ASUNTOHAAVEITA

senaatintori-helsinki-sundayblondie-6.jpg

 

Viime kuukaudet, kun olen tavannut ystäviäni, ovat puheenaiheet pyörineet kolmen aiheen ympärillä: vauvojen, töiden ja asuntojen.

Myimme viime vuonna poikaystäväni asunnon ja muutimme Lauttasaareen vuokralle siksi aikaa kun etsimme omaa, yhteistä omistusasuntoa. Ennen joulua emme edes viitsineet juuri ajatella uutta asuntoa, kun olimme juuri päässeet muuttamaan vuokra-asuntoon. Nyt muutosta on jo useampi kuukausi ja asuntohaaveet pyörivät päässä aikalailla päivittäin.

Minkälaisesta asunnosta me sitten haaveilemme, ja missä haluaisimme asua? Etenkin jälkimmäinen kysymys on muodostunut pienoiseksi ongelmaksi, sillä emme osaa päättää, minne haluaisimme muuttokuormamme kantaa.

Haaveissamme näemme omakotitalon tai paritalon, jossa olisi avaruutta, korkeat ikkunat ja runsaasti valoa. Samassa haaveessa leijailee myös ajatus oman talon rakennuttamisesta – mutta se vaatii paljon aikaa, sinnikkyyttä ja rahaa. Pääkaupunkiseudun tontit ovat hurjan hintaisia, ja etenkin huokeimmat tontit sijaitsevat kaukana keskustasta. Ideaalitilanteessa työmatkaan kuluisi julkisilla maksimissaan 30 minuuttia, mieluusti edes alle tunnin. Myös luonnonläheisyys olisi iso plussa, sillä rakastamme juoksulenkkejä metsäpoluilla ja sunnuntaikävelyitä merenrannassa.

Toisaalta pieni kaupunkiasunto houkuttelisi, sillä olemme vielä (kohtuullisen) nuoria, eikä lastenhankinta ole juuri nyt ajankohtaista. Toisaalta tuntuu, että olisi jo järkevää varautua tulevaan – tämä houkuttelisi siinäkin mielessä, ettei tarvitsisi olla muuttamassa taas parin vuoden päästä.

 

senaatintori-helsinki-sundayblondie-2.jpg

senaatintori-helsinki-sundayblondie-3.jpg

senaatintori-helsinki-sundayblondie-4.jpg

 

Ennen kaikkea toivon, että löytäisimme asunnon, joka tuntuu kodilta, oli se sitten kerrostalo, rivari, paritalo tai omakotitalo. Kodilta, johon voisimme rakentaa oman pesämme, ja josta ei tarvitsisi lähteä muutamaan vuoteen mihinkään.

Olen aina tiennyt, että haluan omistaa asunnon. Tähänastisen elämäni olen asunut vuokralla, ja nyt alkaa tuntua siltä, että olisi jo korkea aika päästä omaan asuntoon, säästämään rahaa itselleen asuntolainaa maksamalla. Koen, että oma asunto on järkevä sijoitus etenkin jatkuvasti kasvavalla pääkaupunkiseudulla. Mutta tässä tilanteessa ei auta hokea muuta kuin malttia, malttia, sillä pääkaupunkiseudun korkealla hintatasolla ostopäätöstä ei kannata tehdä heppoisin perustein.

Oletko itse ollut vastaavassa tilanteessa? Minkälaisia asuntohaaveita teillä on? Olisi ihanaa kuulla ajatuksianne aiheesta! <3

 

senaatintori-helsinki-sundayblondie-5.jpg

senaatintori-helsinki-sundayblondie-1.jpg

 

Kuvat: Saranda Dedolli / Tyhjä ajatus

 

FOLLOW ME ON FACEBOOK / INSTAGRAM / PINTEREST

 

 

Muoti Sisustus Ajattelin tänään Trendit

MIKSI EN AIO LOPETTAA LENTÄMISTÄ?

pushforchange-lentopaastot-sundayblondie-1.jpg

 

Aion esittää heti alkuun epäsuositun toteaman: en aio lopettaa lentämistä.

