Toivepostaus: kasvu äitiyteen keski-iällä

Luulen että kasvuni äitiyteen, tai ainakin pohja sille, alkoi jo 17- vuotiaana kun kirjoitin päiväkirjaani haluavani aikuisena ainakin neljä lasta. Todella, olin jo teini-ikäisenä tosi lapsirakas, sekä myös lempeä ja äidillinen. Hoidin usein nuorempia serkkujani, ja lukioikäisenä olin jonkin aikaa palkallisena lastenhoitajana yksinhuoltaja- tuttavalleni. Olen aina samastunut lasten herkkyyteen, välittömyyteen ja avoimuuteen. Minun on ollut helppo päästä lasta lähelle ja helppo voittaa lapsen luottamus. Opettajankoulutuslaitokseen en hakenut niinkään rakkaudesta pedagogiikkaa kohtaan vaan rakkaudesta lapsia kohtaan. Opiskeluaikoina olin kesätöissä vapaaehtoisena lastenleireillä. Työskentelin luokanopettajana 11 vuotta ennenkuin perustin oman toiminimen – niinikään opetustöitä lasten, toki myös aikuisten, parissa. Sittemmin työskentelin vielä niin päiväkodissa kuin eskarissakin, ja nykyisin opetan  kansalaisopistossa oppilainani sekä lapsia että aikuisia.

Minulle on kertynyt vankka kokemus lasten opetuksesta ja kasvatuksesta, ja ylipäätään lasten kanssa olosta jo kauan ennen omaa äitiyttäni. En pidä kasvatustieteen maisterin tutkintoa mittarina yhtään mistään vanhemmuuteen liittyvästä – muttei vanhemmuudessa toki haittaakaan tietämys esim. lapsen kehityspsykologiasta. En ole oikeastaan missään kohtaa epäröinyt valmiuttani äidiksi, tai kyseenalaistanut vaikkapa vastuunkantokykyäni. Olen aina ajatellut että minusta tulisi hyvä äiti. Hyvä äiti ei tarkoita itselleni täydellisyyttä, virheettömyyttä, tai edes sitä että jaksaisi aina toimia ns. oppikirjan mukaan. Hyvä äitiys tarkoittaa minulle läsnäoloa, lempeyttä, kuuntelemista, silmiin katsomista, hellyyttä, suojelemista, rajoja ja rakkautta.

Omasta elämänhistoriastani vielä sen verran, että olin lapsena, nuorena ja vielä nuorena aikuisenakin perfektionismiin, suorittamiseen ja muiden miellyttämiseen taipuvainen kiltti kympin tyttö. Minulla ei koskaan ollut (henkistä) murrosikää, ja opiskeluaikoinakaan en juhlinut vaan – opiskelin. Ensimmäiset työvuoteni olin työlleni aivan liian omistautunut. Minun ”villi nuoruuteni” ajoittuu aikaan hiukan ennen ja jälkeen kolmenkympin. Tuolloin aloin nauttia elämästä täysin rinnoin – kävin ulkona juhlimassa ja tanssimassa, elin villisti ja vapaasti, riippumattomana kenestäkään tai mistään. Onneksi. Onneksi sen vuoksi, etten enää koskaan noiden vuosien jälkeen ole tuntenut kaipuuta yöelämään tai ns. vapauteen. Olen elämäni aikana myös matkustellut paljon, harrastanut paljon, opiskellut paljon, sekä toteuttanut monta omaa, itsekästä unelmaani. Näin ollen en koe että minun olisi äidiksi tulon myötä täytynyt luopua yhtään mistään. Minua ei ole sekuntiakaan häirinnyt lapseni ja minun välinen symbioosi. Minua ei haittaa olla tarvittu ja ”sidottu”. Tässä mielessä äidiksi tulo keski-iällä on ajoitukseltaan suorastaan nerokasta (toki halusin äidiksi jo aiemmin, mutta valitettavasti aiemmat parisuhteeni eivät asiaa mahdollistaneet). Koen että juuri näin tämän piti kohdallani mennä. Juuri tämä mutkainen polku juuri minun piti kulkea (asiat harvoin menevät niinkuin niistä 17- vuotiaana päiväkirjaan kirjoittaa).

