Hyvä, paha, herkullinen illallinen

Huomasin juuri, että ovat ruokapostaukset viime aikoina jääneet hiukan unholaan. Johtuisikohan siitä, että olen oleskellut pääasiassa täällä Visbyssä ja kokkaukseni ovat tasolla Nutrilett-paistettu kananmuna-nuudeli? Mums :)Tänä iltana kuitenkin räväytin ja valmistin herkullisen yhden hengen iltaruoan, jossa olivat ravintoarvot kohdallaan (ainakin melkein). Näin bloglovinissa tämän aivan hurjan herkullisen nachoreseptin ja kokeilin samantien. Tosin vain niistä aineista, joita kaapista löytyi, joten lopputulos ei ollut aivan samanlainen, mutta oikein erinomainen ja comfort food craving tuli tyydytetyksi.

Ranskisnachot yhdelle

1/3 pussi ranskanperunoita = kasvis, minä käytin Felix Criss Cut-ranskiksia

150 g tacomaustettua jauhelihaa = proteiini

kourallinen maistuvaa juustoa = meijerituote, minä käytin voimakasta cheddaria

1 rkl pieneksi hakattua jalopenoa = kasvis

0,5 prk ranskankermaa = maitotuote

Valmista ranskikset uunissa, suolaa tai vielä parempaa, mausta ranskanperunamausteella. Ota hyvänkokoinen uuninkestävä yhden hengen annos vuoka ja laita puolet ranskiksista sen pohjalle. Päälle puolet juustosta ja jauhelihasta. Toista. Ripottele vielä viimeiseksi päälle hivenen juustoraastetta. Laita kuumaan uuniin viideksi minuutiksi.

Viimeistele ripottelemalla pinnalle jalopenohake antamaan pientä tulisuutta ja laita muutama teelusikallinen ranskankermaa sinne tänne raikastamaan ruokaa. Avot ja oli ihan tosiherkkua 🙂

Alkuperäisessä ohjeessa oli lisäksi tulista kastiketta, meksikolaista cojita-juustoa (parmesanin tyylistä) ja yrttejä, eli enemmän luksusta mutta tämä minun versioni lähti siitä mitä kotona oli. Päälle olisi hyvin voinut laittaa vaikka pieniksi hakattua kurkkua ja tomaattia, minusta kun tässä oli kasvista jo ihan tarpeeksi tälle illalle… Jauhelihan sijasta voisi käyttää papuja tai jotain kasvisproteiinia, tai miksei vaikka kanaakin. Mukavaa tässä oli myös tuo oma pieni vuoka, josta ruoka oli kiva syödä ja jossa se pysyi hyvin lämpimänä. Ja helpottaahan se useammalle ruokailijalle varioimista, jos kaikki eivät syö kaikkea. Pistäkäähän kokeiluun!

IMG_5551.JPG

 

Koti Ruoka ja juoma

Multitasking luennolla

Mikähän siinä on, että vaikka luenno aihe olisi maailman kiinnostavin, tyyliin ”Näin tulet miljonääriksi minuutissa?”, minun mielenkiintoni herpaantuu dramaattisesti toisen tunnin loppupuolella ja ajatukset alkavat harhailemaan. Nyt mennään luennon neljännellä ja viimeisellä 45 minuutin pätkällä ja olen ehtinyt seuraavaa:

lukemaan kaikki 20 seuraamaani blogia, iltapäivälehdet ja Hesarin

tilaamaan nettiapteekista kuivashampoota ja laastaria

perumaan yhden kauneusboxin kestotilauksen

lukemaan yhden tieteellisen artikkelin valon vaikutuksesta öljyvärimaalauksiin huomista luentoa varten

käymään läpi privaattimeilini

haaveilemaan keväästä odla.nu-nettisivuilla ja tekemään alustavaa siementilausta kesäkukkia ajatellen

tekstailemaan miehen kanssa

miettimään kevään Pariisin-reissua, pitäisi vaihtaa hotellia ja katsellut hiukan vaihtoehtoja netistä

vastaanottanut puhelun kaakeliuuninmuuraajalta, olisiko meillä varaa ostaa sellainen Hellmikseen nyt?

googlailemaan Kirunan tilannetta, en ollut tajunnut että koko kaupunki siirretään?

Ja kyllä, olen myös suurinpiirtein kuullut mitä luennolla on sanottu. Multitasking, thy name is W-O-M-A-N.

Minua tämä ei stressaa, ahdistavampaa olisi istua ja kuunnella luentoa toimettomana, ainoana tehtävänä estää silmien sulkeutuminen ja nukahtaminen. Näitäkin tilanteita on ollut ja silloin tarvitaan tulitikkuja niidne silmien aukipitämiseen.

Screen Shot 2017-02-02 at 10.49.08.png

                             (Kuvakaappaus enkivillage.com)

Puheenaiheet Opiskelu Ajattelin tänään