Aloitin joogan ja opin hengittämään

Oasis Yoga, jooga Koh Lanta
Joogan aloittaminen on ollut uuden vuoden lupausten listallani vuosia. Tänä vuonna lajista tuli vihdoin osa viikkorutiiniani. Huomasin, että on tärkeää aloittaa rauhallisesti. Valitsin lempeitä tunteja ja kokeilin eri joogamuotoja löytääkseni itselleni oikean lajin. Opin uusia asanoita ja liikkuvuuteni alkoi hitaasti kehittyä. Tärkeimpänä kaikista – opin hengittämään.

Joogan aloittaminen

Olen joogannut aiemmin vain satunnaisesti, usein urheiluhallien tai kuntokeskusten ryhmäliikuntatunneilla. Koin, että noissa joogan aloittaminen ja siihen kuuluva mokailu on sallitumpaa kuin oikeilla joogastudioilla. Kuitenkin suunnatessani ensimmäisen kerran oikealle studiolle, oli osallistujien kirjo laaja. Mukana oli sitä enemmän ensikertalaisia mitä oudommasta lajista oli kyse. Monet käyvät lempeillä tunneilla siirtymättä koskaan edistyneempiin lajeihin. Jo ensimmäisen viikon jälkeen ymmärsin miksi.

jooga matto ja tyyny

Joogan lajit

Joogassa on monia eri lajeja tai suuntauksia, enkä väitä olevani perillä niiden historiasta. Yritän kuitenki avata eri joogalajit lyhyesti oman kokemukseni kautta. Ehkä joogan aloittaminen on siten helpompaa juuri sulle!

Yin jooga

Yin on rauhallista joogaa, jossa asanoissa vietetään pitkiä aikoja. Tärkeintä on keskittyä hengitykseen ja kehon tuntemuksiin. Tunnit muistuttavat syvävenyttelyä, mutta venytyksiä ei saa pakottaa. Mennään vain niin syvälle kuin keho sillä kertaa menee. Mulle yin on maadottumista. Kun makaan lattialla asanassa silmät kiinni hengitystäni kuunnellen, olen totisesti läsnä. Ja isona plussana saan auki sellaisia lihasjumeja, joiden rentoutumisesta olen viikkojen aikana vaan haaveillut. Sopii aloittelijoille!

Hot jooga

Hot jooga on tunti n. 38 asteen lämpötilassa. Hot joogatunti voi olla yiniä tai voimajoogaa eli vinyasaa. Tai jotain muutakin varmasti. Nimi juontuu tuosta lämpötilasta. Vaikka tunti olisi kuinka rauhallinen, voinet arvata, että hot jooga-tunnilla tulee hiki, joka vaatii suihkun peräänsä lähes poikkeuksetta. Hiki tuli muuten myös Saunajoogassa, josta kirjoitin oman postauksensa aiemmin.

Vinyasa

Vinyasa on joogan laji, jossa toistetaan asanoita hieman reippaampaan tahtiin kuin hitailla tunneilla. Tuntien ideana on löytää oma virtaava flow, eli hyvä, hengityksen mukainen rytmi, jossa liikkeet tehdään. Liikkeet vaihtelevat tunnin ja ohjaajan mukaan. Tunti käy hyvin kehonhallintatreenistä ja rakentaa pitkällä tähtäimellä voimaa ja tukea keskikroppaan.

Ilmajooga

Innostuin ilmajoogasta ensimmäistä kertaa työpaikan virkistyspäivässä. Ilmajoogaan kuuluvat katosta roikkuvat liinat, joiden sisälle välillä koteloidutaan kuin lapsi pesäänsä. Liinoja käytetään myös apuna asanoisen linjaamisessa ja tukemassa erilaisia taaksetaivutuksia ja venytyksiä. Ilmajoogan suosikkiasanassani roikutaan pää alaspäin, jalat ja alaselkä liinaan tuettuna. Se nostaa mulla ardenaliinia, mutta on lopulta ihanan rentouttavaa ja avaa lonkkia ja selkää paremmin kuin mikään muu venytys.

Yoga wall – seinäjooga

Olen sillä tavalla hullu, että innostun jutuista, joissa tiedän joutuvani haasteen eteen. Seinäjooga-videoita katsellessani, en uskonut uskaltavani asanoihin, joita näin. Seinällä roikutaan myös pää alaspäin tuettuna vyön kaltaiseen, keinuksi kutsuttuun narulenkkiin (tai kahteen). Menin tunnille hieman jännityksissäni, mutta rentouduin, kun kuulin monen muunkin olevan mestoilla ekaa kertaa. Lopulta ekoilla tunneilla ei roikuttu, mutta linjasimme asanoita seinän ja vyön avulla tehokkaiksi venytyksiksi. Seinässä kiinni ollessa, voi tavallisetkin jooga-asanat viedä helposti ja ennen kaikkea turvallisesti totuttua pidemmälle. Moni aloittelija voi saada paremmin kiinni asanoiden oikeasta ”muodosta” kokeilemalla seinäjoogaa.

Muita joogan lajeja ovat mm. Astanga ja Bikram. En ole kuitenkaan kokeillut näitä, joten linkkaan lajikuvaukset sanoista yllä.

Joogan aloittaminen

Joogan hyödyt

Viimeisimpänä, muttei vähäisempänä, voin todeta oppineeni hengittämään.

Lisää liikkuvuutta

Jooga tukee toista lajiani juoksua erinomaisesti. Asanat lisäävät liikkuvuutta ja suurimman eron entiseen huomasin seinäjoogan jälkeen. Lonkankoukistajien ongelmat ovat vähentyneet roimasti ja yin-tunneilta saadut opit kannustavat tekemään venytyksiä myös kotona.

Laskee kierroksia

Jo pelkkä joogasalin oven avaaminen rauhoittaa mun mieltä. Tullessani tilaan, tiedän, että tämä hetki on mun ja vain mun. Voin vain olla ja hengittää. Velvollisuudet unohtuvat ja saan olla yksin mieleni kanssa. Harjoituksen jälkeen, huomaan hengityksen ja sykkeen tasaantuneen ja olo on seesteisempi. Käytin joogaa alkuvuodesta myös lääkkeenä muutamaan stressaavaan päivään ja auttoi! Sain laskettua kierrokset ja illassa oli jo ihan erilainen klangi.

Opin hengittämään

Viimeisimpänä, muttei vähäisempänä, voin todeta oppineeni hengittämään. Löysin jostain nenän ja kurkun välistä uutta tyhjää tilaa, jonne saan helposti vedettyä ilmaa myös suu suljettuna. Olen kärsinyt ahtaista nenäonteloista ikäni ja esimerkiksi voinut nukahtaa vain suu auki. Aamulla suuta kuivaa ja leuat ovat usein jäykät, joka kuuluu puheäänessä (fysioterapeutin kommentti). Joogan myötä oivalsin uuden tavan vetää ilmaa sisääni, ilman aktiivista nenän-kautta-hengittämistä. Asiaa on hankala selittää, mutta jos saat kiinni, heitä vaikka kommentti alle!

Noora

Lue myös

#Storytime: Saunajooga Allas Sea Poolilla

Ihminen tarvitsee unta, ruokaa ja rakkautta

Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *