Jotain sinistä

Viime aikoina minua on vaivannut pakottava tarve tehdä asioita käsilläni. Haluan luoda jotain uutta ja kaunista. Olen virkannut ja neulonut. Olen tehnyt kukka-asetelmia. Olen lainannut lapsen vesivärejä, vaikka edellisen kerran maalasin ehkä lukiolaisena. Ja mieleni pursuaa ideoita erilaisiin ompelutöihin. Huomaan tarttuvani toistuvasti sinisen eri sävyihin oli kyse sitten langoista, vesiväreistä tai kankaasta. Ehkä kaipaan elämääni juuri nyt jotain sinistä. Kukkakaupassa sentään ihastelen muitakin värejä.

Suunnitelin ja ompelin itselleni hameen syksyllä R-Collectionin pop upista ostamastani kankaasta. Testailin ideoitani kangasta mallailemalla ja piirsin kuvan hameesta. Sovelsin helmikuussa ompelemani hameen kaavoja. Samalla sain käytettyä ostamani kankaan mahdollisimman tehokkaasti niin, ettei käyttökelvottomia hukkapaloja jäänyt. Käytin hyväksi kankaan raidallisuutta ja laitoin hameen yläosaan raidat pystyyn ja korostin helmassa hameen leveyttä lisäämällä hemaan palkin, jossa raidat on vaakasuunnassa. Tietenkin hameessa on myös taskut. Lopputulos oli mielestäni täydellinen. Hame pääsi ensimmäistä kertaa käyttöön ystäväni häissä, mutta minulla on vahva tunne, että siitä tulee yksi lempivaatteistani ihan arjessakin.

Nyt kun hame on valmis, sormeni syyhyävät jo päästä jälleen uuden työn kimppuun. Hameen kaavoittamisessa tehdyt muutokset toivat lisää itsevarmuutta kaavojen muokkaamiseen oman idean toteuttamiseen. Tarkoitus onkin piirtää seuraavaksi kaavat rentoon kesämekkoon, jota varten kangas odottaa jo pestynä ompelulaatikossani. Taidan kuitenkin vielä ensin piirtää kaavaan haluamani muutokset kuvaksi ennen kuin piirrän varsinaiset kaavat valmiiksi.

Puheenaiheet Oma elämä Ajattelin tänään

Kuinka me tapasimme

Eilen meidän ensitapaamisesta tuli kuluneeksi tasan 8 vuotta. Romantikkona muistelen sitä mielelläni. Näin jälkiviisaana sanoisin jo silloin varhain tuntuneen, että olimme jonkin hyvän ja kauniin äärellä tutustuessamme toisiimme. Tämä tarina on kirjoitettu minun näkökulmastani.

Olin katsomassa teatterijalkapalloa, eli vuosittaista teattereiden välistä jalkapalloturnausta. Minulla oli ollut vähintäänkin huono aamu ja oloni oli kireä ja hermostunut. Kun näin miehen saapuvan tuttuni mukana, totesin mielessäni tämän olevan komea, mutta kireän mielialani perusteella luokittelin hänet pian myös ärsyttäväksi ja äänekkääksi. Myöhemmin lähdimme läheiselle huoltoasemalle ostoksille ja minut esiteltiin tuolle komealle (ja äänekkäälle) miehelle. Yllätyksekseni mies reagoi esittelyyn suutelemalla kämmenselkääni ja pitämällä minulle tiiviisti seuraa ja naurattamalla minua sekä matkalla että ostoksilla.

Kun pelit oli pelattu, jatkoimme ystäväporukan kanssa ravintolaan ja mies lähti toisen porukan matkaan. Myöhemmin hän ilmestyi ravintolaan, jossa istuimme. Hän tuli istumaan minua vastapäätä ja sai tempuillaan minut nauramaan. Olin kuitenkin väsynyt ja ajattelin lähteä kotiin, mutta yhteinen ystävämme suostutteli minut jäämään. Siitä lähtien mies piirittikin minua koko loppuillan.

Kun erosimme, kysyi mies minulta puhelinnumeroa. Annoin sen ja pian sainkin häneltä jo ensimmäisen viestin. Sovimme treffit seuraavan viikon alkuun. Tapasimme sateisessa Helsingissä kotini lähellä sijainneessa kahvilassa. Yllätyksekseni kahden kesken vastassani olikin huomattavasti ujompi, kohtelias, syvällinen ja älykäs mies. Tämän tapaamisen jälkeen tajusin, että olin kovaa vauhtia ihastumassa tähän mieheen.

Tapasimme muutaman päivän päästä kolmannen kerran, nyt aamiaisella ennen minun laulutuntiani ja ennen hänen lähtöään lentokentälle. Tämä tapaaminen päättyi laulunopettajani ikkunan alle emmekä osanneet oikein hyvästellä toisiamme. Opettajani ilmestyi parvekkeelle etsimään minua, koska olin tapojeni vastaisesti myöhässä. Hämmentyneenä ja itsenikin yllättäen huikkasin hänelle suutelevani ensin tätä miestä ja tulevani sitten ylös. Pyysin miestä lähettämään minulle kortteja kuukauden kestävältä matkalta ja annoin hänelle kesäosoitteeni.

Laulutunnin jälkeen puhelimeeni kilahti jälleen viesti mieheltä. Tästä alkoi noin kuukauden kestänyt tiivis yhteydenpito. Vaihdoimme viestejä puhelimella, messengerissä ja aika ajoin postiluukustani tipahteli postikortteja Euroopan eri kaupungeista. Viestittely huipentui siihen, että mies lyhensi lopulta matkansa kestoa ja lensi Berliinin sijaan luokseni Savonlinnaan.

Loppu on historiaa. Mies, on edelleen komea, hauska, kohtelias, syvällinen ja älykäs, mutta myös äänekäs ja toisinaan ärsyttävä. Rakastan häntä valtavan paljon.

Suhteet Oma elämä Parisuhde