BAD KARMA

Kirjoitin elämäni ensimmäisen huonon arvostelun pari päivää sitten Tripadvisoriin. Emme  päässeet varaamamme hotelliin, sillä ”there is a batman in your room”. Aluksi tämä sympaattinen selitys siitä, että huoneeseen oli tosiasiassa lentänyt lepakko, vain hymyilytti ja mietimme että voimme ihan hyvin olla yhden yön muualla. Saisimme kuulemma huoneen seuraavana aamuna ja voisimme olla siellä loppuviikon.

Meidät vietiin vaatimattomampaan hostelliin, jossa ei ollut internetiä eikä omaa wc:tä tai suihkua. Huone oli muutenkin aivan erilainen, kuin se mistä olimme maksaneet, mutta päätin olla valittamatta siitä. Eihän tilanne ollut heillekään mitenkään mukava, ja pääsisimme kuitenkin loppuviikoksi oikeaan huoneesemme.

Seuraavan aamun koittaessa meille kuitenkin ilmoitettiin, ettei varamaamme huoneeseen vieläkään pääsisisi ja ongelma on nyt meidän ei heidän. Asiakaspalvelija oli jotenkin havinaisen töykeä, josta pahoitin mieleni. Ärsyynnyin tästä kaikesta niin paljon, että menin kimpaantuneena kirjoittamaan hotellille huonon arvostelun. 

Kuitenkin heti koneen suljettuani oloni oli karmea. Vaikka arvio ei ollut mitenkään kovasanainen, vaan kerroin lähinnä olevani surullinen tavasta, jolla tilanne hoidettiin, kaduin sitä heti. Mitä hyötyä siitä on, että purin ärsytystäni asiasta, jolle ei voi tehdä mitään. Ärsyttävä fiilis oli ehtinyt mennä ohi, niinkuin niillä tuppaa olevan tapana, mutta olin ehtinyt levittämään huonoa oloa ympärilleni. 

Menin etsimään delete-nappia Tripdadvisorista sitä kuitenkaan löytämättä. Damage has been done, mietin ja tulin surulliseksi ajatellessani lapsellisen kiukunpuuskani vaikutusta hotelliin. Eihän syy ollut heidän, vaan töykeän asiakaspalvelijan. Lopulta kärpäsestä oli kasvanut härkänen, ja minulla oli entistä huonompi mieli siitä, että olin kerännyt itsellenikin huonoa karmaa teollani. 

No olipahan tässä ainakin hyvä opetus itselleni. Yleensä on hyvä vetää vähän henkeä, ja toimia vasta sen jälkeen kun olo on tasaantunut. Muuten saattaa vain tulla luoneeksi itselleen ja ympärilleen lisää pahaa oloa. 


 

Kuvat: Sara / Tickle Your Fancy

Kommentit (11)
  1. huhhuh, itse kyllä laitan aina palautetta joko suoraan hotellille/hostellille tai tripadvisoriin tai molempiin. Ihana turha ajatella et olisi jotenkin sun vastuulla miettiä miten hotellille käy jos kirjoitat todenmukaisen huonon arvion. Ei tarvii anteeksipyydellä, päinvastoin kyllä hostellilla on vastuu pyytää anteeksi jos ovat tollein mokanneet (pitäen sisällään asiakaspalvelijansa).

    Mulle on kans kerran käynyt noin että paikalle päästyä hostellissa ei mukamas ollutkaan enää meille tilaa, ja veivät toiseen hostelliin joka oli paljon huonompi tasoltaan. kyllä silloin itse ainakin olin tosi ärsyyntynyt ja hotelli sai kyllä ihan kuulla mitä mieltä olin asiasta. 🙂 

    Oon huomannut että suomalaisilla on vähän suuri kynnys ”valittaa” asiakkaan roolissa. Ainakin mun lähipiiristä. Esim muutaman kerran ravintolassa kaverini ei oo uskaltanut antaa palautetta ruoassa olevassa hiuksesta. Henkilökunta on ollut niin mukavaa että ei ole halunnut pahottaa mieltä. Täytyy kuitenkin muistaa, että asiakkaina emme ole miellyttämässä asiakaspalvelijoita vaan toisin päin 🙂

  2. Sulla on aivan ihana blogi, sen sanon heti alkuun! Sun tekstit on niin inspiroivia ja pohdiskelevia että oksat pois. Etenkin reissussa ollessasi blogi on mennyt ihan loistavaan suuntaan. Kiitos siis 🙂

    Jos yhtään lohduttaa, niin näin matkailualaa opiskelleena ja hotellissa työskennelleenä en usko että kommenttisi oli mitenkään ”paha” verrattuna moniin muihin. Mielestäni on asiakkaana oikeutettua että tuo ajatuksensa esille – etenkin kyseisessä tilanteessa hotelleissa tulisi edes pahoitella tilannetta kunnolla. 🙂 Ja ajattelutapa, että ongelma on nyt asiakkaan on mielestäni outo – ettehän te voi asiaan vaikuttaa. Mutta hoitakoon hotellit/asiakaspalvelija asian omalla tavallaan. Olet yksi hyväsydämisimmän oloisista ihmisistä, joten ymmärrän kyllä että koit tekeväsi jotain ns. väärin. Minusta on hienoa, että pohdit asiaa tuoltakin kantilta, monet kirjoittavat inhottavia arvosteluita olkiaan kohautellen. Aina oppii jotain uutta! Mutta joskus rakentava, kritisoiva palaute on hyvä asia – myös hotellia ajatellen 🙂 tietysti tripadvisorissa sen näkevät muutkin, mutta eiköhän jokaisesta hotellista ole erilaisia kokemuksia.

    1. Voi ihana kommentti! Kiitos kovasti 🙂 ja ihana kun täällä kaikki on ollut sitä mieltä että turhaan murehdin. Mulla on samantien paljon parempi fiilis! Joten kovasti ovat lohduttaneet nämä kommentit <3

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *