
Aion esittää heti alkuun epäsuositun toteaman: en aio lopettaa lentämistä.
It’s as simple as that. Mutta miksi? Miksi en lopeta lentämistä, vaikka koen säännöllisesti maailmantuskaa, ja juuri lentämisen lopettaminen olisi yksinkertainen keino pienentää ekologista jalanjälkeäni kertaheitolla?
Olen aina rakastanut matkustamista. Pääsin jo pienestä pitäen tutustumaan maailman ihmeisiin perheeni kanssa: kun nyt mietin asiaa tarkemmin, olen ala-asteikäisestä lähtien matkustanut joka vuosi vähintään kerran ulkomaille. (En edes uskalla laskea näiden kaikkien matkojen päästöjä…) Olen myös aina tiennyt olevani äärimmäisen onnekas, sillä kaikilla ei ole samanlaista mahdollisuutta päästä matkustamaan ja tutustumaan uusiin kulttuureihin.
Yksi syy on siis se, että matkustaminen on itselleni yksinkertaisesti rakas harrastus, rentoutumiskeino ja tapa oppia ymmärtämään maailmaa hitusen paremmin. Toki maailmaan tutustuminen onnistuisi nykyisin Internetin myötä varsin hyvin kotisohvaltakin käsin – mutta se ei vain ole sama asia. Haluan nähdä, haistaa, tuntea ja kokea uudet kaupungit ympärilläni.
Toinen syys on tottumus. En rehellisesti sanottuna usko, että ihmiset yhtäkkiä luopuvat saavutetuista eduista. Aasialaiset ovat vasta viime vuosina löytäneet matkailun ilot massoittain – eikä ole realistista olettaa, että me länsimaissakaan asuvat lopettaisimme matkustamista yhtäkkiä. Niin nurinkurista kuin tämä onkin, on matkailu ja sen synnyttämä turismi miljoonaluokan bisnestä useille maille. Olen tottunut siihen, että voin matkustaa vaivattomasti ja nopeasti maapallon ääriin, ja minun on vaikeaa kuvitella, että siirtyisin käyttämään junaa, etenkään pitkillä matkoilla.
Vaikka matkustamista rakastankin, ja vaikka en aio lopettaa lentämistä, en halua sulkea silmiäni julkisuudella vellovalta keskustelulta. Elinympäristömme pahoinvointi ja päästöjen kohtuuton kasvaminen ovat faktoja, joita kukaan ei voi jättää sivuuttamatta.
Rakkautta on vaikeaa sammuttaa – mutta omia tottumuksiaan voi muuttaa. Voi ostaa hitusen kalliimmat lennot ja siten suosia suoria lentoja välilaskullisten lentojen sijaan. Voi suosia kotimaanmatkailua ja pyrkiä tekemään vain yhden ulkomaanmatkan vuodessa. Voi tehdä useamman ulkomaanmatkan sijasta yhden pidemmän ulkomaanmatkan vuodessa.


Veera Bianca kertoi tällä viikolla Instagram-postauksessaan Finnairin uudesta Push For Change -kampanjasta, jonka kautta kuka tahansa voi hyvittää lentämisestään aiheutuvat päästöt kahdella tavalla:
Tukemalla päästövähennysprojektia. Päästövähennyksillä tuetaan projektia, jossa edistetään tehokkaisen liesien käyttöönottoa Mosambikissa. Projekti vähentää paikallisten metsien hakkuuta polttopuuksi, tukee siten hiilinielujen säilymistä ja vaikuttaa paikallisten naisten sekä tyttöjen elämään. Projektin kumppanina toimii NEFCO, pohjoismainen ympäristö- ja ilmastoprojekteja rahoittava rahoituslaitos, jonka takana ovat Suomen, Ruotsin, Norjan, Tanskan ja Islannin valtiot. Hyvitys on 1€ kotimaan, 2€ Euroopan ja 6€ mannertenvälisestä edestakaisesta lennosta.
