10 ideaa miten pysyä hyvällä mielellä koronaviruksesta huolimatta

Torstain uutisen ja siitä seuranneet muutokset meidän kaikkien elämässä vetää mietteliääksi. Meillä kulttuurialalla työskenteleville tilanne on iskenyt vasenta koukkua palleaan, kun kevään tulot on pahimmillaan menetetty kokonaan. Tilanne on sama monilla muillakin aloilla ja monet yrittäjät ovat kovilla. Samaan aikaan harastuspaikoista tulee yksi toisensa jälkeen viestiä peruttamisista ja THL neuvoo pysymään kotona. Tämä kaikki on omiaan vetämään mielen matalaksi.

Minä uskon kuitenkin siihen, että voimme itse vaikuttaa tilanteeseen paljonkin sillä miten suhtaudumme asioihin. Tilanne on muuttunut, joten meidän tulee sopeutua. Vaikka kuinka olisi houkutus ajatella, että asioita on otettu meiltä pois, on hyvä muistaa että tilanne ei ole ikuinen ja ajan kanssa pääsemme taas palaamaan tavalliseen arkeen. Tässä kymmenen ideaa puuhaksi pitkiltä tuntuviin päiviin ja mielialan piristämiseksi.

ranta_meri_aallot

Miten pysyä hyvällä mielellä koronaviruksesta huolimatta

1. Saamme viettää aikaa perheen kanssa

Arjessa yhteinen aika kaikkein rakkaimpien kanssa jää liian usein vähäiseksi. Nyt on hyvä aika kaivaa esimerkiksi lautapelit esiin ja nauttia läheisten kanssa vietetystä ajasta. Ollaan kiitollisia omista läheisistämme.

2. On aikaa lukea

Ajattele kaikkia niitä ihania kirjoja, joille ei ole aiemmin ollut aikaa. Kerrankin voi hyvillä mielin kaivautua sohvan nurkkaan nauttimaan lukemisesta. Tämä pätee hyvin myös opiskeluihin, sillä nyt mikään ei estää perehtymästä johonkin uuteen asiaan oikein kunnolla. Tagin kirjat takaa löytyy ideoita luettaviksi kirjoiksi.

3. Pyjamabileet!

Muistatko kuinka lapsena lähdettiin yökylään parhaan ystävän luo. Juteltiin ja kikatettiin pyjamat päällä, juotiin teetä ja syötiin herkkuja. Kun kaupungille ei tee mieli lähteä juhlimaan, voi läheisimmät kutsua vaikka skypen välityksellä perinteisin pyjamabileisiin. Ja aikuisena mikään ei estä vaihtamasta teen tilalle vaikka oikein hyvää viiniä.

4. Laita ruokaa tai leivo pitkällä kaavalla

Se ihana ruokaohje, jota ei arki-iltana jaksa kokeilla ja sitten unohtaa viikonloppuna kaikkien menojen alle. Nyt on aika kaivaa se esiin ja kokkailla oikein intohimolla. Sama pätee myös niihin houkutteleviin leivontaohjeisiin. Tagin ruoka alta löytyy monenlaisia ohjeita gluteenittomiin ja vegaanisiin ruokiin ja leivonnaisiin.

5. Kotidisko

Kuntosali on kiinni ja lapsetkin hyppii seinille. Nyt on hyvä aika pitää kotidisko vaikka heti aamulla. Hyvää musiikkia ja sitten vaan tanssimaan kuin kukaan ei katsoisi – hahaa, ja kukaan ei ole katsomassa! Tanssia voi sielunsa kyllyydestä kunnes hiukset liimautuu kasvoihin ja keho on niin väsynyt ettei jaksa enää kuin maata lattialla kuuntelemassa sydämen hakkaamista.

6. Käsitöitä mielen virkistämiseksi

Neulominen ja ompeleminen tekee hyvää sorminäppäryydelle ja mielelle. Myös uuden luominen tuo hyvää mieltä ja se miten omien kätten jälki näkyy. Ompelisiko uuden mekon kesäksi vai tarttuisiko korjattavien vaatteiden pinoon tai ehkä puikoilta voisi putoilla sukkia, huivi tai vaikka villapaita?

7. Suursivous

Kun on aikansa katsonut TV:tä ja selannut somea, haluaa todellakin jo tehdä jotain konkreettista. Miltä kuulostaisi kodin perusteellinen siivous? Puhtaassa kodissa viihtyy paremmin ja mahdolliset pöpöt on ainakin siivottu pois nurkista. Puhtaiden ikkunoiden läpi aurinko pääsee valaisemaan kodin ja mielikin kirkastuu.

8. Tartu kynään tai vesiväreihin

Piirrä tai maalaa. Jos aihe ei heti piirry mieleesi, voit koettaa saada inspiraatiota musiikista tai vaikka elokuvista. Miltä kuulostaisi maalata tunteita tai omia unelmia?

9. Hyvä hetki laittaa kotia

Onko jokin pieni korjaus odottanut pidempään tekemistään tai onko taulut yhä ripustamatta seinille? Ehkä huoneen järjestystä muuttamalla koti onkin toimivampi kuin ennen. Minä saatan hyvinkin tarttua pensseliin ja maalata olohuoneen seinän, mitä olen suunnitellut viime kesästä lähtien.

10. Ulkoile

Lähde lenkille tai kulje tutkimassa luonnon heräämistä kevääseen. Nauti ulkoilmasta rauhassa ja muista pitää hieman etäisyyttä muihin kulkijoihin. Luonnossa liikkuminen ja oleilu tekee tutkitusti hyvää ja kohottaa mielialaa sekä vähentää stressiä.

Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *