Syksyn parhaat kirjat

Syksy on täällä ja minä hamstraan ympärilleni kirjoja kuin aikoisin hautautua neljän seinän sisään pidemmäksikin aikaa. (Mahdollisesti aionkin – katsotaan tuota säätilaa sitten huhtikuussa uudestaan.) Lukuvuoroa odottavien kirjojen pino kasvaa kasvamistaan, ja lisäksi monta timanttista teosta on jo tullut luettua. Jos sinäkin kaipaat syksyysi lukusuosituksia, joihin liittyy ärhäkkää feminismiä, rakkauspohdintoja ja vähän uraneuvoja, tsekkaa ainakin nämä:

Syksyn parhaat kirjat

Aziz Ansari & Eric Klinenberg: Modern romance – An investigation

Master of None -sarjan Aziz Ansarin ja sosiologian professori Eric Klinenbergin kiinnostava katsaus rakkauteen, treffailuun ja parinmuodostukseen halki eri maiden ja eri aikakausien. Kirjassa painotetaan erityisesti netin ja teknologian vaikutusta rakkauselämän yleiseen muutokseen. Onko Tinderin ja muiden vastaavien tarjoama valinnanvapaus parasta, mitä rakkauselämällemme on koskaan tapahtunut, vai oliko elämä sittenkin parempaa entisaikaan kun kumppania etsittiin vain naapurikylästä? Kirjan faktaosioita höystetään Ansarin vitseillä ja tämän kertomuksilla kommelluksistaan deittailuviidakossa. Yhdistelmä toimii: kirjaa lukiessa oppii uutta ja samalla viihtyy.

Laurie Penny: Bitch doctrine

Laurie Pennyn edellinen kirja Unspeakable Things suututti, suretti ja kosketti minua kuvailemalla todellisuutta tavalla, jonka tunnistin ja joka tuntui sanoittavan asioita, joita olin ajatellut, mutten koskaan osannut asetella sanoiksi paperille. En ole vielä ehtinyt lukea Pennyn uusinta, lupaavasti nimettyä Bitch Doctrinea, mutta se on ehkä eniten tänä syksynä odottamani teos. Penny käsittelee kaikkea ihmissuhteista kehonkuvaan ja internetistä maailmanpolitiikkaan terävästi ja empaattisesti.

Ja ihan oikeasti – jos Unspeakable Things ei ole jo lukulistallesi, pliis tee itsellesi palvelus ja lisää se sinne samantien. Kirja on oikeasti just niin hyvä.

Jessica Valenti: Sex object – A memoir

Feministing-saitin perustanut ja nykyään muun muassa The Guardianiin kirjoittava Jessica Valenti on yksi näkyvimmistä angloamerikkalaisista feministeistä nykyään. Hyvin henkilökohtainen Sex Object ei ehkä ole kirjana yhtä eheä paketti kuin Valentin aiemmat tietokirjat (joita niitäkin suositelen todella lämpimästi), mutta se on tärkeä teos kipeästä aiheesta: seksuaalisesta häirinnästä ja väkivallasta, naisten ja tyttöjen loputtomasta objektifioinnista, kaikenlaisen kourimisen ja ahdistelun eräänlaisesta arkipäiväistymisestä– siitä, miten kutsumatonta kosketusta ihollaan alkaa ajatella oletusarvoisena vaikkei ikinä pitäisi, ei ikinä, ja miten se vaikuttaa siihen, miten omassa kehossamme elämme, omiin ääriviivoihimme suhtaudumme.

Otegha Uwagba: Little black book – A toolkit for working women

Tämä on inspiroiva opas jokaiselle, joka haluaa olla oman uransa #bosslady! Erityisesti luovien alojen freelancereille ja yrittäjille suunnattu kirja käsittelee kaikkea mahdollista tärkeää hinnoittelusta asiakkaiden hankintaan, oman ammatti-identiteetin kehittämiseen ja talouden suunnitteluun. Pienen kirjan aiheiden skaala venyy aina kirjanpitovinkeistä monien alallaan menestyneiden naisten parhaisiin ideoihin ja neuvoihin esimerkiksi siihen, miten he pitävät työn ja vapaa-ajan tasapainossa. Mitään täysin uutta ja vallankumouksellista kirja ei sisällä, mutta itse ainakin tarvitsen välillä tällaista pientä pep talk -tyyppistä inspistä, jotta jaksan paahtaa. Suosittelen muuten kuuntelemaan äänikirjan: kirjan kirjoittanut, WOMEN WHO -saitin perustanut Otegha Uwagba lukee sen itse, ja tällä on ehkä maailman miellyttävin ääni!

 
Jos kirjat kiinnostavat, jatka lukemista:Pannaan menemäänNE – kuukautiskirjameistä joka kolmas pettää

 

seuraa blogia myös Facebookissa ja Bloglovinissa.

