Ja yhtäkkiä kaikki rakkauslaulut kertoivat Sinusta

Tajusin sen hiljalleen: poikani syntymän jälkeen rakkauslaulut saivat uuden merkityksen, tekstien tulkinta uuden tulokulman. Enhän ole koskaan ennen tuntenut näin suurta rakkautta, näin pohjatonta, näin ehdotonta. Näen poikani kaikissa rakkauslaulujen sanoissa- hänen silmänsä, hänen suunsa, hänen kasvonsa, hänen kätensä ja hänen kyyneleensä. Kuulen poikani äänen kaikissa melodioissa, tunnen hänen tuoksunsa niiden tunnelmissa. Kaikkien miljoonien rakkauslaulujen sanat kertovat yhtäkkiä lapsestani – kenestä muustakaan. Ne kertovat hänestä näin:

Sua vain yli kaiken mä rakastan, sinä aarteeni päällä maan. Minä maiset murheeni unhoitan sinisilmiis kun katsoa saan. Ylin riemuni oot mitä toivoisin, sä kun istut mun rinnallain. Olet kaikkeni, aarteeni, kallehin, olet onneni, unelmain. Oi sallithan että mä suutelen  sinisilmiäs armahain, ja jos kauas sun luotasi joutunen kuvas seuraa mun matkallain. 

Ne kertovat näin:

I have died everyday waiting for you, darling don’t be afraid I have loved you for a thousand years, I’ll love you for a thousand more. Time stands still, beauty in all he is, I will be brave, I will not let anything take away what’s standing in front of me, every breath, every hour has come to this.

Ja vielä näin:
Sinun kanssasi tähtisilmä meren kuutamon omistan, sinun kanssasi tähtisilmä tahdon nähdä mä maailman, sinun kanssasi tähtisilmä nyt mä tahtoisin lähteä, sinun kanssasi tähtisilmä kohti kauneinta  tähteä. 

Ja näin:

Put your head against my life ,what do you hear? A million words just trying to make The love song of the year. Close your eyes, but don’t forget what you have heard, a man who’s trying to say three words, the words that make me scared. A million love songs later, and here I am trying to tell you that I care, a million love songs later, and here I am. Looking to the future now this is what I see, a million chances pass me by, a million chances to hold you. Take me back, take me back to where I used to be, and hide away from all my truths through the light I see.

Ne kertovat tuhannesta yöstä, jotka kanssasi rakastaen valvon:

Paikoilleni tähän jään iltapäivään lämpimään, hetket tunneiksi muuttuu, rannoilla laiturit aalloissa keinuu, laivoja ootan taas.
Tuulen suutelevan nään kallioitaan pidempään, minä kuiskauksen kuulen. Onnellinen olen jos sinut nään. Tuhannen yötä kanssasi valvon, yön salamoissa mertasi palvon. Tahdon nukahtaa. Kirkkaan värin luonto saa kun kesä pukee vaatteitaan, linnut taivasta maalaa. Kuuntelen naurusi iloista virtaa.

…ja loputtomasta rakkaudesta:

And I hope life will treat you kind, and I hope that you have all that you ever dreamed of. Oh I do wish you joy and I wish you happiness. But above all this I wish you love. I love you, I will always love you, I, I will always, always love you, I will always love you, I will always love you, I will always love you.

…ja oikeasta rakkaudesta:

Joka päivä kaiken aikaa mietin onko tämä totta ollenkaan, että kanssas tätä taikaa rakkauden me koetaan, että kantaa oikeasti
tämä tunne aina päivään huomiseen, ja taas hetken ihanasti tunnen sydämeni lentoon lähteneen. Tahdon oikeesti olla sinun
enkä vain leikisti rakastaa, kanssas oikeesti kokea kaiken mikä ollut on unelmaa. Tahdon syliisi painaa pääni, tahdon lämpöösi nukahtaa, olla kanssasi oikeesti onnellinen, sua oikeesti rakastaa.

Ja vielä ne kertovat siitä, kun ei halua ummistaa silmiään edes hetkeksi jottei menettäisi mitään:

I could stay awake just to hear you breathing, watch you smile while you are sleeping while you’re far away and dreaming. I could spend my life in this sweet surrender, I could stay lost in this moment forever. Every moment spent with you is a moment I treasure. Don’t want to close my eyes, I don’t want to fall asleep ’cause I’d miss you baby and I don’t want to miss a thing. ’Cause even when I dream of you the sweetest dream will never do I’d still miss you baby and I don’t want to miss a thing. Lying close to you, feeling your heart beating, and I’m wondering what you’re dreaming, wondering if it’s me you’re seeing. Then I kiss your eyes and thank God we’re together. And I just want to stay with you in this moment forever, forever and ever.

