Vihdoin takaisin ryhmäliikuntatunneille!

Yhteistyössä Liikuntakeskus Hukka

Kesä on tullut Ouluun! Ja MITÄ! Ryhmäliikuntatunnit ovat palanneet jälleen Hukkaan! En ehkä kestä kuin siistiä kun pääsee taas jumppaamaan oikeasti. Hukassa siis aloitettiin ryhmäliikuntatunnit tietyin rajoituksin 1 kesäkuuta. Vanhat rajoitukset kuten ei flunssaisena salille jne. ovat edelleen voimassa, mutta ryhmäliikuntatunneille on tehty uusia sääntöjä koronan vuoksi, joita tulee noudattaa. Ryhmäliikuntatunteja voi varata nyt etukäteen OMA-Hukan kautta ja jumppaajien määrää on nyt rajoitettu niin, että turvavälit säilyy. Tuntien välille on suunniteltu entistä enemmän aikaa ja jokaiseen saliin on merkityt paikat kahden tai kolmen metrin välein. Kannattaa ottaa oma iso pyyhe mukaan tunneille, jolla voi suojata jumppamaton!

Itse suuntasin BodyAttackin suurena fanina heti maanantaina 45 min BodyAttack-tunnille. En voi sanoin kuvailla sitä fiilistä mikä tuli kun pääsi monen kuukauden tauon jälkeen jumppaamaan oikeasti ryhmäliikuntatunnille! Asiaa jota on ennen pitänyt niin itsestäänselvyytenä, mutta kun se otettiin hetkeksi pois vasta tajusi sen, kuin iso merkitys on treenillä kun sen tekee muiden kanssa, jonkun ohjaamana, isossa ilmastoidussa ryhmäliikuntasalissa musiikin pauhatessa isolla kaiuttimista. Aivan parasta!!! Hiki ja kylmät väreet virtasi pitkin kehoa 🙂

Itse tykkään käydä salilla ja lenkillä, mutta rakastan myös Les Millsin- ryhmäliikuntatunteja. Niinkin paljon, että kouluttauduin tammikuussa myös itse BodyPump- ohjaajaksi ja tarkoituksena kouluttautua myös BodyAttack-ohjaajaksi. Listaan nyt alle mun viisi ryhmäliikuntatuntien suosikkia, joita voin myös lämpimästi suositella ihan kaikille.

Eli mun TOP 5 lemppariryhmäliikunta tuntia ovat: 

BODYATTACK : BodyAttack on voimaa ja kestävyyttä kehittävä korkeasykkeinen treeni. BodyAttack on erittäin tehokasta ja se kiinteyttää koko kroppaa ja kehittää hyvin hapenottokykyä. Tunnilla tehdään intervallityyppisiä harjoitteita, juostaan, hypitään, välillä tehdään lihaskuntoa kehon omalla painolla ja lopuksi venytellään. Tunti sopii niin aloittelijoille kuin paljon treenaaville, koska ohjaaja näyttää niin kevyitä kuin raskaampia vaihtoehtoja, joista jokainen voi valita sopivan omaan kuntoon nähden. Koko tunnin voi suorittaa ilman yhtään juoksuaskelta jos niin haluaa! Tunteja on 45 min ja 55min pituisia. BodyAttack on sen verran raskas tunti, että mielestäni sitä ei kannata harrastaa useampaa kuin 1-2 kertaa viikossa. BodyAttack on Les Millsin- tunneista ehdoton suosikkini! 

BODYPUMP : BodyPump- tunnilla tehdään voimaharjoittelua musiikin tahtiin. Tunnilla käydään koko kroppa läpi; alkulämmittely, kyykky, rinta, selkä, ojentaja, hauis, askelkyykky, hartiat, vatsat ja venyttely. BodyPump on maailman suosituin lihaskuntotunti ja ihmekös tuo! Tunti kehittää lihaskestävyyttä, sillä tunnilla tehdään samalle lihasryhmälle monta toistoa, mutta huomattavasti pienemmillä painoilla kuin esim. kuntosalin puolella. BodyPump sopii aloittelijoille, että kokeneille, koska jokainen voi valita painot oman kunnon mukaan. Tunti kestää 55 min ja BodyPumppia suositellaan tehtäväksi 1-2 kertaa viikossa riippuen muun treenin määrästä.

BODYSTEP: BodyStep tunti on steppilaudan avulla tehtävä iloinen ja energinen askeltreeni, joka polttaa rasvaa, kohottaa kuntoa ja nostaa hymyn huulille! BodyStep kehittää myös tasapainoa ja koordinaatiokykyä. Tunnilla askelletaan musiikin tahdissa step-laudalle, jonka korkeutta on mahdollista säätää. Välillä tehdään myös voimaa harjoittavia liikkeitä kehon omalla painolla. BodyStep tunti kestää 55 min ja sieltä poistuessa ei voi olla kuin hyvä fiilis! 

BODYBALANCE: BodyBalance on voimaa, tasapainoa ja liikkuvutta kehittävä tunti, jossa tehdään lempeitä yhdistelmiä joogasta, tai chi:sta ja pilateksesta. Vaikka tunti on rauhallisempi kuin edellämainitut, käy tämä tunti myös fyysisestä treenistä. Tunnilla tehdään myös erilaisia venytyksiä ja lopuksi loppurentoutus, jonka jälkeen olo on euforinen! 

CXWORKS: Tämä 30 minuutin pituinen treeni keskittyy keskivartalon vahvistamiseen unohtamatta pakaroita ja selkää. Puolituntiseen on saatu tiivistettyä erittäin tehokas paketti käyttäen apuna vastuskuminauhaa ja painolevyjä. Tunti parantaa tasapainoa, liikkuvuutta ja funktionaalista voimaa. Itse olen tykännyt yhdistää CXWORKS:in esim. BodyAttack- tunnin yhteyteen!  Voin kertoa, että tehokas on!

Tykkäätkö sinä käydä ryhmäliikuntatunneilla vai oletko enemmän salitreenaaja? Itse olen käynyt jumpissa yli 15- vuotta ja en kyllä ole kyllästynyt ryhmäliikuntaan vielä koskaan. Haaveenani on kuitenkin ollut kokeilla yhtä ihan uutta lajia, ryhmäliikuntaa tavallaan sekin. Siitä myöhemmin lisää, kesäkuu jumppaillaan ja nautitaan nyt kuitenkin Hukassa!

Ihanaa alkanutta kesää ja mukavia treenejä kaikille! 🙂 

Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *