enemmän kuin ikinä, muttei siltikään tarpeeksi

Vietin tammikuun ensimmäiset kolme viikkoa lomaillen. En lähtenyt Vietnamiin, enkä edes Kilpisjärvelle, sillä joku on keksinyt että edes takaisesta bussilipusta on ihan ok pyytää lähes 250 euroa. Sen sijaan siis luin. Ja luin. Ja luin. Niin – ja luin. Välissä kävin avannossa ja kahvilassa ja tatuoinpa pari tekstiäkin kehooni, sitten taas luin. Kun toisen viikon loppupuolella aloin hyppimään seinille, ajattelin sen haasteena. Yrität vaan paeta tylsyyttä, kerroin itselleni. Kiva etten paennut. On ollut paljon ajateltavaa maailmasta.

Ymmärsin muun muassa, mikä on mun elämän intohimo.

Ihminen ja ihmisen mieli.

Pelkästään sen auki kirjoittaminen kutkuttaa mahan pohjassa niin, että halkean. Silloin myös rakastan yli kaiken kirjoja, jotka opettaa mulle siitä jotakin uutta. Sellaista mitä en tiennyt, tai tuntuu että tiesin, mutten kuitenkaan ajatellut.

Että huhhuh vaan mikä kirja taas. Paras kirja koskaan, hekumoin. Eikä vain paras kirja koskaan vaan mun mielestä maailman parhain kirja koskaan. Eikä vain maailman parhainkaan kirja vaan maailman tärkein kirja, joka jokaisen tämän ajan ihmisen pitäisi lukea, jos minulta kysytään. Kirja on siis Johann Harin Kadonnut keskittymiskyky. Se on juuri täydellinen kuvaus meistä ja elämästämme tässä yhteiskunnassa tällä hetkellä.

Tää on kaikista tärkein kirja siksi, että se pureutuu itse syihin, ei vain ilmiöihin, joita syy aiheuttaa. Se on elämässä tärkeintä. Ja lienee itse tärkein syy kadonneeseen keskittymiskykyymme: elämme pinnallisuudesta käsin katsomatta kuoren alle. Kuoren alla olemme fysiologinen ihminen ja juuri nyt elämme viettiemme varassa. Eikä vain juuri nytkään, vaan juuri nyt meillä olisi parhaimmat mahdollisuudet mitä koskaan toimia päinvastoin. Sen sijaan Johanin mukaan puhelinten aikakaudella menetämme koko ajan 20-30% tarkkaavaisuudestamme.

Hän kirjoittaa: ”Kyseessä on järjestelmä ongelma. Totuus on se, että elämme ympäristössä, joka ikään kuin kaataa tarkkaavaisuutemme ja keskittymiskykymme päälle päivittäin happoa. Kuitenkin meille toitotetaan, että syy on meissä itsessämme, vaikka samaan aikaan ympäröivä maailman tarkkaavaisuus on tulessa.”

Mitkä siis ovat syyt tarkkaavaisuutemme katoamiseen? Johann luettelee näitä syitä kaikkiaan kaksitoista:

1 nopeuden, multitaskaamisen ja suodattamisen lisääntyminen
2 flow-tilojemme särkyminen
3 fyysisen ja henkisen uupumuksen lisääntyminen
4 säännöllisen lukemisen tuho
5 hajamielisyyden loppu
6 sellaisen teknologian nousu, joka pystyy jäljittämään ja manipuloimaan sinua
7 julman optimismin nousu
8 stressin lisääntyminen ja miten se vaikuttaa valppauteen
9 köyhtyvät ruokavaliot
10 paheneva saasteongelma
11 adhd:n lisääntyminen ja miten siihen on reagoitu
12 lastemme vankeus, sekä fyysinen että psykologinen

Lopputuloksena kykymme ajatella heikkenee. Ja jos sun kyky ajatella heikkenee, susta tulee ihminen, jolle voidaan kertoa miten asiat ovat, etkä enää tunnista, mitkä on sulle oikeasti tärkeitä asioita ja miten niiden kautta voisi elää. Tai miten oikeastaan tätä elämää edes tulisi elää, sen kuin seuraa ympäröivää normia, palvelee jonkun toisen tarkoitusta.

Kirjassaan Johann esittelee Tristan Harrisin, joka huolestui somen vaikutuksesta keskittymiskykyymme, joka rohkeni puhua tästä muille Googlessa vielä toimiessaan itse kehittäjänä, siten tullen valituksi ekaksi Googlen suunnitteluetiikan valvojaksi, mutta jonka kaikki suunnitelmat evättiin perusteena ristiriita taloudellisiin tavoitteisiin. Yrityksen, jonka omaisuuden arvo on biljoona dollaria – enemmän kuin Meksikon tai Indonesian valtioiden omaisuus. Googlen perustajankin henkilökohtainen omaisuus on hienot 102 miljardia dollaria. Lopulta kohtaamattomuuden vuoksi Harris joutui eroamaan.

