Vegaaninen salmorejo – maailman helpoin ja nopein alkukeitto
Espanjassa vaihdossa ollessani söin muutaman kerran ihanaa, pehmeää, kylmänä nautittavaa keittoa, jonka nimi ei millään jäänyt mieleeni. Muistin vaan, että sana muistuttaa jotenkin lohta. Jossain vaiheessa jo Suomessa ollessani halusin valmistaa sitä, mutta miten löytää resepti, kun ei muista ruuan nimeä? Laitoin espanjalaiselle kaverilleni viestiä, että mikäs on se hirveän herkullinen espanjalainen keitto, joka muistuttaa gazpachoa, mutta on ”más suave” ja vielä gazpachoakin maukkaampaa? Kaverini onneksi arvasi heti, että kyseessähän on tietenkin Salmorejo, ja sainpa häneltä nimen lisäksi hänen äitinsä reseptin – ihan aidon espanjalaisäidin receta caseran!

Aina keväällä iskee tähän keittoon himo ja valmistankin sitä aika paljon juuri keväällä ja kesällä. Jotenkin aina keväisin, vuodenajan vaihtuessa, saan jatkuvasti flashbackejä menneisyydestä, usein erityisesti muistot Madridista välkehtivät silmieni edessä. Ja sitten muistan salmorejon, ja sen tuoksu puolestaan palauttaa vielä elävämmin mieleeni ne elämäni huolettomat aurinkoiset espanjalaispäivät. Siitä rakastankin hajuaistia – vaikka silmät näkevät todellisuuden, korvat kuulevat vieraan kielen, niin tuoksut ja hajut vievät silmänräpäyksessä tuttuihin ja turvallisiin paikkoihin sekä ihaniin hetkiin, jotka säilyvät muistissa ikuisesti.
Olen muunnellut ystäväni äidin reseptiä aina yhä pikkusen helpommaksi ja terveellisemmäksi. Esimerkiksi puoli lasia oliiviöljyä on muuttunut minun keittiössäni kahdeksi ruokalusikalliseksi. Tuoreiden tomaattien käytöstä on puolestaan usein turha edes haaveilla näillä leveyspiireillä – parempi turvautua purkkitomaatteihin. Yhden erittäin tärkeän vinkin olen kuitenkin säilyttänyt. Yleensä salmorejon pehmeys saadaan käyttämällä keitossa päivän vanhaa leipää, ystäväni äiti puolestaan korvaa osan leivästä omenalla. Minä olen jättänyt leivän kokonaan pois. Omenan kirpeys tuo keittoon jännän maun ja samalla se on leipää terveellisempi vaihtoehto.
Salmorejo
(kahdelle)
- 1 tölkki kokonaisia tomaatteja
- 1 pieni paprika
- 1 pieni tai keskikokoinen omena
- 2 rkl oliiviöljyä
- 1,5 – 2 rkl balsamicoa
- Suolaa ja mustapippuria
- (valkosipulia)
- Sekoita tomaatit, paprika ja omena tehosekoittimessa.
- Lisää balsamico ja oliiviöljy. Pyöräytä vielä muutaman kerran ja tarkista maku. Lisää suolaa ja pippuria oman maun mukaan.
- Laita jääkaappiin hetkeksi kylmenemään tai lisää muutama jääpala keittoon.
Perinteisesti Salmorejon maku on aika valkosipulista, mutta itse olen tykästynyt enemmän valkosipulittomaan versioon. Jos haluaa hifistellä, voi päälle ripotella vielä paahdettuja mantelilastuja. Mutta siinä tapauksessa sitä ei enää voisi kutsua maailman helpoimmaksi ja nopeimmaksi keitoksi 🙂
Suomen teillä.
Laivamatka Viroon oli koko matkan tylsin vaihe.
Satoi melkein koko ajan.
Viro, Latvia, Liettua – maat vaihtuivat tiheään, mutta maisemat pysyivät melko samoina. Oli kuitenkin vähän surrealistinen olo, että aina autosta noustuamme ihmiset ympärillä puhuivat eri kieltä.


Matka alkoi tuntumaan pitkältä. Tylsistytti.
Oikeastaan vasta automatkalla tajusin, että muutan kauas. Lentokoneella Suomen ja Gdanskin välinen matka tuntuu lyhyeltä, mutta kun istuu autossa tuntikausia alkaa tajuamaan, että äiti on muuten aika kaukana. Onneksi oli ystävä seurana, eikä hirveään syvällisiin ajatuksiin ehtinyt uppotua – ainakaan kovin pitkäksi aikaa.
Pysäkki Liettuassa ravintolassa, jossa jouduttiin kuuntelemaan TV:stä venäläistä propagandaa. Pilasi ruokahalun, vaikka muuten oli oikean viihtyisä ravintola.

Puolaan saavuttiin iltamyöhään. Oli kamala kaatosade.
Yövyttiin hotellissa ja aamulla näkymä ikkunasta näytti tältä. Hotelli oli aika hirveä. Siinä oli vanhan neuvostoajan loistoa, mutta nyt paikka oli aivan ränsistynyt. Oli monta kerrosta ja monta, monta huonetta, mutten nähnyt meidän lisäksi yhtäkään vierasta. Tuli vähän mieleen elokuva The Grand Budapest Hotel.
Aamiaisella ei myöskään ollut ketään meidän lisäksi. Monta pöytää ympärillä kylläkin oli. Tarjolla oli ainakin kymmentä eri makkaralajia. Minä taisin syödä vain yhden viipaleen vaaleaa leipää.

Puolassa maisemat alkoivat näyttämään jo vähän erilaisilta.
Pysähdyttiin syömään. Yritin valita ruokalistalta mahdollisimman vegaanisen vaihtoehdon. Minua odotti kuitenkin yllätys – minun kasvisruoalleni oli ripoteltu päälle possunpalasia. Ihan kuin possu olisi jokin mauste. Ymmärsin jo silloin, että elämä vegaanina Puolassa tulee olemaan haastavaa.
Matka jatkui ja jatkui, mutta elossa oltiin edelleen.
Gdanskissa navigaattori ohjeisti valitsemaan kiertotien – yllättäen olimmekin jo lautalla ylittämässä jokea.
Saavuimme perille, jätimme tavarat hostellille ja kävimme syömässä. Lähellä ravintolaa odotti kyltti, joka kertoi, ettei Suomeen ole palaamista.
Väsynyt, mutta onnellinen. Kuva kadulta, jossa hostelli sijaitsi. Koomista on, että asun edelleen samalla kadulla. Vain muutaman sadan metrin päässä hostellista. Jotain vuoden aikana on kuitenkin muuttunut, kun katsoo tätä kuvaa. Nuo löysät farkut ovat nykyään aika tiukat. Itse asiassa ne ovat jopa revenneet. Mutta sovitaanko näin meidän kesken, että se johtuu vain kovasta kulutuksesta?