Viini viikonloppuun: Il Pietrelllo 12,94 €

il pietrello.jpg

Etsin yhtä viini-iltaa varten netistä hyvää esimerkkiä kevyestä ja hapokkaasta punkusta, joka toimisi myös pastan kanssa. Il Pietrillo oli minulle uusi tuttavuus, sillä yleensä olen tarttunut pastan kaveriksi Chiantiin ja Il Pietrellolla 12,94 € kaulassahan ei komeile muuta kuin kirjaimet IGT Toscana.

Italiassa on käytössä neliportainen laatuluokitusasteikko. Kahden korkeimman luokan, DOC:n ja DOCG:n viineissä tietyltä alueelta tulevat viinit on tuotettava tietyillä menetelmillä ja tietyistä rypäleistä. IGT, Indicazione geografica tipica, viinit ovat alueelleen tyypillisiä viinejä, mutta rajoitusta esimerkiksi rypäleiden käytön kannalta ei ole. Alimmalla luokituksen viinejä ovat Vino da tavolat, pöytäviinit, jotka voivat olla mistä päin Italiaa tahansa, mistä tahansa rypäleistä ja mitä vuosikertaa tahansa.

Laatuluokitus on kaksipiippuinen juttu, sillä ne viinintekijät, jotka haluavat tehdä juuri sellaista viiniä kuin parhaakseen näkevät, joutuvat luokittelemaan viininsä IGT- tai –pöytäviineiksi. Esimerkkinä tästä ovat kuuluisat supertoscanalaiset, Bordeaux-rypäleistä bordöön tyyliin Toscanassa tehdyt viinit, jotka rymistelivät viinimarkkinoille 80-luvulla. Kehitys on kuitenkin kehittynyt ja vuodesta -94 lähtien superkalliita supertoscanalaisia Bolgheri DOC –luokituksen alla ovat saaneet tehdä nimekkäät viinitalot, kuten Tenuta san Guido, Gaja ja Antinori.

il pietrello etiketti.jpg

Bordööblendin sijaan Il Pietrelloon on eksynyt aikamoinen mixi rypäleitä: Cabernet Sauvignonia, Merlota, Sangioveseä, Syrahia, Petit Verdota ja Alicantea.

Rypälelistaa lukemalla voisi odottaa tymäkkää settiä, mutta Il Pietrello on silti mukavan keskitäyteläinen, kirsikkainen ja hapokas viini. Vajaalla 13 eurolla saa yllättävän hyvää tasapainoa ja pitkää jälkimakua. Laadukas, mutta oikein helposti lähestyttävä, sillä tanniinit ovat lempeät. Joisin viiniä mielellään ihan sellaisenaankin, sillä olen alkanut tykkäämään enemmän ja enemmän kevyistä ja marjaisista viineistä.

Marjaisessa viinissä on myös pientä savuisuutta, jonka vuoksi se oli oikein passeli kumppani kermattomalle Pasta Carbonaralle. Voisin kuvitella juovani viiniä myös bolognesen tai porsaan ja uunijuureksien kanssa.

Vahva suositus!

 

Koti Ruoka ja juoma

#im4ron

kuva.JPG

Mun blogin pitäisi olla ilon ja vastuullisen alkoholin nauttimisen pesä ja jo hetken ajattelin, että edellinen avautumiseni alkoholilainsäädännöstä on ihan riittävästi vihaa. No, sitten tuli #VISKI ja Ronin kuva kiellettiin Ron de Jeremy –pullosta.

Tänä aamuna FB on ollut yhden jos toisen valitusta siitä, miten suomalaiset heräävät keskustelemaan vain, kun alkoholiasioissa tulee tiukennuksia. Ketään ei muka kiinnosta laskenut luottoluokitus tai lasten oikeudet. PLIIS, totta kai kiinnostaa, jos voisin saada jommankumman, Suomen valtiontalouden kuntoon tai viinit maitokauppoihin, valitsisin heti valtiontalouden, no question about it. Mutta miten voidaan olettaa, että jos meitä holhotaan niin paljon, että kalapuikkoviiksisen, keskivartalolihavan miehen kuva sensuroidaan rommipullosta (eikä esim seksikkäiden Scandinavian Hunksien kuvaa kuohuviinipullosta), että kansalaisilla olisi mitään mahdollisuutta oikeasti osallistua keskusteluun isoista asioista, kuten lasten hyväksikäyttötuomioiden korottamiseen tai leikkauksiin? Tahdon2013 –aloitteen etenemisestä eduskunnassa en edes jaksa mainita, koko asian ajattelu tekee vain surulliseksi.

Jos kansalaisia ei kohdeltaisi kuin päiväkoti-ikäisiä, ihmisillä voisi olla edes jotain uskoa omiin vaikutusmahdollisuuksiinsa.

Joten, stoppi holhoukselle.  Suurena Ron de Jeremyn ystävänä (yhtään Ron Jeremyn leffaa en ole muuten katsonut) tilasin reilun 100 kpl Ronin kasvoilla varustettuja tarroja, joita voi liimata vaikka bisse-, viina- tai viinipulloon. Maitotölkkiinkin, mutta siihen ei liity mitään laitonta, sitä nimittäin saa mainostaa suorituskyvyn nousulla ja sosiaalisella sekä seksuaalisella menestyksellä.

Toivoisin, että jeesaisitte mua levittämään Ronia maailmalle. Sun ei tarvitse tehdä muuta, kuin lähettää nimi ja osoite mailiin vi******@***il.com, lähetän sulle kolme tarraa, yhden itsellesi ja kaksi kavereillesi ja luvata postata kuva Ronin kasvoilla tarroitetusta alkoholipullosta Facebookiin, Instagramiin tai Twitteriin hashtagilla #im4ron.

Tarroja riittää 33 ekalle, ja jos tarroja ei riitä, voit osoittaa mieltäsi holhousta vastaan esmes kalapuikkoselfiellä ja samaisella häsärillä.

EDIT 16.10.2014: Tarrat loppu!

1901363_10152850002050439_2382755387792721876_n.jpg

Toivottavasti voitte auttaa!

Puheenaiheet Ruoka ja juoma Uutiset ja yhteiskunta