Ikävä ja rohkeus (eli saman asian kaksi puolta)

Viime aikoina olen ajatellut paljon yksinäisyyttä. Itse tunnen aina aika ajoin yksinäisyyttä, vaikka minulla on ihana perhe ja kumppani sekä liuta rakkaita ystäviä. Kai kaikesta rakkaudesta huolimatta ajattelen, että ihminen on jollain tavalla pohjimmiltaan aina yksin. Oma yksinäisyyteni on kuitenkin enemmän sellaista melankoliaan taipuvaa (katselen tuntikausia Godardin elokuvia, kuuntelen Son Luxia enkä poistu kodistani), eikä sitä voi verrata tilanteeseen, jossa ihmisellä ei yksinkertaisesti ole ketään ja hän kärsii suoranaisesta ihmiskontaktien puutteesta.

Omiin yksinäisyyden tunteisiini vaikuttaa varmasti eniten se, että ystäväni ovat fyysisesti hyvin kaukana. Vaikka ystävyyssuhde olisi kuinka vankka, on täysin eri asia nähdä (ja koskettaa!) ystäviä kuin pitää yhteyttä esimerkiksi FaceTimen tai ääniviestien kautta. Toisekseen, yhteydenpito eri maissa asuviin ystäviin vaatii paljon energiaa ja aikaa: on aikavyöhykkeitä, kiireitä, aikatauluja. Puhumattakaan siitä, että kaikkia ennättäisi tavata edes vuosittain.

Toisaalta ne ystävyyssuhteet, jotka kestävät pitkät välimatkat ja harvakseeltaan näkemisen tuntuvat kestävän oikeastaan mitä vain. Jälleennäkemisen ilo myös tuntuu miltei rajattomalta. Mutta silti, tällaiset ystävyyssuhteetkaan eivät poista arkipäiväisen yksinäisyyden tuntemuksia.

Omaan yksinäisyyteni on vaikuttanut myös se, että koska olen muuttanut niin paljon, olen hyvin tottunut olemaan yksikseni. No, tämä ei sinänsä ole ongelmallista, mutta kohdallani on se vaikeus, että valitsen usein yksinolon, vaikka tiedän, että löytääkseni uusia ystäviä minun on oltava aktiivinen.

Toisaalta huomaan myös, että mitä vanhemmaksi tulen, rupean helposti ajattelemaan, etten oikeastaan edes tarvitse uusia ystäviä, kun ne rakkaat vanhat ovat yhden puhelinsoiton päässä. Pidän tätä ajatusmalliani hieman harmittavana: tuntuu aika ankealta ajatukselta, että ystäväkiintiö olisi jotenkin täysi. Noidankehä on kuitenkin valmis – arjessa tuntuu usein yksinäiseltä, mutta samaan aikaan ei viitsi nähdä vaivaa tilanteensa korjaamiseksi.

Ulkomailla asuessa yksinäisyyden tunne usein korostuu, koska monet käytännön asiat ja kulttuuri voivat tuntua aluksi vierailta. On rankkaa potea ulkopuolisuuden tunnetta ja yksinäisyyttä samaan aikaan. Silloin tulee niin julmetun pieni ja merkityksetön olo.

Isabelle Eberhardtin  Islamin siimeksessä -niminen kokoelmateos sai minut pohtimaan yksinäisyyttä entistä enemmän. Saksalais-venäläinen Eberhardt vietti lähes koko aikuiselämänsä miehitetyssä Pohjois-Afrikassa. Eberhardt kääntyi islamin uskoon kaksikymmenvuotiaana ja matkusteli kansan parissa mieheksi pukeutuneena tutustuen Maghrebiin.

Luen Eberhardtin tarkkoja havaintoja ja mielenkiintoisia ajatuksia ja mietin tunsiko hän yksinäisyyttä? Pelottiko häntä? Kokiko hän riittämättömyyttä? Vai jaksoiko hän suhtautua jokaiseen päivään kuin uuteen seikkailuun, valmiina ihan mihin tahansa?

(Eberhardtin elämä on muuten jotain käsittämätöntä: porvarispiireissä kasvaneesta aatelistytöstä tuli varhainen feministi, ratsumies, nomadi, kirjailija, poliittinen aktivisti ja islamin mystikko. Kaikki tämä mahtui hänen 27 vuotta kestäneeseen elämäänsä.)

Mitä rohkeutta Eberhardtilla on mahtanut olla. Hänestä inspiroituneena päätin kanavoida energiaani hyödyllisempiin asioihin kuin ikävissä tunteissa vellomiseen. Lähteä jonnekin yksin – enkä puhu tässä nyt pelkästään ulkomaille muuttamisesta, vaan ihan kaikista tilanteista, joissa ihminen muuttaa tai lähtee jonnekin yksin – vaatii aina rohkeutta. Yksin lähteminen on kunnioitettava ja rohkea teko, etuoikeus ja suuri mahdollisuus. Se ei ole aina helppoa tai kivaa, mutta siitäkin kyllä selviää.

Siksi haluankin sanoa, kippis meille, jotka olemme joskus lähteneet. Me olemme rohkeita, ei unohdeta sitä.