Raskautuminen ja äidiksi tuleminen eivät mullistaneet elämääni tai arkeani siinäkään mielessä, että parisuhteeni, työpaikkani, asumismuotoni – elämäni ylipäätään – on ollut viimeiset vuodet hyvin seesteistä, rauhallista ja vakiintunutta. Sosiaalinen elämäni oli rauhallista jo ennen koronaa (läheisimmät ystäväni asuvat toisilla paikkakunnilla ja työni on ”yksinäistä” iltatyötä), ja kaventui koronan myötä lähinnä kodin seinien sisäpuolelle. Mieheni on jo pitkään ollut paras ystäväni. Hänen kanssaan kävimme kyllä ennen koronaa ulkona parikin kertaa kuukaudessa, mutta kuten yllä kirjoitin,  yöelämän ”menettäminen” ei merkitse minulle yhtään mitään. Minulla ei myöskään ole elämässäni ollut sellaisia (tärkeitä) rutiineja ja tapoja, jotka äitiys olisi rikkonut. Olen aina pitänyt siitä, että jokainen päivä voi olla erilainen.

Ja vielä – en ole koskaan ollut ns. ura-keskeinen. Työ on ollut minulle aina vain työtä siinä mielessä, että pidän perhettä ja muuta elämää paljon merkityksellisempänä asiana. Raha ei ole koskaan tuonut minulle onnea (itselleni riittävää on se, että saan laskut ja asumisen maksettua, sekä ruokaa pöytään). Viimeiset vuodet olen tehnyt töissä nelipäiväistä viikkoa (aika pientä tuntimäärää muutoinkin)  – ihan vaan koska se on ollut mahdollista, ja olen kokenut elämäni rikkaammaksi niin. Näin ollen en koe äitiyden millään tavoin ”syövän” työminääni. Palaan töihin syksyllä, osa-aikaisesti, jotta pystyn viettämään lapseni kanssa aikaa mahdollisimman paljon (hän tulee olemaan päivähoidossa vain joitain tunteja viikottain).

Äitiys keski-iällä on tuntunut asialta johon olen ollut enemmän kuin valmis. Se on tuntunut kohtalolta ja johdatukselta. Samalla se on tuntunut hyvin yksinäiseltä. Elämän rajallisuus pienen lapsen 45- vuotiaana äitinä on pelottanut. Välillä olen tuntenut huolta siitä ettei poikamme todennäköisesti saa enää sisarusta –  jos ja kun näin käy, miten minä ja mieheni jaksamme touhuta, leikkiä, painia (poikamme lempipuuhaa!), iloita, pelata, innostua ja harrastaa hänen kanssaan seuraavat 17 vuotta. Jaksammehan?

Toki koen myös lievää erilaisuutta ja ulkopuolisuuden tunnetta muiden äitien joukossa. Tuttavapiirissäni lapset ovat teini-ikäisiä ja pian lentämässä pesästä. Hyvästi ruuhkavuodet – tervetuloa aika omalle itselle, parisuhteelle, kenties matkustelulle. Minulla tämä asia menee nyt päinvastoin.

Mutta tiedättekö mitä? Muskarissa on eräs äiti, joka on joka kerta istunut minun ja Viljamin viereen poikansa kanssa. Olemme vaihtaneet pikaisesti kuulumisia ja jutelleet niitä näitä. Hiljattain selvisi että hänkin on neljäkymmentä ja risat, ja ensimmäistä kertaa äitinä. Vaihdoimme puhelinnumeroita ja sovimme että mennään joku päivä muskarin jälkeen yhdessä lounaalle, ja joku päivä vaunulenkille. Kuinka ihanaa. Ja – kuinka tarkoitettua!

Ja tiedättekö vielä mitä? Olen odottanut lastani tuhat vuotta ja enemmän, olen rakastanut häntä tuhat vuotta ja tulen rakastamaan tuhat lisää (laulun sanoja lainatakseni). On ihanaa olla juuri hänen äitinsä juuri nyt. Rakastan häntä niin paljon.

Kasvu äitiyteen ei koskaan lopu.

Ps. Olisi todella mielenkiintoista kuulla, miten te muut hiukan vanhemmalla iällä äidiksi tulleet olette kokeneet äitiyden ja kasvaneet siihen?

Puheenaiheet Mieli Vanhemmuus Syvällistä

Mistä toivoisit minun kirjoittavan?

Kuningatarajatus – blogi jää pian tauolle, mutta sitä ennen haluaisin kirjoittaa teidän lukijoiden toivepostauksia (jos sellaisia on)! Mistä haluaisit minun kirjoittavan, mitä aihetta en ole vielä blogissani käsitellyt tai mistä voisi kirjoittaa vielä lisää – kommentoi alle, lupaan toteuttaa jokaisen toiveen (jos vain suinkin osaan)!

