Suosikkijuttuja!

Tässäpä kepeä hyvän mielen blogihaaste marraskuun pimeyteen!

Suosikkijuttuja:

Kirja

Kaikkien aikojen suosikki-kirja on pakko valita erikseen lapsuuden ja aikuisuuden välillä. Lapsena palasin yhä uudelleen ja uudelleen, kerta toisensa jälkeen, Francesco Hodgson  Burnettin kirjaan Pikku prinsessa. Kirjan päähenkilö Saralla on mustat hiukset ja vihreät silmät, ja hän muistuttaa Lumikkia. Sara on syvällinen pohdiskelija ja herkkä haaveilija, joka selviytyy mistä vaan rikkaan mielikuvituksensa avulla. Taisin nähdä Sarassa ripauksen itseäni. Kirjan tarina ja tarinankerronta on todella kiehtovaa.

Aikuisena olen lukenut vähemmän kuin lapsena, mutta lukuelämys vertaansa vailla, ja kirja jonka suorastaan ahmin kannesta kanteen (en pystynyt lopettamaan edes syömisen ajaksi) on Mirkka Torikan Rakas katastrofini. Mirkka on mielestäni todella taitava kirjailija – huumori on terävää ja osuvaa, kielen käyttö mielikuvituksellista ja omaperäistä, ja itse tarina – no, vähintäänkin hengästyttävä. Mirkka kirjoittaa mielenterveys – ja päihdeongelmista raa’an realistisesti – samalla rakkaudesta riipaisevan kauniisti ja rehellisesti. Kirjan tarinassa on itselleni runsaasti samastumispintaa (postaukseni Narkomaanin nainen kertoo tästä lisää).

Biisi joka saa hyvälle tuulelle

Voi niin moni, mutta kyllähän Laid Backin Sunshine reggae (ja varsinkin kohta ”gimme just a little smile”) on hyväntuulen biisien aatelia! Koitapa itse kuunnella hymyilemättä😊 Nuoruusvuosina minulla oli vaihe kun en juuri muuta kuunnellutkaan kuin reggaeta. Yhä edelleen haaveilen ranta-bileistä, joissa juotaisiin pelkkää Pina coladaa ja tanssittaisiin reggae-musiikin tahtiin valkoisissa hapsu-uikkareissa koko yö. Ai niin, ja ei millään pahalla, mutta Jukka Poika EI sytytä.

Suosikkiruoka

Taidan olla aika huono haasteissa, joissa pitäisi valita vain yksi juttu kustakin kategoriasta. En nimittäin pysty valitsemaan suosikkiruokaa tex mexin ja aasialaisen välillä. Yhteinen nimittäjä lienee mausteisuus ja tulisuus. Vesi herahtaa kielelle pelkästä chicken tikka masalan ajattelusta, ja tortilloihin en kyllästy koskaan.

Esikuvani ja mitä olen häneltä oppinut.

Tätä asiaa on elämän varrella monesti ja monessa eri tilanteessa kysytty, ja vastaus on aina sama: minulla ei ole esikuvia. Helpompi on vastata kysymykseen siitä minkälaisia ihmisiä ihailen – valoisia, levollisia, ystävällisiä ja positiivista energiaa säteileviä ihmisiä! He voivat olla miehiä tai naisia, lapsia tai aikuisia. Heiltä voin oppia ottamaan elämän rennommin, hyväksymään itseni (vielä) paremmin, ja miettimään elämässä eteentulevien ei niin helppojen asioiden kohdalla: mitä rakkaus sanoisi tähän?

Paras lomakohde

Olen matkustellut aika paljon (viime vuosina vähemmän), joten ihan ensimmäiseksi tähän(kin) kohtaan tekisi mieli vastata luettelolla. Vastaan kuitenkin Pohjois-Espanjan San Sebastian. En tykkää perinteisistä löhöilyn täyteisistä rantalomista, mutten myöskään super-aktiivisista kaupunkilomista loputtomine nähtävyys-kierroksineen. San Sebastian mahdollistaa ”välimaaston” lomailun. Kaupunki on kaunis, ruoka keskivertoa parempaa, veneretkellä voi nähdä delfiinejä, ja tanssijalallekin löytyy tarvittaessa oikea osoite.

Lempielokuva

Sanon tähän spontaanisti The Piano. En pidä kauhusta, komediasta, toiminnasta, länkkäreistä, scifistä enkä ällö-romantiikasta. Hyvin ohjattu ja näytelty draama uppoaa parhaiten. Pianon tarina kiehtoo ja koskettaa. Ja pianistina – ylipäätään musiikin kautta itseään ilmaisevana ihmisenä – ymmärrän elokuvan päähenkilöä paremmin kuin hyvin.

