselle hyvästä suorituksesta ja tauko NK:n jouluikkunan äärellä. 

IMG_4958.JPG

Iloista illanjatkoa kaikille, meikä jatkaa metsästämistä!

Puheenaiheet Höpsöä