Yhtäkkiä kaikki maailman rakkauslaulut kertovat Sinusta, mutta niissäkään ei ole tarpeeksi kuvaamaan rakkauttani. Niinpä tein Sinulle myös oman laulun:

Olet ihme ja aarre, olet helmi ja tähti, olet toivo ja valo, olet rakkaus, huikea pakkaus. Olet salaisuus ja alku uus, olet lohtu ja lintu. Olet unta, puhdasta lunta, olet meri, sateenkaari. Tartut käteeni pidät lujaa kiinni minuun luottaen, lupaan: olen aina luottamukses arvoinen. Kun sanot ”äiti”, sydän sulaa sinisilmiis hukkuen, niin kauan kuin elän Sinua suojelen. Olet lilja ja kulta, olet säde, auringon hohde, olet voima ja taika, olet ilo, onnea kilo. Olet taivas, rakas, olet satu, kesäinen katu, olet hippu, ruusunnuppu, olet lämpö, kallein käärö. Tartut käteeni pidät lujaa kiinni minuun luottaen, lupaan: olen aina luottamukses arvoinen. Kun sanot ”äiti”, sydän sulaa sinisilmiis hukkuen, niin kauan kuin elän Sinua suojelen.

Blogini uusille lukijoille ja teille jotka ette tunne matkaani äidiksi:

Kirjoitin 17- vuotiaana päiväkirjaan haluavani aikuisena ainakin neljä lasta, sittemmin toive kuihtui yhteen, myöhemmin luovuin toivosta kokonaan. Elämäni kulki toisenlaisia, mutkaisia polkuja. Kuitenkin, viime keväänä minusta tuli äiti, 44- vuotiaana, monen monen vuoden yrittämisen jälkeen. Lapseni on ihme.

Ja yhtäkkiä kaikki rakkauslaulut kertovat hänestä.
Hänen ihmeestään.

Ps. Mikä (rakkaus)laulu kuvastaa  sinun tunteitasi lastasi kohtaan?

Perhe Rakkaus Mieli Vanhemmuus

Mitä ajattelin äitiydestä ennen äidiksi tuloa – ja olenko yhä samaa mieltä?

Olen ollut äitinä nyt nippanappa kahdeksan kuukautta – en siis varsinaisesti kokemus-asiantuntija – uskallan silti kirjoittaa tämän postauksen, ja ”lukita” mielipiteeni äitiydestä (ovat ne sitten pysyneet samoina tai muuttuneet äidiksi tulemisen myötä). Alla listaus siitä, mitä ajattelin ennen ja jälkeen:

Kotiäitiys on eri tavalla raskasta kuin töissä käyminen mutta silti kevyempää/kivempaa. Kyllä! Tämä on varmasti hyvin persoona-kohtaista. Olen itse sekä tunnollinen että perfektionismiin taipuvainen ihminen, ja toisaalta aika huono kestämään stressiä ja painetta. Tämä on se syy, minkä vuoksi olen kokenut lapsen hoitamisen kotona (henkisesti) kevyemmäksi kuin töissä käymisen. Kotona saa olla juuri sellainen kuin on (vaikka sitten väsynyt ja tukka sekaisin ja huonolla tuulella), enkä ole vastuussa mistään kenellekään muulle kuin itselleni – tämä helpottaa kaltaistani tyyppiä paljon! Äitiyslomailussa myös se on tuntunut erityisen ihanalta, kun ei päivän aikana ole pakko lähteä yhtään minnekään. Se kun ei tarvitse autoilla pimeässä ja huonossa kelissä. Se kun ei tarvitse suunnitella ja ideoida ja organisoida ja järjestellä yhtään mitään (nimimerkillä opena koko ikänsä), vaan voi keskittyä yksinkertaisiin ja samanlaisina toistuviin asioihin (vauvan hoitaminen on loppupeleissä todellakin aika yksinkertaista). Fyysisesti en toki ole koskaan ollut näin väsynyt, mutta kestän fyysistä väsymystä paremmin kuin henkistä.

