Itsekkäiden aika?

Viime aikoina olen lukenut yhä enemmän äänenpainoja ja keskustelua siitä, minkälaista on nykyajan välittäminen tai välittämättä jättäminen. On keskusteltu hyvän mielen kuplasta, kriittisestä ajattelusta tai siitä, miten sosiaalinen media tekee meistä narsisteja.

Miten oikealta kaikki se puhe tuntuukaan, intuitiivisesti. Me asumme yhä useammin yksin, elämme yhä itsenäisempää ja vapaampaa elämää, kirjoitamme ja keskustelemme itsestämme ja ruodimme tunteitamme ehkä enemmän kuin koskaan, julkisesti.

Tottahan sekin on, että jonkinlaista yli-innokasta introspektiota ja omien tunteiden ympärille käpertymistä ilmassa on aistittavissa. Maailma, jossa poliittisista tai eettisistä valinnoista tulee juuri sinun yksilöllisiä valintoja. On siirrytty aikaan, jossa yksilön valintojen kritisoiminen on yleisen kunnioituksen ilmapiirissä vaikea oikeuttaa. Itseensä käpertyminen voi johtaa siihen, että yhteiskuntavastuusta tai äänestämisestä ja maailman menon seuraamisesta tulee jonkinlaisen kansalaisvelvollisuuden sijaan yksilöllisiä elämäntapavalintoja. Puhutteleeko joku ehdokas juuri sinua? Tuleeko uutisten lukemisesta hyvä fiilis juuri sinulle? Sopiiko kasvispainotteinen ruokavalio juuri sinulle? Voi olla, että tulevaisuudessa poliittisten liikkeiden on vaikea löytää taakseen joukkovoimaa – kukaan kun ei tunnu olevan täysin sinut minkään liikkeen linjauksen kanssa. Ei ne pienimmät yhteiset nimittäjät, vaan ne erot.

snaps.jpg

Miksi otatatte itsestänne kuvia?! Kuva täältä.

Yksilöllistyminen ei kuitenkaan ole vain huono asia. Väitän, että siedämme paremmin erilaisuutta kuin koskaan aikaisemmin. Jokaisen oikeus olla sellainen kuin on ei varmasti ole saanut yhtä paljon kannatusta kuin nykyään, vaikka joku haluaisikin vielä sulloa ihmiset etnisyyden, sukupuolen tai seksuaalisuuden kaltaisiin, ahtaisiin laatikoihin. Kuten Saara Särmä ja Rosa Meriläinenkin heittävät, selfiet voi tulkita myös voimaannuttaviksi, oman yksilöllisyyden julistuksiksi. Harva meistä tuskin oikeasti haluaisi enää siihen pieneen pikkukylään, jossa kaikki kyllä olivat yhdessä, mutta myös tiesivät paljastamattakin toistensa asiat. Paine kuulua ryhmään tuntuu kuristavana tunteena siitä poikkeavan kurkulla. Yhteisöllisyys voi olla myös poissulkevaa, kontrolloivaa ja ahdistavaa. 

Yksilöllistymisellä, kuten monella muullakin ilmiöllä, on aina kaksi puolta. Asumme yhä useammin yksin, ja lähes joka kymmenes meistä on yksinäinen.  Toisaalta, nykyään voi ilmaista sukupuoltaan paljon moninaisemmin tai valita elämänpolkunsa useammasta vaihtoehdosta kuin vaikka isovanhempiemme vanhemmille oli mahdollista. Voimme entistä vapaammin valita, kenen kanssa vietämme aikaa. Toisaalta, kun ihmissuhteet perustuvat vastavuoroisuuteen ja vapaavalintaisuuteen, on aina se riski, ettei tule valituksi. Ei kaikille ehkä löydykään puolisoa tai ystäviä, kun niitä ei enää ole automaattisesti lähellä. 

Paljon puhutaan siitä, että yksilöiden yhteiskunnassa ei kenelläkään riitä aikaa toisista huolehtimiseen. Kuitenkin, 40 prosenttia suomalaisista on kuluneen vuoden aikana tehnyt vapaaehtoistyötä, vaikka tavan tai perinteen kahleista vapautuneiden yksilöiden ei olisi pakko. Varmasti on paljon heitäkin, jotka haluaisivat tehdä, jos se olisi tehty helpommaksi. Ja jos olisi aikaa. Hurjan moni suomalainen huolehtii ikääntyvistä vanhemmistaan tai haluaisi ryhtyä omaishoitajaksi, jos se olisi vähemmän byrokraattista. Ovat etupäässä kuitenkin kiinnostuneita muista ihmisistä. Se vain ei aina näy ulospäin, leviä nettiin kuvina tai mietelauseina. Se vain on, ja muuttaa maailmaa.