On moraalisesti epäilyttävää, etteivät kaikki isojen teknologiajättien piirissä työskentelevistä edes itse voi suositella sovellustensa käyttöä. Nämä ihmiset kun tietävät niiden tekevän meille ihmisinä myös vahinkoa, sillä he tietävät senkin, että ne on itse asiassa suunniteltu tietoisesti vaikuttaen heikkouksiimme, jotta käyttäisimme niitä enemmän. Kyse ei ole siitä, että joku haluaisi sinun olevan onnellinen jakaessasi kuvia vaikkapa Instagramissa, vaan pohjalla on ollut ajatus siitä, että koukutut sen palkkiojärjestelmään ja siten olet euroja tuottava ihminen. Kaiken lisäksi monillakaan sovelluksilla ei ole velvollisuutta suorittaa eettistä valvontaa, vaan kuka tahansa voi julkaista mitä tahansa, on se todenperäistä tai ei – myös vaikkapa ääriajattelua ihmisten tasa-arvosta, kuten Johann kirjoittaa:

”Tajusin, että jos Facebook ei kerran lopeta fasismin edistämistä – ja uusnatsismin tukemista Saksassa – yhtiötä ei tule myöskään koskaan kiinnostamaan kenenkään käyttäjänsä tarkkaavaisuuden varjeleminen. Nämä suuryhtiöt eivät aio asettaa toiminnalleen mitään rajoja.”

Sovelluksiin olisi helposti koodattavissa myös toimintoja, jotka tukisivat niiden tervettä käyttöä, mutta ei sellainen liiketaloudellisesti kannata. Miksipä facebook vaikkapa haluaisi, että voisit sen kautta löytää lähistöllä olevan ystäväsi kahviseuraksi, sillä se toisin sanoen tarkottaisi vähemmän aikaa äpissä? Lopulta pala palalta, kaikkiin 12 syyhyn nojaten (joista nämä esimerkit koskivat kohtaa 6 eli sellaisen teknologian nousu, joka pystyy jäljittämään ja manipuloimaan sinua), meistä tulee ihmisiä, jotka eivät osaa enää ajatella. Ja mitä haittaa siitä on?

”Jos ihmiskunta ei pian muuta kurssiaan, olemme Lehmannin mielestä matkalla kohti maailmaa, jossa ”tietyt yläluokkaan kuuluvat ihmiset ovat hyvin tietoisia” tarkkaavaisuutensa rajoista ja pystyvät sovittamaan elämänsä niihin. Suurin osa ihmisistä on kuitenkin ”lähes kyvytön vastustamaan manipulaatiota, ja he jumittuvat elämään yhä enemmän tietokoneensa ja sen kautta tulvivan manipuloinnin uhreina.”

On siis sama kuin että koiran pyytää antamaan tassua ja siitä hänelle antaa palkinnoksi herkkupalan. Molemmat saivat mitä halusivat. Mutta ihminen ei ole koira, ihminen on tiedostava ihminen, joka kykenee hyvään ja pahaan ja tekee päätöksiä muiden ihmisten puolesta. Jos hän ei kykene ajattelemaan ja ajautuu vain johdateltavaksi, pahimmassa tapauksessa valta keskittyy vain muutamien ihmisten käsiin. Kulutusyhteiskunnan yksi tärkeimmistä arvoista taas sanotaan olevan yksilöllinen vapaus, mutta mitä on vapaus ilman todellista ajattelun ja vaikuttamisen vapautta?

Kaiken pohjana on kysymys siitä, että itse asiassa ympäröidessään itsensä asioilla jotka vievät kykymme keskittyä asioihin, ne vievät meitä myös pois asioista, jotka oikeasti ovat elämässä merkityksellisiä ja tekevät meidät onnellisiksi.

Hyvä kysymys onkin: miten voi olla, että näin suuren viihdeteollisuuden määrällä olemme silti kyllästyneitä ja turhautuneita? Että syömme enemmän kuin koskaan, mutta olemme silti nälkäisiä? Että elämme suuremmissa asutuskeskuksissa kuin milloinkaan, mutta olemme silti yksinäisiä? Että teemme enemmän kuin ikinä, mutta silti tunnemme itsemme jatkuvasti riittämättömiksi?