It’s as simple as that. Mutta miksi? Miksi en lopeta lentämistä, vaikka koen säännöllisesti maailmantuskaa, ja juuri lentämisen lopettaminen olisi yksinkertainen keino pienentää ekologista jalanjälkeäni kertaheitolla?

Olen aina rakastanut matkustamista. Pääsin jo pienestä pitäen tutustumaan maailman ihmeisiin perheeni kanssa: kun nyt mietin asiaa tarkemmin, olen ala-asteikäisestä lähtien matkustanut joka vuosi vähintään kerran ulkomaille. (En edes uskalla laskea näiden kaikkien matkojen päästöjä…) Olen myös aina tiennyt olevani äärimmäisen onnekas, sillä kaikilla ei ole samanlaista mahdollisuutta päästä matkustamaan ja tutustumaan uusiin kulttuureihin.

Yksi syy on siis se, että matkustaminen on itselleni yksinkertaisesti rakas harrastus, rentoutumiskeino ja tapa oppia ymmärtämään maailmaa hitusen paremmin. Toki maailmaan tutustuminen onnistuisi nykyisin Internetin myötä varsin hyvin kotisohvaltakin käsin – mutta se ei vain ole sama asia. Haluan nähdä, haistaa, tuntea ja kokea uudet kaupungit ympärilläni.

Toinen syys on tottumus. En rehellisesti sanottuna usko, että ihmiset yhtäkkiä luopuvat saavutetuista eduista. Aasialaiset ovat vasta viime vuosina löytäneet matkailun ilot massoittain – eikä ole realistista olettaa, että me länsimaissakaan asuvat lopettaisimme matkustamista yhtäkkiä. Niin nurinkurista kuin tämä onkin, on matkailu ja sen synnyttämä turismi miljoonaluokan bisnestä useille maille. Olen tottunut siihen, että voin matkustaa vaivattomasti ja nopeasti maapallon ääriin, ja minun on vaikeaa kuvitella, että siirtyisin käyttämään junaa, etenkään pitkillä matkoilla.

Vaikka matkustamista rakastankin, ja vaikka en aio lopettaa lentämistä, en halua sulkea silmiäni julkisuudella vellovalta keskustelulta. Elinympäristömme pahoinvointi ja päästöjen kohtuuton kasvaminen ovat faktoja, joita kukaan ei voi jättää sivuuttamatta.

Rakkautta on vaikeaa sammuttaa – mutta omia tottumuksiaan voi muuttaa. Voi ostaa hitusen kalliimmat lennot ja siten suosia suoria lentoja välilaskullisten lentojen sijaan. Voi suosia kotimaanmatkailua ja pyrkiä tekemään vain yhden ulkomaanmatkan vuodessa. Voi tehdä useamman ulkomaanmatkan sijasta yhden pidemmän ulkomaanmatkan vuodessa.

 

pushforchange-lentopaastot-sundayblondie-4.jpgpushforchange-lentopaastot-sundayblondie-2.jpg

 

Veera Bianca kertoi tällä viikolla Instagram-postauksessaan Finnairin uudesta Push For Change -kampanjasta, jonka kautta kuka tahansa voi hyvittää lentämisestään aiheutuvat päästöt kahdella tavalla:

Tukemalla päästövähennysprojektia. Päästövähennyksillä tuetaan projektia, jossa edistetään tehokkaisen liesien käyttöönottoa Mosambikissa. Projekti vähentää paikallisten metsien hakkuuta polttopuuksi, tukee siten hiilinielujen säilymistä ja vaikuttaa paikallisten naisten sekä tyttöjen elämään. Projektin kumppanina toimii NEFCO, pohjoismainen ympäristö- ja ilmastoprojekteja rahoittava rahoituslaitos, jonka takana ovat Suomen, Ruotsin, Norjan, Tanskan ja Islannin valtiot. Hyvitys on 1€ kotimaan, 2€ Euroopan ja 6€ mannertenvälisestä edestakaisesta lennosta.

