Tärkeitä arjen asioita – blogihaaste

Tähän postaukseen inspiraation antoi Tähän on tultu – blogin ihastuttava Minnis!

Kolme asiaa jotka piristävät arkea:

💛 Ykköspaikan saa itseoikeutetusti lapseni. Hän on tässä asiassa – piristämisessä – aivan ylivertainen!

💛 Lenkki (ei se makkara). Minusta ei tekemälläkään saa sportti-tyttöä tai intohimoista treenaajaa, mutta jollain tavalla liikunta, kohtalainen sellainen, on ollut aina osa elämääni. Monenlaisia lajeja on kokeiltu aina sulkapallosta ja itämaisesta tanssista kuntosaliin ja lasketteluun – kävelylenkit ovat pysyneet. Salaisuus on varmaan lajin helppoudessa; ei kun ovi auki ja ulos. Pisteenä iin päälle on raitis ulkoilma – en saa siitä tarpeekseni.

💛 Lemppari tv – ohjelma. Ruudun, jonkinlaisen, katselu on mielestäni yliarvostettua. Siitä en kuitenkaan pääse mihinkään että näiden ohjelmien pariin uppoutuminen työpäivän jälkeen on ihan parasta: Ensitreffit alttarilla, Maajussille morsian, Suomen kaunein koti, Haluatko miljonääriksi, Vain elämää ja Elämäni biisi.

Kolme suosikkipaikkaa kotona:

💛 Sauna. Tarvitseeko tämä edes perusteluja? Sauna lämpenee meidän perheessä noin neljänä iltana viikossa (illat korreloivat sähkön hinnan kanssa). Saunomisen rentouttavan vaikutuksen ohella uskon myös saunomisen terveys-vaikutuksiin. Olin muutama viikko sitten ehkä elämäni parhaimmilla 6- kymppisillä, sillä niiden teemana oli saunominen – rantasaunasta sisäsaunaan ja takaisin. Repeat.

💛 Sänky – oi kyllä ja yes, please!! Olen aina rakastanut nukkumista, ollut aamuntorkku, ja päikkäri – ihminen henkeen ja vereen. Lapsen saaminen 44 – vuotiaana on nostanut tämän potenssiin miljoona. Makuuhuoneemme ikkunoissa on sälekaihtimet, jätesäkit ja pimennysverhot, huoneen lämpötila on +18°C, ja lakanat pellavaiset – eli unelman pehmeät ja viileät. Olen ehkä aiemmassa elämässäni ollut Prinsesessa Ruusunen.

💛 Yläkerran parveke. Omakotitalomme sijaitsee uudehkolla asuinalueella ns. postimerkki – tontilla. Yksityisyys tai oma rauha eivät ole itsestäänselvyyksiä. Yläkerran parvekkeella on ihana juoda lasi viiniä ja kirjoittaa vaikka blogia suojassa uteliailta katseilta ja korvilta. Pidän myös parvekkeen sisustuksesta – viherkasveista, paperilyhdyistä, bambuverhosta, muhkeasta sohvasta ja säkkituolista. Harmi että tämä suosikkipaikka pitää pian laittaa talviteloille!

Kolme asiaa joista olen arjessa kiitollinen:

💛 Työ joka liittyy musiikkiin ja on lähes stressitön. Ihmisen elämästä suurin osa on arkea ja arjesta iso osa (usein varmaan vähintään 1/3) on työtä. Näin ollen on todellinen lottovoitto saada tehdä juuri omannäköistään, palkitsevaa, mukavaa ja stressitöntä työtä. Minulla on 11 vuoden kokemus myös päinvastaisesta. Niinpä olen ikuisesti kiitollinen työstäni kansalaisopiston opettajana musiikin parissa, nyt jo lähes kymmenen vuoden ajan.

💛 Oma ihana koti. Kotimme on minun ja mieheni suunnittelema, ja suureksi osaksi mieheni rakentama. Kodissamme on paljon värikkäitä tapetteja, paljon puuta, ja paljon värejä luonnosta. Kodissamme on musiikki-huone täynnä soittimia. Koen täällä oloni turvalliseksi ja kotoisaksi. Ulkoporeamme on kirsikka kakun päällä (myös ja varsinkin jos kysytään pieneltä pojaltamme)!

💛 Terveys. Voiko olla mitään tärkeämpää ja enemmän kiitollisuutta aiheuttavaa kuin terveys? Joka päivä koputan mielessäni puuta ja ristin vähintään sormeni (usein myös käteni) että saisin elää mahdollisimman tervettä elämää mahdollisimman pitkään. Koen olevani etuoikeutettu jo sen vuoksi että olen pian 48 vuotta ja yhä hengissä.