Kulttuuri Kirjat Suosittelen Uutiset ja yhteiskunta

Haluan nähdä muokkaamattomia mainoksia

Onko Photoshop menossa pois muodista mainosmaailmassa? Muutosta positiiviseen suuntaan näyttäisi olevan tapahtumassa: esimerkiksi tavaratalojätti Targetin tämänvuotisen uima-asukampanjan kuvissa poseerasi monia mallimitoista poikkeavia naisia eikä kuvia ollut käsitelty. Lokakuun alussa puolestaan Ranskassa kiellettiin mainosmallien vartaloiden photaroiminen ilman, että kuvaan lisätään käsittelystä kertova merkintä Photographie retouchée. Samalla myös maailman suurin kuvatoimisto Getty Images ilmoitti, ettei sekään enää hyväksy kuvia, joissa mallin kroppaa on korjailtu kuvankäsittelyn keinoin.

muotikuvat.jpg

Mainosten kuvakielellä on väliä. Suunnilleen jokainen (aikuinen) ihminen tietänee, että mainokset eivät ole todellisuutta nähneetkään, vaan niitä muokataan varsin rankastikin. Tästä huolimatta näkemiemme kuvien keinotekoisuudesta on tärkeää saada toisinaan muistutuksia ja muutostakin ehdottomasti tarvitaan.

Kieli on aina vallankäyttöä ja niinpä kuvat ovat visuaalista vallankäyttöä. Ne määrittävät sitä, mihin silmämme tottuvat ja mikä näyttää meistä normaalilta. Yksinkertaistettuna: vaikka meistä suurimmalla osalla kasvaa jaloissa karvaa, olemme tottuneet karvattomiin naisiin jopa karvanpoistotuotteiden mainoksissa, ja siksi säärikarvojen näkeminen suuryrityksen kampanjassa järkyttää. Mainosten kuvakielellä on myös enemmän väliä kuin monilla muilla kuvilla, sillä näemme niitä valtavasti. Tarkkoja lukuja on vaikea löytää, mutta esimerkiksi erään vuonna 2007 tehdyn tutkimuksen mukaan ihmiset näkivät noin 600 mainosta päivittäin. Voitaneen olettaa, että älypuhelinten yleistyessä tuo määrä on sittemmin siitä vain kasvanut.

Mainokset myös myyvät meille ideaalimaailmaa: mielikuvia siitä, millaisia elämämme voisivat olla, millaisia me voisimme olla – ja millaisia meidän pitäisi olla. Mainosten kuvia markkinoidaan meille tavoiteltavana ideaalina ja niiden ihmisiä tavoiteihmisinä. En missään nimessä ajattele, että imisimme itseemme kaikki mainoksissa esitetyt näkemykset suoraan ja suodattamatta, sillä tottakai osaamme olla myös kriittisiä. En minäkään ryntää esimerkiksi alusvaatemainoksen nähtyäni heti pöksyostoksille. Mutta hetkittäin kyllä huomaan näkemieni kuvien hiipivän, alitajuisen vaikutuksen. Kyllin monta mainosta ja muotikuvaa nähtyäni alan usein ajatella, että haluaisin olla laihempi ja että elämäni olisi parempaa jos vain vaatekokoni maagisesti pienenisi. Niin kriittisesti kuin siis mediaan ja mainoksiin osaankin suhtautua, jollakin tasolla peilaan kuitenkin omaa elämääni mainosten fiktioon.

Sille ei voi mitään: jatkuva altistuminen tappiin asti käsitellyille kuville muuttaa vähitellen käsitystämme siitä, mikä on hyvää, mikä tarpeeksi hyvää, ja millaisia meidän tulisi olla. Photaroituja kuvia on kaikkialla ympärillämme ja usein tuntuu, että kyseessä on väsytystaistelu, jossa ei voi voittaa. Mutta minä olen totta puhuen valtavan väsynyt siihen, että sairaalloisen laihoja malleja editoidaan näyttämään terveemmiltä mutta yhä valtavan laihoilta, ja että tuon editoinnin tulos on sitten se, mitä me olemme oppineet pitämään normaalina ja kauniina.

Kaikki eivät varmastikaan ole tästä samaa mieltä kanssani, mutta itse näkisin kaikkein mieluiten maailman, jossa Photoshopia ei käytettäisi lainkaan. Monet sanovat tahtovansa mainoksilta, aivan kuten aikakauslehdiltä ja blogeiltakin, ennen kaikkea kauneutta: kuratoituja kuvia ja kiiltävää pintaa, olkoonkin se illuusiota. Ymmärrän sen kyllä, sillä olenhan minäkin tottunut kiiltävään ja käsiteltyyn. Mutta samanaikaisesti haluaisin nähdä meidän murtautuvan ulos tästä kiiltokuvamaailmasta.

Vaikka olenkin tottunut mainosten kuvakieleen, haluaisin kovasti oppia takaisin siihen, että pitäisin kauniina myös käsittelemätöntä pintaa ja käsittelemättömiä kehoja.

 

Jatka lukemista:uudessa pirelli-kalenterissa ikä saa näkyäruma totuus muotilehdistä?laita soimaan: body positivity playlist seuraa blogia myös Facebookissa ja Bloglovinissa.

Hyvinvointi Mieli Ajattelin tänään Uutiset ja yhteiskunta