Ostamalla biopolttoainetta. Biopolttoaine vähentää lennon hiilidioksidipäästöjä 60-80 prosenttia. Finnairin käyttämä biopolttoaine on valmistettu käytetystä keitinrasvasta, joka tulee Finnairin lennoille SkyNRG:ltä Kaliforniasta. Hyvitys on 10€ kotimaan, 20€ Euroopan tai 65€ mannertenvälisestä lennosta.
On selvää, että Finnairin kampanja on suurelta osin myös markkinointitempaus, jonka tarkoituksena on kiillottaa Finnairin brändiä. Se ei kuitenkaan mielestäni mitenkään väheksy sitä tosiasiaa, että Finnair haluaa liittyä alan edelläkävijöihin ja tehdä oman osuutensa merkittävän asian puolesta. On tärkeää, että Finnairin kaltaiset suuryritykset etsivät ratkaisuja, joilla voidaan edistää vastuullisempaa lentämistä.
Finnair teetti kesällä 2018 kyselyn, jonka tulosten mukaan valtaosa suomalaisista olisi valmis maksamaan lentämisen päästöjen vähentämisestä, kun maksu ohjautuu suoraan ympäristötoimiin ja kestävän kehityksen tukemiseen. Vastaajat pitivät biopolttoaineiden käytön edistämistä ja hiilinieluja parhaina keinoina vähentää lentämisen ilmastovaikutuksia.



Hiilinielujen tilaan voi vaikuttaa myös näiden hyväntekeväisyyskohteiden kautta:
Osta pala ikimetsää Luonnonperintösäätiöltä. Ikimetsää ostamalla autat Luonnonperintösäätiötä hankkimaan uusia metsiä suojeluun tai voit ostaa palan joltakin olemassa olevasta suojelualueesta. Osta pala ikimetsää täältä.
Maan ystävien vapaaehtoinen lentomaksu. Maksu käytetään Maan ystävien ilmastokampanjan toimintaan ilmastonmuutoksen pysäyttämiseksi ja käytännön päästövähennyshankkeisiin. Lentomaksuilla ei hyvitetä päästöjä, vaan maksut käytetään pitkäjännitteiseen ilmastonmuutoksen torjuntatyöhön. Voit tehdä vapaaehtoisen lentomaksun täällä.
Osta päästöoikeuksia EU:n päästökaupan kiintiöstä. Suomalaisen CO2-päästöleikkuri™ -palvelun kautta voi ostaa päästöoikeuksia EU:n päästökaupan kiintiöstä, mikä estää päästöjen syntymistä. Valitse verkkokaupasta mitätöitävä hiilidioksidimäärä tai esimerkkitoimet, joiden päästövaikutukset haluat mitätöidä. Päästökauppajärjestelmä on Euroopan laajuinen CO2-päästöjen kustannustehokkaaseen vähentämiseen tarkoitettu järjestelmä. Siihen kuuluvat Euroopan suurimmat CO2-päästölähteet, yli 11 000 suurinta voimalaitosta ja tehdasta. Tutustu päästöleikkuriin täällä.
Kuukauden päästä lennämme viikon lomareissulle Dubaihin. Olen potenut huonoa omaatuntoa niin itse reissusta kuin lyhyestä matkan pituudesta (vaikka matkasta tietysti muuten iloitsenkin). Tiedän, etten voi ostaa itselleni puhdasta omaatuntoa mitenkään – mutta tartun ilomielin päästövähennyskampanjoihin, sillä pienilläkin teoilla on merkitystä.
lue myös:
42 x helsingin parhaimmat kahvilat
20 asiaa, jotka ensikertalaisen tulisi kokea new yorkissa
kööpenhaminan suloisimmat putiikit
10 x nizzan paraat palat
10 vinkkiä tallinnaan
FOLLOW ME ON FACEBOOK / INSTAGRAM / PINTEREST