Kolme tapaa rentoutua arjessa:

💛 Päiväunet. Näihin ei monella ole arjessa mahdollisuutta mutta minullapa aika usein on, kiitos ilta-painotteisen työni. Ja – viimeisten noin kolmen vuoden aikana olen nukkunut päiväunet lähes joka päivä yhdessä poikani kanssa (nyt tämä herkku on tosin jo tullut päätökseensä). Aikaa voi tässä elämässä monin tavoin hukata ja käyttää väärin. Nukkuminen ja varsinkin oman lapsen kanssa on mielestäni kultaakin kalliimpaa – ja kaunista. Myös erittäin terveellistä.

💛 Ulkoilu. Mitä enemmän ikävuosia on tullut mittariin sitä tärkeämpänä olen kokenut päivittäisen ulkoilun merkityksen. Omaan olooni ja virkeyteeni raitis ulkoilma vaikuttaa huomattavasti (yhtä paljon tai jopa enemmän kuin päiväunet). Asuinalueemme välittömässä läheisyydessä aukeaa aivan loistavat mahdollisuudet ulkoiluun luonnonsuojelluissa metsissä, toinen toistaan kauniimmilla luontopoluilla. Ulkoilen sekä yksin että perheeni kanssa. Pitkospuut, nuotiosavun tuoksu, termarikahvi, ruikkari ja Suomen luonnon huikea kauneus – siinä keskeinen pala minun arkeni luksusta.

💛 Lukeminen/kirjoittaminen. Itsestäänselvästi tykkään kirjoittaa, mutta tykkään myös lukea. Aivan erityisesti elämäkertoja ja ylipäätään tarinoita oikeasta elämästä.

Arjen terveellisiä rutiineja:

💛 Juon vettä paljon pitkin päivää, paino sanalla paljon. Minulla on jo lapsesta saakka ollut tapana pitää yöpöydällä vesilasi (aikuisena tämä on vaihtunut kahteen vesilasiin). Auton keskikonsolissa on aina vesipullo, töissä pianon päällä samanmoinen. Vesi tekee niin hyvää.

💛 Yritän harrastaa liikuntaa kolme kertaa viikossa. Liikuntani koostuu jo mainostamistani metsälenkeistä, kuntotanssista ja salista. Jonkun jäädessä pois korvaantuu se useimmiten metsälenkillä.

💛 En lue ikäviä uutisia tai katso väkivaltaisia/kuormittavia ohjelmia. Tämä on ihan puhdasta oman itseni säästämistä. Tunnen vahvasti niin hyvän kuin pahankin. Yritän keskittyä hyvään.

Kolme suosikkiruokaani arjessa:

💛 Kanarisotto. Huom. tämä EI ole oikea risotto, sillä hidas hauduttelu, valkoviini ja jopa risottoriisi loistavat poissaolollaan. Arjen kanarisotto syntyy täysjyväriisistä, kananjauhelihasta ja hemapasta. As simple as that. Annoksen kruunaa loraus sweet chili-kastiketta ja soijakastiketta. Kylkeen kirsikkatomaatteja tuomaan raikkautta.

💛 Pestopasta. Arjen pestokastike tulee suoraan purkista joko vihreänä tai punaisena versiona. Pasta on täysjyvää. Päälle puristan sitruunaa.

💛 Uunipelti. Tämä tarkoittaa käytännössä mitä vain pellillä helposti ja nopeasti valmistuvaa. Kasviksia, kalaa, kanaa.

Kolme arjen suurta pientä saavutusta:

💛 Työn ja lapsenhoidon yhdistäminen. Olen tästä saavutuksesta ylpeä, ja yhä sitä mieltä – väsyneenäkin – että ratkaisu on ollut meidän perheelle oikea. Lapsi kasvaa aina liian nopeasti ja ohikiitävästi. Olen sydänjuuriani myöten onnellinen ja kiitollinen ajasta minkä saan viettää lapseni kanssa – olen onnellinen sekä omasta että lapseni puolesta. Tässäkin mielessä työni kansalaisopiston opena on ollut lottovoitto. Meillä arkiaamutkin ovat rauhaisia, lomat superpitkiä, ja joka päivä saan olla lapselleni aidosti ja kiireettömästi läsnä.  Rakkautta lapselle voi osoittaa monin tavoin – uskon kuitenkin viestin menevän parhaiten perille nimenomaan sillä että antaa lapselle aikaa. Haluan poikani kokevan, tälläkin tavoin, kuinka paljon olen häntä rakastanut.