Äitiys on alituista huolissaan olemista. Kyllähän se on. Tunnen joka päivä huolta siitä, että Viljamille sattuu jotain pahaa. Tunnen huolta siitä, saako hän ystäviä ja löytääkö ns. oman paikkansa tulevaisuudessa. Pelkään sitä, että joku on hänelle joskus ilkeä tai rikkoo hänen fyysistä koskemattomuuttaan. Tunnen huolta hänen terveydestään. Tunnen huolta siitä, kasvaako hänestä varmasti onnellinen ja oman itsensä näköinen, aito persoona. Mutta – itseäni lainaten; huolissaan oleminen ei auta mitään, huolehtiminen auttaa. Niinpä aion äitinä huolehtia parhaani mukaan ihan joka päivä siitä, että lapsellani olisi kaikki hyvin.

Perhepäivähoito on lapselle paras vaihtoehto. Tämä oli mutu- tuntumani aiemmin, eikä minulla toki vieläkään ole konkreettista kokemusta asiasta. Tällä hetkellä ajattelen asian riippuvan täysin perhepäivähoidosta tai päiväkodista – tähän tulokseen olen tullut asiaa monin tavoin selviteltyäni. Perhepäivähoidossa lapsella ei välttämättä ole ikätovereita. Toiminta ei välttämättä ole yhtä suunnitelmallista, tavoitteellista, monipuolista ja luovaa kuin päiväkodissa (tai sitten on). Perhepäivähoidon toimintaa ei ehkä aina valvota samoin kuin päiväkotien. Toisaalta – (suuressa) päiväkodissa lapsi saattaa ”hukkua” ryhmään eikä yksilöllinen huomatuksi tuleminen tai vaikka turvallisuudesta huolehtiminen onnistu samoin kuin pienemmässä perhepäivähoidossa. Pöpöt jyllää eniten siellä missä on paljon lapsia jakamassa samoja tiloja ja välineitä. Heilun siis kahden vaiheilla, mutta päätös on tehtävä pian.

Äitiys aiheuttaa identiteettikriisin sitovuudessaan. Ei, minulle ei käynyt näin, mutta se johtunee iästä. Minua ei haittaa lainkaan että lapseni on minusta täysin riippuvainen ja täysin minussa kiinni. En koe joutuvani uhraamaan yhtään mitään hänen vuokseen. Tämä on juuri sitä mitä haluan, ja mitä olen aina halunnut. En haluaisi ollaan missään muualla tai mitään muuta juuri nyt. Tämä lienee yksi hyvistä puolista siinä kun saa lapsen hiukan vanhemmalla iällä.

Huoli omasta terveydestä kasvaa äitiyden myötä. Kyllä. Huoleni tästä on niin suuri, että joutunen käymään asiasta psykologin juttusilla. Minä todella pelkään että sairastun. Pelkään että Viljami menettää äitinsä ja minä ainoan lapseni liian aikaisin. Järjellä toki tajuan, ettei pelossa voi elää, mutta kyse on tunteesta. Toisaalta minulla on vahva luotto elämään ja asioiden tarkoituksenmukaisuuteen – en oikein usko sellaiseen ”tarkoitukseen”, että saan lapsen vuosikausien yrittämisen jälkeen vain menettääksemme toisemme.

Pikkuvauva-arki ei ole ”liian” raskasta. Hah, kyllä se on, valitettavasti! Ihmisen fysiologiaa ei yksinkertaisesti ole luotu pärjäämään näin vähillä unilla, ja aiempi olettamukseni siitä että pystyn kuromaan univelat vauvan päikkäreiden aikaan on osoittautunut aika mahdottomaksi. Ensinnäkään Viljami ei enää nuku kuin noin puolen tunnin päikkäreitä (muuta kuin vaunulenkillä), toisekseen hänen lyhyiden päiväunien aikaan minun on yleensä ihan pakko tehdä jotain muuta kuin nukkua (käydä suihkussa, syödä, maksaa laskut, tyhjentää astianpesukone jne.). En ole eläissäni kokenut tällaista univelkaa, ja huomaan sen alkaneen kuormittaa ei ainoastaan päätäni vaan koko kroppaa. Olen ollut lievässä flunssassa jo yli kuukauden, ja teinivuosien psoriasis puhkesi hiljattain uudelleen 25 vuoden tauon jälkeen. It is what it is. Kaikki on onneksi väliaikaista ja rakkauteni suuruus lastani kohtaan voittaa kaiken.

