Minän jatke

Bloggaamisen aloittaminen on saanut minut pohtimaan entistä enemmän sitä, miltä vaikutan muiden silmissä ja miten paljon itse asiassa ylipäätään voin siihen vaikuttaa; niin, ja etenkin sitä, miltä vaikutan verkossa.

Suvi Uski tutki tuoreessa väitöskirjassaan sosiaalisen median profiilityötä. En ole (vielä) lukenut väikkäriä, mutta luulen tunnistavani ilmiön: elämme ajassa, jossa virtuaalitodellisuuden minästä brändätään mahdollisimman yhtenäinen, virheetön paketti, eräänlainen ihanteellinen minä. Sosiaalinen media ei ole paitsi ajanviettotapa tai kommunikaatioväline, se on myös tapa rakentaa ja vahvistaa omaa identiteettiä. Oma persoona asetetaan internetissä entistä enemmän alttiiksi arvostelulle, reaktioille ja mahdolliselle hylkäämisen kokemukselle. Joskus tuntuu, että somessa muiden hyväksyntä täytyy lunastaa yhä uudestaan. Se on kuluttavaa. Lisäksi itsensä vertaaminen muihin some-aikakaudella on liiankin helppoa. Kun onnistuneella somesisällöllä voi parhaimmillaan elättää itsensä, tulee somettamisesta helposti kilpailua. 

image.jpg

Selfie-profiilityötä! Tässä reflektoin itseäni ja rakennan kuvaa itsestäni verkossa!:D

Paitsi toisten ihmisten hyväksynnän kaipuu (vaikka kuinka haluaisi olla itsenäinen, anteeksipyytelemätön persoona, uskon että kaikki meistä kuitenkin pohjimmiltaan kaipaavat hyväksyntää) myös paine olla internetissä tietynlainen asettaa haasteita oman identiteetin rakentamiselle. Pitäisi antaa itsestään yhtenäinen, ristiriidaton, vähän siloiteltukin kuva kaikissa medioissa. Pohtia sisällön johdonmukaisuutta. Tuottaa somesisältöä, joka samaan aikaan vetoaa ystäviin, hyvänpäiväntuttuihin, vanhempiin, sukulaisiin ja mahdollisiin tuleviin työnantajiin. Kuten Nytin jutussakin todetaan, ensimmäistä kertaa historiassa joudumme olemaan samaa kaikille. Itse en oikein haluaisi aina miettiä, millä kärjellä lähden henkilökohtaista minääni verkossa rakentamaan. Tämä blogikin elää vähän sen mukaan kun minäkin. En osaisi edelleenkään luokitella tätä blogia mihinkään kategoriaan – niin kuin en osaisi kuvata itseänikään kovin hyvin. 

Sosiaalinen media on ollut olemassa vasta vähän aikaa, ja monella tapaa se on myös villi länsi, valtava ei-kenenkään-maa, jossa todellisuuden valtarakenteet ja identiteettikamppailut jatkuvat näennäisen demokraattisessa ympäristössä. Etenkin nuorelle ihmiselle se on julma paikka kasvaa, kun omat kokeilut ovat heti alttiina arvosteluille ja oman vertaisryhmän hyväksyntä täytyy ansaita yhä uudestaan. Netti mahdollistaa myös kiusaamisen ihan uudella tavalla. Se on kamalaa. 

Kun internet vakiinnuttaa asemansa osana yhä useamman ihmisen jokapäiväistä elämää, näyttäytyy myös netin vihapuhe ja väkivalta uudessa valossa. Virtuaaliminä ei ole enää vain jokin ”todellisesta elämästä” irrallaan oleva merkityksetön profiili. Tulevaisuudessa se tulee yhä enemmän olemaan myös se paikka, jossa osa elämästä tapahtuu. Siksi netissä tapahtuva kiusaaminen, uhkaaminen ja väkivalta pitäisi ottaa tulevaisuudessa entistä vakavammin. Sillä se ei ole todellisuudesta irrallaan.

Puheenaiheet Ajattelin tänään

Kuinkas sitten kävikään

Marraskuisten tunnelmien ollessa vähän harmaita alkoi Pariisissa olo toden teolla tuntua raskaalta. Mielen valtasi sellainen kaikenläpäisevä blues, jonka vuoksi aamulla tuntui vaikealta nousta sängystä. Halusin vain kotiin, mutten kehdannut myöntää sitä kenellekään. ”Mitä ihmettä oikein teen täällä” ajattelin, kun iskujen jälkeen ihmiset kävelivät kadulla käsikynkkää.

image1.JPG

Mutta eilen siihen toden teolla havahduin: jotain on tapahtunut. Kävelin Marais’ssa ja luureissa vaihteeksi niin kliseistä Pariisi-musiikkia, etten edes kehtaa myöntää. Yhtäkkiä olin täynnä sellaista samanlaista lämmöntunnetta, jolla suhtaudun kotikaupunkiini Helsinkiin. Olisin halunnut tarttua vastaantulijaa kädestä ja sanoa: nyt minä todella pidän Pariisista.

Viimeiset viikot ovat olleet täynnä sellaisia hetkiä enemmänkin. Kirjoitin joskus aikaisemmin syksyllä, miten en suostu jäämään enää yksin; ja tiedättekö, en jäänytkään. Löysin oman porukkani, vaikka olen joukon ainoa vajavaisella kielitaidolla varustettu ulkomaalainen. Ja vähän ujokin vielä. Olen löytänyt ystäviä, joiden kanssa voi suunnitella viikonloppureissuja ja jäädä yöksi, kun metro lakkaa kulkemasta. Yksi uusi kiva tuttu paljastui blogini lukijaksikin (terkut sinne Linda, jos luet tätä!:)

IMG_5251.JPG

Uusiin ihmisiin tutustuminen on vaatinut kaltaiseltani vähän sosiaalisesti epävarmalta tarkkailijatyypiltä paljon. Ulos lähtemistä silloinkin, kun en jaksaisi. Ulkopuolisuuden tunteelle itsensä altistamista. Mukana roikkumista, vaikka ei aina ymmärrä mistä puhutaan, huolimatta siitä että puhun ranskaa ihan hyvin. Olen myös yrittänyt kyseenalaistaa omat ennakkoluuloni: eilen esimerkiksi löysin itseni ranskalaiselta rap-keikalta, vaikka se ei todellakaan ole musiikkia, jota omaehtoisesti kuuntelisin. Ja itse asiassa siellä oli todella hauskaa.

Vaikka mukana on ollut roimasti onnea, sattumia ja otolliset olosuhteet, on myös epämukavuusalueelle astuminen tehnyt todella hyvää. Sen tiedän, etten varmasti enää jännitä tuntemattomille puhumista ainakaan omalla äidinkielelläni. Lieneekö tällä blogillakin ollut vaikutusta asiaan: teidän kannustavat kommenttinne ja ne otsikon alla olevat vaaleanpunaiset sydämet eivät voi olla heijastumatta myös asenteeseeni verkon ulkopuolella. 

Jos sitten seuraavaksi sitä Atlantin toista puolta valloittamaan?

Puheenaiheet Ajattelin tänään