Miten parantaa ihon kuntoa?

Kuten kerroin aikaisemmin, olen lopettanut e-pillerit hormonitoimintani normalisoimiseksi ja aineenvaihduntani tehostamiseksi. Ihoni kuitenkin meni varsin pahaan kuntoon heti sen jälkeen. Haluankin jakaa vinkkini nyt siitä, millä keinoilla olen saanut ihoni kuntoa parannettua tästä tilanteesta kohti normaalimpaa.

  • Ruokavalio: Hyvällä ruokavaliolla voi ainakin helpottaa pahimpia oireita ja huonolla taas pahentaa. Maitotuotteiden välttäminen voi toisilla toimia, mutta muutoin ainakin säännöllinen syöminen, kuitupitoinen ruokavalio ja hyvät rasvat ovat ehdottomia. Kasviksetkin tekevät hyvää. Joidenkin tutkimusten mukaan suoliston heikko kunto voi näkyä juuri naamassa, joten mitään haittaa ei myöskään maitohappobakteeri-lisistä ole.
  • Perushoito: Kaiken a ja o on hyvä perushoito. Pese meikit aina yöksi pois mahdollisimman huolellisesti. Älä käytä ihon puhdistamiseen liian tujuja tai kuivattavia aineita, sillä rasvaistakaan ihoa ei kannata kuivattaa ihon pinnalta. Pintakuivaan ihoon jää alempiin ihokerroksiin epäpuhtauksia, jotka eivät pääse pinnalle, ja muodostavat kipeitä finnejä kuivan ihon alle. Itse käytän atopiastani johtuen pesuaineena edelleen rasvaisen ihon kanssa Aqualan L -voidetta. Iho jää pesun jälkeen ihanan pehmeäksi ja siitä on helppo pyyhkäistä esimerkiksi kasvovedellä pintaan jäävät muut epäpuhtaudet. Kosteuta aina huolellisesti. Olen itse huomannut, että mitä enemmän yritän ihoa kuivattaa, sitä pahemmaksi se muuttuu, sillä kuiva ihon pinta sitoo alleen kaiken epäpuhtauden. Pidä välillä myös mahdollisuuksien mukaan meikittömiä päiviä, jotta iho saa levätä meikin poistosta. 

Aikuisiän aknen hoito

Käytän meikinpoistoon edelleen ihollani mietoa Aqualan L -rasvaa, joka pesee vesiliukoisen meikin ilman, että se poistaa iholta sen tarvitsemaa kosteutta tai bakteerikantaa.

  • Erikoistuotteet: Perushoidon lisäksi voi käyttää finneihin ja niiden ehkäisyyn erikoistuotteita. Suosittelen erityisesti Mario Badescu – ja Dermalogica-sarjoja, joista minulla on hyviä kokemuksia. Dermalogica-tuotteet ovat varsin kalliita, joten olen ostanut Mario Badescua ja olen ollut hyvin tyytyväinen. Pyyhin ihoni Mario Badescun ihanalla kurkkukasvovedellä meikkien poistamisen jälkeen ja kosteutan sen jälkeen hyvin koko ihon. Koska finnit liittyvät tällä hetkellä voimakkaasti kuukautiskiertooni, tarvitsen ehdottomasti erikoistuotteita niiden selättämiseen ennen niiden totaalista kasvua. Laitan finneille yleensä joko Drying lotionia tai Anti-acne serumia riippuen siitä, onko finni jo puhjennut vai vasta tuloillaan. Näin ne eivät enää aiheuta lisää arpia kuivuttuaan pois. Tehostan hoitoa tarvittaessa naamioilla.

Aikuisiän aknen hoito

Suosittelen Mario Badescun kurkku-kasvovettä, joka ei kuivata ihon pintaa, mutta puhdistaa sen hyvin meikinpoiston jälkeen. Moni on kehunut tuotteen taivaisiin myös normaalin ja sekaihon pikkunäppyjen hoidossa.

  • Mikroneulaus: Törmäsin sellaiseen kuin mikroneulaus Ostolakossa-blogissa. Olen tuskaillut aiemmin aknearpien kanssa ja päätin kokeilla. Tilasin netistä sekä 0,5 mm että 0,75 mm mikroneulaustelat. Hoito oli helppo ja kohtalaisen kivuton suorittaa ja sen jälkeen lisäsin iholle C-vitamiiniseerumia. Iho alkoi hehkua seuraavana päivänä ja ihon sävy parantua. Syvemmät leuan arvet eivät vielä yhdellä hoitokerralla kadonneet, mutta ne varmasti vaativat vielä enemmän hoitokertoja. 

Aikuisiän aknen hoito

Mikroneulaa käytettäessä on tärkeää huolehtia tarkasti kaikesta puhtaudesta desinfiointiaineella sekä turvata iholle riittävä paranemisaika rullauksen jälkeen.