Suosikkivuodenaika ja mitä siinä rakastan

Tästä on ollut puhetta aiemminkin ja kyllä vastaus on yhä syksy. Syksyssä rakastan: ruskaa, kynttilöitä, ilman raikkautta, uuden alkua, kirpeitä aamuja, hämyisiä iltoja, takkatulta, villasukkia, punaviiniä, tv – sarjojen uusia kausia, metsäretkiä (aivan erityisesti luontopoluille), sienipiirakkaa, sateen ropinaa, päikkäreitä, melankoliaa, poltettua oranssia, tuulessa huojuvia viljapeltoja, kasvissosekeittoa, uusia syksyn värisiä sohvatyynyjä. Hyväksytäänkö vastaus?

Suosikkiliike kuntosalilla

Tämä on mielestäni hauska kysymys ja vastauskin hauskan helppo: jalkaprässi (onkohan termi oikein?). Olen harrastanut kuntosalia säännöllisen epäsäännöllisesti, ja periaatteessa tykkään ”lajista” (ymmärtäen myös sen tärkeyden, varsinkin mitä tulee meihin keski-ikäisiin). Olen kapeaharteinen ja yläkroppani muutoinkin ehdottomasti enemmän heikko kuin vahva. Reisilihakset sensijaan on ihan täpäkät, joten jalkaprässi on tuntunut itselleni oikeinkin mukavalta ja palkitsevalta liikkeeltä. Helpolta ja kevyeltä. Lopussa kuitenkin polttelee sopivasti.

Paras lahja minkä olen saanut.

Lapseni (olipahan helppo kysymys)!

Jos puhutaan ajasta ennen äitiyttä (ja aikuisuutta) niin ehdottomasti Uppo Nalle – kirjat. Toivoin joka joulu yhtä ja joka joulu yhden sain. En pystynyt lopettamaan lukemista jouluaatto-yönä. Vaikka silmäluomet painoi raskaina luin aina vielä yhden luvun. Ja yhden. Ja vielä yhden. Uppo Nalle oli lapsuuteni lohtu.

Aikuisena arvostan materiaa aina vain vähemmän ja vähemmän. Mieluisin lahja on aina lahjakortti (hierontaan/kosmetologille/ravintolaan/kylpylään/hotelliin).

Mitkä asiat on sun suosikkijuttuja? Ihanaa viikonloppua vaikka just niiden parissa!

Puheenaiheet Oma elämä Ajattelin tänään

Minua kuvaa…

Aivan hymyilyttää tämä blogin kirjoittaminen toisinaan – minäminäminä ja oman navan ympärillä pyöriminen (kts. otsikko)😄 Mutta, olen jo lapsena rakastanut mm. kirjoittaa Ystäväni- kirjoihin – ylipäätään kirjoittaa – ja pohdiskella kaikenlaista syvällistä. Annettakoon siis anteeksi, toivottavasti, ”lievä” itsekeskeisyys! Ehkä tämä hauska blogihaaste saa jonkun lukijankin pohtimaan omaa itseään – ja ottamaan samalla askeleen lähemmäksi sitä mitä ja kuka oikeasti on.

Postauksen ”kansi”kuvassa on paljon minua kuvaavaa – piano (ensirakkauteni), off shoulder – neule ja korvakorut (klipseillä, 15- vuotiaana ottamani reiät umpeutuivat samana kesänä). Ilme kertoo siitä, että iloisen ulkokuoren alla on aika mietteliäs, toisinaan suorastaan melankolinen sielu. Okei, tuossa kuvassa myös hyvin väsynyt ope työpäivän päätteeksi kellon ollessa ilta-kahdeksan.

1. Minua parhaiten kuvaava adjektiivi

…on herkkä. Herkkyys on vähän niinkuin minun pantterin pilkkuni. Olen ollut herkkä lapsi josta sittemmin kasvoi herkkä aikuinen. Tunnen herkästi (myös toisten tunteita). Aistini ovat herkät. Itken ja nauran paljon. Minua on helppo satuttaa (niin raa’alta kuin tämä kuulostaakin). Olen ylpeä herkkyydestäni, vaikka se tekeekin elämästä ehkä hiukan haastavampaa kuin mitä panssarin suojissa elävien elämä on.

2. Taito jonka voisin opettaa muillekin

… liittyy varmasti tunnetaitoihin ja sosiaalisiin taitoihin. Olen hyvä ihmisten kanssa. Tilannetajuni ei petä. Osaan sopeutua ja suhteuttaa. Pidän kuuntelemisesta. Uskon että seurassani on turvallista olla, ja tämän olen monesti myös kuullut.