Puheenaiheet Ajattelin tänään Syvällistä

Minä ja mun kokemukset

Jos joku lehdissä aina silloin tällöin ärsyttää, se on tämä: kirjoittajien liika keskittymineen omiin kokemuksiin ja niiden yleistämiseen maailmanlaajuisiksi tosiasioiksi. Fakta on, kun itse koin.

Kyösti Niemelän kolumni onnenonkijanaisista on tästä yksi viimeaikainen esimerkki, joka herätti keskustelua (Bluestocking-blogissa enemmän hyvää asiaa aiheesta, ellet ole vielä lukenut!) Vaikka kolumni ei tietenkään ole juttutyyppinä niin tiukkaan rajattu, niin jokin tällaisessa oman navan tuijottelussa ärsyttää. Oma kokemus nostetaan kaiken keskipisteeksi, josta käsin tehdään yleistyksiä maailmasta ja sen tilasta. Eikä Kyösti tietenkään ole ainoa; tietyllä tapaa koko oman olemassaolon ympärille keskittyvä sosiaalinen media ja blogit houkuttelevat samalla tavalla minäkeskeiseen ajatteluun. Meitä rohkaistaan jatkuvaan tunteiden ja kokemusten vatvomiseen, käsittelemiseen ja jakamiseen. Liian usein sitä itsekin on auliisti jakanut hyväätarkoittavia neuvoja, vaikka niitä ei olisikaan kaivattu. Vaikka toinen olisikin ihan erilaisessa tilanteessa kuin itse on. 

Tiedosto_000.jpeg

On tärkeää ja hienoa, että ihmiset jakavat omia kokemuksiaan. Niistä voi löytää samaistumiskohtia eri tavalla kuin vaikka kuivista tilastoista. Joskus yksittäisen ihmisen esiin tuoma kokemus voi rohkaista muitakin puhumaan. Liian moni kokemus ei koskaan näe päivänvaloa, esimerkiksi kun puhutaan vaikka seksuaalisesta väkivallasta. Kokemus voi tietysti osua myös oikeaan, kun tarkastellaan isoa kuvaa. On myös tärkeää, että keskusteluun pyritään osallistamaan niin sanottuja kokemusasiantuntijoita sen sijaan, että äänessä olisivat (kärjistäen) aina samat keski-ikäiset, valkoiset asiantuntijamiehet. 

Tiedosto_002.jpeg

Jokainen meistä on oman elämänsä asiantuntija. On kuitenkin usein myös niin, että rakennamme elämästämme tarinoita, tai narratiiveja, johon kaikki halutaan sujuvasti sovittaa. Täysin todellinen kokemus tulkitaan siitä kehikosta käsin, jossa se halutaan nähdä.

Kaupunkiini tehtiin islamistinen terroristi-isku, siispä kaikki muslimit ovat väkivaltaisia.

Deittailin naista, joka vaihtoi hyvätuloisempaan, siispä ero johtuu pienistä tuloistani. Naiset ovat ahneita.

Onnistuin, koska opettelin uskomaan itseeni. Siispä kuka tahansa voi onnistua, kuten minä.

En ole kokenut tai nähnyt seksuaalista häirintää, siispä sitä ei ole olemassa.

Alkaa kuulostaa vähän huolestuttavalta yleistämiseltä, eikö?

Mieleen tulevat myös joidenkin poliitikkojen ”näin nämä asiat koetaan” -hokemat, joissa kokemus tai tuntemus oikeuttaa itse itsensä, ikään kuin sen taustalle ei tarvittaisi laajempaa kuvaa. Siksi ainakin ammattitoimittajilta, -kolumnisteilta ja muilta mediavaikuttajilta (mielestäni myös bloggareilta, etenkin jos sitä tekee ammatikseen!) toivoisi joskus asettumista oman kokemuksen yläpuolelle. Voi nimittäin olla, että siihen ei aina voi luottaa. Aina minäkertojan paikka ei ole esillä. 

Mitä mieltä te olette, tarkastelemmeko maailmaa liikaa omasta kokemuksesta käsin?

Puheenaiheet Ajattelin tänään Syvällistä Uutiset ja yhteiskunta