💛 Väsyneenäkin teen työni tunnollisesti. Olen joskus jopa yrittänyt opetella olemaan vähemmän tunnollinen. En vain osaa – vastuuntunto on juurtunut selkärankaani, syvimpään olemukseeni. Suunnittelen ja valmistelen opetukseni hyvin tarkasti ja perusteellisesti. En voisi kuvitellakaan esim. kopioivani nuotteja oppitunnin aikana. En voisi kuvitellakaan saapuvani luokkaan samanaikaisesti oppilaiden kanssa (vaan aina 30 – 60 minuuttia ennen heitä). Minusta on kiva tehdä työni hyvin. Onneksi en sentään enää – yleensä – tee töitä ilmaiseksi (vaikkakaan minuutteja en laske).

💛 Jaksan hoitaa kotityöt ja huolehtia terveellisestä ja monipuolisesta ravinnosta. Pyykki/tiskivuoret ei ole minun juttuni, eikä myöskään vaatekasat tuolien selkänojilla. Kodissamme on aina perussiistiä (villakoiria saattaa kyllä löytyä sängyn alta – pois silmistä, pois mielestä). Pyrin (useimmiten onnistuneesti) huolehtimaan kohtalaisen terveellisestä ruokavaliosta, näin olen tehnyt niin kauan kuin muistan. Kauppakoristani ei löydy ranskanleipää, pullia tai keksejä, ei naposteltavia eikä makkaraa, ei limsaa tai karkkia. Valmisruokaakin vain kerran viikossa.

Kolme arjessa inspiroivaa asiaa:

💛 Positiiviset, valoisat, ystävälliset ja sisäisen rauhan saavuttaneet ihmiset inspiroivat minua. Ihmiset, joiden on oikeasti hyvä olla. Ja joiden seurassa on oikeasti hyvä olla.

💛 Lapseni. Tottakai. Hänen innostuksensa ja onnesta tuikkivat taivaansiniset silmänsä, hänen hymynsä ja tuoksunsa, hänen ylitsepursuava ja yltiömäinen mielikuvituksensa. Hänen ilotulitusta muistuttava energiansa. Hänen ihmeellisen ihana  tapansa nähdä maailma. Hänen ihmeensä. Hänen rakkautensa.

💛 Yritän myös itse inspiroida itseäni. Pitää kiinni siitä mitä olen ollut ennen kuin olen alkanut oppia olemaan jotain muuta.

Kolme parasta tapaa aloittaa päivä:

💛  Herätä lapsen vierestä ja lapsen tuoksussa. Tuntea hänen lämpimät ja pehmeät jalkansa vatsani päällä. Suukotella ja halia pitkään, lukea aamusatu rauhassa. Kertoa kuinka rakastan.

💛 Juoda lasi jääkylmää sitruunavettä ja päälle kupillinen kuumaa, tummapaahtoista kahvia. Aamupalan aika on myöhemmin.

💛 Aamusauna.

Kolme asiaa joita teen rentoutuakseni kotona:

💛 Pysähdyn hetkeen ja hellyyteen lapsen kanssa. En mieti työasioita, en pode maailmantuskaa, en suunnittele seuraavan päivän kauppalistaa, en suunnittele mitään. Olen vain. Nautin lapsestani.

💛 Saunon. (Ihan kuin olisin maininnut tämän jo aiemminkin).

💛 Lähden iltakävelylle.

Mitkä asiat ovat Sinun arkesi pelastuksia?

Pidetään kiinni arkemme pienistä onnen palasista. Lujasti.

Hyvinvointi Oma elämä Lapset Ajattelin tänään

Kun näet tai kuulet pahaa – puutu.

En halua blogissani kirjoittaa vain itsestäni ja omasta elämästäni. Lukijakuntani on suuri, joten haluan puhua täällä myös yhteiskunnallisesti merkittävistä asioista.

Viime aikoina – valitettavasti myös menneinä vuosina – olemme saaneet lukea lehdistä toinen toistaan järkyttävämpiä uutisia lapsiin ja nuoriin kohdistuneesta väkivallasta. Usein kyse on ollut lähisuhdeväkivallasta. Ja, mikä järkyttävintä – näillä tapauksille yhteistä on ollut se, että niille on ollut ”todistajia”. Näkijöitä, kuulijoita, tapahtumista ainakin jollain tasolla tietoisia henkilöitä. Jopa lastensuojelu on saattanut olla yksi tietoinen taho.

Tilanteissa joissa on epäilys jonkinlaisesta kaltoinkohtelusta koen itse näin: on parempi puuttua liian matalalla kynnyksellä kuin liian korkealla. Puuttuminen on välittämistä eikä välittämistä voi koskaan olla liikaa – ei silloinkaan kun olisi väärässä asian laidasta. Puuttuminen voi pelastaa hengen. Puuttuminen voi pelastaa hengen. Lapset ja eläimet ovat tässä yhteiskunnassa kaikkein suojattomimpia. He tarvitsevat meistä jokaisen suojaa – jokaisen aikuisen ihmisen suojaa. Minun ymmärrykseeni ei mahdu se että naapurit ovat toista viikkoa kuulleet ja kuunnelleet pienen vauvan lohdutonta itkua tekemättä yhtään mitään. Laittamatta tikkua ristin eteen. Mikä olisi ollut pahin mitä heille olisi voinut puuttumisesta seurata? Lastensuojeluilmoituksen voi tehdä nimettömänä. Huolen voi jakaa myös niiden aikuisten kesken, joiden tietää olevan uhrin turvallista lähipiiriä.

Minä olen puuttunut monta kertaa itselleni ventovieraiden ihmisten tilanteisiin. Olen soittanut hätänumeroon kun näin miehen oksentavan ja huojuvan puhelinkopissa. Olen mennyt väliin katutappeluissa – ja ihme kyllä, saanut tappelun loppumaan. Olen kysynyt vieraalta naiselta pubin pöydässä onko hänellä kaikki ok, nähtyäni ensin kyseisen naisen seuralaisen käyttäytyvän vähintäänkin aggressiivisesti. Olen pysähtynyt loukkaantuneen metsäneläimen luokse ja selvittänyt internetin ihmemaasta kuinka kuuluu toimia. Olen nostanut ikkunaa päin lentäneen linnun pahvilaatikkoon ja vienyt suojaan (ja saanut ilokseni myöhemmin todistaa lentoonlähtöä). Olen vienyt helteessä nääntyneen metsäneläimen viereen vesikupin. En silota sädekehääni em. asioilla. Mielestäni kyseessä on ollut kansalaisvelvollisuuden suorittaminen. Samalla olen kuunnellut omaa sydäntäni ja omatuntoani, sillä nämä kaksi eivät valehtele. Jos olisin vain kävellyt ohi silmäni ja korvani ummistaen en olisi pystynyt katsomaan itseäni peilistä seuraavana aamuna.

Vietin kerran vappua silloisen väkivaltaisen poikaystäväni kanssa miehen kotona hänen ja kavereidensa kanssa. Tunnelma oli alkuun kepeä ja iloinen kunnes kaikki muuttui silmänräpäyksessä. Poikaystäväni tönäisi kumoon tuolin jolla istuin ja minut sen mukana. Hän läpsi käsivarsiani kiroten ja haukkuen minua samalla. Kuin taikaiskusta kaikki miehen kaverit siirtyivät toiseen huoneeseen. Tuli hiirenhiljaista – nyyhkytystäni lukuunottamatta. Hetken päästä iltaa jatkettiin kuin mitään ei olisi tapahtunut. Ymmärrän kyllä että kyseessä oli miehen kaverit. Ymmärrän tarpeen olla lojaali omaa kaveria kohtaan. Mutta – mitä hyötyä on lojaaliudesta joka loppupeleissä kääntyy myös uskollisuuden kohdetta itseään vastaan? Minkälainen on ystävyys jossa ihminen antaa ystävänsä tuhota itse oman elämänsä pala palalta? Kuinka paljon lojaalius painaa siinä kohtaa kun kyse on väkivallasta ja kenties elämällä ja kuolemalla leikkimisestä?

Samaisen poikaystävän kanssa sattui myös tilanne kun vietimme yhdessä iltaa baarissa ja käyttäydyin hänen mielestään epäkunnioittavasti (”vähän respektiä kiitos!” oli lause jonka sain toistuvasti kyseisessä suhteessa kuulla). Matkalla baarista taksijonoon poikaystäväni kaatoi minut maahan ja sen jälkeen veti minua hiuksista pitkin jäistä katua. Tuolloin pari ulkopuolista henkilöä tuli tilanteeseen väliin. Kiitos heidän selvisin muutamilla ruhjeilla kasvoissa. Taksikuski sensijaan ei reagoinut verisiin kasvoihini ja lohduttomaan itkuuni mitenkään. Hän ei sanonut sanaakaan. Hän ei kysynyt mitään. Hän ajoi meidät miehen mainitsemaan osoitteeseen ja jatkoi matkaansa.

