Tieto antaa valtaa, kuinka käytät sitä?

Koskaan ei kannattaisi postata kiukkuisena. Minä teen niin kuitenkin, kiukkua kun on jatkunut jo pitkän aikaa ja olen ehtinyt ajatella asian läpi moneen kertaan, monelta eri kantilta.

Sanotaan, että tieto on valtaa. Se, jolla on tietoa, on ylimpänä nokkimisjärjestyksessä. Se tieto voi olla monenlaista, se voi olla juoru, luettu artikkeli tai yliopistokoulutus. Se antaa aina omistajalleen yliotteen toisista ihmisistä, mikäli sen omistaja niin haluaa. Tiedon jakaminen tai sen pihtaaminen on vallankäyttöä paljaimmillaan, sellaista johon jokainen meistä pystyy.

Läheisissä ihmissuhteissa tietoa voi käyttää aseena, joka satuttaa erityisen paljon. Jätetään kertomatta kun jotain tapahtuu esim. sairastumisia tai muita ikäviä ja huolestuttavia asioita. Tai kerrotaan vain vähän ja jätetään toinen osapuoli miettimään, että mikähän tilanne oikeastaan on. Saapahan sitten miettiä yökaupalla missä mennään ja olla uneton. Yrittää saada tietoa salavihkaa lähipiiriltä ja olla varma siitä, että saa tiedon ihan viimeisenä. Sitä todellakin tuntee itsensä aivan toisen luokan kansalaiseksi, mikä onkin tiedon omistajan alkuperäinen tarkoitus, vähentää toisen ihmisen arvoa. Nolata, vähätellä, nöyryyttää ja osoittaa oikein koko kädellä, että tässä on sinun paikkasi, älä luulekaan mitään muuta.

Tätä samaahan voi soveltaa paitsi näihin kotiympyröihin, myös työhön, kouluun, sosiaaliseen elämään ylipäätään. Ihan mihin tahansa tilanteeseen tai paikkaan jossa ihmiset ovat toistensa kanssa tekemisissä. Tietyllä ihmistyypillä on aina tarve osoittaan paikkansa hierarkiassa käyttämällä valta-asemaansa väärin, panttaamalla ja väärinkäyttämällä tietoa.

Minä olen ollut tässä alistetussa tietosuhteessa vuosikausia ja kiusaaja on vanha tuttu. Olen ottanut hajurakoa ja vähentänyt yhteydenpitoa, mutta nyt taitaa olla niin, että lopetan yhteydenpidon kokonaan. Jätän vastaamatta puhelimeen, koska seurauksena on aina vain paha mieli. Jään vielä miettimään asiaa, koska kyseessä on tärkeä ihmissuhde, mutta tältä minusta juuri nyt ainakin tuntuu. Asiasta on vuosien mittaan yritetty puhua, suoraankin mutta aina kriisin hetkellä sama kuvio toistuu ja minä en enää jaksa.

Jään pohtimaan asiaa illan pimeyteen, taitaa olla parasta sytyttää muutama tuikku ja istua lukunojatuoliin, vetää huopa tiukasti jalkojen ympärille ja ottaa koira syliin. Iso kuppi teetäkin voisi lämmittää mieltä ja kohentaa tunnelmaa.

Viettäkää tekin, ihanaiset, lämminhenkinen ilta rakkaiden läheistenne kanssa. Puhukaa asioista, ihan kaikista, älkääkä olko pihtaavia tietopaskiaisia.

Puheenaiheet Syvällistä

Lauantaihehkutusta

Goodness gracious, mikä mukava vaikkakin aika tavallinen lauantai. Vietän poikkeuksellisesti viikonloppua Gotlannin kauniilla saarella. Ei ole syytä matkustaa kotiin, sillä siellä on tyhjää, mies lennähti viikonlopuksi Bilbaoon veljensä luokse.

Ehdin nukkua aamulla pitkään, heräsin puhelimeen, mies soitteli kentokentältä viime hetken halauksia. Aurinko paistoi ja lähdimme heti pienen koiran kanssa tassulle rantapromenaadille. Wou, miten aurinko lämmittikin sekä mieltä että selkää!

IMG_5488.JPG

Seuraavaksi läksin ”kaupungille” eli lähikauppaan ostoskelemaan vähän kuohuviiniä ja ruokaa. Eksyin siinä sitten myös alen loppurysäykseen ja meinasi tulla hiki… Minun on NIIN vaikea vastustaa ”-50% kaikista jo alennetuista hinnoista”-kylttejä. No, tuhlasin peräti 40 euroa, sillä sai hameen, t-paidan, villatakin ja neulemekon, aika hyvä saldo minusta. Neulemekkoon olen erityisen tyytyväinen, löysin sen Lindexistä. Muistan jo syksyllä katselleeni tuota raidallista, hieman kimaltavaa kaunokaista mutta miettineeni, etten todellakaan tarvitse enää ainokaistakaan mekkoa kokoelmaani. No, nyt hintaa oli 10 euroa, olisi ollut synti jättää mekko kauppaan.

IMG_5492.JPG

Kauheaa laukkaa tuhannen kassin kanssa takaisin kotiin ja koska aurinkoa vielä riitti, päivän toiselle lenkille rantaan. Sen jälkeen ahkeraa siivousta ja illan ruoan esivalmistelua. Radiossa soi 90-luvun hitit ja olin muistanut tehdä jäitä pepsimaxia varten. Aah! Koulukaverini tulee seurakseni syömään ja höpöttelemään turhia, hence kuohuviini. Kiva iltakin siis tiedossa, sitä samaa teille kaikille!

Suhteet Oma elämä Höpsöä