Jokainen on kaunein ilman filtteriä

… ja tämä on ihan aito ajatukseni ja rehellinen mielipiteeni. Vietän jonkin verran aikaa sosiaalisessa mediassa, lähinnä Facebookissa ja Instagramissa, ja erityisesti viimeksi mainitussa törmää aina vaan useammin ja useammin erittäin rajuun kasvojen (myös vartaloiden) kuvanmuokkaukseen. Tämä koskee sekä ”tavallisia” ihmisiä että julkisuuden henkilöitä, ja varsinkin naisia. En tiedä olenko täysin yksin ajatukseni kanssa, mutta ilmiö on mielestäni suorastaan hassu. Kenenkään ihmisen elämä ei kuitenkaan konkreettisesti ole tietokoneen tai puhelimen ruudulla. Olemme lihaa ja verta, ja sellaisena myös toisemme oikeassa maailmassa ja elämässä kohtaamme. Mitä järkeä on näyttää täysin erilaiselta näyttöruudulla kuin livenä? Mitä ”hyötyä” on sellaisesta kauneudesta mikä ei ole todellista ja katoaa live- kohtaamisessa (poikkeuksena toki henkilöt joiden työ on somessa ja alaan liittyy ulkonäöllisiä seikkoja- tosin itse arvostan aitoutta ihan kaikilla aloilla). Nuorien kohdalla kuvanmuokkaus on ehkä siinä mielessä ymmärrettävämpää, että heidän itsetuntonsa- ja varmuutensa, kenties identiteettinsäkin, on vielä rakentumassa. Sensijaan vanhempien, jo aikuisten keski-ikäisten ihmisten keskuudessa ilmiö on todella hämmentävä. Olen katsonut oman ikäluokkani naisten insta-stooreja joissa kasvot ovat niin blurratut ettei niistä erotu kuin silmät valtavine tekoripsineen. Olen katsonut kuvia jotka ovat niin käsiteltyjä ettei henkilö ole edes tunnistettavissa. Minkä takia ikääntyminen pitää peittää? Miksei ihminen halua näyttää siltä mitä hän oikeasti on? Ryhmäpaineenko vuoksi – sen takia kun kaikki muutkin – tämä ei omasta mielestäni ole elämässä riittävä syy yhtään mihinkään. Olen näistä asioista vilpittömän hämilläni.

Omasta mielestäni jokainen on kaunein ilman filtteriä. Käsittelemätön iho on mielestäni kaunis. Ihon tekstuuri on mielestäni kaunis (kauniimpi kuin muovinen ja vahamainen iho). Pisamat ovat mielestäni kauniita, juonteet silmäkulmissa ovat mielestäni kauniita. Ihmisen vartalo voi mielestäni olla ihan yhtä kaunis kuusi- kuin kaksikymppisenä, eri tavoin vain. Ja harmaantuminen voi olla tosi kaunista. Aitous on kaunista. Eletty elämä, sen näkyminen, on kaunista.

Uskon ja toivon kuvanmuokkaus- trendin olevan ainakin jossain määrin väliaikaista. Toivottavasti tulevaisuudessa luonnollista ja persoonallista kauneutta arvostetaan kaikkein eniten. Meikkaaminen ei muuten mielestäni ole verrattavissa kuvanmuokkaukseen, sillä siinä ihmisen ulkonäköä ei muuteta vaan korostetaan itse kunkin parhaita puolia. Minulla itselläni ei ole kuvanmuokkausohjelmia ja puhelimen ”blurraus”- mahdollisuuskin on hyvin pieni. Mitään filttereitä en ole koskaan opetellut käyttämään. Koen että filtterit ovat pahimmillaan naamioita joiden taakse ihmiset piiloutuvat koska kokevat olonsa epävarmoiksi ja riittämättömiksi ilman. Tämä on surullista.

Kerroin taannoin blogissani seuraavani Love Islandia, viimeisimmäksi Suomen versiota. Mielestäni oli ilahduttavaa kun eräs mies-osallistuja sanoi pitävänsä ohjelmasta löytämäänsä tyttöystävää kaikkein kauneimpana meikittömänä, aamulla juuri heränneenä tai suihkun jälkeen. Myöskään tekoripset eivät olleet miehen mieleen. Olin miehen kanssa täysin samaa mieltä asiasta. Hänen tyttöystävänsä oli meikittömänä ihan huikean kaunis! Mielenkiinnosta kysyin oman mieheni mielipidettä asiasta tätä postausta varten- hän sanoi kyllä pitävänsä minusta (myös) meikattuna ja tekoripsillä, mutta arvostavansa kuvissa luonnollisuutta ja muokkaamattomuutta. Te ruudun toisella puolelle olevat- milloin ihminen on teidän mielestä kauneimmillaan?

Lopuksi todettakoon vielä, että jokainen saa toki tehdä kuvilleen ja kuvillaan ihan mitä haluaa. Jos filtterit tuovat (ainoastaan) hauskuutta ja iloa omaan elämään ei asiassa tietenkään ole mitään pahaa. Olen kuitenkin huolissani siitä, minkälaisia paineita somen muovinen ”todellisuus” aiheuttaa erityisesti nuorille tytöille ja naisille. Ulkonäöstä on nyky-yhteiskunnassa tehty aivan liian merkityksellinen asia, ja kauneus- ihanteista ihan liian kapeita. Onni tai hyvä elämä ei tule ulkoisesta. On tärkeää rakastaa, arvostaa ja kunnioittaa omaa itseä sen vuoksi minkälainen on sisältä. On tärkeää haluta tulla kohdatuksi sisältäpäin. Ja vielä – on tärkeää kokea olevansa myös ulkoisesti riittävän hyvä, kelpaava, arvokas ja kaunis ihan juuri sellaisena kuin on.

