Ankea päivä

Voi ankeuden ankeutta ja kurjuuden kurjuutta. Päivä on lähtenyt käyntiin surkeaakin surkeammin ja epäilemättä lisäkurjuutta on vielä dotettavissa runsain mitoin ennenkuin on aika mennä nukkumaan. Mittarissa so far:

Kurja fiilis laskeutui jo eilenillalla kun mies laittoi viestiä että tuo työkaverinsa syömään, sopiiko? Lupasi tuoda myös ruoat delitiskistä ja kakun jälkiruoaksi. Teki myös näin. Meillä oli siivottua ja minäkin olin pessyt sattumalta tukan samana aamuna. Työkaveri otti vaimonsa mukaan, molemmat olivat kovin mukavia ja toivat tullessaan pari pulloa hyvää valkoviiiniä. Syötiin ja juotiin ja puhuttiin mukavia ja vieraat eivät edes tajunneet olla liian myöhään. Blääh.

Heräsin aamulla kolme tuntia liian myöhään, mutta koska oli vapaapäivä en myöhästynyt mistään. Mies oli ladannut kahvinkeittimen valmiiksi, joten sain nappia painamalla tsufet kehiin. Eilenpesty tukka oli kiertynyt laineille yön aikana, ja parin viikon takainen kulmienvärjäys piristi kasvoja sen verran ettei meikkipussiin tarvinnut kajota. Krapulakaan ei vaivannut, kai pitkien yöunien takia, muuten näin vanhalle tulee krapula välillä ihan vaan viinipullon katsomisesta.

Ulkona paistoi aurinko ja lumet olivat sulaneet. Pakkolenkille koiran kanssa. Tiet olivat kuivat, koira säilyi kuivana eikä tunnin lenkinkään jälkeen kaivannut pesua.

Näillä spekseillä siis mennään tänään, ymmärrättehän että minulla on ihan superkurja fiilis ja mieli maassa, elämä koettelee? Nyt taidan istua sohvalle kahvinjämien ja koiran kanssa ja miettiä syntyjä syviä.

IMG_1582.JPG

 

Puheenaiheet Ajattelin tänään

Hygge vai mysa?

Ah, että hiukan nauratti kuin klikkasin itseni YLEn päivän puheenaihe-artikkeliin eli ”hygge”-juttuun. Totta, tanskalaiset ovat statistisesti maailman onnellisin kansa, ja myös melko tietoisia asiasta. Markkinahenkisinä ihmisinä tanskalaiset ovat ryhtyneet pullottamaan onnellisuuttaan. Konseptin sydämessä on tuo sana ”hygge”. En tiedä kutsuisinko hyggeä aivan ”käpertymiseksi” kuten Julia mutta vanha juttu tässä on kuitenkin kyseessä. Hygge on hyvää oloa, elämästä nauttimista, pieniin hetkiin pysähtymistä ja tervettä itsekkyyttä.

Ruotsalaiset käyttävät hyggestä omaa sanaansa, verbiä ”mysa” tai objektia ”mys” (menivätkö kielioppitermit oikein?). Näillä tarkoitetaan pientä hyvää hetkeä, juurikin tuota lämmintä teekuppia ja vilttiä hartioiden ympärillä, kynttilänvaloa. Suosittu adjektiivi ”mysig” sopii melkein mihin vain. Ylikäytetty ja universaalisti hyväksytty ”Vad mysigt!” kaikuu kaduilla ja kotona jatkuvalla syötöllä. Kun se jokin oli vain niin kivaa, mukavaa, maukasta, hauskaa, söpöä yhtä aikaa.

Oma lukunsa onkin sitten ”fredagsmys”, joka onkin jo sitten hygge seuraavalla tasolla. Maantapa, lähes pyhä perjantai-illan rituaali. Vaatii minimissään yhden ihmisen, mieluiten kaksi, sipsikulhon ja dipin sekä jonkin tv-ohjelman (myös podcast, kirja, peli tms. toimii). Vietetään aikaa yhdessä ja kaikilla on kivaa! Vaikka olisit ihan yksin fredagsmysisi kanssa.

Meillä suomalaisilla on ihan yhtä hyggelig tai mysig olla teekupposemme ja vilttimme kanssa kuin skandinaapureillamme. Ainoa, mikä iloisilta ruotsalaisilta, tanskalaisilta ja norjalaisilta puuttuu, on suomalaista taipumus ikuiseen narinaan ja surkutteluun. Eikö olisi parempia antaa olla, se juna meni jo, vesi valukoon hanhen selästä ja keskitytään vain tähän ihanaan herkkuhetkeen.

Hyvinvointi Mieli Uutiset ja yhteiskunta