___

Peter Lindbergh’s photos of Giacometti’s sculptures

suhteet mieli oma-elama

Suomen kauneimpia kirkkoja: maamme ikonit

Suomen kirkkoja -sarjan toistaiseksi viimeisessä osassa tutustutaan maamme merkittävimpiin kirkkoihin eri aikakausilta.

Hämeenlinnan kirkko

Hämeenlinnan pyöreän kirkon suunnitteli ranskalainen arkkitehti Louis Jean Desprez. Kirkko valmistui vuonna 1798 ja se edustaa kustavilaista klassismia. Kirkon alttaritaulu vuodelta 1892 on Alexandra Frosterus-Såltinin maalaama.

Kuopion tuomiokirkko

Kuopion tuomiokirkko valmistui vuonna 1816 ja se edustaa 1800-luvun uusklassismia. Kirkon suunnitteli Pehr Wilhelm Palmroth ja se on muodoltaan tornillinen tasavartinen ristikirkko.

Helsingin tuomiokirkko

Helsingin tuomiokirkko eli Nikolainkirkko, jota vuosina 1917-1959 kutsuttiin Suurkirkoksi valmistui vuonna 1852. Kirkko oli alun perin Engelin käsialaa, mutta arkkitehdin kuoltua vuonna 1840 kirkon loppuvaiheen suunnittelusta vastasi Ernst Lohrmann. Kirkko on pohjapiirrokseltaan tasavartisen kreikkalaisen ristin muotoinen ja sen erityispiirteenä ovat kirkon kattoa koristavat apostolipatsaat.

Kemin kirkko

Kemin kirkon suunnitteli arkkitehti Josef Stenbäck. Kirkko valmistui vuonna 1903 ja se on muodoltaan pitkäkirkko, jossa on kaksi sivulaivaa. Kirkko on tyylillisesti uusgotiikan ja kansallisromantiikan sekoitus. Tornin huippu, pikkutornit ja pääsisäänkäynnin suuret pyöröikkunat henkivät mannermaista uusgotiikkaa, kun taas pyörötornit ja kirkon epäsymmetrinen muoto ovat kansallisromanttisia.

Kallion kirkko

Kallion kirkko valmistui vuonna 1912. Lars Sonckin suunnittelema kirkko edustaa kansallisromanttista tyylisuuntaa. Kirkko on kuuluisa Paavo Tynellin suunnittelemista messinkivalaisimistaan. Kirkon alttaritaulu on Hans Autereen veistämä puureliefi Tulkaa minun tyköni (1955-56).

Tampereen tuomiokirkko

Tampereen tuomiokirkko lukeutuu arkkitehti Lars Sonckin tärkeimpiin töihin. Kirkko valmistui vuona 1907 ja on yhdistelmä uusgotiikkaa ja jugendia. Kirkon alttari- ja holvimaalaukset ovat Hugo Simbergin ja Magnus Enckellin käsialaa. Kirkon sisäosien ja julkisivujen ornamentiikan suunnitteli arkkitehti Valter Jung.

Kolmen Ristin kirkko

Imatralla sijaitseva Kolmen Ristin eli Vuoksenniskan kirkko on Alvar Aallon suunnittelema. Kirkko valmistui vuonna 1958 ja se on rakennettu valkoisista tiilistä, jotka on raapattu. Alttaritaulun sijasta kirkossa on kolme valkoista puuristiä, jotka varjoineen muodostavat kiinnostavan taideteoksen.

Tampereen Kalevan kirkko

Kalevan kirkko valmistui vuonna 1966 ja sen suunnnitteli arkkitehtipariskunta Raili ja Reima Pietilä. Kirkko on vaikuttava monumentti ja sisältä hyvin avara. Alttariveistos Särkynyt ruoko on myös Pietilän pariskunnan käsialaa.

Temppeliaukion kirkko

Temppeliaukion kirkon suunnittelivat arkkitehtiveljekset Timo ja Tuomo Suomalainen. Kirkko valmistui vuonna 1969.

Lue myös:

Suomen kauneimpia keskiaikaisia kivikirkkoja

Suomen kauneimpia puukirkkoja

___

Kuvat:

Daniel Nyblin, Museoviraston kuvakokoelmat, historian kuvakokoelma

Bonin von Volker, Museoviraston kuvakokoelmat, historian kuvakokoelma

Soile Tirilä, C.L.Engelin suunnitelmapiirustus, 1819-1821, Rakennushistorian osasto, rakennushistorian kuvakokoelma

Teuvo Kanerva, Museoviraston kuvakokoelmat, historian kuvakokoelma

Tuntematon, Museoviraston kuvakokoelmat, historian kuvakokoelma

M. L. Carstens, Museoviraston kuvakokoelmat, historian kuvakokoelma

H. A. Turja, Museoviraston kuvakokoelmat, historian kuvakokoelma

Bonin von Volker, Museoviraston kuvakokoelmat, historian kuvakokoelma

Saara Vilhunen, Rakennushistorian osasto, rakennushistorian kuvakokoelma

kulttuuri matkat