  • Lääkäri: Iho-ongelmien kanssa ei kannata tuskailla turhaan pitkään yksin. Jo yleislääkäri voi määrätä iholle esimerkiksi ihon pintaan siveltävää lääkevoidetta. Iholääkäriltä voi tarvittaessa saada myös vahvempia aineita aknen selättämiseen, kuten antibiootit. Liian pitkään kärsitty akne voi aiheuttaa iholle pahoja arpia, joiden korjaaminen sekä maksaa että aiheuttaa turhaa pahaa mieltä. 
  • Kosmetologi: Kotihoidon tueksi voi kokeilla myös ihon hoidon ammattilaisten palveluita, kuten kemiallista kuorintaa tai muita kasvohoitoja. Valitettavasti omat kokemukseni ovat kosmetologin hoidosta hieman huonoja, sillä kosmetologille voi kulua satoja euroja rahaa ilman todellisia tuloksia. Kokeilin itse aikoinaan 10-kerran sarjan salisyylihappo-kuorintaa, joka maksoi varmasti yli 600 € ja lopputuloksena oli se, että menin lääkärin pakeille hakemaan oikeasti tehokkaita voiteita. Osa on kuitenkin saanut niistä valtavasti apua (katso esim. tämä) – ehdottomasti siis kokeilemisen arvoinen juttu.
  • Aika: Tiedän, on ihan takamuksesta sanoa aikuiselle ihmiselle, että aknea pitäisi vain sietää. Mutta yleensä hyvällä hoidolla ja antamalla aikaa, iho alkaa parantua terveempää suuntaan hoitaessasi sitä kuitenkin hellyydellä. Ja tietysti erityisesti kesäaika auttaa monia, joten miksei myös aika ulkomailla 😉
Kauneus Terveys Iho

Miksi kukaan haluaa lapsia?

Pohdin useita vuosia, että miksi kukaan haluaa lapsia. En vain yksinkertaisesti pystynyt käsittämään sitä. Lapsihan pilaa yöunet ja parisuhteen, maksaa ihan hulluna, raskaus lihottaa, lapsesta saa kuulemma olla koko ajan huolissaan ja ne haisee ja kirkuu koko ajan. Miksi kukaan hankkisi lapsia? Järkisyillä läpikäytynä lapsen hankkiminen ei yksinkertaisesti vain tuntunut järkevältä. Keräsin tuolloin ylös syitä siihen, miksi halutaan saada lapsi. Löysin tuon listan ja se oli mielestäni aika hyvä.

Sosiaalinen paine

  • Sosiaaliset normit: ”Koska kaikki muutkin” tai koska ”niin vain kuuluu tehdä”, omat vanhemmat toivovat lastenlapsia eikä halua tuottaa heille pettymystä
  • Katumisen pelko: Mitä jos kadunkin myöhemmin, jos en nyt hanki lapsia?
  • Paitsijäämisen pelko: Mitä jos muut kokevatkin jotain sellaista, josta en halua jäädä paitsi? halu kokea esim. raskaus tai vanhemmuus

Biologinen tarve

  • Fyysinen/biologinen tarve: Fyysinen lapsen kaipuu, vauvakuume. Tarve voi tuntua fyysisinä oireina eikä sitä pysty järkisyillä perustelemaan. Todennäköisesti liittyy hormonitoimintaan.
  • Hoivatarve: Osalla ihmisistä on kova tarve hoivata muita ja lapsen puutteessa hoivataan puolisoa, vanhempia ja lemmikkejä. Hoivatarpeeseen voi liittyä perustavanlaatuinen tarve olla äiti/isä/vanhempi.

Muut syyt

  • Tarve siirtyä eteenpäin: Tarve siirtyä elämässä seuraavaan vaiheeseen, tarve saada uusi projekti. Mahdollisesti tarve saada kokea uusia haasteita koko elämässä.
  • Kyllästyminen: Kyllästyminen nykyiseen elämäntilanteeseen ja esimerkiksi nykyiseen työpaikkaan, joka ei täytä kaikkia toiveita esimerkiksi sisällön tai etenemismahdollisuuksien suhteen. Liittyy myös edelliseen kohtaan.
  • Ratkaisu muihin ongelmiin: Lapsen hankkiminen nähdään ratkaisuna elämän muuhun pattitilanteeseen, kuten parisuhdeongelmiin tai työpaikan vaihtamiseen.
  • Sopiva ajankohta: Juuri nyt on sopiva ajankohta, sillä ”ei ole tämän sopivampaa ajankohtaa, jos niitä oikeasti haluaa”, ”olen liian vanha myöhemmin” tai esimerkiksi suunnitelmallinen ajankohta uralla.
  • Elämän tarkoitus: Tunne siitä, että elämällä ei ole muuta tarkoitusta kuin saada lapsia. Tarve siirtää itse oppimansa asiat eteenpäin, ehkä jopa maallista omaisuuttaan (esim. ”kenelle muuten antaisin perintökoruni”).

 

Miksi sinä haluat/halusit saada lapsen?

Perhe Raskaus ja synnytys Vanhemmuus