Selän kääntäminen ja käsien peseminen on helppoa. Puuttuminen on vaikeampaa. Meillä ei kuitenkaan ole vaihtoehtoja. Ei varsinkaan silloin kun kyse on yhteiskunnan kaikkein puolustuskyvyttömimmistä (toki kenestä tahansa väkivallan uhrista). Kunpa jokainen tekisi ”päivän hyviä tekoja” enemmän. Suomalaisessa yhteiskunnassa pahaan puuttuminen on kuitenkin yleisesti ottaen verrattaen riskitöntä. Meillä ei kuljeta kaduilla aseiden kanssa. Kansalaisrohkeuden soisi olevan tavoiteltava asia – ylpeyden aihe, miehisyyden – ja inhimillisyyden – tunnusmerkki.

On myös hyvä muistaa se, että lähisuhdeväkivaltaa tekevä harvoin kohdistaa aggressiivisuuttaan muihin ulkopuolisiin ihmisiin (väkivalta kohdistuu oman perheen jäseneen/henkilöön jota kohtaan väkivallan tekijällä on tunneside). Vielä on hyvä muistaa se, että sinä voit olla ainoa henkilö jolla on mahdollisuus puuttua – sinä voit olla ainoa joka tiedät. Jos et uskalla puuttua suoraan puutu välillisesti. Kerro jollekin, puhu, tuo päivänvaloon se minkä tiedät. Meillä jokaisella on mahdollisuus rakentaa tästä maailmasta parempi paikka. Joskus kyse voi olla hyvin pienistä teoista (kuten vesikupin viemisestä janoiselle eläimelle), joskus hiukan suuremmista. Olen ikuisesti kiitollinen sille itselleni täysin tuntemattomalle naiselle joka tarjosi minulle ja koiralleni yösijan kun olin huutanut öisellä kadulla ”apua!” (väkivaltainen poikaystäväni yritti pysäyttää pakoni ja raahata minut väkisin autoonsa). Soitimme ensin paikalle poliisin, joka ainoastaan totesi ettei minun kannattanut mennä omaan kotiini yöksi. He eivät kuulema voineet tehdä asialle mitään. On aika lohduton ajatus ettei suojelutyötä tekevä alan ammattilainen pysty auttamaan välittömässä väkivallan uhassa elävää henkilöä. Onneksi todella tuo tuntematon nainen avasi asuntonsa ovet minulle (kyseisenä yönä en tosin nukkunut silmänräpäystäkään, vaan googletin netissä edullisia lukkojenvaihtoja).

Kumpaan leiriin sinä haluat kuulua – pelastajiin vai pakeneviin, näkeviin vai silmänsä ummistajiin? Kumpi tapa saa sinut nukkumaan yösi paremmin? Entä jos avun tarvitsija olisi joku päivä sinun lapsesi, sinun läheisesi, sinun rakas lemmikkisi? Tai –  sinä itse?

Seuraavan kerran kun naapurin koira ulvoo tuskissaan tai lapsi/nainen (kuka tahansa) itkee lohduttomasti kolahdusten ja tömistelyiden jälkeen ethän laita tv:tä kovemmalle vaan puutu. Tee jotain. Tee jotain tärkeää.

Vaikka olen, omista kokemuksistani johtuen, kirjoittanut yllä parisuhdeväkivallasta särkyy oma sydämeni kaikkein eniten silloin kun vauva/pieni lapsi joutuu oman vanhempansa väkivallan uhriksi. Me emme voi sulkea silmiämme. Me emme voi jättää epäilykselle sijaa. Kun pienen lapsen henki on uhattuna meidän on otettava asioista selvää ja puututtava.

Ps. Olen onnellinen jos tämä postaus saa vaikka yhdenkin lukijan puuttumaan näkemäänsä/kuulemaansa pahaan.

Oh, send them your heart
So they know that someone cares
And their lives will be stronger and free
As God has shown us by turning stones to bread
And so we all must lend a helping hand

We are the world
We are the children
We are the ones who make a brighter day, so let’s start giving
Oh, there’s a choice we’re making
We’re saving our own lives
It’s true we’ll make a better day, just you and me

Puheenaiheet Lapset Ajattelin tänään Uutiset ja yhteiskunta