Blogit.fi

Instagram

Hyvinvointi Mieli

asiat eivät tapahdu minua vastaan

Musta tuntuu, että taidan aika monesti sanoa ymmärtäneeni tärkeimmän jutun elämässä (ehkä siks että jokainen oivallus tuntuu yhtä upealta), mutta nyt musta oikeesti tuntuu, että oon. Se menee näin:

Se mikä ihmiset on erottanut eläimistä on tietoisuus ja jos sä haluat mahdollisimman hyvin toteuttaa tuota tarkoitusta, on se itse asiassa itsensä unohtaminen ja asioille herääminen. Sillä sitä tietoisuus on. Asioiden objektiivista tulkintaa. Asioiden jäsentämistä.

Okei lainasin vähän Dogenia. Dogen on siis kirjoittanut (enkä kuulu mihinkään uskontokuntaan, mutta kunnioitan lähinnä Buddhaa filosofina): ”Buddhan tie tarkoittaa itsensä tuntemista, itsensä tunteminen tarkoittaa itsensä unohtamista ja itsensä unohtaminen tarkoittaa heräämistä kaikille asioille.”

Silloin mielestäni tulee kuin palapeli, jonka jäsentäjäksi tulee,

minä itse.

Ja kun susta tulee palapelin jäsentäjä, sussa on kaikki. Sä pystyt hallitsemaan mieltäsi, kun hallitset mieltäsi, hallitset kaikkea. Siinä piilee kaiken salaisuus: mieli kun ei ole elin joka tietää aina parhaiten ja on aina oikeassa, jota voi vain kuunnella ilman suodatinta. Päinvastoin. Se tekee virheellisiä tulkintoja, reagoi tulkintoihin myrkyllisesti sekä pyytää valitsemaan asioita, jotka eivät ole meille hyväksi. Mielemme itse asiassa on syypää siihen, mikä estää meitä elämästä parhaalla potentiaalillamme, jos emme opi käyttämään sitä. Silloin mielen hallinnasta tulee lopulta keino, jolla pystyt itse valikoimaan todellisuutesi ja mitä pääsi sisällä tapahtuu.

Me ollaan koko ajan niin paljon minäminäminäminäminä, musta tuntuu, ihan hirveää, ettei sitä ole tullut ajatelluksikaan, että senkin kytkimen voisi joskus laittaa kiinni. Ja olisi ihan aiheellistakin.

Jonka pohjalta jalostan ajatusta: tavoittelemme yleensä onnellisuutta, mutta itse asiassa yhtä tärkeää on tavoitella mielenrauhaa. Vaiko tärkeämpää. Mielenrauha kun on se, joka onnellisuutta varjelee, sillä mielenrauha on sen ymmärtämistä, että reaktiot ja tunteet ovat minusta ulkopuolisia asioita. Se tarkoittaa tyyneyttä, kestävää tyyneyttä.

Ja mikä molemmissa on oleellista: löydä niiden lähteet itsestäsi, johon ympäröivä maailma ei kosketa. Silloin niitä ei myöskään kukaan voi ottaa pois. Se lähtee sussa, kasvaa sussa, elää sussa, ilman mitään ulkoista. Vahvana ja vankkumattomana, tuulessa ja sateessa.

Ja se mihin sä sun voiman voit kiinnittää ja perustaa, on hyvyys. Sillä voima ei elä vihassa. Viha on heikko. Viha on hallintaa, hallinnan yritys toiseen, pelkoa, voiman väkivaltaista käyttöä ja näyttöä. Mutta rakkaus. Rakkaus antaa tulla ja mennä, se on toisen antamista olla sellainen kuin on, siten kuin on, ollen silti riittävä. Rakkaus ei yritä muuttaa, ei vangita.

Ja silloin, kun sä tarkastelet maailmaa objektiivisesti ja rakkaudella, voit itse asiassa ymmärtää:

kukaan täällä ei tee minua vastaan tai minulle.

Ensinnäkin minuutemme on vain peili ympäristöstämme, jota luomme ja rikomme koko ajan. Siispä jokaisen ihmisen teko on väritetty historialla, muilla ihmisillä, opitulla ja oppimattomalla, joka projisoituu minuun, eikä silloin mikään minuun kohdistunut ole henkilökohtaista. Minä olen vain sen näyttämö. Näyttämö, jonka voi ulkoistaa, se ei määrittele minua, ei minun arvoa, ei minun tarkoitustani tai olemassaoloani. Kyse on sinusta, ei minusta.

Silloin jokaisella teolla,

jokaisella sanalla,

on oma tarpeensa, joka kaipaa nähdyksi tulemista. Suurin osa ihmisistä on myös tuosta tarpeesta täysin tiedostamattomia ja ymmärtämättömiä. On vain kipua ja turvattomuutta ja pelkoa. Toiveita että täyttäisin rakkaudettomuuden aukon.

