autenttista meksikolaista

IMG_7359-001.JPG

IMG_7492.JPG

IMG_7350.JPG

IMG_7364.JPG

 

tein Meksikossa merkittävän havainnon: olen syönyt tortilloja koko elämäni väärin. tai ainakin meksikolaisittain hyvin epäautenttisesti. eikä tässä toki mitään väärää ole – The Mexican way on vain tsiljoona kertaa maistuvampi, kuin perisuomalainen täyteen silputtuja vihanneksia sullottu, liitoksistaan tursuava lätty.

vähemmän ON enemmän. meksikolaiseen makuelämykseen et tarvitse muuta kuin rennosti itsetehtyä guacamolea ja tomaattikorianterisalsaa (Pico de gallo). koko jutun juju piilee tuoreissa raaka-aineissa ja herkullisissa sooseissa.

teen Guacamolen ja Pico de Gallon aina näppituntumalla, koska mielestäni salsa saa olla rehellisesti tekijänsä näköinen. kirjaan kuitenkin suuntaa-antavan läpileikkauksen kastikkeista, jotta tohditte lähteä testaamaan.

Guacamole

3-4 kypsää avokadoa

valkosipulia silppuna (itse käytän noin puolikkaan kynnen)

1-2 limen mehu

tuoretta korianteria silppuna

pieni pätkä tuoretta chiliä (varoen toki, soosin ei tarkoitus olla äkkijyrkkä)

suolaa myllystä

muusaa avokadot ja lisää muut aineet joukkoon. guacamoleen voi myös silputa sipulin ja tomaattia, mutta mielestäni tämä on tarpeetonta, koska nämä ainekset löytyvät salsasta. tämä on muutenkin täysin vöyhkävapaa mole – sekoita, ja maistele ja tiedät kyllä kun soosisi on valmis.

 

Pico de gallo – tomaattikorianterisalsa

4-6 tummanpunaista kypsää tomaattia

pieni sipuli

runsaasti tuoretta korianteria

puolikkaan limen mehu

pippuria ja suolaa myllystä

(muutama jalapeno)

pilko tomaatit passelin kokoisiksi kuutioiksi. voit halutessasi valuttaa tomaatteja hieman, jotta salsasta ei tule vetistä. silppua sipuli ja korianteri joukkoon ja mausta. voila`! niin helppoa, ettei salsan raahaamiselle kaupasta ole enää mitään verukkeita.

tarjoile tortillojen lisäksi esim. paistettua kuhaa tai kanaa, hunajalla, jeeralla ja suolalla maustettuja paistettuja paprika-sipulisiivuja ja cayennepippurilla & kuivatulla korianterilla maustettua jugurttia tai ranskankermaa.

suosittelen, tai oikeastaan yllytän, kokeilemaan. tämä on niin hyvä, ja helppo kattaus, että suuremmankin ihmislauman ruokkii kovin vaivattomasti.

 

KUVAT: Samsung NX30–  järjestelmäkamera

IMG_7351.JPG

IMG_7352.JPG

IMG_7357.JPG

IMG_7356.JPG

Koti Ruoka ja juoma Trendit

hyvää herkälle iholle

IMG_7530.JPG

 

kaupallinen kampanja, yhteistyössä Eucerin

seuraa paljastus: on eräs seikka, jota uskoakseni kukaan teistä lukijoista ei minusta tiedä. olen joutunut käymään todella kamalan taiston ihoni kanssa muutama vuosi takaperin. Australiassa työharjoittelujaksoni aikana sain  mitä ilmeisimmin hajustetusta deodorantista alkaneen raivoisan ihosairauden koko kehooni. jouduin elämään hirvittävän näköisen ihoni kanssa reilut kaksi vuotta – oireena sain erilaista ihottumaa, rakkoa, rykelmää ja ties mitä verestävää haavaa ympäri kehoani aina kasvoihin saakka. kävin viidellä eri ihotautilääkärillä, jotka kaikki levittelivät käsiään ja tarjosivat avuksi vahvaa kortisonia. eräs lääkärini konsultoi Sydneyssä ihospesialisteja, josko heillä olisi mitään käsitystä siitä, mihin olen sairastunut. ei ollut