3. Himoitsevani supervoima

… on hyvät unenlahjat, vaikkei olisikaan yhtään hullumpaa osata vaikka lentää tai lukea ajatuksia. Hyvin nukkuville hyvin nukkuminen tuskin tuntuu supervoimalta, mutta minulle se todella olisi sitä. Väsyneenä kaikki on niin paljon vaikeampaa. Hyvin nukkuneena ja levänneenä melkein kaikki kohtalaisen kivaa ja helppoa. Mutta – olen se sadun todellinen prinsessa, jonka selkään tulee mustelma Eiffeltornin korkuisen patjakasan alla olevasta herneestä. Ja joka, todennäköisesti, herää siihen kun nuppineula putoaa lattialle. Asiaa ei auta se, että aivoni eivät yleensä öisin(kään) ole narikassa.

4. Paras neuvo minkä olen koskaan saanut

…on ”nauti elämästä”. Tämä oli helppo. ”Nauti elämästä” pitää sisällään kaiken muun tärkeän. Nämä sanat lausui minulle aikoinaan eräs selvästikin hyvin viisas lääkäri, diagnosoituaan minulla ensin keuhkopussin tulehduksen. Huolestuneena kysyin mitä minun pitäisi tehdä parantuakseni mahdollisimman pikaisesti.

5. Tämä lapsuuden muisto saa minut aina hymyilemään

kesäpäivät Köhniön uimarannalla äidin kanssa. Länpömittarissa – niin ilman kuin vedenkin – lukema 24C°. Eväskorissa Aku ankkoja ja meetvurstileipiä. Ei kiire mihinkään. Onnea oli olla opettajan lapsi.

6. Elämääni parhaiten kuvaava väri

…on valkoinen. Ihanaa ja iloista, värikästäkin, on tapahtunut niin paljon ettei elämäni väri voisi mitenkään olla musta tai harmaa. Ei sininenkään – liian rauhallista. Vihreä väri on liian tasapainoinen, violetti juhlava. Punainen turhankin intohimoinen. Oranssi liian voimakas, vaaleanpunainen överi- ruusuinen. Ruskeasta tulee mieleen se itsensä, ja niin kökköä ei elämäni missään nimessä ole ollut. Keltainen on lempivärini, mutta ihan hiukan liian iloinen ollakseen elämäni väri. Niinpä jäljelle jää valkoinen. Koen että elämässäni on ollut paljon kaunista. Paljon myös viattomuutta ja puhtautta. Surua sopivasti.

7. Elämääni ohjaava motto

… on ehdottomasti tämä: kohtele toisia niinkuin haluaisit itseäsi kohdeltavan. Tämä on asia minkä olen mielestäni itsestäänselvästi ”velkaa” kaikille kanssaihmisilleni. Ja, viitaten kohtaan kaksi, minulle on aina ollut tärkeää olla toisille ihmisille ystävällinen, kiltti ja turvallinen. Niin voin itsekin kaikkein parhaiten.

8. Nämä kolme asiaa tekevät minut juuri minuksi:

herkkyys, lempeys, ilo ja huumori. Myös korkeakorkoiset saappaat, minihame ja blondattu tukka. Vaikkakin alla olevassa kuvassa olen tummanpuhuvassa Halloween – lookissa.

9. Jos voisin antaa itselleni yhden lahjan

…olisi se heittämällä viikon hemmotteluloma jossain ihanassa kylpylässä ylhäisessä yksinäisyydessä. Hierontoja, pitkiä yöunia, saunomista, poreissa loikoilua, kauneushoitoja, hyvää ruokaa ja juomaa. Hiljaisuutta. Omaa aikaa. Nimim. 3- vuotiaan 47- vuotias ”Äiti on nyt vähän väsynyt” – äiti.

10. Elämäni soundtrackin ensimmäinen kappale olisi

… Jonna Järnefeltin Omillaan ja heti perään Vaikeimman kautta. Nämä kappaleet esitin omissa 40v.- juhlissani aikoinaan. Elämässä on tärkeää seistä vankasti omilla jaloillaan. Luotto omaan itseen on kullanarvoista. Tähän ikään mennessä olen oppinut paljon. Myös sen, etten halua mennä sieltä mistä aita on matalin. Yhtään missään asiassa. Pidän haasteista. Uskallus ja rohkeus kannattaa. Vaikeimman kautta kannattaa. 

Käykääpä kuuntelemassa Jonna Järnefeltiä (siitä on nykyajan jumputus”musiikki”kaukana – vaikka sillekin paikkansa on)!

Mitä sinä vastaisit?

Rohkeaa ja omannäköistä viikonloppua kaikille❣️

Puheenaiheet Oma elämä Ajattelin tänään Syvällistä