Iltapäiväaamupala ja muut asiat

 

IMG_2937.JPG

 

Heinäkuu 2017:

Mua ärsyttää ihmiset jotka laittaa lauseenvastikkeen eteen pilkun, ystävä sanoo ja kumoaa pienen oluttuopillisen loput kurkusta alas. Minä sanon Hah, sekoitan sangriaani ja pyörittelen mielessäni juuri kirjoittamaani blogitekstiä, jossa pilkut olivat varmasti ihan missä sattuu, koska kirjoitin sitä niin tunteella.

Olen palannut baariin jota välttelin kuukausikaupalla ihan vähän särkyneen sydämen takia. Tai no nyt liioittelin, ei särkymistä, sellainen pieni kolaus vain, kops, tuosta vaan. Mutta en sellaisia jaksa kauan miettiä.
Kohti uutta, onhan noita, sanoo toinen ystävä vähän myöhemmin jakaessaan sellaisen miestarinan, etten tiedä mitä sanoa. En tiedä mitä sanoa, sanon hänelle. Olen oppinut että se on aika hyvä lause moneen tilanteeseen.

 

IMG_2935.JPG

Olen myös tavannut miehen, jonka portugalilaisessa keittiössä killottaa pullollinen Blossa-glögiä, siinä vaan kauniilla avohyllyllä ja hän osaa lausua nimeni kahdella aalla, Saara.
Suomi-Portugali-Suomi-Portugali. Eikun ainiin sehän on ruotsalaista glögiä.

Viimeaikoina on ollut vähän sellaista,
en saa otetta oikein mistään. Ei edes yhdestäkään vähän kiinnostavasta uudesta ihmisestä. Olen istunut mielummin kirjan kanssa yhdessä autiossa ja tuulisessa näköalakahvilassa ja sitten ystävien kanssa puistojen nurmikoilla.
Vaikka Lissabonissa on jäljellä vielä pari kuukautta kesää, olo on silti sellainen loppukesän melankolinen ja jokainen tuulinen ilta saa ajattelemaan sitä paksua villapaitaa, joka on siskoni varastossa säilössä.

Musta tuntuu etten tee tarpeeksi mitään, sanoo ystävä eräänkin puiston nurmikolla. Sama juttu, totean ja päätämme alkaa tehdä kaikkea uutta, joka viikko. Sitten menemme syömään aamupalaa, vaikka kello on kolme iltapäivällä.

Joskus aamupala keskellä päivää, keskellä viikkoa on juuri hyvää kaiken uuden tekemistä. Tai blogiteksti, joka ei sisällä mitään oivalluksia. 

 

—-

 

 

Suhteet Oma elämä

Keskiyön hetkiä Meyerowitzin perheen kanssa

 

TMS_02667R2.0.jpg

 

Se taisi olla Sinkkuelämän jakso, jossa Carrie rakastui deittailemansa miehen perheeseen. Mies oli tylsä, mutta perhe ihana: taiteellinen, boheemi ja cooli nyciläisperhe, jossa puhuttiin kaikesta avoimesti ja kokoonnuttiin valoisaan kotiin illallisille. 

Samaa mietin katsoessa Noam Baumbachin uutta The Meyerowitz Stories -elokuvaa. 

Leffa oli itsessään ehkä vähän tylsä, mutta sen henkilöhahmot (monta aika isoa nimeä näyttelijäkastissa, muuten), puvustus, miljööt ja muut: aika upeita. 

 

meyerowitz-cannes-994x600.jpg

 

Katsoin leffaa eräänä tylsänä keskiviikkoyönä ja aloin haaveilla kahdesta asiasta: täydellisestä pitkästä villakangastakista, joka olisi tietty arkisen harmaa. Ja suurperheestä, joka muodostuisi samanhenkisistä, vähän oudoista ihmisistä. 

Kesken kaiken puhelin piippasi viestin omasta keittiöstämme: Öö, en tiiä miks mut leivon keksejä keskellä yötä, tuu syömään. 

Onneksi on ulkomaaperhe silloin kun on kaukana muista. 

 

The Meyerowitz Stories leffa Netflixissä. 

 

—-

 

 

Kulttuuri Leffat ja sarjat Suosittelen