Elämä on ohikiitävää- kuka oikeasti haluaa elää oman hetkensä täällä (vain) kuorena?

Puheenaiheet Ajattelin tänään Syvällistä Trendit

Harrastehuoneen sisustusta ja kodin syysilmettä!

Minulta toivottiin taannoin sisustus-aiheista postausta (joita kirjoittelinkin aiemmin aika usein, mutta raskauden ja vauvan syntymän myötä raha ja aika ovat menneet aika lailla muuhun kuin sisustamiseen – ellei sitten kyse ole ollut lastenhuoneesta). Syksyn koittaessa mieleni teki kuitenkin hankkia kotiin jotain uutta. Yläkerran harrastehuoneestamme puuttui kattovalaisin sekä sohvatyynyjä, ja alakerran olohuoneeseen, erityisesti ruokapöytään, kaipasin uutta, syksyistä ilmettä.

Muutama sananen sisustus-filosofiastani. Jos kodistani löytyy jokin ns. trendi-tuote en ole ostanut sitä ollakseni trendikäs, kuten en mahdollista klassikkotuotettakaan ollakseni klassinen- vaan koska yksinkertaisesti pidän niistä! Sisustuksessa minulle kaikkein tärkeintä on persoonallisuus; se että kotini näyttää minulta ja tuntuu omalta. Se, ettei kenelläkään toisella ole samanlaista, ja ettei kotini ole yksi yhteen sisustuslehtien (tai ohjelmien) kanssa. Värit ovat minulle tärkeitä paitsi pukeutumisessa myös sisustuksessa. En voisi kuvitellakaan asuvani valkoisessa, mustavalkoisessa tai harmaassa kodissa. Värit merkitsevät itselleni energiaa, lämpöä, iloa ja tunnelmallisuutta. En pidä tavaroista (pölynkerääjistä), joten kaikkein mieluiten ”koristelen” kotini kukilla ja kynttilöillä- ympäri vuoden. Tietynlainen harmonia on myös itselleni tärkeää; pidän siitä että sisustuksessa toistuu esim. tietty muoto tai materiaali (kuten yläkerrassamme muodoista pallo ja materiaaleista puu). Minua ei kuitenkaan haittaa yhdistellä erilaisia kuoseja esim. tapeteissa tai tekstiileissä- kunhan niistä löytyy jotain yhdistävää kuten vaikkapa tietty värimaailma. Viime aikojen suosikkivärejäni sisustuksessa ovat olleet okrankeltainen sekä poltetun oranssin sävyt (ylipäätään maanläheiset, luonnon väripaletista löytyvät sävyt).

Harrastehuoneen keltainen sohva on tämän hetken suosikkihuonekaluni kodissamme. Rimaseinä toimii myös akustisena elementtinä, ja uusi Bauhausilta hankittu valaisin sopii siihen kuten myös Pentikin pallonmuotoiseen sohvapöytään erinomaisesti. Sohvan tyynyt ostimme vastikään Ikeasta, ne ovat mielestäni hauskat (päätynevät tulevaisuudessa koristamaan Viljamin harmaata lasten nojatuolia). Huoneen tauluihin liittyy tarina (vierastan hiukan tauluja ilman henkilökohtaista merkitystä tai muistoa). Vincent Van Gogh on ollut lempitaiteilijani nuoruudesta saakka – pidän hänen värienkäytöstään ja maalaustyylistään. Allaolevan kuvan julisteen (Cafe terrace at night) hankin aikoinaan ensimmäiseen omaan kotiini, ja se on seurannut matkaani siitä saakka. Ikeasta hankitut kullanväriset kehykset sopivat siihen mielestäni hyvin.

Pentikin huikean upean, jopa dramaattisen akryylipinnotteisen  (tarkoittaa käytännössä vastaavaa kuin vahaliina, eli tämän voi helposti puhdistaa pyyhkimällä) Fantasia- puuvillapöytäliinan ostin eilen ja se oli rakkautta ensi silmäyksellä! Värit sointuvat upeasti paitsi pöydällä oleviin kynttilöihin ja kukkakimppuihin, niin myös keittiömme oranssinväriseen jääkaappipakastimeen. Talvea kohti mentäessä mieleni teki hankkia kotiin joitain tummanpuhuvaa vaan ei synkkää. Koko liina-idea lähti alunperin Viljamista ja hänen sormiruokailunsa sotkuista mutta päädyttiin sitten kuitenkin ”vähän parempaan Seppälään” (pidän ajatuksesta etten hanki jotain vain yhtä asiaa varten, monikäyttöisyys on mielestäni järkevää). Värikäs kimppu on lahja mieheltäni (jokaviikkoinen tapa johon olen saattanut ehkä ihan hiukkasen painostaa), lilanpunertava kimppu mieheni vanhemmilta. Kuvien kattovalaisin on niinikään Bauhausilta hankittu. Allaolevissa kuvissa olohuoneemme tunnelmaa päivällä, sekä illalla kynntilänvalossa kera punaviinin.

Mitkä asiat teille on tärkeitä sisustuksessa? Toivottavasti omat ideani tuovat inspiraatiota kodin uuteen (syys)ilmeeseen! Tunnelmallista viikonloppua kaikille!

Koti Sisustus Oma elämä Suosittelen