Väriä talvipimeyteen

Syksyn pimeydessä hyvä valaistus kotosalla on äärettömän tärkeä asia, ainakin minulle. En niinkään halua voimakkaasti valaisevia kattovaloja, meillä katossa piileskelevät spotit napsautetaan päälle yleensä vain siivotessa. Minä tykkään ennemminkin pienemmistä valonlähteistä, joita on siroteltu ympäri huonetta.

Kotiintullessa näpsäytän ensin päälle eteisen pienen mutta kirkkaan Ikean vanhan kristallikruunun. Sitten teen kierroksen olohuoneessa. Ruotsalaiseen tapaan meillä roikkuu ikkunoissa pienet valot, ne ensin päälle. Sitten kirjahyllyssä majaileva block-valaisin, lukunurkkauksen ikkunalaudalla majaileva muovinauhavalaisin, löytö Anttilasta. Keittiönpöydän nurkassa seisoo samanlainen jalkavalaisin, miehenkorkuinen valaisin nielee kolme lamppua. Keittiönpöydän päällä roikkuu vielä Kartellin FL/Y pendant light vedenvärisenä.

Nämä kaikki valonlähteet antavat erilaista valoa ja valaisevat huonetta monista eri suunnista. Yksikään nurkka ei jää pimeäksi. Parvekkeenoven edessä, verhotangosta roikkuu vielä yleensä Happy Lights-pötkö, just love it. Yhtä kiva valaistuna kuin ilmankin. Nyt se on kuitenkin siivottu pois joulukuuksi, joulukuusi tulee samaan nurkkaan. Lievitän kuitenkin tänä iltana palloikävääni näpräämällä kasaan 50 pallon punasävyisen ketjun joululahjaksi. Sitten pitäisikin enää löytää tarpeeksi iso lahjapussi johon ketju mahtuisi. Mission impossible?

IMG_4993.JPG

 

Puheenaiheet Sisustus Ajattelin tänään

Ruotsin paras kotileipuri 2016

Sarjassa suosikkiohjelmia = Sveriges bästa hemmabagare Neloselta = TV4. Mies katsoi tätä aikaisemmin kanssani muttei kestä ohjelmaa enää, nyt kun on itse palannut kondiittorin ammattiin. ”Ne sählää niiiiiiiin käsittämättömästi, ei tolleen voi tehdä oikeesti töitä”. Yeah, whatever, kyllähän minäkin sen tajuan mutta hauska tätä sähellystä on silti katsoa. Kotikondiittorina sitä tuntee itsensä hiukan paremmaksi 🙂

Siisonin finaalissa kolme kotileipuria tekivät ensin hääkakun, kolme kerrosta, trooppisia makuja. Hääpari tykkäsi happamista enemmän kuin makeista mauista.

Kakkostehtävänä oli dagen efter goodiebag johon tuli skonsseja, marmelaatia, voita, näkkileipää ja suklaakeksejä. Oi tuskaa, vaikeuksia ja sähellystä!

HSB 2016.png

Ja voittaja oli… Shireen! Don’t ask me why. Lopputulos ei ollut mielestäni teknisesti tai ulkonäöllisesti yhtään kanssakilapilijoita parempi, mauista nyt puhumattakaan. Ehkä kyse oli siitä, että Shireen oli kilpailijoista eniten voitontahtoinen ja kunnianhimoinen? Pääsee ehkä pisimmälle.

Puheenaiheet Höpsöä