Rakkaus omaa lasta kohtaan on ääretöntä. Kyllä! On jännä miten maailmassa jossa kaikki muuttuu koko ajan eikä varmaa ole mikään muu kuin epävarma, on rakkaus omaa lasta kohtaan muuttumaton. Se vain on. Nyt ja ikuisesti ja aina. Mikään ei voi rikkoa sitä. Mikään ei voi edes horjuttaa sitä. Se on itsestäänselvää ja automaattista. Ja täysin ääretöntä – ei pohjaa laisinkaan.

Äitiys muuttaa elämän arvot ja mullistaa ihan kaiken. Kyllä ja ei. Minun arvoni eivät ole muuttuneet. Minä en ole muuttunut. Parisuhteeni on muuttunut. Ajankäyttöni on muuttunut. Ajankulku on muuttunut (aika kulkee nopeammin).

Naisellisuus ja seksikkyys katoaa äitiyteen. Ei. Raskaus teki minulle hyvää – se muutti elintapojani entistä terveellisemmiksi ja laihdutti minua 12 kiloa. Raskaus sai minut hehkumaan onnea ja naisellisuutta – koen äitiyden kaikessa rankkuudessaan tehneen samoin. Minusta on siistiä – ja seksikästä – olla 45 -vuotias 8- kuukautisen äiti!

Vauvan kanssa on ihana harrastaa. Teoriassa kyllä, mutta käytännössä ainakin minun on ollut haastava löytää sijainniltaan ja ajankohdaltaan sellaista harrastusta mikä ei sotkisi vauvan päivärytmiä. Harrastusta missä olisi mutkatonta tai pelkästään rentouttavaa käydä. Meidän muskarin toimipiste on keskustassa, jonne menomatka kestää 30 min., paluumatka pahimmassa ruuhka-ajassa 45 min. Näin ollen muskari menee aina väkisinkin osin päällekkäin sekä Viljamin päiväunien että ruokailujen kanssa. Vauvan kanssa harrastaminen ei ole niin simppeliä kuin ajattelin sen olevan, mutta onneksi kuitenkin sen verran elämyksellisiä hetkiä tarjoavaa että aion jatkaa (niin muskaria kuin vauva-uintiakin).

Lapsen tulo koettelee parisuhdetta. Kyllä, näin on rehellisyyden nimissä myönnettävä. Ilmiö on mielestäni vähän sama kuin mikä tahansa tavallisuudesta poikkeava tai tavallista raskaampi elämäntilanne (kuten vaikka talonrakennus tai puolison sairastuminen). Raskaissa elämäntilanteissa pariskunnilla on mielestäni kaksi vaihtoehtoa: joko he katsovat yhdessä samaan suuntaan toimien toisiaan tukevana tiiminä – tai stressi ja väsymys ajaa puolisot olemaan napit vastakkain, väsymystään toisiinsa purkaen, kytäten koko ajan sitä mitä toinen tekee väärin tai missä itse on parempi. Me olemme mieheni kanssa tällä hetkellä jossain näiden kahden vaihtoehdon välimaastossa, plussan puolella kuitenkin. Jatkuva väsymys on tehnyt minusta (miehestäni myös) kärsimättömän, lyhytpinnaisen, ja toisinaan alavireisen jopa siinä määrin etten meinaa tunnistaa itse itseäni. Pidän tätä kuitenkin inhimillisenä ja –  väliaikaisena. Väsyneinä ja ärtyisinäkin koen, että olemme hyvä tiimi mieheni kanssa. Meillä on selkeä ja toimiva työnjako asioiden suhteen (sanaton sellainen) ja vastuunkantomme vauvanhoidosta on tasapuolinen. On myös kaksi elintärkeää asiaa joista olemme pystyneet pitämään kiinni kaiken tämän keskellä: hellyys ja huumori. Suosittelen!

Minkälaisia ajatuksia teillä on ollut äitiydestä (tai isyydestä) ennen ja jälkeen?

Rentouttavaa viikonloppua kaikille äideille ja isille – ja blogini lukijoille – toivoo Päivi ja Viljami!

Perhe Oma elämä Lapset Vanhemmuus