Seminaaripäivä

Yömyöhälla DestinationGotland toi taas Visbyhyn ja tänään alkaisi seminaari kymmeneltä. Luin laivalla seminaariin vaadittuja artikkeleita ja kyllä on tuo tieteellisen kirjoittamisen taso kovin vaihteleva. Artikkelit käsittelivät enemmän tai vähemmän molemmat samaa asiaa, siivoamista museoista, kirjastoissa tms. Heheh, tuli ihan takavuodet mieleen kun olin isolla hotelliketjulla emäntänä!Siinä pölyhuiska pyöri välillä melkoisella vauhdilla.

Anyhow, luin molemmat artikkelit samalla tekniikalla eli ensin alun koosteen, sitten lopun päätelmät, seuraavaksi koosteen jälkeisen intron ja sitten vasta ”varsinaisen” artikkelin. Toinen artikkeli oli selkokielinen, lauseet melko lyhyitä ja yksinkertaisia. Lukeminen oli siis ilo, kirjoittajan ajatuksenjuoksua oli helppo seurata. Toisen artikkelin koosteen ensimmäinen lause oli niin epäselvä, että sitä piti tavata kolmeen kertaan ennenkuin ymmärsin, mitä kirjoittaja haki takaa. Loppuun saakka rämpiminen oli suoranaista tuskaa ja ainoastaan palkintoviinilasillinen urakan tultua valmiiksi sai minut lukemaan tämän ihanuuden läpi. Asia tuli onneksi selväksi. Nyt tarvitsisi enää täytellä näin aamutuimaan kyselylomake artikkeleista, se toimii kuulemma pääsylippuna seminaariin. Suck. Jos ei mitään muuta, niin onpahan tullut taas kerran eteen esimerkki epäonnistuneesta tieteellisestä kirjoitustyylistä. Täytynee säilyttää ja ottaa esiin kun seuraavan kerran itse tartun kynän varteen.

Ja BTW – taas sataa vettä.

IMG_4804.JPG

 

Työ ja raha Opiskelu

Kalaillallinen tarjolla

 

Olin aikaisemmin huono laittamaan kalaa enkä ole kovin hyvä vieläkään. Minun kalani tulee useimmiten pakastealtaasta valmiina paloina ja haisee mahdollisimman vähän kalalle (kriteeri sekin). Lohta ja turskaa siis pääasiallisesti. 

Tämän kertainen resepti on simppelin herkullinen arkiturska, kala-ateria koko perheen makuun.

Turskaa tomaatti-kermakastikkeessa

4 kpl turskan selkäfileitä pakastealtaasta

pakkaus tomaatteja, koolla ei väliä

1 iso sipuli

suolaa

valkopippuria

3,5 dl kermaa (ihan sama mitä, itse käytin uutuutta eli rahkakermaa, antoi hiukan hapanta lisämakua)

ruokalusikallinen tomaattipyrettä

0,5 tl sokeria

kourallinen yrttejä (mitä vaan, itse kaivoin timjamia pakkasesta, esim. oregano, basilika tai persilja sopivat tähän mainiosti)

Silppua sipuli ja viipaloi tomaatit. Kuullota isolla paistinpannulla / wokissa sipuleita hetki, heitä sitten tomaatit joukkoon. Leikkaa sulaneet kalat puoliksi, suolaa ja pippuroi. Laita samantien kalat mukaan pannulle, ja kerma päälle. Mausta sokeriripauksella ja tomaattipyreellä, hauduta 10 min. Käännä kalat varovasti ympäri pariin kertaa, kypsyvät kaikkialta. Heitä silputut yrtit päälle ja avot, valmista tuli. Tarjoile riisin kanssa. Bon appetit!
IMG_4911.JPG

 

Koti Ruoka ja juoma