Kuten Juhani Torkki kirjoittaa kirjassaan Plutarkhos – Mielen tyyneydestä: ”Viha nousee siis sielun ahdistuksesta ja kärsimyksestä, joka puolestaan puhuu heikkoudesta. Vihanpuuskat eivät siten ole ”sielun jänteitä”, niin kuin joku väittää, vaan pikemminkin nyrjähdyksiä tai revähdyksiä sielun saattaessa itseään rajulla liikkeellä puolustusasentoon.”

Puolustusasentoon.

Viha kumpuaa pelosta.

Viha on hallinnan väline pelkoon.

Taas siihen jonkinlaiseen tunteeseen, jonka itse rakennan, joka kumpuaa pohjimmiltaan omasta pelosta siihen, etten ole turvassa, minua ei arvosteta, eikä rakasteta, ei välitetä, minua kohtaan tehdään siis väärin. Ei mennä sellaiseen suoranaiseen suunnitelmalliseen pahuuteen (kuinka monta sellaista tiedät?), vaan suurin osa ihmisten välisistä kanssakäymisistä johtuu vain peloista ja virheellisistä tulkinnoista, siitä että luodaan omia kuvitelmia ja odotuksia, jotka eivät ole totta, eikä niitä silti osata sanoittaa.

On vaan niin hassua. Mitä tahansa negatiivista asiaa elämässä miettiikään, kun tongit ihan sinne syvimpään saveen minne kätesi yltävät, kaikki palaa aina ihmisen ehtymättömään ja loputtomaan rakkauden kaipuuseen. Siispä: ole hyvä ihminen muille. Niin paljon kuin voit.

Sillä tiedätkö mitä muuta mietin?

Kuinka usein sitä on tyytyväinen omaan vihaansa?

Että ei hittolainen, kylläpä muuten kannatti!

Ehkä maailmassa, missä olemme tottuneet nopeuteen sen kaikissa muodoissa, niin ärsykkeissä kuin mielihyvän tyydyttämisessä, myös vihan purkamisesta on tullut tapa, mistä yritämme päästä eroon nopeasti. Helpotus on nopea, tunnelataus purkautuu – mutta seuraukset ovat tuhoisat. Ehkä siitä syystä olemme keksineet uusia raivoloppuisia sanoja, jotka Torkin sanoin lisääntyvät kuin virukset. On someraivoa, laturaivoa, rattiraivoa, jonoraivoa ja koirankakkaraivoa. Omassa pienessä maailmassamme kaikki ympärillämme tapahtuva tuntuu rikoksilta meidän omaa olemassaoloamme vastaan.

Tähänkin Torkki tarjoaa mielenkiintoisen oivalluksen:

rikos ei vanhene.

Siispä jos jonkun käytös loukkaa, on tapahtunut tapahtunut ja se on tapahtunut myös huomenna ja ylihuomenna. Siksi ei ole tarvetta reagoida heti ja antautua ensimmäiselle kiihkeälle impulssille, vaan harjoittaa mielen hallintaa, sillä Plutarkhoksen sanoin: parempi on iloita omasta mielen tasapainosta kuin kärsiä toisen kehnoudesta tai inhottavuudesta.

Ja tiedätkös. Jos kukaan ei tee minua vastaan tai minulle, eivät sitä tee myöskään asiat.

Asiat eivät tapahdu minua vastaan tai minulle.

Asiat tapahtuvat.

Jolloin voidaan todeta, että elämä on selkeää, iloa ja naurua, kunnes sen rinnalle saapuu sarja negatiivisia ajatusmalleja, kuin neulatyynyjä pistelevät neulat konsanaan. Herää myrsky ajatuksista ja tunteista ja mahdollisuuksista eriävässä todellisuudessa, jotka yrittävät saada hallinnan tunteen tuntemattomaan, joka imee elon ja ilon itseensä. Jäljelle jää vihaa, pelkoa ja turvattomuutta, kuviteltuja tunteita kuvitellussa todellisuudessa. Ei sellaisen kautta voi elää. Elämä ei elä vihassa, pelossa ja turvattomuudessa. Sellainen estää elämästä.

Ja kun laitan oman asiani perspektiiviin, niihin miljooniin asioihin joita koko ajan tapahtuu ja on tapahtunut, tullut ja mennyt, kaikkialla maailmassa ja kaikille, asioista tulee pelkkää vilinää, lumisadetta kokonaisuudessa, niin kuin elämässä ainakin.

Mielenrauha ei vilise.

Jolloin vastauksena kaikkeen,

onnellisuuteen,

mielenrauhaan,

läsnäoloon,

elämään jota haluat elää,

on päästä irti omista peloistaan, koskivat ne mitä tahansa, ymmärtämällä sen olemassaolon erillisyyden.

Jolloin en tiiä. Mä vaan päätän olla ottamatta elämää enää niin henkilökohtaisesti.

Blogit.fi

Instagram

Hyvinvointi Mieli