Ajatus blogi-tauosta on kypsynyt mielessäni jo pidempään, ja syitä on monia. Päällimmäisenä ehkä se, että viimeiset kaksi vuotta sosiaalinen elämäni (ylipäätään elämäni) on ollut tosi eristäytynyttä (kiitos meille kaikille yhteisen syyn, eikä mammalomailu ole varsinaisesti auttanut asiaa). Nyt kun yhteiskunta vihdoin avautuu ja kesä kolkuttaa nurkan takana palan halusta nähdä ja kokea maailmaa jälleen – ja ennen kaikkea: näyttää sen ihmeitä pienelle lapselleni. Siis tehdä jotain ihan muuta kuin istua kotona neljän seinän sisällä läppäri nenän edessä. Toisekseen, olen nyt kirjoittanut blogia aika tarkalleen kaksi vuotta, ja huomaan ettei luovuuteni enää kuki kuten aiemmin. Aikaisemmin postaus-ideat suorastaan pursusivat päästäni ja minun oli pakko kirjoittaa ne ulos – nyt tuntuu että joudun toisinaan pinnistelemään ideoita. Ehkä olen sanonut jo kaiken tärkeän (todella, olen kirjoittanut blogiini aika kattavasti monista eri aihepiireistä). Tunnen tyytyväisyyttä ja rauhaa sen suhteen mistä ja mitä kaikkea olen kirjoittanut. Oloni voisi tiivistää sanoihin: olen puhunut, amen. Kolmanneksi, haluan tehdä hyvin ja perusteellisesti kaiken sen mitä teen. Taaperon äitinä en ole viimeisen vuoden aikana pystynyt enää ”huolittelemaan” postauksiani (lapsen lisäksi haluan antaa aikaani parisuhteelle, kodinhoidolle ja koiralle). Ennen lapsen syntymää kirjoitin parhaimmillaan lähes 12 postausta kuukaudessa, nyt maksimini on neljä – yksi joka viikonloppu kun mies on kotona ja pystyy katsomaan lasta (sekin hiukan hätäisesti laadittu koska kiire, omasta halusta ja sydämestä kumpuava, lapsen luo).

Vielä neljänneksi, blogini lukijamäärät ovat laskeneet. Ne alkoivat laskea sen myötä kun raskaus-aiheiset postaukset loppuivat, ja sen myötä kun Lily lopetti toimituksen ”Suosittelemme” – listaukset (joissa oma blogini oli melkein joka viikko). Tiedän että Instagram on tämän hetken ”the juttu”, ja sen kautta olisi hyvä hakea nostetta blogille – koen kuitenkin stoorien laatimisen vaativan sellaista oman elämän ja yksityisyyden avaamista mihin en välttämättä ole valmis. Lukijamääräni ovat toki yhä monellakin mittapuulla mitattuna suuret, mutten jotenkin kaipaisin silti palautetta ja vuorovaikutusta enemmän. Aivan kuten laulajanakin koen;  tuntuu orvolta ja osin tarkoituksettomalta laulaa ilman vuorovaikutusta yleisön kanssa. Kirjoittajana toivoisin tekstieni puhuttelevan ja koskettavan tavalla joka tavoittaisi myös minut.

En ole ihan varma tauon pituudesta tai sen lopullisuudesta. Elämä ja aika näyttää. Sisälläni on kytenyt pieni liekki myös aivan uuden ja uudenlaisen blogin perustamisesta (tauon jälkeen). Kyseinen blogi olisi rehellinen perheblogi ihan siitä yksinkertaisesta syystä, että suosituimpia postauksiani ovat koko kuluneen kahden vuoden aikana olleet nimenomaan raskauteen, äitiyteen ja vauva-arkeen liittyvät postaukset. Uudessa blogissa uutta olisi myös se, että panostaisin kuviin enemmän (ei enää selfieitä tai ylipäätään itse otettuja kuvia kännykän etukameralla), ja kirjoittaisin hieman napakampia postauksia (sisällön laatu, ei pituus, edellä). Miltä tällainen kuulostaisi – lähtisitkö mukaan lukemaan tarinaa pienen taaperon (ihmeen!) seikkailuista, taidoista ja kommelluksista, ja hänen keski-ikäisen äitinsä ajatuksista ja tunteista äitiyden ja naiseuden pyörteissä?

Näiden pohdintojen ääreltä ihanaa alkavaa viikonloppua kaikille, jään odottelemaan postaustoiveitanne, ja/tai ajatuksia ylläkirjoittamastani!

Puheenaiheet Oma elämä Ajattelin tänään