Simppeli papupannu illalliseksi

Kärsim tällä hetkellä jonkin sortin innottumuudesta ruoanlaiton suhteen. Haluan laittaa ruokaa, ravitsevaa, kasvispainotteista, iloista hyvänmielen ruoka. Salaatteja ja pataruokia yhtälailla. Löydän runsaasti inspiraatiota blogeista ja lehdistä mutta tuntuu etten saa mitään aikaiseksi. Joulun ruokamaratoni vei voimani. 

Eilen illalliseksi valmistui Hesarin Kiusauksessa-blogista mukailtu papupata. Nopeaa, maukasta ja täyttävää perusruokaa. Olen rakastunut papuihin, ne ovat proteiineista näppärimpiä ja maukkaimpia. 

Papupannu kahdelle nälkäiselle

Silppua iso keltasipuli ja muutama pieneksi silpuksi ja laita isolle paistinpannulle kuullottumaan lirauksessa öljyä (myös pieni pala voita parantaa makua). 

Lisää parin minuutin kuluttua sipulisilppuun 1 teelusikallinen suolaa, korianteria, juustokuminaa ja paprikaa. Rouhi mukaan reilusti mustapippuria. Silppua pieneksi puolikas punainen chili ja heitä mukaan.  Pyörittele silppua hetkisen verran.

Lisää mukaan tölkillinen tomaattimurskaa. Huuhtele purkki ja lisää vesi seokseen. Lisää seokseen iso ruokalusikallinen tomaattipyrettä ja teelusikallinen hunajaa antamaan syvyyttä ja makeutta.  

Huuhtele pari purkkia papuja, minä käytin mustapapuja ja sekapurkin erikokoisia valkoisia papuja. Anna lämmitä ja ripottele päälle pari isoa kourallista vahvanmakuista juustoraastetta. Odota muutama minuutti kunnes juusto sulaa tomaatti-papu-seoksen päälle. 

Minä silppusin oman pannuni päälle puolikkaan puntin tuoretta korianteria. Ei pakollista, tiedän että ko. yrtti jakaa mielipiteet kahtia. Itse rakastan korianteria. Lehtipersiljakin sopisi. 

Tarjoile suoraan paistinpannusta nachojen, ranskankerman ja avokadon kanssa. Minä kuutioin pari avokadoa ja puristin reilusti limeä päälle. Eivät tummuneet ja jokaiseen suulliseen tuli kivasti sitruksen kirpeyttä. Yhtälailla tähän sopisivat kasvikset, porkkana- tai kurkkuviipaleet vaikka. Tai uunissa paahdetut rapeat tortillalastut. 

Meillä oli kiva kahdenkeskinen ruokahetki. Vähän ”Kaunotar ja Kulkuri”-tunnelmaa kun muonattiin samasta kulhosta 🙂

IMG_5261.JPG

 

Koti Ruoka ja juoma

Joululoman loppu – melkein

Havahduik eilenillalla, mökiltä kotiutuessamme epämiellyttävään tosiseikkaan eli siihen, että jouluvapaat ovat loppusuoralla. Kohta kuukausi on mennyt kotona Älvsjössä Visbyn sijaan. Olen ehtinyt ahkeroida töissä, viihtyä perheen ja ystävien kanssa, viettää joulua ja mökkeilläkin. Loma on ollut hyvä, tehokas ja tarpeen mutta melkolailla alusta loppuun aikataulutettu. 

Huomenna olisi syyslukukauden viimeinen seminaari ja ensi viikon perjantaihin mennessä pitäisi palauttaa kaikki kurssin työt, joista minulla on luonnollisestikin puolet vielä aloittamatta. Teen nopean 24 h-kääntymisen uuteen pikkutupaani Visbyssä ja hoidan seminaarin pois alta, sitten olisi pari päivää aikaa kurssitöihin. Olen luonnollisestikin suunnitellut tähän vielä viikonlopuksi Tallinnan-reissun maksimoidakseni yhteiset vapaat ja päästäkseni hiukan tuulettumaan ”ulkomaille”.

Eli kiirettä pukkaa jos meinaan kaiken saada kasaan, onneksi toimin parhaiten paineen alla 🙂 Tästä taas oppineena teen taatusti ensimmäisen kevätkurssin tehtävät tasan ajallaan, vain fuskatakseni kympillä loppukeväästä… Kuka tuntee itsensä? 

Vielä onneksi hetki aikaa lukea joululahjakirjoja ja nauttia aamiaista rauhalliseen tahtiin. Anna mulle lottovoitto ja jokainen aamu näyttää tältä. 

IMG_5269.JPG

 

Työ ja raha Opiskelu Työ