söin vyöruusulääkkeestä ja loislääkkeistä alkaen kaikki mahdolliset kuurit mitä lääkärit vain hoksasivat kokeilla. kärsimäni kipu ja kutina oli sanoinkuvaamatonta – harvase ilta raavin kehoni verille vain koska en pystynyt muuhunkaan. en ole koskaan aiemmin – aina terveen ihon omanneena – osannut kuvitella, millaista helvettiä ihosairaudet ovat. kun viimeisenä oljenkortena olleesta koepalastakaan ei löytynyt mitään, lääkärini kehottivat minua vain oppimaan elämään ihoni kanssa.

yhtäkkiä kahden vuoden helvetin jälkeen ihoni palautui. täysin.

 

IMG_7528-001.JPG

IMG_7537.JPG

 

ihoni oireilee edelleen aika-ajoin kämmenissä ja kasvoissa. pelkään jatkuvasti, että sairaus palaa yhtä agressiivisena kun muutama vuosi sitten  – aivan kuten ihosairauksilla valitettavan usein on tapana tehdä. tästä syystä olen oppinut arvostamaan ihonani, ja hoitamaan sitä mahdollisimman hellävaroen. opin kantapään kautta teollisesti hajustettujen, ja iholle liian voimakkaiden tuotteiden vaikutuksista.

tämän yhteistyökampanjan tiimoilta sain testattavaksi Eucerinin uutta Hyper Sensitive tuotesarjaa, joka on kehitelty erityisesti herkästi punoittavan, yliherkän ja couperosaan taipuvaisen ihon hoitoon. Eucerinin kuivan ihon vartalovoidetta olen käyttänyt jo pitkään ihotautilääkärini suosituksesta, joten uusien kasvotuotteiden saamisesta päivittäiseen käyttöön olen kovin innoissani.

olenpa nyt viikon testauksen jälkeen onnistunut jopa hippasen koukuttumaan vihreään – väri muistuttaa mielestäni pistaasijäätelöä –  Anti Redness päivävoiteeseen, joka tasoittaa kasvojen punoituksen hetkessä. aivan mahtava tuote. iho näyttää hetkessä niin tasaiselta, että muutamana aamuna olen jopa jättänyt  meikkivoiteen (luottotuote numero uno`) kokonaan pois ja sutaissut puuteria suoraan rasvatulle iholle.

 

IMG_7525.JPG

IMG_7527.JPG

 

Eucerin- lukijakisa

sain lukijoilleni arvottavaksi myös näitä herkän ihon tuotteita.  jakamalla Sinun tarinasi ihostasi tämän postauksen kommenttiboksiin, voit voittaa Eucerinin kattavan ihonhoitopaketin (arvo 70€). kerro lyhyesti kuinka hoidat uniikkia ihoasi – eroavatko kasvojenhoitorutiinisi talvella ja kesällä toisistaan, kärsitkö ongelmaihosta vai oletko siunattu kuulailla kasvoilla, joille punoitus ja kuivuus ovat täyttä hepreaa. sana on vapaa arvon herrat ja leidit.

kilpailuaika päättyy sunnuntaina 12.4 klo 21.00, jonka jälkeen tulleita kommentteja ei enää lasketa mukaan. minä henkilökohtaisesti VALITSEN voittajan kommenttien joukosta. jätäthän kommenttisi perään myös sähköpostiosoitteesi, jotta voiton osuessa kohdalle, saat palkinnon pikaisesti itsellesi. voittaja julkaistaan maanantaina 13.4. lykkyä pyttyyn.

 

IMG_7531.JPG

Kauneus Hyvä olo Meikki Trendit