Kun pitäisi päästä äkkiä perheen luokse

Mitä tehdä kun asut ulkomailla ja joku kotimaassa asuva perheenjäsenesi sairastuu yhtäkkiä? Ja joutuu ihan sairaalaan, noudetaan oikein ambulanssilla?

Minulle kävi tänään juuri näin. Isäni sairastui äkillisesti kotonaan ja sain puhelun asiasta tovi sen jälkeen kun ambulanssi oli hänet kotoa hakenut. Huolestuin, tietenkin. Sitten alkaa se tiedon metsästäminen. Mitä on tapahtunut, kuinka vakavaa se nyt oikeasti on? Pitääkö sinne lähteä nyt heti?

Minä asun tietenkin vain Ruotsissa eli en kaukana. Täältä pääsee tarvittaessa muutamassa tunnissa lentäen Suomeen. Isäni asuu pääkaupunkiseudulla. Silti juuri nyt on niin, että olen Visbyssä. Päivän viimeinen lautta on jo lähtenyt ja viimeinen lento on täynnä. Pitäisikö buukata paikka aamulennolle tai lautalle, siitä ehkä suoraan jatkolennolle Helsinkiin tai ehkä voisin mennä yölautalla Tukholmasta Helsinkiin? Suoraan Visbystä pääsee lentäenkin kyllä, mutta minulla on koira täällä mukana ja koiran passi ja lentolaukku ovat kotona Tukholmassa, stop-over kotona on siis must.

Selaan lentoja, lauttoja ja hintoja. Mikä kombo olisi kohtuullinen? Ja vielä kerran, kuinka vakavaa se nyt oikeasti on?

Oikeasti tiedän, että tärkeintä on vain päästä potilaan luokse. Hinnalla ei ole mitään väliä. Toisaalta, jos kyseessä on väärä hälytys kuten vaikka paniikkikohtaus, tarvitaanko minua todella paikan päälle? Tulee vielä potilaalle uusi paniikkikohtaus. Nyt tarkkaillaan ja odotellaan lääkärin päätöstä, sitten katsotaan niitä lippuja uudestaan. Aamuun on vielä monta tuntia aikaa.

Screen Shot 2016-12-01 at 19.44.34.png

 

Suhteet Ystävät ja perhe Terveys

Ahkera aamupäivä

Aamupäivä on kulunut opiskelun huumassa. Olen ollut Visbyn maamerkkeihin kuuluvassa Burmeisterin talossa mittaamassa lämpötiloja ja kosteusasteita, jotta voin tehdä tieteellisen arvauksen sisäilman ja rakennuksen tilasta. Talo on kaunis ulkona, sisältä hiukan surullinen sillä se ei varsinaisesti ole sisustettu tai ylipäätään yleisölle avoin. Vanhat ikkunat suupuhallettua lasia ja koristeita täynnä ovat minun suuri heikkouteni. 

 

IMG_5005.JPG

IMG_5006.JPG

IMG_5007.JPG

 

Työ ja raha Opiskelu