Ruusukaali

Aiheuttaako sana ruusukaali lukijoissa negatiivisia tunteita? kokissa ainakin aiheutti, vieläpä hyvin kypsään ikään saakka, kunnes jossain amerikkalaisessa ruokablogissa hehkutettiin kuinka hyviä ruusukaalit ovat uunissa tehtyinä ja balsamicolla marinoituina.

img_3581.jpg

Koska olen balsamicon suuri ystävä, uskaltauduin kokeilemaan ruusukaalien tekemistä uunissa, runsaalla balsamicolla.

Otin muutaman ruusukaalin, lorottelin päälle reippaasti balsamicoa, sekoittelin, maustoin vielä suolalla ja pippurilla. Loraus oliiviöljyä päälle ja uuniin.

img_3582.jpg

Annoin ruusukaalien paahtua uunissa kunnes päällimmäiset alkoivat näyttää ruskettuneilta.

Rousk rousk! rapeaa, makean kirpeää ja yllättävän hyvää.

img_3583.jpg

Tässä on varmaan sama ilmiö kuin juustolla kuorrutetuissa ruoissa; kaikki maistuu juustolla ja balsamicolla höystettynä vain niin paljon paremmalta.

Hyvinvointi Ruoka ja juoma Liikunta

Spätzle

Janoinen Persilja sai tällä kirjoituksellaan tämän suomensaksalaisen potemaan huonoa omaatuntoa kun en ollut koskaan a) itse tehnyt spätzleä b) omistanut tarvittavia vempaimia sen tekemiseen.

img_3575.jpg

Onneksi sentään spätzle on muuten ruokana tuttu ja olen sitä usein syönytkin. Heti Janoisen Persiljan kirjoittaman jutun jälkeen syöksyin kysymään neuvoa saksalaisilta ystäviltäni ja muutamassa tunnissa olin klikannut amazon.de:n sivuilta itselleni paketin tilaukseen.

Ostin hieman yksinkertaisemman laitteen ja veikkaan että siksi spätzlini ei ollutkaan ulkonäöltään yhtä kaunista ja kapoisaa kuin Janoisella Persiljalla.. lisäksi, käytin taikinan tekoon täysjyvävehnäjauhoja.

Ensi kerralla sitten durumjauhoilla 🙂

img_3579.jpg

Tuli kyllä kotoinen tunnelma tätä syödessä, tosin jäin kaipaamaan schnitzeliä, haudutettua punakaalia, mummon kurkkusalaattia ja bratwurstia tämän seuraksi.

img_3580.jpg

 

Koti Ruoka ja juoma Sisustus