Ostamalla biopolttoainetta. Biopolttoaine vähentää lennon hiilidioksidipäästöjä 60-80 prosenttia. Finnairin käyttämä biopolttoaine on valmistettu käytetystä keitinrasvasta, joka tulee Finnairin lennoille SkyNRG:ltä Kaliforniasta. Hyvitys on 10€ kotimaan, 20€ Euroopan tai 65€ mannertenvälisestä lennosta.

On selvää, että Finnairin kampanja on suurelta osin myös markkinointitempaus, jonka tarkoituksena on kiillottaa Finnairin brändiä. Se ei kuitenkaan mielestäni mitenkään väheksy sitä tosiasiaa, että Finnair haluaa liittyä alan edelläkävijöihin ja tehdä oman osuutensa merkittävän asian puolesta. On tärkeää, että Finnairin kaltaiset suuryritykset etsivät ratkaisuja, joilla voidaan edistää vastuullisempaa lentämistä.

Finnair teetti kesällä 2018 kyselyn, jonka tulosten mukaan valtaosa suomalaisista olisi valmis maksamaan lentämisen päästöjen vähentämisestä, kun maksu ohjautuu suoraan ympäristötoimiin ja kestävän kehityksen tukemiseen. Vastaajat pitivät biopolttoaineiden käytön edistämistä ja hiilinieluja parhaina keinoina vähentää lentämisen ilmastovaikutuksia.

 

pushforchange-lentopaastot-sundayblondie-3.jpgpushforchange-lentopaastot-sundayblondie-7.jpgpushforchange-lentopaastot-sundayblondie-8.jpg

 

Hiilinielujen tilaan voi vaikuttaa myös näiden hyväntekeväisyyskohteiden kautta: 

Osta pala ikimetsää Luonnonperintösäätiöltä. Ikimetsää ostamalla autat Luonnonperintösäätiötä hankkimaan uusia metsiä suojeluun tai voit ostaa palan joltakin olemassa olevasta suojelualueesta. Osta pala ikimetsää täältä.

Maan ystävien vapaaehtoinen lentomaksu. Maksu käytetään Maan ystävien ilmastokampanjan toimintaan ilmastonmuutoksen pysäyttämiseksi ja käytännön päästövähennyshankkeisiin. Lentomaksuilla ei hyvitetä päästöjä, vaan maksut käytetään pitkäjännitteiseen ilmastonmuutoksen torjuntatyöhön. Voit tehdä vapaaehtoisen lentomaksun täällä.

Osta päästöoikeuksia EU:n päästökaupan kiintiöstä. Suomalaisen CO2-päästöleikkuri™ -palvelun kautta voi ostaa päästöoikeuksia EU:n päästökaupan kiintiöstä, mikä estää päästöjen syntymistä. Valitse verkkokaupasta mitätöitävä hiilidioksidimäärä tai esimerkkitoimet, joiden päästövaikutukset haluat mitätöidä.  Päästökauppajärjestelmä on Euroopan laajuinen CO2-päästöjen kustannustehokkaaseen vähentämiseen tarkoitettu järjestelmä. Siihen kuuluvat Euroopan suurimmat CO2-päästölähteet, yli 11 000 suurinta voimalaitosta ja tehdasta. Tutustu päästöleikkuriin täällä.

Kuukauden päästä lennämme viikon lomareissulle Dubaihin. Olen potenut huonoa omaatuntoa niin itse reissusta kuin lyhyestä matkan pituudesta (vaikka matkasta tietysti muuten iloitsenkin). Tiedän, etten voi ostaa itselleni puhdasta omaatuntoa mitenkään – mutta tartun ilomielin päästövähennyskampanjoihin, sillä pienilläkin teoilla on merkitystä.

 

lue myös:

42 x helsingin parhaimmat kahvilat

20 asiaa, jotka ensikertalaisen tulisi kokea new yorkissa

kööpenhaminan suloisimmat putiikit

10 x nizzan paraat palat

10 vinkkiä tallinnaan

FOLLOW ME ON FACEBOOK / INSTAGRAM / PINTEREST

Hyvinvointi Mieli Matkat Ajattelin tänään